Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Anslutningsproblem trådlåst, wps.

Halloj..

Var o köpte en ny router åt mor i dagarna här då hon lessnat på alla kablar som är dragna kors o tvärs genom kåken.
Köpte på mig en Netgear wnr2000 med tillhörande wireless-N adapter.

Skulle då installera routern via hennes stationära med adaptern i och det gick finfint ända tills det var dags att ansluta trådlöst med wps. Är inte så påläst om den tekniken men jag gjorde iaf som de stog i giuden bara o prövade att ansluta och sedan klicka på wps-knappen på routern. Hände inte ett smack vill ja lova.. Pröva lite olika ordningar med att trycka på knappen först o sedan pröva ansluta samt att hålla in o dyl. Inget funkade.

Fick till sist ansluta med pinkoden bak på routern för att de skulle funka.
Så då va ju ett problem löst iaf.

Till problem nr 2 då. Halva familjen har en egen bärbar dator och hur jag än vrider och vänder på det så lyckas jag inte ansluta deras trådlösa till routern.
Den hittar nätverket o kommer så långt att den ska erhålla nätverksadressen men sen kopplar den ifrån och försöker ansluta på nytt igen.. Så står den o tyggar hela tiden utan förändring..

Har googlat lite och upptäckt att det inte ens är säkert att en router med wpsfunktion kan användas tillsammans med en dator som inte har det?!
Stämmer detta?

Isf blir det ju till att lämna tillbaka skiten o köra på en gammal hederlig utan.

Permalänk
Medlem

Strunta i WPS och konfigurera det trådlösa manuellt.
Ställ in ett SSID som är unikt så du känner igen det.
Kör med WPA-PSK alt. WPA2-PSK
Tänk ut en klurig nätverksnykel typ 4htTyYt6
Sen är det bara att tuta och köra, anslut datorerna och slå in nyckel, klart.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Strunta i WPS och konfigurera det trådlösa manuellt.
Ställ in ett SSID som är unikt så du känner igen det.
Kör med WPA-PSK alt. WPA2-PSK
Tänk ut en klurig nätverksnykel typ 4htTyYt6
Sen är det bara att tuta och köra, anslut datorerna och slå in nyckel, klart.

Kalasbra svar.. Är dock smått okunnig när det gäller nätverk o undrar bara om du har nån snabb giude hur ja ska gå till väga?

Permalänk
Medlem

Hittar ingen manual på nätet med bilder i så jag ser inte hur menyerna är uppbyggda så jag kan tyvärr inte hjälpa dig på något bra sätt. Men SSID, WPA-PSK till att börja med och en nätverksnyckel, det måste du kunna få till

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Det kan också va att routern är sönder för vi hade en Netgear router WNR nånting förut o vårat trådlösa funkade ej, sen skaffade vi en D-Link Dirr 655 sen funka det...:P

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du kopplar en laptop till routern?
Väljer du ditt trådlösa nätverk och skriver i nyckeln?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på det traditionella sättet där man bara söker efter tillgängliga nät, dubbelklickar och skriver in nyckeln 2ggr.

Permalänk

Jag har ju gjort så att jag försöker ansluta via sökning av trådlösa nätverk och sedan ansluta som på gammalt hederligt vis. Den hittar ju nätverket o allt men står bara o tuggar när man väl tryckt in nyckeln o försöker ansluta. De enda jag märkt som har påverkats utav wps-knappen är att nätverksnyckeln kommer upp automatiskt när jag försöker ansluta igen och har tryckt på knappen. Har jag inte tryckt på den så måste ja skriva in nyckeln igen..

Att det skulle bero på märket om jag nu tolkar det rätt är inte ens värt att kommentera. Däremot finns ju såklart möjligheten att routern är trasig men jag kör ju trådlöst med den just nu via adaptern som följde med. Bara det att ja var tvungen att ansluta med nyckeln bak på routern ist för wps-knappen.

Det trådlösa på laptoparna funkar dock fortfarande inte.

Ska se vad jag kan komma fram till med den manuella konfigen..

Permalänk
Vila i frid

Vista och Windows 7 kommer ihåg felaktigt lösenord på trådlösa och det spelar ingen roll om du vid nyare försök skriver in rätt lösen. Deet verkar som att enda sättet att fixa det är att ta bort befintlig trådlös anslutningen och skapa den på nytt igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vista och Windows 7 kommer ihåg felaktigt lösenord på trådlösa och det spelar ingen roll om du vid nyare försök skriver in rätt lösen. Deet verkar som att enda sättet att fixa det är att ta bort befintlig trådlös anslutningen och skapa den på nytt igen.

Kör xp på alla burkar utom en..

Dock fick jag det att fungera nu för en stund sedan..
Det konstiga var dock att när jag gick in på routern så var den redan ställd på WPA-PSK och hade dessutom bytt nätverksnamn samt lösen.. Konstig nog så gick det att ansluta med det lösen jag hade satt från första början tidigare ändå?! :S

Men det jag gjorde var iaf bara att ändra tillbaka nätverksnamnet och byta lösenordet igen så anslöt den på en gång. Jag fick dessutom full signalstyrka vilket jag inte hade igår?

Man blir då aldrig klok på dessa apparater o dess natur..

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vista och Windows 7 kommer ihåg felaktigt lösenord på trådlösa och det spelar ingen roll om du vid nyare försök skriver in rätt lösen. Deet verkar som att enda sättet att fixa det är att ta bort befintlig trådlös anslutningen och skapa den på nytt igen.

Undrar om man inte går in på hantera trådlösa nätverk i "Nätverks och delningscenter" klicka höger på det trådlösa man vill ändra lösen på, välj egenskaper-->säkerhet. ja typ något sånt, jag har gjort det x antal gånger men kommer inte riktigt ihåg vart men jag tror det var som jag skrev.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"