Hjälp snabbt! Partion saknas!

Permalänk
Medlem

Hjälp snabbt! Partion saknas!

Hej!

Har byggt ihop min kompis dator.

Vid installation av windows så skapade jag en partion på 100gb där operativsystemet och spel ska ligga. Sedan så skapades det automatisk en partion på 100mb som jag inte vet vad den gjorde.
Sedan så hade vi ca 830gb kvar som stod som Unallocated space. Den på 100gb stod som Primary och den på 100 stod som Secondary eller liknande. Vi körde på och installerade som vanligt med hittar bara den på 100gb.

Vart är då den saknade partionen? Måste vi installera om allt eller går det att fixa?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En titt i diskhanteraren kommer säga allt och om det överhuvudtaget finns nån saknad partion.
sedan verkar det som det är en 1Tb disk du har och skapar man en partion med 100 Gb så ska det bli ca 830Gb kvar som Unallocated space.
Om det utanpå det skulle finnas en till partion på 100Gb så behöver disken vara på ca 1,1Tb

som sagt diskhanteraren berättar precis som det ligger till och om det är nått som är ett problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är en 1TB disk, ja. Skapade en partion på 100GB och det skapades automatiskt en på 100MB då.

Har bootat från windowsskivan och den på 100MB står som SYSTEM, den på 100GB står som PRIMARY. Den på ca 830GB står som inget.

Disk 0 Partition 1: System Reserved 100.0MB - SYSTEM
Disk 0 Partition 2: 100GB - Primary
Disk 0 Unallocated Space: 831.4GB

Så står det.

Jag antar att den på 100GB ska stå som SYSTEM (eftersom OS ska ligga där) och sedan ska den på 831GB vara som PRIMARY. Eller?

Edit: Tryckte på den på 831GB och tryckte på NEW. Klicka next och sedan stod den som PRIMARY också.

Inne i Windows så har det kommit upp en ny sak som hete Local Disk (E:) och i properties så är den på 0B.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Men när du startar upp datorn står 100gb som hårddisk c?:P Sen antar jag du glömde fixa iordning en partition med den resterande 830gb

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
Men när du startar upp datorn står 100gb som hårddisk c?:P Sen antar jag du glömde fixa iordning en partition med den resterande 830gb

Jo, jag glömde det.

Fixat nu, tack till ggustavsson som tipsade om diskhanteraren. Den var satt som RAW och inte NTFS. Löste det lite snabbt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare