Hur många procent av befolkningen kan fortfarande stava?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Presens av verbet "att idas".

SAOL på nätet

Jaja, jag är gammal

När jag var yngre så tror jag inte att det fanns.

Rättelse igen någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Jaja, jag är gammal

När jag var yngre så tror jag inte att det fanns.

Rättelse igen någon?

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Sök på "idas". Så antingen fanns det eller så börjar du närma dig 500-årsstrecket.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Sök på "idas". Så antingen fanns det eller så börjar du närma dig 500-årsstrecket.

Okej, tack.

Då ser vi tydligt värdet av en sådan här tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Japp, men det finns en ännu större armé av människor som ids störa sig på de som stör sig ...

haha jo..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Men skilj på att gnälla på stavfel och att reflektera över varför i helvete det stavas så fel som det gör. Det är inte samma sak, även om man gärna gör både och samtidigt

Min tes lyder att datamaskiner och elektroniska hjälpmedel förslappar våra ungdomar. Japp, den direkta orsaken till många stavfel är garanterat ren lathet. Men även brist på övning i att stava rätt. Och (jag gissar) lägre krav i skolan, där stavfel i mångt och mycket bagatelliseras.

Är nog ganska rätt. Tror främst att man idag inte tränar lika mycket på det. I princip alla längre texter skrivs på datorer med rättstavningshjälp osv. Att ungdomar blivit slappare tror jag inte. Mer att de inte tvingas träna lika mycket på det. Det var, tror jag, även få förr som tänkte:

"åå vad skoj! Idag ska jag träna grammatik fast jag inte måste!"

Sen att skolan är sämre nu än förr vet jag inte men att den är dålig vet jag.. Att man ganska ofta hade lärare som saknade utbildning (dvs de va inte utbildade lärare...) kan ju ses som en nackdel kanske... Att disciplinen dessutom är totalt obefintlig gör det inte bättre. Om man inte lyckas lära ut till de små barnen att det i alla fall är viktigt att göra sitt bästa 5 timmar om dagen, hur ska man då få dem att lära sig stava...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Jag är väl den del av befolkningen som gillar att sär skriva

Dock tror jag detta beror av lathet, för om jag tar mig tid att läsa igenom mitt inlägg ser jag oftast mina fel.

Varför det är så beror väl på att ungdomar är lata och inte orkar bry sig, det är ju internet och vissa kanske till och med tycker det är kul att stava fel och särskriva pga att det blir stora diskussioner runt det

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Diskussion, English med inledande versal, "it" är 3:e person och därmed blir "seem" "seems", Swedish med inledande versal ... När vi nu ändå är inne på stavning.

Kommatecknet skall bytas ut mot en punkt.
Skall vara regresses istället för regress.
Skulle inte skada med my Swedish istället för the swedish.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har en förklaring på varför det bli sämre och sämre, det är ganska enkelt faktiskt.

Eleven ser sina föräldrar leva på bidrag/A-kassa ---> Eleven ser att man klarar sig ändå ---> Eleven kämpar inte så hårt som den kan ---> Kraven på utbildningen sänks ---> Kraven på lärarna sänks ---> Eleven går ur skolan med sämre allmänbildning (fast samma betyg) ---> Och sen fortsätter det så i en konstant nedåtgående spiral och har gjort det sedan det glada 70-talet!

Om man går tillbaks 50-60 år så kunde en 13 åring vad en 18 åring kan idag och det är sorgligt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag tror att jag har en förklaring på varför det bli sämre och sämre, det är ganska enkelt faktiskt.

Eleven ser sina föräldrar leva på bidrag/A-kassa ---> Eleven ser att man klarar sig ändå ---> Eleven kämpar inte så hårt som den kan ---> Kraven på utbildningen sänks ---> Kraven på lärarna sänks ---> Eleven går ur skolan med sämre allmänbildning (fast samma betyg) ---> Och sen fortsätter det så i en konstant nedåtgående spiral och har gjort det sedan det glada 70-talet!

Om man går tillbaks 50-60 år så kunde en 13 åring vad en 18 åring kan idag och det är sorgligt!

Struntprat.13-åringar från det glada 50-talet var inte på 18-åringars kunskapsnivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Struntprat.13-åringar från det glada 50-talet var inte på 18-åringars kunskapsnivå.

Brukar snacka med min farfar om dagens skola och han har kvar läxor sen han gick i 7-8 klass och det var ungefär det jag fick lära mig i matte B(C) i gymnasiet, men okej, det var 40-tal, skolan kanske försämrades drastiskt på 10 år.
Dessutom så kunde dom prata/skriva tyska och hör och häpna, skriva ordentligt på svenska.

nu säger jag inte att det inte finns smarta människor längre, men medel allmänbildningen är mycket sämre nu än då det var viktigt att få bra betyg!

Är trött så min kommentar kan se lite slafsig ut.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Jag tycker att det är en väldig massa tjöt om hur dagens ungdomar är dåliga på att skriva, det kommer nya trådar som berör ämnet stup i kvarten. Dagens ungdomar med internet skriver mer än aldrig förr i Sverige, detsamma skulle jag säga om att läsa, med skillnad att texterna som de läste förr var bättre skrivna.
Hur detta påverkar skriv och läsförmågan är ett komplicerat område och man får nog se på olika grupper.

Det fanns en stor grupp förut som typ aldrig skrev något mer än enstaka gratulationskort etc, likaså var det många som nästan aldrig läste något mer än undertexten till filmer. Sedan en grupp som läste böcker på fritiden och sist akademiker och andra som hade mycket skrivande i sitt arbete.

Där jag är tveksam till hur internet har påverkat den sista gruppen, dock tror jag självklart att den första gruppen som aldrig skrev något innan nu har blivit bättre med träning. En annan påverkan är såklart att folk idag har blivit bättre på andra språk, vilket innebär fler skrivregler och stavningar att lära sig, vilket kan vara negativt för vissa. (skulle även kunna vara positivt för andra)

Nå jag tycker detta med hur främst internet påverkar folks kunskaper är mycket komplicerat. Dels har vi mängden desinformation, men även hur internet påverkar vilken information man vill ha.
Tar vi allmänbildning så är det något som förändras med tiden, förr så ingick det att kunna mycket som jag idag kallar för "onödigt vetande". T.ex. hur många personer bor det i en viss stad, vad heter sjön bredvid, skolorna etc etc.. Vem f-n bryr sig om sådant idag?

Så kortfattat: Folks kunskaper förändras med tiden och utvecklingen, detsamma gäller "skrivförmågan". Internet försämrar säkerligen vissa skrivregler för några, men internet gynnar garanterat skrivförmågan för andra.

*edit*
Man kan spekulera i hur internet påverkar ungdomars prioritering i skolan. Där man skulle kunna säga detsamma om andra nöjen som fotboll etc. Men ändå, det finns många ungdomar idag som sitter för mycket med datorn istället för att plugga eller röra sig. Men jag vet inte riktigt om ungdomen idag lägger ner mindre tid på studier än förr.. Tar vi övervikt (vilket är lite offtopic) så spelar den nya matkulturen en stor roll.

*edit2*
Sist dyslexi blir bara ett större handikapp för varje år som går, så folk som har problem med att läsa/skriva blir mer motiverade att bli bättre på detta. Det är lite som jag var ung och skulle lära mig engelska, alla i min grannskap klarade sig hur bra som helst utan att kunna detta språket och jag själv kände ingen större mening att kunna det. -Kan någon inte svenska så har den ändå inget vettigt att säga var mitt måtto. Nej, men jag klarade mig så bra ändå. (jag är inte gammal, men jag är ej uppväxt med internet)
Idag så är engelska ett måste för alla, precis som att kunna läsa och skriva idag är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Brukar snacka med min farfar om dagens skola och han har kvar läxor sen han gick i 7-8 klass och det var ungefär det jag fick lära mig i matte B(C) i gymnasiet, men okej, det var 40-tal, skolan kanske försämrades drastiskt på 10 år.
Dessutom så kunde dom prata/skriva tyska och hör och häpna, skriva ordentligt på svenska.

nu säger jag inte att det inte finns smarta människor längre, men medel allmänbildningen är mycket sämre nu än då det var viktigt att få bra betyg!

Är trött så min kommentar kan se lite slafsig ut.

,

Visst är det så, längre tillbaka var skolan mycket bättre.
Eleverna var väluppfostrade och ägnade sig åt sina studier.
Man visade respekt för lärarna. Idag misshandlas de istället.

Permalänk
Medlem

Får man slänga in sina "pet peeves" här?

Att slå fel på tangenbordet är inget problem, det gör vi alla hit och dit, men vissa saker är förfärliga:

1. Alla som inte kan se skillnad på DE och DEM. Otroligt vanligt bland yngre personer, som skriver DEM hela tiden. Hellre talspråkets DOM än felanvändning av DE/DEM. Här finns mycket att önska, bara läs trådar i detta forum gör att man vrider sig i språklig smärta. Otroligt enerverande.

2. MEDANS. Det finns inget som heter MEDANS. Det heter MEDAN.

3. VAR/VART. Felanvändningen är otrolig. Jag tror större delen av svenska befolkningen inte vet skillnaden.

/rant out

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Hellre talspråkets DOM än felanvändning av DE/DEM.

Det är väl kanske att ta i, men finns det någon anledning att inte ta "de" om man tvingas välja? Det är kortare, vanligare (här har jag förvisso ingen källa, men visst känns det så?) och irriterar mindre vid felanvändning (det skulle till och med kunna passera som ett felstavat "dem").

Permalänk
Medlem

Jag stör mig när stavfelet "hadde" kommer upp

Trots att jag själv har dyslexi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
1. Alla som inte kan se skillnad på DE och DEM.

Det finns även en hel del människor som skriver DE istället för DET och även E istället för ÄR. Usch för sånt!

Personligen stör jag mig mest på folk som inte börjar meningar med stor bokstav och avslutar med punkt (eller annat passande tecken). Detta borde väl alla veta om?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Schizofren verkar vara väldigt svårt att stava. Såg nyss en kompis som stavade det "skitsofren" och det ser väldigt grovt ut.

Något jag stör mig på ännu mer är fjortiskulturens "heeeeeeeeeeej" "tiiiiieep" "vaah" "asso" "fedt" osv. Däremot tycker jag att det i många sammanhang är helt okej att skriva dialekt, om man nu besitter den kunskapen och inte är något "wannabe".

Sedan stör jag mig på folk som överanvänder utropstecken och frågetecken. Jag har själv gjort det i många år, men upptäckte hur otroligt fult och omoget det set ut.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Någonting som jag börjat störa mig enormt på är när folk t.ex. skriver: "detta moderkortet", "dessa minnena" eller "denna datorn". När jag faktiskt säger "detta moderkortet" gnisslar det i mina öron som om jag hade 100 ostämda violiner alldeles intill mig.

Det heter "detta moderkort", "dessa minnen", "denna dator" och inget annat!

Några fler exempel följer nedan:
denna glasspinne
detta hus
dessa skor
detta gnällinlägg
denna tråd
o.s.v.

Jag hoppas att detta inlägg (inte detta inlägget) kan, utöver att vara ett sätt för mig att uttrycka min irritation, ha en viss utbildande verkan och lära ut en gnutta grammatik.

Nu måste jag dock lägga mig. Tack för att du läste mitt gnäll och godnatt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl kanske att ta i, men finns det någon anledning att inte ta "de" om man tvingas välja? Det är kortare, vanligare (här har jag förvisso ingen källa, men visst känns det så?) och irriterar mindre vid felanvändning (det skulle till och med kunna passera som ett felstavat "dem").

"Jag betalade de direkt", "Vi ska åka till de nu". Jag tycker snarare att det irriterar än mer. Dom ersätter ju både de och dem i talspråk och därför tycker jag att det ser mindre dåligt ut (kanske till och med kan anses stilistiskt i vissa sammanhang?)

Permalänk

Det jag stör mig mest på är vissa brister i folks estetiska "förmåga", speciellt ungdomars på internet. Vill man bli seriöst bemött ska man inte sätta sju frågetecken efter sin fråga, och inte heller ett antal utropstecken överallt där
en härlig liten punkt skulle passa utmärkt.

Folk som försöker skriva på engelska i sina signaturer och lyckas få med stavfel, syftningsfel och "ihop-skrivningsfel" som isn´t istället för isn't. (Vad heter "ihop-skrivningsfel" på en svensklärares nördspråk?)

Permalänk
Medlem

Jag hatar "sär skrivning" så jävla mycket! Dessutom skyller de flesta på dyslexi när det egentligen handlar om avsaknad kunskap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Om man går tillbaks 50-60 år så kunde en 13 åring vad en 18 åring kan idag och det är sorgligt!

Keep telling yourself that.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
"Jag betalade de direkt", "Vi ska åka till de nu". Jag tycker snarare att det irriterar än mer. Dom ersätter ju både de och dem i talspråk och därför tycker jag att det ser mindre dåligt ut (kanske till och med kan anses stilistiskt i vissa sammanhang?)

Jag kör hårt på den fega taktiken att använda "dom" när jag är tveksam.
Dock ser det rätt dåligt ut om man blandar dem, de och dom i samma text.
Jag skyller allt på skolan för det kan ju omöjligt vara mitt eget fel att jag inte lärt mig stava ordentligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0ng
"Jag betalade de direkt", "Vi ska åka till de nu". Jag tycker snarare att det irriterar än mer.

Irriterande är det, men min tes var ju att risken för fel är mindre (och att man sparar bokstäver). För övrigt är väl inte meningar som
"Logitech UltraX Flat, dem tidigare versionerna var bättre?" och
"Du kommer nog se att när tiden är rätt visar Google, Youtube och dem stora sajterna vägen och dem mindre hakar på eftersom."
så mycket bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har två punkter jag måste få ur mig.

1. Jag var på jakt efter en kontorsstol för några veckor sedan och letade lite på blocket.
Där fick jag upp fler träffar när jag sökte på data stol än datorstol.
Vad är en datastol? Dessutom är det särskrivet. Det som var så illa var att just detta ord gav fler träffar. Kommer inte ihåg antalet.

2. Ett uttryck som jag kan tycka är oerhört irriterande i både tal och skrift är användandet av ju och desto. Inte uttrycket i sig men felanvändningen av dessa. Ju mer ju bättre fungerar, ju mer desto bättre föredrar jag personligen. Men sedan finns det en variant till. Desto mer desto bättre. Detta är helt enkelt fel, det låter hemskt och snett. Ordet desto kan inte användas ensamt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När folk skriver "fläckt" börjar mina ögon blöda.. och som nån sa innan, "packet"

Så svårt kan det inte vara att skaffa rättstavningsmoduler om man nu vet att man inte är världens bästa på att stava

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Re: Hur många procent av befolkningen kan fortfarande stava?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Ja, som rubriken antyder så kan vi här skriva av oss vår frustration över det faktum att nästan ingen människa kan stava idag.

Några felstavningar som jag har stört mig på extra mycket senaste tiden är bla; sterio istället för stereo och cencur istället för censur.

Ordet stereo kommer från det grekiska ordet för Solid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
1. Jag var på jakt efter en kontorsstol för några veckor sedan och letade lite på blocket.
Där fick jag upp fler träffar när jag sökte på data stol än datorstol.
Vad är en datastol? Dessutom är det felskrivet. Det som var så illa var att just detta ord gav fler träffar. Kommer inte ihåg antalet.

behövs det verkligen göras en grundlig undersökning om hur ordet dator uppkommit för att förstå varför det blir fel?

själv reflekterar jag knappt över andras språkfel. Det måste vara riktigt illa skrivet om jag ens ska lägga märke till det. antagligen för att jag själv är så dåligt på meningsuppbyggnader osv. ni anar inte hur länge det tog mig att skriva detta och ändå har jag säkerligen skrivit massor av fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Schizofren verkar vara väldigt svårt att stava. Såg nyss en kompis som stavade det "skitsofren" och det ser väldigt grovt ut.

Jag hatar dålig svenska precis som alla andra vettiga människor, men jag ger ändå stor kritik till språket.
Grammatiken är fylld med undantag, massvis med regler som inte tillför något annat än stilistiskt värde, korrekta stavningar som är helt upp åt väggarna (de nästan tigger om att bli felstavade).

Ett bra språk har inga undantag (vad skulle de vara bra till?) och fonetiskt uttal. Gramatiken är svår att rubba, men nya ord och stavningar kommer hela tiden, att införa att fonetiskt uttalat "skitsofren" vore en bra sak.

(Eller så dumpar vi dessa naturliga språk som ändå är bortom räddning och lär oss Lojban)

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag hatar dålig svenska precis som alla andra vettiga människor, men jag ger ändå stor kritik till språket.
Grammatiken är fylld med undantag, massvis med regler som inte tillför något annat än stilistiskt värde, korrekta stavningar som är helt upp åt väggarna (de nästan tigger om att bli felstavade).

Ett bra språk har inga undantag (vad skulle de vara bra till?) och fonetiskt uttal. Gramatiken är svår att rubba, men nya ord och stavningar kommer hela tiden, att införa att fonetiskt uttalat "skitsofren" vore en bra sak.

(Eller så dumpar vi dessa naturliga språk som ändå är bortom räddning och lär oss Lojban)

Alla poeter och författare skulle gå i taket om vi gick över till esperanto eller annat påhittat världsspråk. Till viss del kan jag hålla med. Utan synonymer och andra konstigheter får man ett väldigt platt och tråkigt språk som passar bra till vetenskapliga rapporter men all annan litteratur skulle bli väldigt lidande.

Sen kan jag hålla med om att stavningen i många fall kunde vara mer logisk...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ett av de absolut oftast felstavade svenska ord på nätet borde vara väl, som i "Det var väll bra...". Felstavningen brukar försvaras med att det borde stavas som det låter, att majoriteten sen stavar rätt på telefon och inte skriver telefån gör att hela resonemanget faller som ett korthus.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Alla poeter och författare skulle gå i taket om vi gick över till esperanto eller annat påhittat världsspråk. Till viss del kan jag hålla med. Utan synonymer och andra konstigheter får man ett väldigt platt och tråkigt språk som passar bra till vetenskapliga rapporter men all annan litteratur skulle bli väldigt lidande.

Sen kan jag hålla med om att stavningen i många fall kunde vara mer logisk...

Att skriva poesi kräver inte att man är otydlig i vad man menar. Inte heller ser jag ett behov av rena synonymer (men visst, utav de dåliga egenskaperna i språket är väl denna kanske det som har mest påverkan?)

Undantagen i vår grammatik är relativt få och jag har jävligt svårt att tro att någon skulle gå i taket över att vi istället för
"många, fler, flest"
skulle säga det mer konsekventa
"många, mångare, mångast"

Och fonetiskt uttal påverkar såklart ingen text.

Hur gör dessa regler språket rikare oavsett vad för sorts text du tänkt skriva? Ytterst få texter är medvetet konstruerade för att missuppfattas p.g.a bristande språk... ja faktiskt ingen text jag kan komma på.

Varför har folk denna inställning? När skulle tvetydighet vara en bra sak, ens i skönlitteratur? Jag får nästan intrycket att du tror man inte längre får använda adjektiv och måste prata som en robot.

Edit: Kom på en text som blir lidande av ett bra språk. Ordvitsar (engelska; pun). Och desto fortare vi blir av med dem desto bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Varför har folk denna inställning? När skulle tvetydighet vara en bra sak, ens i skönlitteratur?

Humor.

Men ändå, hur tvetydigt är språket egentligen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?