Permalänk
Medlem

Pentax K-X + 18-55/50-200

Jag tänkte köpa mig en systemkamera för jag gillar ta bilder o kompaktkameran räcker inte till längre. Jag är helt ny på området systemkameror så använd gärna utskrivna ev förkortningar alt. förklaringar.

Jag har inte sett någon tråd om denna kameran så jag tänkte bara höra om det är någon som har någon erfarenhet om den. Gärna om objektiven med.

Butik: http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&...

Mer spec: http://www.focustrading.se/Index.aspx?ItemId=10819

Eller om ni skulle föreslå någon annan kamera/objektiv för ~samma pengar.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt mig är den ihop med Nikon D5000 den bästa kameran i segmentet och objektiven som följer med är ganska bra och räcker för de flesta. Svagheten med kameran som även kan vara en styrka är att man använder vanliga AA batteriet och det följer varken med laddningsbara batterier eller laddare så det får man köpa till.

Är det främst i dålig belysning du vill fotografera så finns ingen bättre kamera idag för priset men annars så skiljer inte så mycket mellan de olika tillverkarnas kameror om man ser till bildkvalité. Andra kameror den skall jämföras med är Nikon D5000, Canon 500D och Sony A500.

Det roligaste med Pentax är dock att man kan köpa äldre manuella objektiv som är lika bra som dagen och man kan få dem för struntsummor.

Jag roade mig med att ta en bild men ett trevligt manuellt 40mm objektiv nu på morgonen. Jag är dock ingen fotograf så det får bli som det blir men med digitalakameror så kan man ta bilder tills man blir nöjd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nä AA batterier ser jag inte direkt som ett problem. Sen att de är lätta att få tag i är ju ingen nackdel precis.

Gamla billigare objektiv låter helt klart bra med.
Det här med bildstabilisatorn i Pentax, är det något att ha? Eller kan det kvitta?
Jag har tittat lite på D5000 med, men det verkar luta åt pentaxen. Varför vet jag knappt.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Bildstabilisering är nästan ett måst men nu finns det på alla system men Pentax har det i huset och det gör att gamla objektiv får nytta av det medan man får köpa objektiv med stabilisering för Nikon. Fördelen med stabiliserade objektiv är att man ser en stabilare bild i sökaren men resultatet blir det samma så det är hugget som stucket.

Vad du än väljer så är både K-x och D5000 rätt och fel beroende på vem man frågar men de är fina kameror. Faktum är att jag nog aldrig sett en dålig recension av en systemkamera oavsett märke på bra länge.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok, ja att det sitter i huset tycker inte jag är en nackdel, då slipper man bry sig om det när man skaffar objektiv, eller är de inte kombatibla om det finns stabilisator i både hus och objektiv. Eller är det kanske så enkelt att det inte finns stabilisator i pentax objektiv.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerus
Ok, ja att det sitter i huset tycker inte jag är en nackdel, då slipper man bry sig om det när man skaffar objektiv, eller är de inte kombatibla om det finns stabilisator i både hus och objektiv. Eller är det kanske så enkelt att det inte finns stabilisator i pentax objektiv.

Man får välja antingen eller om det finns stabilisering i både hus och objektiv men hos Pentax finns vad jag vet inga objektiv med stabilisering förutom kanske något specialobjektiv men som sagt det är inget att fundera över då båda systemen har bra lösningar.

Ta även en titt på Sony A500 då man får Live view som använder samma autofokus som för den vanliga sökaren och det gör att man kan använda skärmen bak på huset istället och behöver då inte alltid ha kameran upp mot ögat. Alla systemen har lite olika fördelar så ta lite tid och läs på olika forum om vad andra anser. Fall bara inte för alla märkes nissar som säger att ett märke är så mycket bättre än de andra då det bara är ren nonsens.

Ta även en titt på begagnadmarknaden då man kan få förra generationens lite bättre kameror för samma som dagens instegsmodeller och då kan man få saker som bättre sökare, robustare byggkvalité och fler knappar som gör handhavandet lättare när man fotar.

Bra sådana kameror är Nikon D80/D200, Canon 30D/40D, Pentax K10D/K20D och Samsung GX10/GX20

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vilka modeller ligger snäppet över D5000/K-X om man skulle ta o leta på beg. marknaden?

EDIT: Editerade du eller ska jag lära mig läsa bättre?:P

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerus
Vilka modeller ligger snäppet över D5000/K-X om man skulle ta o leta på beg. marknaden?

EDIT: Editerade du eller ska jag lära mig läsa bättre?:P

Jag editerar mest hela tiden.

När man går upp i pris så är det inte bildkvalitén som går upp i första hand utan själva kameran som blir bättre och snabbare men man får ofta lite fler pixlar att leka med om man vill zooma in och några fina kameror att titta på är då Pentax K-7, Canon 50D, Nikon D90 och Sony A700. Särskilt A700 är en kamera som en del anser vara bäst i klassen även då den har ett par år på nacken men den har inte allt nytt som de andra har.

Ett segment som kommit till under året som gått är Micro 4/3 standarden och där har man tagit bort spegeln och ersatt den optiska sökaren med en elektronisk. Här är det Panasonic som ligger lite före Olympus och deras GH1 är riktigt bra men nackdelen är att deras objektiv måste vara stabiliserade och de kostar något hemskt! Det finns även mindre och kompaktare systemkameror i detta segment och här har vi Panasonic GF-1 och Olympus E-P1 och nu E-P2 där E-P2 är strået vassare än GF-1 med sin fina sökare och inbyggt stabilisering fast lite långsammare aurofokus. Annars gör Panasonic den bästa optiken här men man kan använda deras objektiv även på Olympus kameran.
http://www.olympus.se/consumer/21693_pen-camera_e-p2_22351.ht...

Svagheten hos 4/3 standarden är dock att den lilla sensorn gör att det blir lite mer brus vid dåligt ljus så det är utomhus som kameror med den sensorn passar bäst, därtill så lämpar sig inte det lilla formatet för telezoom-objektiv heller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jo så skulle man med kunna göra.

Men det lutar faktiskt fortfarande åt Pentax, förmodligen k-x.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

Jag tror att en så avancerad kamera som Pentax K-7, Canon 50D, Nikon D90 och Sony A700 är lite väl att ta i som första systemkamera, plus att dom är rätt dyra.
Dessa finns troligtvis inte heller om man letar på beg. marknaden (om det va de du menade MaLo?) eftersom dom är såpass nya.

JAg ahr själv en Pentax K200D som jag tycker är utmärkt, och jag har skaffat några äldre gluggar på tradera. Tror jag har gett inte ens 600;- för 4 gluggar och jag använder knappt originalgluggen längre! Så slå till på en Pentax och du kommer inte ångra dig!

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade en Pentax K-x för ett par månader sen och jag måste säga att jag är riktigt nöjd.
AA-batterierna är ett litet gissel men nu köpte jag en uppsättning Sanyo Eneloop (andra generationens NiMH med mycket mindre självurladdning) med laddare så jag tror det kommer bli prima nu.

Har enbart kit-objektivet än så länge.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av photoshit
Jag tror att en så avancerad kamera som Pentax K-7, Canon 50D, Nikon D90 och Sony A700 är lite väl att ta i som första systemkamera, plus att dom är rätt dyra.
Dessa finns troligtvis inte heller om man letar på beg. marknaden (om det va de du menade MaLo?) eftersom dom är såpass nya.

JAg ahr själv en Pentax K200D som jag tycker är utmärkt, och jag har skaffat några äldre gluggar på tradera. Tror jag har gett inte ens 600;- för 4 gluggar och jag använder knappt originalgluggen längre! Så slå till på en Pentax och du kommer inte ångra dig!

Nej jag listade andra kameror som begagnadförslag.

När det gäller gamala objektiv så kan man köpa allt med K-bajonett förutom en handfull Ricoh glas. En annan lösning är att köpa M42 objektiv och N42 till K-bajonett adapter som har fördelen att man kan använda bländar programmet då bländaren inte styrs från kameran utan låses på objektivet och det öppnar upp en hel ny värd av objektiv som t ex Pentaxs fina Super Takumar. Det man dock kan strunta i är i regel zoomobjektiv då dessa inte var så bra på den gamla goda tiden med några undantag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM