Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Permalänk

Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Jo, har fått hem nya delar och är skapligt fundersam på vcoren samt har lite annat trubbel just nu.

Datorn i fråga är:
Asus M4A78-E
Amd phenom II x2 550BE
Corsair Xms2 2x2gb i dual channel
2 Samsung spintpoint 160GB Sata diskar
HKC 430W med 22a på 12v linan
org kylare på CPU

Jo har lite enstaka frågor, Vcoren är extremt låg tycker jag.
Vcore = 1,152

Datorn är stabil i spel och allt
Minnena ligger också i 400mhz enligt CPU-z
Sen ser det ut som PCI-E porten ligger i 8x också verkar det som enligt samma program

Har också försökt låsa upp kärnorna enligt flera olika guider (även läst överclocknings FAQ) utan någon som helst framgång. Även när jag matar processorn med 1,357 i vcore och allt annat i auto osv så händer det inget

Även i AMD overdrive säger den att min vcore ligger i 1,152, har cool'n'quiet AV också för den delen

När man kollar på processorn så står det CAYAC och enligt guider ska det vara deneb kärnan?

Någon som är insatt i detta som kan hjälpa mig lite på traven?

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk

I mitt bIOS har jag inställt allt som har med volt att göra på 1,4V (utom minnen)

och ändå i CPU-Z står det att den ligger på 1,13V Men det funkar fint :S

OT Det ska la funka ändå helt enkelt haha

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpedimp
I mitt bIOS har jag inställt allt som har med volt att göra på 1,4V (utom minnen)

och ändå i CPU-Z står det att den ligger på 1,13V Men det funkar fint :S

OT Det ska la funka ändå helt enkelt haha

Har även kollat inne i bios och där står det samma sak, även i amd overdrive.
Så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk

Re: Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrill_Nora
Jo, har fått hem nya delar och är skapligt fundersam på vcoren samt har lite annat trubbel just nu.

Datorn i fråga är:
Asus M4A78-E
Amd phenom II x2 550BE
Corsair Xms2 2x2gb i dual channel
2 Samsung spintpoint 160GB Sata diskar
HKC 430W med 22a på 12v linan
org kylare på CPU

Jo har lite enstaka frågor, Vcoren är extremt låg tycker jag.
Vcore = 1,152

Datorn är stabil i spel och allt
Minnena ligger också i 400mhz enligt CPU-z
Sen ser det ut som PCI-E porten ligger i 8x också verkar det som enligt samma program

Har också försökt låsa upp kärnorna enligt flera olika guider (även läst överclocknings FAQ) utan någon som helst framgång. Även när jag matar processorn med 1,357 i vcore och allt annat i auto osv så händer det inget

Även i AMD overdrive säger den att min vcore ligger i 1,152, har cool'n'quiet AV också för den delen

När man kollar på processorn så står det CAYAC och enligt guider ska det vara deneb kärnan?

Någon som är insatt i detta som kan hjälpa mig lite på traven?

Alla 550be är deneb och det finns inga garantier på att en prolle med deneb körnor ska låsa upp till x3/X4. Min låste inte heller upp Testa klocka som x2, du borde komma en bra bit med den låga vcoren som stock.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

men om du sätter att den ska gå i 1.3 volt till exempel,
då använder den väll bara 1.3v när det behövs? :S

Permalänk

Re: Re: Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Alla 550be är deneb och det finns inga garantier på att en prolle med deneb körnor ska låsa upp till x3/X4. Min låste inte heller upp Testa klocka som x2, du borde komma en bra bit med den låga vcoren som stock.

Nja som sagt, blir strul satan när jag klockar inom bios även efter hållt på med sånt här förut.. Sätter jag den t.ex på 220 x 15,5 och höjer vcore till 1,27 bootar den inte alls. Den funkar dock stabilt inom windows genom AMD overdrive med just samma inställningar och allt annat är helt STD

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Citat:

Nja som sagt, blir strul satan när jag klockar inom bios även efter hållt på med sånt här förut.. Sätter jag den t.ex på 220 x 15,5 och höjer vcore till 1,27 bootar den inte alls. Den funkar dock stabilt inom windows genom AMD overdrive med just samma inställningar och allt annat är helt STD

hmm testat flasha till nyaste bios? Vad är det för mobo btw?

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
hmm testat flasha till nyaste bios? Vad är det för mobo btw?

Asus M4A78-E
Senaste bios jag hade var 1210, det som den levererades med. Men testade 1204 som det var i några guider för att låsa upp, men ingen skillnad så tog 1210 igen. Men förstår fortfarande varför det buggar ur i bios men inte i windows.. :S

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Extremt låg vcore? och lite andra trubbel - Ny rigg.

Citat:

Asus M4A78-E
Senaste bios jag hade var 1210, det som den levererades med. Men testade 1204 som det var i några guider för att låsa upp, men ingen skillnad så tog 1210 igen. Men förstår fortfarande varför det buggar ur i bios men inte i windows.. :S

Hmm =/ Verkar konstigt och jag kan inte komma på nått mer just nu

Visa signatur

Permalänk

Har ingen som helst aning om vad jag ska göra, Kan det bero på dåliga spänningar från nätagget? alla linor ligger plus minus 5% så ska ju inte vara för lite eller?

Visa signatur

Permalänk

Status uppdatering:
Äntligen funkar det att klocka i bios!
dock nu är vcoren i 1,2875 och fått upp den i 3486 mhz 225 x 15,5
Stabil i prime osv och graderna går i 33 idle och cirka 45 load. Så helt lugnt hittils, men nu börjar minnena flaska dom ligger i 375mhz istället för förut 400 mhz, vad behövs göra för att få tillbaka dom till fullkraft? kör dom i 775 mhz enligt bios, finns ett val på 833 mhz är det det som behövs ändra? sen enligt Inet's hemsida ska dom ligger i 1,9V men dom är i 1,8 på denna datorn enligt AMD OverDrive
Vad ska jag göra enklast?

Visa signatur