XP på gammal långsam dator?

Permalänk
Medlem

XP på gammal långsam dator?

Hej!

Jag har kommit över en gammal bärbar Compaq Evo N110 med 256 MB internminne. Windows XP är installerad på den, men det går naturligtvis väldigt långsamt. Så det jag undrar är vilka inställningar jag bör ha för att snabba upp datorn så mycket som möjligt.

Det jag vill kunna använda datorn till är egentligen bara:
- surfa på internet
- använda Office (eller något motsvarande program, ordbehandling räcker egentligen)
- spela lite enklare emulator-spel (exempelvis SNES- och NES-spel)
- gärna kunna använda VLC och Winamp (eller motsvarande program)

Att installera vanliga PC-spel är alltså inte aktuell.

Så vad kan jag göra? Vilka program och inställningar kan jag välja bort för att snabba upp systemet så mycket som möjligt? Finns det några Windows-komponenter som jag kan välja bort?

Alla tips tas tacksamt emot. Jag kör AVG:s antivirusprogram, skulle det till exempel göra mycket för prestandan om jag bara körde Spybot eller något liknande program istället?

Som sagt, ju fler tips och förslag, desto bättre. Allt för att snabba upp datorn.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

XP bör funka fint på den med en ren och städad install.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

mer minne, men den tar bara 576 MB , så allt över hjälper inte

Permalänk
Inaktiv

Stoppa in en linuxdist kanske? Ubuntu 9.10 eller förmodligen ännu bättre i ditt fall, Xubuntu 9.10? Linux brukar gå snabbare än windows på så där gamla datorer. Och om möjligt, byt RAM i datorn, 256MB är otroligt lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Stoppa in en linuxdist kanske? Ubuntu 9.10 eller förmodligen ännu bättre i ditt fall, Xubuntu 9.10? Linux brukar gå snabbare än windows på så där gamla datorer. Och om möjligt, byt RAM i datorn, 256MB är otroligt lite.

ubuntu fungerar inte, eller nån annan linuxdiste heller föv. de bara fryser vid load. har dock lyckats boota solaris men grafiken är åt helvete. jag rekommenderar xp home, eller en brutalt bantad win 7 starter. win 7 flöt rätt hyggligt. iaf vlite versionen.

edit: förresten vad är det för propp i den?
edit2: hur har du ordnat ramen? 64+64+128?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
ubuntu fungerar inte, eller nån annan linuxdiste heller föv. de bara fryser vid load. har dock lyckats boota solaris men grafiken är åt helvete. jag rekommenderar xp home, eller en brutalt bantad win 7 starter. win 7 flöt rätt hyggligt. iaf vlite versionen.

edit: förresten vad är det för propp i den?
edit2: hur har du ordnat ramen? 64+64+128?

Är det din dator som TS har eller? Klart Ubuntu fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Är det din dator som TS har eller? Klart Ubuntu fungerar.

nej, men det är en likadan. och nej, ubuntu fungerar inte med det grafikkortet som finns i n110.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
nej, men det är en likadan. och nej, ubuntu fungerar inte med det grafikkortet som finns i n110.

Såg efter lite letande att det var en gammal sunkig okänd grafikkrets i datorn. Lite udda att den inte fungerar dock. Vilken utgåva provade du med?

Permalänk
Medlem

Klart det går bra att köra XP på den! Fick det att tuffa på rätt bra på en dator med 128mb minne. Tricket ligger i att inte ha mer saker igång än vad som är nödvändigt. Gå in i msconfig och services.msc och avaktivera precis allt som inte behövs, och se till att köra lätta program. Den burken med 128mb ram använda ca 55-60mb ram idle vilket gav ca 60mb till program. Lyckas du nästan lika bra så bör du nästan ha 200mb fritt för program.

Abiword är nog ett av de bättre alternativen när det kommer till lätta ordbehandlare. VLC och winamp lär rulla på fint beroende på hur mycket överblivet minne det är som finns kvar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Det bästa vore att slänga in Win2000 i den Office kan du annars avinstallera för det slöar ner datorn mycket

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

+ Partionera disken så att du begränsar systemet till en väldigt liten del av disken (tänk på att hju mindre yta desto bättre accesstid blir det).

+ Nlite för att trimma Windows XP ned till "det essentiella" (http://www.nliteos.com/)

+ Om du tvunget vill installera Flash se till så att Flash inte körs som default, går att göra i Opera (http://my.opera.com/Lex1/blog/flashblock-for-opera-9) men går säkert oxå i övriga ordentliga webbläsare oxå.

+ Jag hade själv kört med EWF för att begränsa HDD som flaskhalsen, lite info (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms838511(WinEmbedded.5).aspx) och installationsguide (http://blog.granturing.com/). Kräver dock lite datorvana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Såg efter lite letande att det var en gammal sunkig okänd grafikkrets i datorn. Lite udda att den inte fungerar dock. Vilken utgåva provade du med?

kretsen heter trident cyberblade och drivrutinen till de togs bort redan i ubuntu 6.10 tror jag. testade 7.04, 8.04, 9.04, 9.10 och xubutuversioner. tyvärr kan man inte ladda ner 6.04 längre så jag gav upp. för tillfället kör min dator xp home med 312mb ram utan problem (128+128+64).

EDIT: det är möjligt dock att installera 7.04 på datorn med sk windowsinstall men det krashar ändå vid första boot. resten krashar redan när man försöker installera. förresten fungerade inte kretsen korrekt i 5.10 heller så däför tog de bort stödet.

EDIT2: inlägg 1000!!!!!!!!

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Vila i frid

Ha i huvudet att du kan spara rätt rejält med minne genom att slå av väldigt många (onödiga) nätverksfunktioner.

De 384 MB maskiner P3 866 MHz jag pillat på tidigare hade nedanstående mall. Är det nåt som inte funkar som man vill är det ju bara att aktivera det igen. Nedanstående config har internet anslutning men inte fildelning.

Inaktivera "System Restore" Avinstallera F-SECURE/NORTON/WHATEVER/ZONEALARM bloatware det finns installerat. Installera AVIRA Sätt pagefile till 512MB. Tanka hem och kör Sysinternals Pagedefrag mha: pagedfrg.exe -e -t 2 Kör services.msc och sätt automatisk start på: Automatic Updates COM+ Event System DCOM Server Process Launcher DHCP Client Event Log Network Connections Plug and Play Remote Procedure Call (RPC) System Event Notification Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) Windows Management Instrumentation Windows Time Disabled services: Alerter ClipBook Computer Browser DNS Client Human Interface Device Access Messenger Net.Tcp - portdelningstjänst Network DDE Network DDE DSDM Network Location Awareness (NLA) Remote Access Connection Manager Remote Registry Routing and Remote Access Server Shell Hardware Detection SSDP Discovery Service System Restore Service TCP/IP NetBIOS Helper Telephony Telnet Terminal Services Windows Search Wireless Zero Configuration Workstation Resten av SERVICES sätta till MANUAL. INTERNET EXPLORER: Sätt 20 MB cache samt slå på "Töm mappen temporära filer vid avslut" Installera IE7PRO, slå på annonsblockering, slå på flash-blockering Kör Windows DISKRENSNING. Tanka hem och kör CCleaner, både filer och register Tanka hem och kör "AusLogics Registry Defrag" Kör en disk-defragmentering.

Permalänk
Medlem

Automatic Updates
DHCP Client
System Event Notification
Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS)
Windows Management Instrumentation
Windows Time

kan man också stänga av och fortfarande ha internet (nästan säker på det). Det ända man bör tänka på är att tilldela statisk-ip då dhcp är avaktiverat

Eventlog går också att ta bort, men då tar det lång tid att boota datorn har jag för mig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

En pinne RAM till kostar inte mycket och kommer verkligen att göra underverk för prestandan dock.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Men det blir ingen sport då Man kan ju lätt få XP att dra 30mb ram utan drivrutiner.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

vi hade xp+256mb på jobbet segare dator har jag nog aldrig kört med :Ö

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Hade också liknande burkar när jag sommarjobbade. Men då hade de en massa program och tjänster igång så de drog 380mb utav 256mb, alltså så swappade datorn hårt och tog flera minuter att starta.

Men 555Mhz p3an jag hade med 128mb ram bootade på 45sekunder. Datorn blir inte riktigt seg så länge det finns minne kvar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

drog igång min n110 nu. den ska stå som htpc (divx,xvid) och dedikerad torrentmaskin. håller på att snabba upp datorn med alla fixar som nu rekommenderade . sen ska den slöa 1ghz celeron processorn bytas mot en p3:a ist.

ett tips är "gamebooster" som kan göra underverk för en slö gamling.

EDIT: jag tar tillbaka ovanstående.... skiten vägrar visa högre upplösning än 640x480 med 8 bitars färg... okej, 1024x768 är inte heller direkt HD men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur