GUIDE: Fixa en långsam hårddisk! (PIO) -> KLAR

Permalänk
Skrivet av Headbanger:

Skulle uppskatta hjälp! Min hårddisk är mycket långsam!

Vad heter hårddisken i rullistan?

Kolla om det är en usb-disk så att den inte går i USB1 överföringsläge, testa demontera den/avinstallera från enhetshanteraren och skanna sedan efter ny maskinvara och se om det gör någon skillnad, ev. kan du prova starta om innan du skannar men det är inte säkert att det hjälper.

Skrivet av Headbanger:

Hur vet man vilken IDE ATA/ATAPI-styrenheterna som gäller för den bärbara hårddisken förresten? I min enhetshanterande finns följande:

* ATA Channel 0
* ATA Channel 1
* Intel(R) 5 Series/3400 Series SATA AHCI Controller
* Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet

Jag hittar dock inga "Avancerat"/"Advanced Settings" på någon av dem...?

Du nämnde att det var en extern(bärbar) hårddisk, och då använder den allt som oftast en egen kontroller, så det datorn känner igen blir endast en usb-lagringsenhet, hårddisken ligger därmed på annan plats men jag tror inte du kommer åt samma information i vilket fall såvida du inte plockar ur den interna hårddisken ur kabinettet.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Vad heter hårddisken i rullistan?

USB-masslagringsenhet

Skrivet av Fragdeath:

Kolla om det är en usb-disk så att den inte går i USB1 överföringsläge

Hårddisken är ansluten med USB-kabel till datorn. Hur kollar man vilket överföringsläge den går i? Jag har svårt att tro att även USB1 skulle gå så här långsamt för det tar typ 4 sekunder bara för att öppna en mapp på hårddisken.

Skrivet av Fragdeath:

testa demontera den/avinstallera från enhetshanteraren och skanna sedan efter ny maskinvara och se om det gör någon skillnad, ev. kan du prova starta om innan du skannar men det är inte säkert att det hjälper.

Provade detta och den är fortfarande lika långsam. Hjälp plz.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk

Kan någon hjälpa???

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

5 MB/s är garanterat USB2, dock skulle det kunna gå ungefär 5 gånger så snabbt.

Vad är det för USB-disk? Tex mediaspelare med hårddisk är i allmänhet långsammare än dedikerade USB hårddiskar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det är en Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB.

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

Den borde orka med 25 MB/s. Prövat på annan dator och/eller annan USB-kabel?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Den borde orka med 25 MB/s. Prövat på annan dator och/eller annan USB-kabel?

Ja. Tyvärr är det lika långsamt oavsett vilken dator jag kopplar den till. Vad kan man göra då?

Kan det inte ha att göra med det här PIO-mode som tråden handlar om?

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbanger:

Ja. Tyvärr är det lika långsamt oavsett vilken dator jag kopplar den till. Vad kan man göra då?

Kan det inte ha att göra med det här PIO-mode som tråden handlar om?

PIO sätts bara på ATA/SATA-kanaler och USB går inte via det.
Om den inbyggda kretsen kan sätta det internt vet jag dock inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jaha handlar det inte om PIO så hör det ju inte hemma i den här tråden! Då skapar jag en ny istället... http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1189837-fixa-langs...

Visa signatur

Bang your head

Permalänk
Medlem

Hej! Skitbra guide, ska testa den så fort jag har tillgång till min kära dator igen.

Fråga bara, ifall det är så att min/mina hdd's är intställda fel, kan det göra så att min dator crashar? Har haft problem med CS då en del gånger något behöver laddas så fryser eller dör datorn..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]