Permalänk
Medlem

Orginalkylare Intel i5 750 ?

Har beställt i5 750 och jag undrar om orginalfläkten "hyggligt" tyst eller om den bör bytas ut? Jag har inte tänkt och överklocka processorn just nu med man kan ju ändra sig. Eller har ni något tips på en prisvärd och tyst kylare?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Den är hyfsad tyst men annars kanske en sån här för en billig peng,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494649

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med original och den funkar fint, dvs "hyggligt tyst" vad nu det innebär

första gången jag kör med original och kan inte säga att jag stör mig på det

Permalänk

Intels stockkylare är faktiskt ganska tyst men jag måste ha sidoplåten av om jag ska hålla mig under 70 i load.Kolla vilka temperaturer du får med stock kylaren och om det går över 70 så kan du köpa en sån som sasser tipsade om

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Min i5-original fläkt låter illa i "varv" emellant åt, någon som vet vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Jag upplever den som hyfsat tyst, undrar bara hur den lyckas kyla då den är så liten

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfresh
Jag upplever den som hyfsat tyst, undrar bara hur den lyckas kyla då den är så liten

vad ligger din på för RPM i idle/load?

Permalänk
Medlem

låter inte jätte mkt men den är ju inte sval heller...

Permalänk
Medlem

Byggde en i5:a till min polare med ett Fractal R2, knäpptyst. Originalfläkten då ofc.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandless
Byggde en i5:a till min polare med ett Fractal R2, knäpptyst. Originalfläkten då ofc.

Skulle precis säga det samma.
Samma prolle, samma chassi.
Hörs inte ett smack.
Jag är riktigt jävla imponerad för övrigt av detta.

Permalänk

Fan va besviken jag blir på min fläkt..
Vad kör ni för moderkort?
Och kör ni med en fast speed på CPU fläkten?

Permalänk
Medlem

Jag kör för nuvarande mitt system utanför chassit, och jag hör knappt orginalfläkten vid 2000rpm. Vill då påpeka att systemet är 0,5 meter ifrån örat.
Detta är då vid vanligt användande(surfa webben osv.), då jag inte hunnit leka med den specielt mycket.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borkan
Fan va besviken jag blir på min fläkt..
Vad kör ni för moderkort?
Och kör ni med en fast speed på CPU fläkten?

Fast o fast, har inte ens kikat i Bios hur det ser ut egentligen.
Plug and play på cpukylaren.

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet av i5 750-stockkylaren är faktiskt bra. Jag har lyckats undervolta min CPU till 1,05V och kör den klockad i 3GHz med turbo av. Jag får rätt okej temperaturer när jag lastar denna CPU i LinX (ca 72-76 grader enligt Coretemp) vilket får ses som bra. Pga mitt moderkort och mitt chassi kan jag inte använda någon annan kylare som finns på marknaden så är nöjd nog att stock-kylaren faktiskt fungerar. Ljudnivån är ingen höjdare dock..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Borkan
vad ligger din på för RPM i idle/load?

Den ligger på 2000rpm, i spel eller när jag surfar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej,
jag köpte detta
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495976
och detta:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496

Och när jag kör med orginal kylaren så funkar det hur fint som helst
men när jag väl byter kylaren mot "icke" orginal kylaren så startar jag
datorn, fläktarna kör igång men efter några sekunder så dör cpu fläkten :S
vad kan detta bero på ?? :S

Visa signatur

Antec 902- Intel core i5 -750 - Gigabyte GA-P55-UD3 - 4gb - Gainward GeForce GTS 250 512MB PhysX - Chieftec 750w - Logitech Z-5500