Permalänk
Medlem

Läser man runt på nätet har endel rejäla problem och vissa tydligen inga problem så jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Viktigt är ju att modemet står upp annars blir det rätt varmt. Möjligt att det måste till ny mjukvara men om det fixas i nästa vet man ju aldrig. Lär säkert bli 2-3 firmwares till iom att comhem är den enda som använder modemet ännu så länge så tar det ju längre tid att finna och åtgärda problemen än om flera leverantörer har problem.

Edit: Om man felanmäler problem med att uppkopplingen bryts är det väldigt bra om man inflikar vad som kan orsaka att det bryts eller vad man gjorde då det bröts. Speciellt om det är en ev bugg på modemet för då ska man ju i princip kunna återskapa felet. Annars vet inte comhem om felet ligger i nätet men säger man tex att det händer om man maxar linan med torrents med en viss torrentklient men inte med annan klient eller ftp vet ju comhem vart de ska leta istället för att skicka onödiga tekniker.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

kernel31

Låter som du råkat ut för samma sak om mig möjligtvis. Började soft reboota varje dag. Sen mer och mer.

Speciellt om man skickade så kunde det reboota var 15 min.

Efter ~10 samtal, 4 tekinker så lyckades jag få det till att koppla in mitt 50mbit modem. Funka perfekt direkt och vidare i 3-5 dagar tills jag fick mitt nya netgear modem. Och det nya netgear modemet funkar också bra hittils. Använt det i 2-3 dagar nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JSP
Efter ~10 samtal, 4 tekinker så lyckades jag få det till att koppla in mitt 50mbit modem. Funka perfekt direkt och vidare i 3-5 dagar tills jag fick mitt nya netgear modem. Och det nya netgear modemet funkar också bra hittils. Använt det i 2-3 dagar nu. [/B]

Så det verkar som om det är hårdvarurelaterat på något vis då?

Eftersom jag hade problem av annan karaktär precis i början, fick dåliga hastigheter, skickade comhem ut ett nytt modem till mig. Det var föga skillnad. Kanske borde pluppa tillbaka det första modemet och se om
jag får samma problem med det?

Ska ringa in o be de ändra MAC och se om modem 1 fungerar bättre.

JSP: Efter alla dina samtal med tekniker, kom inte inte fram till något vettigt alls? Det var bara nytt modem som gällde?

Permalänk
Medlem

kernel31

Vart lite olika problem här, packet loss vilket tekniker 1 fixade. Följande 2 efter det kollade bara jacket som modemet satt i. Allt var bra sa han. Sista kollade alla jack i huset+skalade om kablen i jacket som modemet sitter i. Allt va bra fortfarande.

Jag ville ju testa 50mbit modemet efter första teknikern vart här, men då kan de inte felsöka så de 5+ personerna jag pratad med på supporten ville inte logga in det gamla modemet.

Den sista jag pratade med skulle skicka hit en tekniker igen, men jag vägrade och tryckte på han att jag skulle få nytt modem och använda mitt 50mbit under tiden.

Ingen av supporten jag pratade med vill tro att det var modemet...i mitt fall verkar det ha varit det dock.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 50mbitmodemet, de äldre singelchannelmodemen och Netgermodemet är ju att de använder olika antal kanaler. Bara för att det fungerar med 50mbitmodemet jämfört med Netgear säger inte att felet ligger i tex modemet. Varken hårdvara eller mjukvara även om det säkert finns buggar på detta. Kan endå bero på signalen i nån av de 3-5 kanaler som inte de äldre modemen använder. Blir signalen dålig i nån av de 6 kanaler som Netgearmodemet använder blir det endel problem. Så jag tror det är någon kombination av fel beroende på var och vem som har problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

För er som internet fungerar bra för, vad får ni i average om ni skriver "ping -n 50 ping.sunet.se" i cmd?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonor
För er som internet fungerar bra för, vad får ni i average om ni skriver "ping -n 50 ping.sunet.se" i cmd?

Får väl säga att jag har rätt bra ping för att vara comhem.

Ping-statistik för 192.36.125.18: Paket: Skickade = 50, Mottagna = 50, Förlorade = 0 (0 %), Ungefärlig överföringstid i millisekunder: Lägsta = 5 ms, Högsta = 19 ms, Medel = 8 ms

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nu när comhem bara delar ut 1 ip adress, istället för 4 så känner jag att min och min brors dator har börjat bli mycket segare när det gäller internet användning, vi hade switch innan och sen va vi tvungen att byta till en router så vi båda kunde surfa. Saken är att routerns strömkabel va sönder så vi tog switchens strömkabel och den har lägre/högre Volt och Amp, minns inte riktigt, men kan det påverka internet hastigheten?

Det gäller till stor del Youtube osv.

Permalänk
Medlem

Rolex, ja den saken är säker. Jag har medel 36,högsta 94 samt lägsta 8.

Såg att du hade högsta 19, vilket inte heller är bra i jämförelse med bbb adsl.
Varför har comhem så svårt med ms?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk

jonor :

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 50, Received = 50, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 19ms, Average = 9ms

jonor vart i sthlm är du lokaliserad?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonor
För er som internet fungerar bra för, vad får ni i average om ni skriver "ping -n 50 ping.sunet.se" i cmd?

jonor: Ping säger ganska lite om hur BRA en anslutning är. Det
är inget sätt att mäta hastighet på. Att ha 15ms eller 30ms är inget
tecken på att din anslutning skulle vara dålig.
Det kan vara bra att känna till att man också kan lågprioritera echo requests på switch/routernivå, och ifall någon router är konfad så på vägen blir din mätning ganska oanvändbar.

phunky & jsp: byte till första netgear modemet hjälpte inte. när jag nu hann ut och se lamporna så var det precis som jag befarat, den cyclar om
från början o hittar nya ned- och uppfrekvenser. Hänt 5 gånger nu ikväll.
Jag står inte ut.

Kommer gå tillbaka till 50mbit. Tänker inte vara en betatestare
för något som inte är färdigutvecklat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel31
jonor: Ping säger ganska lite om hur BRA en anslutning är. Det
är inget sätt att mäta hastighet på. Att ha 15ms eller 30ms är inget
tecken på att din anslutning skulle vara dålig.
Det kan vara bra att känna till att man också kan lågprioritera echo requests på switch/routernivå, och ifall någon router är konfad så på vägen blir din mätning ganska oanvändbar.

phunky & jsp: byte till första netgear modemet hjälpte inte. när jag nu hann ut och se lamporna så var det precis som jag befarat, den cyclar om
från början o hittar nya ned- och uppfrekvenser. Hänt 5 gånger nu ikväll.
Jag står inte ut.

Kommer gå tillbaka till 50mbit. Tänker inte vara en betatestare
för något som inte är färdigutvecklat.

Händer det då du gör något speciellt? Maxar downloaden? Maxar uploaden? Använder ett visst program? Kör du med eller utan NAT, ip flooding och firewall på modemet? Kan försöka sammanställa och skicka vidare om du har den infon.

Som jag förstår är det alltså väldigt korta avbrott där hela linan går ned? Avbrottstiden är vad det tar för modemet att reboota?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Puh. Lyckades avbeställa Comhems bredband. Kör på Viaeuropa med T3.

Har dock comhem tele och TV. Fan vad mycket skitkanaler det finns hahaha. Ryska, polska etc.

Permalänk
Inaktiv

Ja återigen har ComHem avslutat min felanmälan utan att det är fixat.
hade en tekniker hemma hos mig 21/12 som mätte upp signalerna och allt skulle vara ok. Bara ett fel. Det går inte att ladda ner med mer än ca 3MB/sec
Bredbandskollen visar siffror mellan 70 till 400 medan TP-test visar 38-42MB.
Detta verkar tydligen vara nog för att ComHem ska avsluta felanmälan och anse att det inte finns något fel.
Konstigt då teknikern inte kunde visa att han kunde ladda hem med hastighet motsvarande den som jag köper av dem. Jag ger detta ytterligare två veckor sedan skall jag stämma ComHem i civilmål för avtalsbrott.
En sådan total nonchalans emot sina kunder.
Idag två försök att ringa. Första tjejen sätter mig på vänt och kopplar sedan ner samtalet.
Sista snubben jag pratade med på kundtjänst, Bob, lovade att jag skulle bli uppringd av driftsansvarig i Göteborg men jag tvivlar starkt på att så kommer att ske.
Att de har mage att kalla sin kontaktorganisation för Kundtjänst begriper jag inte.
Någon mer otjänst än att ringa dit har jag svårt att tänka mig...

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är att ha papper & penna och skriva upp vem du talar med.

Men som en kille på Expert sa, vem vill jobba på Comhems support? Det är ju bara ungdomar som jobbar på dessa callcenters för chips pengar.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p
Ett litet tips är att ha papper & penna och skriva upp vem du talar med.

Men som en kille på Expert sa, vem vill jobba på Comhems support? Det är ju bara ungdomar som jobbar på dessa callcenters för chips pengar.

Precis! Gruntipset är att alltid ta namn på den man pratar med. Det gör två saker:
1. Personen i fråga blir ju mer alert, då dom förhoppningsvis inser att han/hon i andra sidan luren (du alltså) vill ha namnet just på grund av att kunna referera till det om ingenting händer.
2. Om saker skiter sig så kan du hänvisa till namnet på den du talade sist med.

Och callcentergrejen stämmer så väl. Jag är så extremt trött på comhem nu allt det inte är sant.
Allt bara handlar pengar och vinst hela tiden, kundvård och service verkar inte finnas kvar hos företag längre.
Det är i min mening inte seriöst att ha ett callcenter som kundservice, just på grund av att folket som jobbar där kommer så extremt långt ifrån själva "företagsandan" som det bara går.
Dom ser det som ett "jävla skitjobb i väntan på något bättre". Det handlar antagligen om att sitta av jobbtimmarna med minsta möda för att få pengar till att klara livhanken.

Senaste problemet jag har haft å mina föräldrars vägnar, är angående 4 ipnummer på 8 mbit tjänsten.
Huset dom bor i hade UPC från början, och vid uppköpet lovade comhem att tidigare UPC-kunder skulle få behålla sina 4 ipn
(en notis är att vid denna tidpunkten kunde inte ens comhem erbjuda 4 ipn till sina "vanliga" kunder).

Ungefär nån gång per år så har det skitit sig, och dom har blivit överlagda på nån "vanlig" 8/1 profil. Men detta har alltid gått att lösa.

Tills nu sista gången. Problemet nu är helt enkelt att det finns inte ens kvar folk på kundtjänst som känner till det här "deal:et", alla är ju för nyanställda, och nån intern info verkar det inte finnas. Detta har lett till att dom inte ens kunnat hjälpa till eftersom det refererats till "ni har 8 mbit och ska därför bara ha 1 ip".

Tillslut efter många många samtal fick jag tag på en person som faktist var så gammal i gemet att han hade koll på vad som faktiskt gällde. Han kunde inte svara på varför det var som det var, men bad att få återkomma.
Nästkommande dag återkommer han med beskedet att dom glada tiderna är över, och att det inte är mycket att göra, sen tackar han för sig.

Då frågar man sig:
1. Varför i hela jävla helvete kan inte comhem iaf besvära sig med att skicka ut information om att dom gör om systemet? Det hade iaf besparat mängder av först felsökning hemma, sen samtal till support, och tillsist irritation.

2. Nästa extremt "roliga" grej, är ju att det hela hade gått att lösa extremt enkelt.
Föräldrarna betalar den gamla avgiften på 279:- för 8/1.
Large 24/1 med 4 st ip-nummer kostar idag 299:-.
Så, den enkla lösningen var att uppgradera abbonemanget, för 20:- mer i månaden, vilket inte var nått att tjafsa om.
Det intressanta är dock att ingen av alla på kundtjänst som jag eller föräldrarna talat med angående detta ärende själv kunnat påpeka detta.
(återigen, folk sitter bara där som zombies och maler på, ingen har nån förmåga till indivituellt kreativt tänkande)

3. Sista saken man bara irriterar sig på, är att comhem själva inte gått ut med "erbjudandet" om att uppgradera. 20 spänn mer i månaden för 3x hastigheten... Men nej.. det gagnar väl kunden mer än det gör comhem, och självklart hålls det tyst om det!

4. Deras prissättning är verkligen helt sjuk.
10 mbit (medium) 279:-
25 mbit (large) 299:-
Kan någon förklara för mig vad för sorts syfte medium fyller? 20 spänn hit eller dit, för 3 gånger hastigheten?

Mkt whine i vanlig ordning, men det förtjänar ett skiiitföretag som detta!
Dagens tips: Håll er borta!

Och till Qzan:
Ett tips kan alltså vara att byta till Large tjänsten. (lite beroende på vad du har idag)
Se dock till att prata med nån på kundtjänst, dom hävdar bestämt att det ska vara 4 ipnummer på Large och XXL.
Dock har jag inte kunnat hitta den infon någonstans på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag har ju precis bytt till ComHem, och mina första erfarenheter av kundtjänsten är långt ifrån bra. Jag ville flytta mitt gamla nummer vilket enligt ComHem's kundtjänst inte gick. Efter ringande hit och dit från min sida visar det sig att det inte är några problem.

Om jag trodde på gud skulle jag be till honom varje kväll om att slippa strul med bredband/telefoni/TV.

Permalänk
Medlem

"jonor: Ping säger ganska lite om hur BRA en anslutning är. Det
är inget sätt att mäta hastighet på. Att ha 15ms eller 30ms är inget
tecken på att din anslutning skulle vara dålig.
Det kan vara bra att känna till att man också kan lågprioritera echo requests på switch/routernivå, och ifall någon router är konfad så på vägen blir din mätning ganska oanvändbar."

Okej, jag har ingen aning om någonting igentligen. Det enda jag vet är att jag betraktar en anslutning som har över 30 ms som en dålig anslutning.

Sjukt besviken på mitt 100/10 bredband, kommer aldrig mer att välja comhem frivilligt igen.

razerrazer- Liljeholmen

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Jag har ju precis bytt till ComHem, och mina första erfarenheter av kundtjänsten är långt ifrån bra. Jag ville flytta mitt gamla nummer vilket enligt ComHem's kundtjänst inte gick. Efter ringande hit och dit från min sida visar det sig att det inte är några problem.

Om jag trodde på gud skulle jag be till honom varje kväll om att slippa strul med bredband/telefoni/TV.

Min pappa ringde kundtjänst för första gången igår, då vi precis fixat comhem. Han fick snacka med en kille, sa att han fixade allt. Sen undrade min pappa om han skulle behöva skicka tillbaka routern pga att jag vägrar ha deras bredband (endast telefoni). Han visste inte och skickade vidare oss till en annan kille. Sen när vi kom till han så hade första killen inte gjort ett skit. Var tvungen att börja om allt från början.

Har comhem egen support, eller är det något annat företag som håller i det?

Permalänk
Medlem

Har nu fått nytt modem då det förra gick sönder! kopplar in och det fungerade direkt!
och nu är hastigheten mycket bättre än med förra

/Hotas

Permalänk

mitt nät ligger uppe ett par minuter sen så startar modemet om, jag kör nya 100/10 med 3100 modemet. såhär har jag haft det i 1 dygn nu. jag håller till i södra stockholm (haninge). är det flera av er andra som har liknande problem?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Säger inte att modemet är buggfritt men 95% av de jag felsökt med dålig hastighet har berott på kundutrustningen. Fungerar direkt då jag kopplar in annan dator. Brytsproblemet kan vara annat, buggar, nätproblem, kundutrustning. Svårt att felsöka tillfälliga fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonor
För er som internet fungerar bra för, vad får ni i average om ni skriver "ping -n 50 ping.sunet.se" i cmd?

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 50, Received = 50, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 30ms, Average = 19ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Jag har ju precis bytt till ComHem, och mina första erfarenheter av kundtjänsten är långt ifrån bra. Jag ville flytta mitt gamla nummer vilket enligt ComHem's kundtjänst inte gick. Efter ringande hit och dit från min sida visar det sig att det inte är några problem.

Om jag trodde på gud skulle jag be till honom varje kväll om att slippa strul med bredband/telefoni/TV.

Gick inte Comhem ut med att dom nu har satsat mångmiljonbelopp på att förbättra sina kundcenter/kundrelationer? Låter ju som dom kör i samma spår fortfarande. Jag är själv nybliven Comhem kund och hoppas för allt i världen att jag inte får problem med mitt internet, och att behöva ringa till deras kundtjänst.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotas
Har nu fått nytt modem då det förra gick sönder! kopplar in och det fungerade direkt!
och nu är hastigheten mycket bättre än med förra
http://data.fuskbugg.se/skalman01/stats.PNG
/Hotas

Hur gick den gamla modemet sönder? Och vad heter den nya?

En annan sak, det här med att nätverksuttagen visar ett orange/rött sken, har jag fått veta att det skulle vara fel på antingen nätverkskortet eller så är det dålig nätverkskabel. Men detta har jag inte fått grepp om ännu. Varför lyser det trots att jag får bra hastighet i felsäkert läge, det kan bara inte vara fel på mitt kort som iofs är integrerat.

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Det gick bara sönder, tappade connection helt med comhem, dom kunde inte nå det :/
Grönt = 1000mbit
orange = 100/10mbit

Medel på ping -n 50 ping.sunet.se är 12!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara att ni kanske vill ha en annan operatör att jämföra med ang pingtider

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 50, Received = 50, Lost = 0
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

Telia

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotas
Har nu fått nytt modem då det förra gick sönder! kopplar in och det fungerade direkt!
och nu är hastigheten mycket bättre än med förra
http://data.fuskbugg.se/skalman01/stats.PNG
/Hotas

Men vilken hastighet laddar du hem med i verkligheten? Bredbandskollen visar upp emot 470MB för mig men jag laddar hem med < 3MB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Säger inte att modemet är buggfritt men 95% av de jag felsökt med dålig hastighet har berott på kundutrustningen. Fungerar direkt då jag kopplar in annan dator. Brytsproblemet kan vara annat, buggar, nätproblem, kundutrustning. Svårt att felsöka tillfälliga fel.

Du är välkommen hem till mig för att felsöka eller varför inte bara ta ett par glas tillsammans.

Permalänk
Medlem

Har märkt att Comhem DNS funkar bättre nu än vad det gjort tidigare. Frågan är hur länge det håller och om man skall orka testa egentligen en längre stund.

ping -c 50 ping.sunet.se

50 packets transmitted, 50 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 16.687/19.933/38.660/3.596 ms

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 50, Received = 50, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 13ms, Average = 13ms

ePhone

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580