Hur många procent av befolkningen kan fortfarande stava?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
Ett av de absolut oftast felstavade svenska ord på nätet borde vara väl, som i "Det var väll bra...". Felstavningen brukar försvaras med att det borde stavas som det låter, att majoriteten sen stavar rätt på telefon och inte skriver telefån gör att hela resonemanget faller som ett korthus.

Du menar väl ändå "tellefån", eller "tellefon"?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy

3. VAR/VART. Felanvändningen är otrolig. Jag tror större delen av svenska befolkningen inte vet skillnaden.

'De' och 'dem' håller jag med om. Även om jag inte är helt hundra på vad som ska vara var så tror jag inte 'dem' ska vara subjekt. 'Dem gick och köpte glass', 'Vad gjorde dem?'. Däremot objekt. 'Han önskade dem en god jul.' 'Han slog ihjäl dem'. Kanske.

Ang. 'var' och 'vart' , flytta norrut så hör du nog varken eller (De tycks säga 'vars' istället.)

Folk 'orkar inte bry sig' och tycker att 'vi blir mer världskompatibla om vi byter ut vartannat ord mot något engelskt'. Produktnamn i affärer? I de få fallen de faktiskt skrivs på svenska så är de oftast särskrivna.

Det är så deprimerande att jag köpt en nybörjarbok i latin.
Mulus lente ambulat et silvam spectat.
Vet någon nån sida på nätet där man kan lyssna på språket?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du menar väl ändå "tellefån", eller "tellefon"?

Du menar väl ändå "tällefån", eller "tälläfån"?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om lite

STRÖ
SÖCKER

i kaffet?

Eller ska vi baka bröd med

VETE
MJÖL?

åt helvete med vertikal särskrivning

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Vad sägs om lite

STRÖ
SÖCKER

i kaffet?

Eller ska vi baka bröd med

VETE
MJÖL?

åt helvete med vertikal särskrivning

Ja de får göra förpackningarna bredare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Ett bra språk har inga undantag (vad skulle de vara bra till?) och fonetiskt uttal.

(Eller så dumpar vi dessa naturliga språk som ändå är bortom räddning och lär oss Lojban)

Franskan har undantag för att det ska låta bra. Att det ska låta fint har ju styrt mycket av utvecklingen inom franskan också. T.ex. i uttrycket:

va-t-il så finns t:et där bara för att det ska låta bättre, jämför med att säga va-il, som inte låter så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Franskan har undantag för att det ska låta bra. Att det ska låta fint har ju styrt mycket av utvecklingen inom franskan också. T.ex. i uttrycket:

va-t-il så finns t:et där bara för att det ska låta bättre, jämför med att säga va-il, som inte låter så bra.

Låter det inte lika bra? Varför inte då?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ja de får göra förpackningarna bredare.

Eller använda sig av bindestreck >_>>_>_>_

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Eller använda sig av bindestreck >_>>_>_>_

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

horisontalt är det "vetemjöl", vertikalt blir det

vete-
mjöl

hurr durr, hur ska de ha det?

http://194.17.179.4/nordmills/Produkth.nsf/9d1a95d4d2dfeccec1...

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
horisontalt är det "vetemjöl", vertikalt blir det

vete-
mjöl

hurr durr, hur ska de ha det?

http://194.17.179.4/nordmills/Produkth.nsf/9d1a95d4d2dfeccec1...

http://i109.photobucket.com/albums/n65/alakai6/Hoversnap2010-...

Man ser lätt att det står Hot-
el på övre bilden och få (ingen?) klagar på att man inte använder binde-streck för att hålla ihop ordet så det blir övertydligt läsbart. Det krävs en nördig idiot (inget ont om Kjell Hög-lund) för att lyckas hitta ett samband mellan febersjukskriverier från andra sidan millenieskiftet och någolunda moderna händelser, där man presenterar sina iaktagelser med kartor och dubbelöversättningar.
Den ena bilden är mer kristallklar än den andra.
Hurr
-durr.
Jag kan förstå att man stör sig på regelvidrigheter..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Låter det inte lika bra? Varför inte då?

Det flyter inte lika bra. Prova säga det själv (försök på franska så du får in de rätta uttalen ) Säger du bara va il så blir det två vokaler efter varandra det låter inte lika bra. Blir samma med "elle" och "on" om verbet slutar på vokal. Det är iaf en av förklaringarna, men det går att läsa mer här, dock på franska hittade inget på engelska:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Phon%C3%A8me_%C3%A9phelcystique

Sedan finns det språkhistoriska skäl också. Jag är dock inte så bra insatt i fransk språkvetenskap Men min professor på SU sa att det var mest för att det skulle låta bättre.

http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=3669

Intressant tråd om ämnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Man ser lätt att det står Hot-
el på övre bilden och få (ingen?) klagar på att man inte använder binde-streck för att hålla ihop ordet så det blir övertydligt läsbart.

I engelskan skriver man väldigt sällan ihop, ditt exempel helt off. När du använder bindestreck kan du inte kasta in ett bindestreck hur du vill, det ska komma efter tex:

vete-
mjöl

inte "hot-el" för att bilda hotel >_> du kan inte lägga in ett bindestreck i mitten av >ett< ord (till skillnad från "vete-mjöl" som består av två)

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Mo0rbid: jag gjorde mig frågande lustig över din regel-fascism

Eldiablo et merci pour la leçon, même si je ne veux pas le ramasser quand je ne connais pas un mot de français ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Mo0rbid: jag gjorde mig frågande lustig över din regel-fascism

Eldiablo et merci pour la leçon, même si je ne veux pas le ramasser quand je ne connais pas un mot de français ^^

Det är lugnt Alltid roligt att prata om franskan, iaf enklare än att prata det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Mo0rbid: jag gjorde mig frågande lustig över din regel-fascism

I don't make the rules, I enforce them.

-----------

I skyltar och så (till exempel) brukar folk skriva t.ex:

H
O
T
E
L

Det är vanligt, inge fel med det.

Man ska dock inte sätta bindestreck efter varje bokstav och tro att det är så bindestreck används, då är man helt ute och cyklar. Det är helt enkelt vertikal text.

------------------

vete
mjöl

Detta exempel är en helt annan sak och helt är fel, det kallas vertikal särskrivning.

rage >_>

Hur svårt kan det vara, helt ärligt? Tänker inte folk när de skriver att ord blir helt annorlunda beroende på hur de skrivs?

korthårig sjuktsköterska

eller

Kort hårig sjuk sköterska? Vilken är rätt, hjälp mig, jag ser inte >_>

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
I don't make the rules, I enforce them.

-----------

I skyltar och så (till exempel) brukar folk skriva t.ex:

H
O
T
E
L

Det är vanligt, inge fel med det.

Man ska dock inte sätta bindestreck efter varje bokstav och tro att det är så bindestreck används, då är man helt ute och cyklar. Det är helt enkelt vertikal text.

------------------

vete
mjöl

Detta exempel är en helt annan sak och helt är fel, det kallas vertikal särskrivning.

http://lingonord.se/forum/userpix/36_DSC00051_1.jpg

rage >_>

Hur svårt kan det vara, helt ärligt? Tänker inte folk när de skriver att ord blir helt annorlunda beroende på hur de skrivs?

korthårig sjuktsköterska

eller

Kort hårig sjuk sköterska? Vilken är rätt, hjälp mig, jag ser inte >_>

Hur kommer det sig att du har så svårt att läsa det ena men inte det andra? Själv ser jag inte hur

system-
bolaget

skulle bli mer förståeligt än

system
bolaget

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Hur kommer det sig att du har så svårt att läsa det ena men inte det andra? Själv ser jag inte hur

system-
bolaget

skulle bli mer förståeligt än

system
bolaget

Jag har aldrig sagt att jag har svårt att läsa det när det är särskrivet. Nu handlar det inte om att förstå eller inte, hjärnan kan förstå text även om den är slaktad. Saken är det att det är inkorrekt.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag har aldrig sagt att jag har svårt att läsa det när det är särskrivet. Nu handlar det inte om att förstå eller inte, hjärnan kan förstå text även om den är slaktad. Saken är det att det är inkorrekt.

Ja det är rätt med bindestreck i system-bolaget. Det blir dock inte lättare att läsa, och det är ju fel!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Re: Hur många procent av befolkningen kan fortfarande stava?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Ja, som rubriken antyder så kan vi här skriva av oss vår frustration över det faktum att nästan ingen människa kan stava idag.

Några felstavningar som jag har stört mig på extra mycket senaste tiden är bla; sterio istället för stereo och cencur istället för censur.

Kolla på www.blocket.se /alla kategorier /hela Sverige och skriv sterio.
Ca; 1% av alla annonserna har faktiskt den speciella felstavningen. 15 av annonserna var dessutom företagsannonser.

http://www.blocket.se/vasterbotten?q=sterio&cg=0&w=3&st=s&st=...

Ungefär 400 av ca; 45000.

Listan kan göras lång.

Särskrivningar är också väldigt irriterande, särskilt i samband med total avsaknad av punkt, komma och stor och liten bokstav.

Så kom igen, skriv av dig din frustration här.

Jag har säkert även själv gjort minst ett fel i den här texten

Bara för att man stavar fel på några få ord då kan man absolut inte STAVA?

Jag anser mig kunna stava även om jag lätt kan klanta till mig med stavfel, även om de inte är så grova som sterio istället för stereo.

Men det är klart, vi stör oss på olika saker.

Min frustration kommer när folk skriver DOM istället för att använda de och dem korrekt.

Men vi måste ju se på den positiva sidan med felskrivningar i annonser osv. färre folk hittar dem! Har hört många historier om folk som hittar dyra saker sjukt billigt på ebay/tradera/blocket bara för att säljaren stavat fel och ingen hittar till sakerna

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Ja det är rätt med bindestreck i system-bolaget. Det blir dock inte lättare att läsa, och det är ju fel!

Men hur ligger det till med din läsförståelse?

Systembolaget

System-
bolaget

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Men hur ligger det till med din läsförståelse?

Systembolaget

System-
bolaget

Hur ligger det till med din förståelse?

Systembolaget = System-bolaget = 5yStee-m_bålaghettt

Jag vet själv att det är viktigt att så långt man bara förmår och lite till skriva rätt på en uppsats, en rapport, en manual och en ritning. Men för att blidka rätteryttare så ska bör man inte särskriva på en skylt ämnat gatan, trots att det blir mer lättläst och ser bättre ut?
Förstår du varför jag gör mig lustig över det du skriver?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Hur ligger det till med din förståelse?

Systembolaget = System-bolaget = 5yStee-m_bålaghettt

Jag vet själv att det är viktigt att så långt man bara förmår och lite till skriva rätt på en uppsats, en rapport, en manual och en ritning. Men för att blidka rätteryttare så ska bör man inte särskriva på en skylt ämnat gatan,

Vill man att folk ska ta ens företag seriöst borde det inte vara för mycket begärt att inte särskriva i ens logga.

Citat:

trots att det blir mer lättläst och ser bättre ut?

Det blir inte mer eller mindre lättläst och det ser verkligen inte bättre ut.

Citat:

Förstår du varför jag gör mig lustig över det du skriver?

Nej.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Vill man att folk ska ta ens företag seriöst borde det inte vara för mycket begärt att inte särskriva i ens logga.
Det blir inte mer eller mindre lättläst och det ser verkligen inte bättre ut.
Nej.

Det blir alltså inte mer eller mindre lättläst, så då spelar uppenbarligen läslättigheter inte alls in. Då återstår alltså bara ytan som du pekar på med hela kroppen.
Skulle jag välja ett företag att ha att göra med så är deras särskrivningar, i deras logo, som kanske finns till av mer praktiska och estetiska skäl, det absolut allra näst sista jag skulle gå efter. Heck, jag hade kanske haft svårt ens komma ihåg namnet om det såg annorlunda ut, då text uppenbarligen inte är min grej.

Djeez, hade jag haft dig som lärare hade jag varit orolig över hur mina rapporter och uppsatser såg ut, men nu har jag istället råd att skratta oförskämt åt dig och bara försöka lämna över det med ett "pfft!".

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Det blir alltså inte mer eller mindre lättläst,

Det nämnde jag även tidigare, en text kan vara hur konstig som helst men hjärnan förstår det endå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Djeez, hade jag haft dig som lärare hade jag varit orolig över hur mina rapporter och uppsatser såg ut, men nu har jag istället råd att skratta oförskämt åt dig och bara försöka lämna över det med ett "pfft!".

Jag kommer inte på annat att skriva än "ok...".

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Franskan har undantag för att det ska låta bra. Att det ska låta fint har ju styrt mycket av utvecklingen inom franskan också. T.ex. i uttrycket:

va-t-il så finns t:et där bara för att det ska låta bättre, jämför med att säga va-il, som inte låter så bra.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta som svar till mig. Allt jag kan säga är.. ja.. så är det. Va tråkigt att franska också är så dåligt (som alla andra naturliga språk) i detta avseende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Detta exempel är en helt annan sak och helt är fel, det kallas vertikal särskrivning.

http://lingonord.se/forum/userpix/36_DSC00051_1.jpg

rage >_>

Hur svårt kan det vara, helt ärligt? Tänker inte folk när de skriver att ord blir helt annorlunda beroende på hur de skrivs?

Äsch. Systembolaget är även skrivet helt i versaler i logotypen. Det är också fel. Ingen bryr sig. Det är gestalttext.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag har aldrig sagt att jag har svårt att läsa det när det är särskrivet. Nu handlar det inte om att förstå eller inte, hjärnan kan förstå text även om den är slaktad. Saken är det att det är inkorrekt.

Om det är korrekt eller inte är irrelevant i sig. Vad som är relevant är hur bra flyt man får i läsandet och hur lätt det är att förstå. Särskrivande förstör flyt och förbistrar förståelsen och är alltså dåligt. Skyltar med namn där ett ord står över ett annat räknas som en ok typ av särskrivning. Om samma namn däremot står i en text utan bildestreck när det är radbyte mitt i ordet så är det INTE ok.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Djeez, hade jag haft dig som lärare hade jag varit orolig över hur mina rapporter och uppsatser såg ut, men nu har jag istället råd att skratta oförskämt åt dig och bara försöka lämna över det med ett "pfft!".

Så din lärare tyckte att du skulle hålla dig till vad du själv tyckte verkade vara lättläst, snarare än att följa språkregler?

I sådant fall är din lärare en dilettant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vad fan är fel med Systembolagets jävla skylt.

Hade det varit en rad hade skylten blivit så förbannat lång. Slänga in ett bindestreck hade varit fult som fan.

Det hade blivit fult? Ok, det är ganska subjektivt och inte ett nog starkt argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Skyltar med namn där ett ord står över ett annat räknas som en ok typ av särskrivning.

Det är inte ok, det är fortfarande särskrivning och en vertikal sådan. Språkfel = inte ok. Majoriteten av svenska folket verkar dock inte bry sig, ignorance is bliss.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight