Permalänk
Medlem

HDMI Kablar

Jag har tänkt köpa HDMI kablar till min dator nu när jag får ett HDMI kompatibelt grafik kort, hade ett par kablar förut men de försvann i och med att de inte riktigt var våra. De kablarna kostade cirka 700 fast jag har sett kablar för 148 kr. Är det värt att satsa på de där riktigt dyra kablarna för bättre kvalitet eller är de billigare okej?
Jag vill helst inte ha någon billig skit som går sönder efter 3 månader eller något.

Permalänk

Jag hade köpt random Guldpätterat från mediamarkt

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk
Medlem

jag har köpt HDMI kablar från dustin för 50kr för 1m eller så och dom fungerar alldeles utmärkt. Det är bara en marknad där dom vill tjäna pengar på dyrare kablar. Jag säger köp billigaste du hittar.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Inte värt att slänga ut flera hundra på en kabel du kan få för 100-200kr

Permalänk

Dem lär inte gå sönder!

Vilken tv har du?

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Förr mig att om det handlar om 1-3m så spelar det absolut ingen roll va det är för pris och noname, men om du siktar utöver det och upp mot 10 meter så skall en bättre kabel hantera detta bättre, men marginalerna och möjligheten att se skillnaden är ju minimala.

Men i och med att det är mellan datorn och skärmen antar jag att det inte är några hästlängder och då är det bara o ta en deltaco för 100 spänn kör själv med sådan till både TVn och datorn och fungerar super.

EDIT: Kom på att jag läst en artikel om detta:

http://m3.idg.se/2.1022/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar-...

"När Carl Fallrep tryckte näsan mot tv-panelen för att försöka se skillnad mellan 2 000-kronorskabeln till höger och 59-kronorskabel till vänster svarar han rätt efter mycket möda, men konstaterar:
- Skärpan är något bättre men det är bara märkbart när man hånglar upp tv:n. Och hur ofta gör man det?"

Här är det ju vanliga svensson och ljud&bildbögar som gjort test med i princip samma åsikter

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk

beror mycket på vilken tv du har samt om den är kalibererad eller ej!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Har två TV apparater, båda är HDMI kapabla. Det såg vi till när vi köpte dem. Kommer inte riktigt ihåg det specifika namnet på dem dock. Ska kolla....

Permalänk
Medlem

Supra är ju inom "lagom" kvalitet och pris spannen. Skit nöjd med min!

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta det exakta namnet på dem, och jag orkar inte gå ner i källaren och rota fram lådorna. Men är det något speciellt som man ska kolla efter? Förutom att TV:n och grafik kortet ska ha HDMI uttag och sådant.

Permalänk

Det verkar so mdu inte kommer märka någon skillnad. Ta något billig och bra!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är minimala, så länge det fungerar, d.v.s. du får bild. Men här fungerar inte nödvändigtvis dyra bättre än billiga.

Sen att Supras blå kablar har "rimligt" pris och ser trevligare ut må ju vara hänt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipsen