GUIDE: Fixa en långsam hårddisk! (PIO) -> KLAR

Permalänk

GUIDE: Fixa en långsam hårddisk! (PIO) -> KLAR

PIO-Mode
Programmed Input/Output, även kallat PIO-mode är en äldre standard som användes vid läsning av hårddiskar. PIO-mode utnyttjar processorn för att ladda data ifrån hårddiskarna och kunde därför ta upp onödigt mycket processorkraft.

DMA-"Mode"
Men nu på senare år har (U)DMA (Direct Memory Access) tagit över i de absolut flesta datorsystem och detta gränssnitt tillåter hårddiskarna att skicka data direkt till minnet utan att gå via processorn, därav sparar man processorkraft och hårddiskarna kan även skicka data betydligt snabbare.
----

Vid nyinstallation av ett datorsystem, vid utbyte av hårdvara (speciellt då moderkort & hårddiskar) eller vid hårddisk-relaterade krascher så kan dock moderkortet ställa om hårddiskarna till att jobba i PIO-mode för att motverka problem med hårddiskarna, detta är vanligt t.ex. om man glömt eller har installerat fel drivrutiner till sitt moderkort eller om korrupt hårddiskdata har orsakat en systemkrasch.

Om en hårddisk har ställt om sig till PIO-mode så lär det märkas då främst igenom att hårddisken skriver och läser fruktansvärt långsamt, sällan snabbare än 5mb/s. Samt att processorn får jobba mer än vanligt, även vid start av mindre applikationer och program.

Att ha en läs/skriv-hastighet på knappt 5mb/s är det inte många som accepterar och självklart märks det då det kan ta flera timmar att skicka större filer såsom spel eller hd-filmer mellan hårddiskarna. Lyckligtvis är detta oftast inte så komplicerat att åtgärda.

Det finns ett antal sätt att gå tillväga, och jag kommer nu gå igenom de vanligaste av dessa åtgärder. Målet är alltså att gå från det långsamma PIO-mode till DMA mode och därigenom återfå en normal överföringshastighet på hårddiskarna.

Först bör man se efter så att hårddisken faktiskt går i PIO-mode och att det inte är något annat fel på hårddisken. Vill du testa sin läs-hastighet eller felsöka varje enskilt block på hårddisken rekommenderar jag att du laddar hem programmet HD-tune som finns att ladda ner på dess hemsida.

HD Tune website

1.0 - HD-TUNE

1.1 - Benchmark
Första tabben man kommer till då man startar HD-Tune är "Benchmark" där man alltså kan testa sin hastighet och dess läs/överförings-hastighet. Om denna hastighet ligger under 5mb/s Average så är det troligt att hårddisken går i PIO-mode.

Nedan ser du ett exempel på hur en normal benchmark bör se ut, alltså inga "spikes" och en långsamt dalande kurva. Denna hårddisk är 100% frisk och är i rätt överföringsläge.

Ovanför: Fullt fungerande Western Digital Caviar 320gb

------------------------------------------------------------------------------

Ovanför: Denna bild visar en benchmark jag gjorde med min Maxtor 200gb. denna hårddisk är något värmeskadad och har därför börjat göra ojämna läsningar (spikes) och är aningen långsammare än vad den bör vara. Detta märks dock inte speciellt mycket vid normal drift men man bör vara medveten om att en hårddisk som presterar så här inte är 100% driftpålitlig, man bör därför veta att hårddisken kan tvärt sluta fungera utan någon form av förvarning.

1.2 - Info
Om vi går vidare till tabben "Info" i HD-tune så kan man också se i vilket överföringsläge hårddiskarna går i, som ni ser på bilden nedan går min Western Digital 320gb hårddisk i UDMA-5 men stödjer UDMA-6. Skillnaden mellan dessa lägen är extremt liten så det behöver ej åtgärdas. Även min Maxtor-disk går i UDMA-5. Står det däremot PIO här så går hårddisken i just PIO-mode vilket inte är speciellt bra. Eventuell lösning till detta problem finns längre ner i mitt inlägg.
-------------------
1.2.1 - PIO-Mode koll via Enhetshanteraren
Ett annat sätt att kolla vilket läge din hårddisk går i är via enhetshanteraren, som man kan nå på två sätt; antingen via kontrollpanelen, eller genom att högerklicka och välja egenskaper på "Den här datorn" som oftast finns på antingen skrivbordet eller i startmenyn, sedan går man till tabben "Maskinvara" och sedan trycker man på just enhetshanteraren (Device-manager för engelska OS). Väl där letar man åt
tabben för hårddiskarnas kontrollenheter, i mitt fall "IDE ATA/ATAPI Controllers". Ett riktmärke här är att texten bör innehålla IDE. Sedan går man in på egenskaper för den hårddiskkanalen som hårddisken är ansluten till, där tar man sig sedan vidare genom att klicka på "Avancerat"/"Advanced Settings" och där bör man sedan kunna se vilket läge hårddisken går i. Det kan finnas ett stort antal hårddiskkanaler så man kan få gå igenom ett par stycken innan man hittar den där hårddisken är ansluten, därför kommer det att vara helt tomt under Advanced Settings på många av hårddiskkanalerna, detta är fullt normalt och inget att oroa sig över.
-------------

Info-tabben i HD-TUNE med min Western Digital i rampljuset!

1.3 - Health
Health-tabben är rena kinesiskan för mig så denna kommer jag inte gå igenom, vill någon fylla i får ni hemskt gärna göra det!

1.4 - Error-Scan
Vidare till Error-Scan tabben så kommer vi till just det; Error-Scan! Här kan du låta din hårddisk skanna efter skadade block som kan påverka både driftsäkerhet och stabilitet av din hårddisk. En fullt normal Error-Scan ska inte innehålla några röda (skadade) block, alltså ska alla rutor vara gröna - det tyder på att hårddisken inte är skadad och att den klarar av att läsa alla delar av disken utan problem. Får du en eller flera röda rutor tyder detta på att din hårddisk har haft sina bästa dagar och du bör försöka byta ut den snarast möjligt innan du förlorar mer data. Nedan ser du en bild på hur det ska se ut ifall din hårddisk kan läsa alla block utan problem.

Problemfri Error-Scan, denna hårddisk har ej några trasiga block vilket är mycket positivt!

2.0 - PIO-Mode
Vidare till PIO-Mode vilket är den vanligaste orsaken till att en hårddisk presterar fruktansvärt långsamt. Om du har kollat vilket läge din hårddisk går i under Info-tabben i HD-tune eller via enhetshanteraren och har kommit fram till att din hårddisk går i PIO-mode så bör du försöka åtgärda detta snarast möjligt. Nedan följer några vanliga lösningar till det här problemet.

2.1 - Vanligaste Lösningen.
Den mest grundläggande lösningen och det man bör prova absolut först är att återställa inställningarna som datorn sparat för hårddisken. först bör man ta sig till enhetshanteraren (längre upp i inlägget står det hur). Väl där letar man åt den långsamma hårddiskens kontrollenhet under IDE ATA/ATAPI Controllers och högerklickar sedan på just den hårddiskens kontrollenhet sedan väljer man Avinstallera. Vad man gör då är att man helt enkelt tar bort mjukvaruinställningarna för hårddisken och tvingar datorn att ladda om hårddisken nästa gång man startar om datorn, om datorn sedan tidigare hade ställt om hårddisken till PIO-mode pga. en krasch eller kabelglapp så byter den ej tillbaka av sig självt, och om den då vid omstarten upptäcker att hårddisken är kapabel av att köra i DMA mode utan problem så kommer den att ställa in hårddisken så. Då du klickar på avinstallera kommer datorn troligtvis be dig att starta om den, vilket är precis vad du måste göra. Notera att du kommer inte förlora någon data från hårddisken då du använder denna metod. Då du sedan startat om datorn bör du kolla ifall hårddisken har ställt om sig till DMA mode eller ifall den fortfarande går i PIO-mode. Har den gått över till DMA-mode så har du alltså fixat problemet och bör då köra en benchmark i HD-tune för att kolla så hårddisken faktiskt för över data i rätt hastigheter. Beroende på ålder och hastighet på hårddisken så kommer självklart överföringshastigheterna att skilja men det lär sällan gå under 40mb/s.

Högerklicka på rätt diskstyrenhet och välj avinstallera. Se till att det är rätt styrenhet genom att välja egenskaper och sedan gå på tabben Avancerat. Finns det där en Device som går i PIO-mode så har du hittat rätt!

2.2 - Alternativa Lösningar.

Om inte den ovanstående lösningen hjälpte dig är det möjligt att du saknar eller har föråldrade drivrutiner till ditt moderkort. nya drivrutiner finns att ladda hem från tillverkarens hemsida. Har du problem att hitta dessa föreslår jag att du skickar mig ett PM eller mailar åt kundservice hos respektive företag, notera att många moderkort har ett väldigt litet utbud av drivrutiner och det kan i många fall vara svårt att hitta. Lösa eller trasiga kablar kan också vara en orsak, därför kan det vara värt ett försök att byta ut nödvändiga kablar och se om det fungerar bättre, detta bör dock ses som en sista desperat lösning. Om du har fullt fungerande drivrutiner och hela kablar så kan det vara en idé att se över jumper-placeringar på moderkort och hårddiskar ifall någon av dessa är placerade på fel ställe. Nämnvärt är också att det finns ett program att ladda hem som påstås ska kunna fixa detta problem, men vad det gör är precis samma sak som nämns i §2.1 och det är inget officiellt så jag rekommenderar att du gör det manuellt för att slippa eventuella virus eller kompitabilitetsproblem.

Jag hoppas den här guiden kommer hjälpa någon eller iallafall vara informativ och kanske lära någon någonting nytt. Jag har säkert missuppfattat något/glömt att skriva något av betydelse men lämna en kommentar eller skicka ett PM så åtgärdar jag det snarast möjligt. Ber även om ursäkt för stavfel eller fuckad grammatik men det är sådant man får leva med, jag skyller på att jag föddes i norrland!

Tack för att du tagit dig tid att läsa igenom min guide!
-Fragdeath

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Tack för guiden! om jag har förstått din guide rätt så är min hårddisk "sliten"?

http://www.sourimage.com/min-hdtune-images-pictures.html

Permalänk

Den behöver inte nödvändigtvis vara sliten eller i dåligt skick, andra saker som kan störa är om du t.ex. har igång andra program i bakgrunden som just då använder disken aktivt, t.ex. antivirusprogram eller nedladdningar. Störningar kan även orsakas av Virus och Spyware.

Annars är det säkert troligt att den har sett bättre dagar, access-tiden (de gula prickarna) kan ofta åtgärdas med en defragmentering men just läs/skriv-störningar tror jag inte det finns så mycket att göra åt. Som jag skrev är det väl kanske inte det bästa men jag kör själv mitt operativsystem på 200-gigaren och det funkar väl helt okej, jag är inte direkt orolig för att disken ska strejka, den gick under en period i ~55-60*C vilket är alldeles för mycket för en hårddisk, kraschade å hade sig tills jag skaffade en fläkt som kyler båda diskarna.. Hade inga problem i benchmarken innan temperaturproblemen så jag antar att det är dom som orsakade det.

En annan sak man kan göra för att testa så du inte har några yttre störningar är att stänga av hårddiskens indexering, det kan öka hårddisken läshastighet rätt mycket men om du ska in i en lite större map, t.ex. Musik/Bilder/Film där du har mycket filer så kan det ta rätt länge innan datorn visar hela mappen, testa lägga till 10k låtar i en Windows Media Player-Playlist så förstår du vad jag menar

För att stänga av hårddiskens indexering går du in på hårddiskens egenskaper (properties) och kryssar bort indexeringen längst ner i fönstret. Hoppas du fick svar på frågan! :>

EDIT:

Hehe, jag tvärkörde en HD-tune benchmark nyss och fick dessa resultat.

Visade sig vara en virus-scan som stog igång i bakgrunden Så ni ser ju att det finns mycket som kan påverka benchmarken. Fungerar som normalt nu då den är avstängd!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Okej jag hade lite program i bakgrunden så det kanske var dom då

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ställer också frågan här..

Upplevt att min 120 GB Sata 2.5" disk är otroligt kass på att läsa och datorn hackar till då som fan ett par sekunder, t.ex var tredje sekund om jag flyttar en lite större fil från den disken till vilken annan somhelst.

SMART säger att disken är ok, men vad vet jag, kan heller inte ändra pio/dma eftersom jag inte har det där i min lista (pga sata all the way?).

Problemet uppstod efter ominstallation av Win7 Ultimate 64Bit..

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ställer också frågan här..

Upplevt att min 120 GB Sata 2.5" disk är otroligt kass på att läsa och datorn hackar till då som fan ett par sekunder, t.ex var tredje sekund om jag flyttar en lite större fil från den disken till vilken annan somhelst.

SMART säger att disken är ok, men vad vet jag, kan heller inte ändra pio/dma eftersom jag inte har det där i min lista (pga sata all the way?).

http://pici.se/pictures/YPpsOEOGD.png

Problemet uppstod efter ominstallation av Win7 Ultimate 64Bit..

Du saknar inte några drivrutiner då? Gissar på att det är en laptop då det är en 2.5" disk, lite svårt att svara på men om du inte hade problem med det innan du installerade om operativsystemet så är det ju rätt troligt att det är något sådant

EDIT: Finns inte DMA/PIO i listan så är det faktiskt mycket troligt att det har med drivrutinerna att göra.

har för mig att jag läste någonstans att PIO bara var möjligt på IDE-diskar men mina S-ATA diskar har fastnat i pio ett antal gånger och morsans går i PIO hela tiden trots S-ATA, men hon har ett aningen defekt moderkort så det är inte så oväntat.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Du saknar inte några drivrutiner då? Gissar på att det är en laptop då det är en 2.5" disk, lite svårt att svara på men om du inte hade problem med det innan du installerade om operativsystemet så är det ju rätt troligt att det är något sådant

EDIT: Finns inte DMA/PIO i listan så är det faktiskt mycket troligt att det har med drivrutinerna att göra.

har för mig att jag läste någonstans att PIO bara var möjligt på IDE-diskar men mina S-ATA diskar har fastnat i pio ett antal gånger och morsans går i PIO hela tiden trots S-ATA, men hon har ett aningen defekt moderkort så det är inte så oväntat.

Det är faktiskt min stationära dator;)

Drivrutiner ska vara installerade, det star sata i enhetshanteraren.

Permalänk

Kan ju skriva till mitt problem här med så andra kanske kan få hjälp också.
Är iofs RAID relaterat dessutom.

Har iallafall 2st WD 500gb i RAID 0. Mina transfer rates i HDtune är helt ok, MEN i CrystalMark så är de inte lika fullt så roliga att titta på.
Läs hastigheten är även där godkänd men skrivhastigheten är katastrofal i förhållande till läs.

Har även så när jag kör tyngre disk operationer, såsom en upppackning av en större fil (1 gb+) så slöas hela datorn ner fast processorn kanske används till max 2%.

Har DMA aktiverat och får inga SMART fel när jag avaktiverar RAID;en tillfälligt (kollar via Ultimate Boot CD).

Ni kan se resultaten här:
http://i744.photobucket.com/albums/xx85/jambalaja/CMoHDTune.j...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte bara rekommendera en länk som finns i den andra samlingstråden.
http://www.overclockers.com/make-pio-go/

Så slipper man omstart också.

Permalänk

Oh look look, så kan man också göra Ska lägga in det senare i veckan, har lite ont om tid just nu :/

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Kan tillägga att det där troligtvis inte funkar med hårddiskar, provade nyss på morsans dator igen men var tvungen att starta om för att den skulle avinstallera disken överhuvudtaget. I din länk är det en cd/dvd-läsare dom använder och den är ju inte nödvändig för att datorn ska fungera.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Försökte installera och köra Hd tune på mitt Windows 7 64bit

men när jag startar bara den tänker lite sen händer det inget mer, och den lägger sig i process lista och går inte att avsluta alls

What to do ?

Permalänk
Permalänk

Jaha, nu har det kommit nåt som heter Advanced Format för att möjliggöra större storlekar på diskar (tolkar jag det som), vi som sitter med äldre operativssystem som XP verkar vara tvingade att köra ett specialprogram för att kunna använda de allra nyaste diskarna
Tyckte den här tråden var passande att lägga det i..

http://www.wdc.com/en/products/advancedformat/

"For older operating systems such as Windows XP, and for users using cloning software, users must run the WD Align utility to achieve the full performance of the drive. (see table for configuration details)

What is WD Align utility software?
The WD Align utility enables older operating systems to operate at full performance on Advanced Format hard drives."

Mja, verkar inte riktigt vara ett krav alltså, men har man prestandaproblem på en ny Greenpower så skulle det här kunna vara orsaken

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Bökigt att hålla på med sånt där men det verkar ju inte bättre. Jag vet sen tidigare att om man har en hårddisk som är större än ~40gb i xp kan man måsta ladda hem och köra Maxtor Big Drive-Enabler som låter en göra partitioner större än typ 37gb.

Gissar på att WD align gäller på WD's 7200rpm 1,5 och 2tb'are.. tycker inte det borde vara något nytt som måste åtgärdas i annat fall, hursomhelst är det ju ingen stor grej.

@Robban98422

Kolla så du har rätt install, jag tror det finns olika för olika operativsystem eller olika för x86/x64 arkitektur (32/64-bitars OS) och att du har ett vettigt w7 och inte t.ex. RC-utgåvorna.

Om du får problem sen med att den säger att driversarna inte är signerade så går det att hitta bypasses på internet, detta beror oftast på att man kör med beta-drivers till grafikkortet och är egentligen inget problem.

Somsagt tidigare, skicka bara PM om det är något, behöver inte heller röra hårddiskar, jag är happy2help!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Började nästan gråta när jag såg resultatet på min nya 500gb WD black. Disken sitter i ett nybygge, har märkt att uppstarten och vissa program går segare än vad de borde.

http://img441.imageshack.us/i/wdd500.png/
http://img245.imageshack.us/i/wd500.png/
http://img684.imageshack.us/i/500wd.png/
http://img229.imageshack.us/i/500hdd.png/

Evigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

När jag startar datorn så fryser datorn!
Vad kan felet vara? Jag har startat om datorn 2 gånger.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyonze
När jag startar datorn så fryser datorn!
Vad kan felet vara? Jag har startat om datorn 2 gånger.

Det kan vara vad som. Du får beskriva detta i en egen tråd, gärna mer utförligt när deta sker osv. Tror det passar bättre så.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

min cpu usage står på 8% är det bra? :<<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Kan tillägga att det där troligtvis inte funkar med hårddiskar, provade nyss på morsans dator igen men var tvungen att starta om för att den skulle avinstallera disken överhuvudtaget. I din länk är det en cd/dvd-läsare dom använder och den är ju inte nödvändig för att datorn ska fungera.

Min Samsung spinpoint f2 beter sig jättekonstigt med detta resultat

fast den går i DMA-mode och har inga röda rutor i error scan
varför?

Permalänk
Skrivet av FluXeN:

Min Samsung spinpoint f2 beter sig jättekonstigt med detta resultathttp://data.fuskbugg.se/skalman02/4e399a4d66e64_HDTune_Benchm...

fast den går i DMA-mode och har inga röda rutor i error scan
varför?

Det ser ut som att HDtune bortprioriteras för något annat som t.ex. läser eller skriver på hårddisken.

Jag rekommenderar att du stänger ner alla program och alla onödiga processer innan du kör en benchmark med hdtune.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Det ser ut som att HDtune bortprioriteras för något annat som t.ex. läser eller skriver på hårddisken.

Jag rekommenderar att du stänger ner alla program och alla onödiga processer innan du kör en benchmark med hdtune.

jag har testat och stänga av de mesta onödiga program osv och fick detta resultat:

när jag spelade Hon och dota upptäckte jag att jag hade konstiga ''load times'' och började kolla upp hur det var med hårddisken...
dock körde jag ett game här om dan och hade bra tid igen.

Permalänk
Skrivet av FluXeN:

jag har testat och stänga av de mesta onödiga program osv och fick detta resultat:http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e3a69c7d492f_HDTune_Benchm...

när jag spelade Hon och dota upptäckte jag att jag hade konstiga ''load times'' och började kolla upp hur det var med hårddisken...
dock körde jag ett game här om dan och hade bra tid igen.

Hej och hå, sent svar ber jag om ursäkt för, har väl tagit lite småpaus från sweclockers ett tag.

Uppenbarligen ser det ju bättre ut efter du stängde några program men det förekommer fortfarande spikar, detta kan och bör framförallt fortfarande bero på diverse program som ligger och tuggar lite då och då, det kan mycket väl vara något inbyggt i windows så det inte dyker upp som en process i aktivitetshanteraren.

Kurvan är väl okej för att vara en ecogreen(?) men accesstiderna skulle du kunna förbättra genom att helt enkelt göra en defragmentering, dom gula prickarna representerar på höjden den tid det tar för läsarmen att färdas till och sedan läsa av och tolka datablocken på hårddiskens skivor, om du defragmenterar disken hamnar dessa närmare varandra och du får därmed kortare fysisk "restid" i hårddisken, och då det är tusentals datablock som ska laddas in gör det stor skillnad i längden om allting finns nära till hands.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Hej och hå, sent svar ber jag om ursäkt för, har väl tagit lite småpaus från sweclockers ett tag.

Uppenbarligen ser det ju bättre ut efter du stängde några program men det förekommer fortfarande spikar, detta kan och bör framförallt fortfarande bero på diverse program som ligger och tuggar lite då och då, det kan mycket väl vara något inbyggt i windows så det inte dyker upp som en process i aktivitetshanteraren.

Kurvan är väl okej för att vara en ecogreen(?) men accesstiderna skulle du kunna förbättra genom att helt enkelt göra en defragmentering, dom gula prickarna representerar på höjden den tid det tar för läsarmen att färdas till och sedan läsa av och tolka datablocken på hårddiskens skivor, om du defragmenterar disken hamnar dessa närmare varandra och du får därmed kortare fysisk "restid" i hårddisken, och då det är tusentals datablock som ska laddas in gör det stor skillnad i längden om allting finns nära till hands.

okej, tack för svar

Permalänk
Medlem

Har haft den här hårddisken ett bra tag men den var seg redan från början, jag ramlade över denna tråden och skulle se om det var PIO som ställde till det. Men om jag inte har kollat fel så är det inte det. Resultaten i min disk är väldigt strange och jag har typ inget på disken för att den är så EXTREMT seg, kan inte öppna program eller något i den.

http://imageshack.us/photo/my-images/213/namnlskd.png/

OVAN: Jag gjorde mätningen klart helt första gången och sen testade jag igen, och den går upp o ner såhär hela tiden..

http://imageshack.us/photo/my-images/148/namnls1q.png/

OVAN: Här har vi info om disken.

Behöver hjälp verkligen!

Alex

Permalänk
Skrivet av aalexjd:

Har haft den här hårddisken ett bra tag men den var seg redan från början, jag ramlade över denna tråden och skulle se om det var PIO som ställde till det. Men om jag inte har kollat fel så är det inte det. Resultaten i min disk är väldigt strange och jag har typ inget på disken för att den är så EXTREMT seg, kan inte öppna program eller något i den.

http://imageshack.us/photo/my-images/213/namnlskd.png/

OVAN: Jag gjorde mätningen klart helt första gången och sen testade jag igen, och den går upp o ner såhär hela tiden..

http://imageshack.us/photo/my-images/148/namnls1q.png/

OVAN: Här har vi info om disken.

Behöver hjälp verkligen!

Alex

Ber ännu en gång om ursäkt för sent svar, men kvarstår problemet försöker jag gärna hjälpa.

Om den varit sådär seg redan från start kan det vara någon defekt/skada från tillverkningen som ställer till det och isåfall är det sällan något man kan göra åt saken, alternativt att något övrigt i din dator tagit skada någon gång (t.ex. en sata-kontroller eller dyl) men samma sak gäller där att det sällan är något man kan göra.

Föreslår att du testar nya drivrutiner till moderkort/chipset och försöker igen. Har du möjlighet kan det göra skillnad att installera om windows (som man bör göra ibland oavsett). Annars vågar jag mig inte riktigt på en konkret bedömning, givetvis gäller det jag skrivit tidigare om att man bör stänga övriga program och processer för att göra skriv/lästestet mer pålitligt.

Vad har/hade du för minnen?

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

När jag scannar i HD Tune så får jag upp en medelhastighet under 5 MB/sec. När jag går in på Info-fliken står det dock ingenting under "Standard:", "Supported:", "Active:" utan det är helt tomt bredvid dem. Vad ska jag göra då?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk

Hur vet man vilken IDE ATA/ATAPI-styrenheterna som gäller för den bärbara hårddisken förresten? I min enhetshanterande finns följande:

* ATA Channel 0
* ATA Channel 1
* Intel(R) 5 Series/3400 Series SATA AHCI Controller
* Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet

Jag hittar dock inga "Avancerat"/"Advanced Settings" på någon av dem...?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk

Skulle uppskatta hjälp! Min hårddisk är mycket långsam!

Visa signatur

Bang your head