Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Tackar, ja PBs är skiten

Det tycker jag du ska göra, vad blev det, 20 TNS reps med CoC #3 :D:D?

@ Samus:

Har läst (på kolozzeum tror jag) att det inte ska vara bra, minns ej varför för det var länge sen jag läste det. Jag har svårt att se vad man vinner på det, förutom att folk får för sig att det "tar så jävla mycket bättre" (som man hör jämt)

Känns som axeln kan hoppa ur led eller liknande om man kör riktigt tungt och rullar ordentligt..

Så kör du som du brukar. Har du provat att köra shrugs i smith föresten?

Nej, det var väl det jag trodde. Kör faktiskt ingenting alls i smith längre. Känner mig inte helt bekväm där. Däremot kanske jag är tvungen att börja, då jag har en smärre axel-skada som jag försöker bli av med.

Vart kan man köpa vettiga grippers till inte allt för högt pris förresten? Perfekt att ha på jobbet!

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Nej, det var väl det jag trodde. Kör faktiskt ingenting alls i smith längre. Känner mig inte helt bekväm där. Däremot kanske jag är tvungen att börja, då jag har en smärre axel-skada som jag försöker bli av med.

Vart kan man köpa vettiga grippers till inte allt för högt pris förresten? Perfekt att ha på jobbet!

Aha, ja alla gillar vi olika saker. Varför är det bättre att köra i smith med axelskada, pga. annan vinkel på handen/greppet?

Beställ Captains of Crush direkt från Ironminds hemsida (USA), det tar väl en vecka att få hem men det är mycket billigare där än på t.ex. gymgrossisten, minst 100 kr billigare (inkl frakt), beställ 1 i taget så är risken tydligen minimal att den ska fastna i tullen.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Aha, ja alla gillar vi olika saker. Varför är det bättre att köra i smith med axelskada, pga. annan vinkel på handen/greppet?

Beställ Captains of Crush direkt från Ironminds hemsida (USA), det tar väl en vecka att få hem men det är mycket billigare där än på t.ex. gymgrossisten, minst 100 kr billigare (inkl frakt), beställ 1 i taget så är risken tydligen minimal att den ska fastna i tullen.

Att köra i smithen är för att få en helt rak bana så att man minimerar risken för några snea ryck. Troligtvis lär det inte göra någon direkt skillnad eftersom shrugs är väldigt lätt att utföra rakt.

Tack för tipset! Ska glo runt och se om man kan hitta en julklapp åt sig själv

EDIT: Om man har greppstyrka motsvarande en torr gummisnodd samt handleder som en scoutflicka, vilken ska man börja med?

Lite överdrivet kanske, men har inte direkt starka nypor. Vill inte köpa något som är för lätt heller. Finns det någon butikskedja typ budo fitness, som säljer dessa?

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅ fy tusan jag var ute och sprang idag känns som jag har brännskador i hela halsen haha^

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Budo & Fitness säljer RB grippers, fast de kostar då 279:- stycket

Powerzite har ett erbjudande där man kan köpa 3, betala för två. Fast de kostar 349:- stycket.

Annars kan du testa att beställa från http://www.grippersuperstore.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Budo & Fitness säljer RB grippers, fast de kostar då 279:- stycket

Powerzite har ett erbjudande där man kan köpa 3, betala för två. Fast de kostar 349:- stycket.

Annars kan du testa att beställa från http://www.grippersuperstore.com/

Tack för tipset. Men frågan är om det inte är värt ändå att gå ner till B&F och köpa ett kärring-grepp? Bara reklamera/byta ut om det är för klent.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Gå till Budo och be att få klämma lite i affären, det får man!

Jag har själv jävligt små händer och smala handleder men har ändå lyckats stänga CoC #2 rated @ 88 kg. Första gången jag var på Budo så provade jag trainern som ska vara på 45 kg och tyckte den var rätt så tung (kunde inte stänga) men skulle säkert klara 30 reps (uppskattningsvis) på den idag och jag har ändå bara tränat grepp i typ 4 månader.

Slut på skryt:p

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Tackar, ja PBs är skiten

Det tycker jag du ska göra, vad blev det, 20 TNS reps med CoC #3 :D:D?

Så jäkligt blev det inte, däremot #3.5 väldigt lätt med vänstern och BBSE ganska lätt med högern. BBSE:n som jag stängde ligger ungefär mellan #3.5 och #4.

Sen drog jag 116 kg i tvåhandspinch (tangering av nuvarande världsrekord).

Så det var väl det roligaste som hände idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Tack för tipset. Men frågan är om det inte är värt ändå att gå ner till B&F och köpa ett kärring-grepp? Bara reklamera/byta ut om det är för klent.

http://myexercise4fitness.com/wp-content/uploads/2008/10/pope...

Jag tycker iaf att du ska skaffa en RB100 eller en CoC T till att börja med. Även om dom eventuellt är för lätta så är de väldigt bra att värma upp med. Jag använder alltid min CoC T.

Permalänk
Medlem

CoC har GRYM kvalité på sina grippers.

Har en fråga nu.
Jag har överansträngt mina fingrar. 2 av lederna gör ganska ont.
Kan jag träna underarmarna på något vis utan att köra greppstyrka eller använda fingrarna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Haha najs, grattis! Det gick väldigt fort

Jag hade inte provat med vänster på länge. Men det gick förvånasvärt enkelt.
Har ju iof. tränat grepp var annan dag.
Kör med en CoC sport. Kör 50 snabba rep/hand. Vilar(gör andra övingar). Sedan om o om o om igen.
Får sådant jävla pump o kramper i underarmarna så det går fan inte att räta handlederna.
Vet inte om det är någon bra metod men den ger resultat i alla fall.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

jag är inte styrketränat på typ 2 månader samt legat på underskott nästan hela den tiden också. nu när julmaten har kommit så har jag gått upp jättemycket och har fet ångest

vill bara dööö

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Jag har en fundering angående shrugs. Jag utför dom alltid rakt upp och rakt ned, men jag har sett att vissa "rullar" med axlarna. För mig känns detta onaturligt och känns inte helt "säkert". Är det någon som har koll?

http://www.ironbody.it/assets/galleries/170/dumbell_shrugs_.j...

Jag har själv "rullat", men ska i fortsättningen inte göra det. Läste på exrx.net att det är "onödigt".

"Bottom line: It's only necessary to raise and lower the shoulders during shrugs. The lower and middle trapezius will be exercised during other basic exercises"

http://www.exrx.net/Kinesiology/Errors.html

Visa signatur

I like turtles!

Permalänk

Gokväll, vart lite nyfiken på alla olika EAA produkter alla säger är så bra så jag googlade runt lite och snubblade över detta "Bodyscience EAA-X ökar insulinutsöndringen med upp till 400% under träningen samt efter. Insulinet hjälper till att motverka muskelnedbrytning!"

Känns som att det är gjort för att ge alla bodybuilders diabets! För det kan väll knappast vara bra med så höga insulin nivåer?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Det är ju en temporär höjning. Man eftersträvar insulintoppar efter träningen.

Klarade inte mitt mål i frontböj igår. Visserligen efter två veckors mesträning pga. sjukdom, men det känns ändå surt. Har fruktansvärt ont idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Surt, men du bör ju vara nöjd ändå, vissa saker kan man inte göra så mycket åt och sjukdom är ju en av dessa saker. Det bidrog nog rätt mycket att du inte kännt dig 100 under de senaste veckorna.

Idag blev det ett monsterpass på 2 timmar och 23 set rygg (m.m.) \o/
Visserligen körde jag hela ryggen och shurgs är inträknat men ändå

Blir ju några dagars vila nu pga. jul och att gymmet är stängt så det passade perfekt!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag behöver komma igång och röra på mig därför tänkte jag börja träna hemma varje dag som en del av de dagliga rutinerna.

Jag skulle behöva synpunkter på mitt hemmaträningsschema.

Jag har lagt upp träningen på en startperiod på 14 veckor. Jag kör schemat varje dag. Jag börjar vecka 1 med 4 reps per övning och lägger på 2 reps varje vecka. Vecka 14 gör jag alltså 30 reps per övning. Därefter tänkte jag göra nya mål.

Jump squat
Staggerd pushups
Alternating split jumps
Explosive pushups
Prison squats
Hindu pushups
Dips
Burpees
Pullups
Double crunch

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Utan att kommentera övningarna i sig, så kan jag säga att det är ingen god idé att utföra samma övningar varje dag. Träningen i sig är nedbrytande och utan vila så kommer inte resultaten bli vad du hoppas på.
Angående repetitioner, skulle jag föreslå 4-12 reps, så många set du orkar med. Sen får du givetvis känna efter allt eftersom, om du kan öka någonstans, eller kanske måste minska för att andra övningar blir lidande.

Är det den själva fysiska ansträngningen du är ute efter så släng in lite joggingrundor, promenader, det du tycker är roligast helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!
Jag ska lägga in vilodagar och variera mig med löpning.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har ni för mål ni vill uppnå inom styrketräning detta år?

Själv har jag på listan att stänga CoC #3, slå mitt gamla markrekord på 165 kg men även att lyckas köra sex fina rep med 100 kg i bänkpress.

Permalänk
Medlem

Det är svårt det där med mål...

Å ena sidan så skulle jag vara nöjd om jag bara lyckades genomföra 3+ pass i veckan. Utan några speciella krav på resultat. Å andra sidan så underlättar det garanterat att ha något konkret att sikta mot.

Permalänk
Medlem

att hålla mina 4 dagars träning per vecka hela året förutom vilovecka var 6-7 vecka

Permalänk
Medlem

Först och främst är det 100kg i bänken som gäller, men det dröjer nog inte speciellt länge. Utöver det så vill jag variera med fler övningar, allmänt öka i styrka, köra mer ben, spela fotboll en gång i veckan o.s.v.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk

hmm,mål och mål,går det att ha sådana?jag menar,när man har nått målet,then what?slutar man då=/?man fortsätter väl.
men att nå 200 kg i bänk på nån månad till är väl mitt "mål".
avancerat från 98 till 155 i bänken på otroliga 2 månader och ökar stabilt fortfarande,så 200 kg är en peice of cake med någon månads till träning.efter det så är det väl 250,sen 300 and so on.
självklart ska jag öka stabilt och mycket i allt annat med vilket jag också har gjort.
thats it skulle jag tro:P
sen kanske losa lite fett också.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag är för dålig insatt i hur fort jag kan växa till mig så jag vill inte sätta något mål så. Dessutom vill jag inte bli jättestor även om det skulle vara ballt. (det tar för mycket tid, jag tror dessutom att det sliter på leder etc om man skall gå upp fort)
Så mitt mål är att bli vad jag kallar för bra form och vad jag anser att en normal människa bör vara i, d.v.s. knappast vad en medelsvenson ser ut på gatan. Med detta menar jag bra styrka, bra vighet, bra balans och kunna ta sig en halvmil löprunda rätt som det är i rask tempo.
Med bra styrka så kunna dra upp sig själv på en stång flera gånger(skall väl inte vara så svårt?). Ej nödvändigtvis likabra som honom här:
http://www.youtube.com/watch?v=TLCWMVkMLSs
Men de första övningarna han gjorde är inte fel att kunna.

Likaså kunna göra enhandsarmhävingar om än så bara någon enstaka.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
jag tror dessutom att det sliter på leder etc om man skall gå upp fort)

nej det stämmer inte.
självklart ska man ta det lugnt i början så muskelfästen osv får en chans att hänga med och stärka upp sej,men sen är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
nej det stämmer inte.
självklart ska man ta det lugnt i början så muskelfästen osv får en chans att hänga med och stärka upp sej,men sen är det bara att tuta och köra.

Ja använder man förnuft ihop med uppvärmning etc, så bör det nog gå bra.

Där jag nu såklart kämpar för att höja vikten jag tränar med, men jag har nog kommit på att det är smartare att höja vill de sista repsen än de första. Då jag vid höjning av den första helt kan förlora orken inför de andra.
T.ex. shoulder press-maskinen där jag kan ta 40kg, men kör jag ett sådant set på 12ggr, så orkar jag inte ett skit nästa nästa set och får gå ner till 25kg eller något. (kraften totalt försvinner)

Sedan handlar det om psyket att klara 40kg på shoulder press maskinen på mitt gym är bra, men googlar jag ser jag maskiner som är för en bra bit över 200kg och 40kg står det en lapp med texten "for children" på. hehe
-Skitbra gym annars, mycket äldre och folk i dåligt skick som börjar, stämningen är underbar. Ångrar inte det minsta att jag började med detta gymmet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

för mej är det tvärtom:P
tungt genom hela passet är gött för mina muskler det:P
självklart värmer jag ju upp på flug vikter för att få igång muskeln,men sen är det bara att köra på på nästan max vikt genom hela passet:)

men varför så många reps:)?kan förstå att du tröttar ut muskeln fort om du kör så många per set:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
för mej är det tvärtom:P
tungt genom hela passet är gött för mina muskler det:P
självklart värmer jag ju upp på flug vikter för att få igång muskeln,men sen är det bara att köra på på nästan max vikt genom hela passet:)

men varför så många reps:)?kan förstå att du tröttar ut muskeln fort om du kör så många per set:P

8 för styrka 12 för mångsidighet har jag hört, där jag går mot 12 men kan avbryta om jag så känner det. Alltså jag avbryter om jag inte klarar av att utföra momentet riktigt, bara idiotisk enligt mitt tycke att göra halvfärdiga reps.

Annars jag känner också lite efter att ha tränat lite så kommer styrkan, alltså jag blir starkare under passet. Men har jag kört ett reps på 12st tung så känner jag att 1/2 - 1 minut vila inte är mycket. Går jag istället tillbaka efter kanske 5min, med att då ha tränat ett annat redskap så går det bättre.
Vilket jag numera också gör då det är lite folk så man kan gå runt lite. Jag kör 3 set per maskin, sedan fria vikter och lite roliga kombomaskiner där man kan göra massa roliga saker.

Mitt gym har en "tidsnedräknare" på maskinerna som visar när en halv minut har gått, vilket vad jag har hört är i snålaste laget. Men det blir snabbare rundgång då, så gymmen gillar väl detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
8 för styrka 12 för mångsidighet har jag hört, där jag går mot 12 men kan avbryta om jag så känner det. Alltså jag avbryter om jag inte klarar av att utföra momentet riktigt, bara idiotisk enligt mitt tycke att göra halvfärdiga reps.

Annars jag känner också lite efter att ha tränat lite så kommer styrkan, alltså jag blir starkare under passet. Men har jag kört ett reps på 12st tung så känner jag att 1/2 - 1 minut vila inte är mycket. går jag istället tillbaka efter kanske 5min, med att då ha tränat ett annat redskap så går det bättre.
vilket jag numera också gör då det är lite folk så man kan gå runt lite. Jag kör 3 set per maskin, sedan fria vikter och lite roliga kombomaskiner där man kan göra massa roliga saker.

jaha,då färstår jag,trevligt:)
det där har jag läst om,att 5 min vila mellan setten(samma muskelgrupp dvs) ger mer temporär styrka(kommer inte ihåg om det var grub eller eddie på kollo som länka),har även testat nu några veckor och det stämmer verkligen:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
hmm,mål och mål,går det att ha sådana?jag menar,när man har nått målet,then what?slutar man då=/?man fortsätter väl.
men att nå 200 kg i bänk på nån månad till är väl mitt "mål".
avancerat från 98 till 155 i bänken på otroliga 2 månader och ökar stabilt fortfarande,så 200 kg är en peice of cake med någon månads till träning.efter det så är det väl 250,sen 300 and so on.
självklart ska jag öka stabilt och mycket i allt annat med vilket jag också har gjort.
thats it skulle jag tro:P
sen kanske losa lite fett också.

Ahahahahahahahahahahahahahaha. Haha... Ah....

Har bytt gym. Nya stället är... Annorlunda. Ett före detta bussgarage inriktat på strongmanträning. Körde lite stockpressar på 60kg för ett par dagar sedan. Killen jag körde ihop med lekte med 110kg över huvudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
hmm,mål och mål,går det att ha sådana?jag menar,när man har nått målet,then what?slutar man då=/?man fortsätter väl.
men att nå 200 kg i bänk på nån månad till är väl mitt "mål".
avancerat från 98 till 155 i bänken på otroliga 2 månader och ökar stabilt fortfarande,så 200 kg är en peice of cake med någon månads till träning.efter det så är det väl 250,sen 300 and so on.
självklart ska jag öka stabilt och mycket i allt annat med vilket jag också har gjort.
thats it skulle jag tro:P
sen kanske losa lite fett också.

Du verkar seriös, men jag hoppas att du skämtar.

Angående mål satte jag 170kg i bänkpressen igår, nytt PB. Målet är som dig, 200kg. Men det räknar jag med att klara tidigast inom 5 år. Om ens någonsin. Det är inte många som kommer upp i de vikterna och man får lov att vara lite realistisk ändå.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein