Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall fått det att funka nu. Jag har kopplat in min gamla router i första porten på modemet och i WAN-porten på routern. Routern är inställd på att få dynamisk ip. NAT måste vara påslaget i modemet annars funkar det inte. Jag kör med en trådlös laptop med g-kort + stationär resp. dvd med n-kort och allt verkar rulla på. Har inte testat bandbredden ännu dock.

Permalänk
Medlem

En dag funkade mitt 100/10, igår gick det precis som det skulle och allt var frid och fröjd.

Så idag, märker att det inte riktigt går som det borde. Kör bredbandskollen och får ut nästan exakt 10/10. Vafan?!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Funkar verkligen det där out of the box?
Själv upplevde jag det som mycket märkligt då jag hjälpte en vän med detta.

Problem: Det verkar ju som att modemen har NAT påslaget från fabrik.
Detta rimmar ju illa med 4 publika ipn, eftersom man måste slå av NAT för att få skarpa ipnummer på modemets LAN-portar.

Helt enkelt, har man inte kunskap om vad NAT är för något, så blir det relativt krångligt att få sina publika ipn...

Så whinet: vafan ska comhem hålla på att slå på nat per default för? Framförallt på ett modem som följer med ett abb som har 4 publika ipn...

Tror du inte att folk istället hade gnällt över att fil och skrivardelningen i Windows inte hade fungerat? Många bryr sig ju inte om att använda alla 4:a ip-adresser de har tillgång till.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Hedersmedlem

Har precis flyttat till comhem hus. Undrar om någon skulle kunna rekommendera ett tv kort för comhem (analoga fria utbudet, men hur blir det med övergång till digitalt? kanske måste ha stöd för det eller?) gärna under tusenlappen och helst externt. Tacksam för hjälp, är ute ur min trygghetszon vad gäller komponenter.

edit: vill gärna köra via Windows media center

Permalänk
Inaktiv

anysee som säljs av netonnet är ok sen använder du dvblink v2 från www.dvblogic.com
med acamd och en kortserver kan du sen se även kodade kanaler om du har tillgång till ett kort

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite i den här tråden. Jag har inte själv comhem som leverantör, men morsan har. Som jag har förstått det så är snabbaste man kan få via comhem 100/10, stämmer det? Jag hade comhem för många år sedan när snabbaste som fanns var 8/1. Varför ska dom köra sådana hastigheter? Varför kan man inte beställa 100/100?

Är det tekniskt omöjligt att köra sådan hög upload i kabelnäten med nuvarande teknik eller är det bara comhem som inte tycker att högre upload är en bra idé?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caanol
Så i och med det kan jag ansluta lokalt och samtidigt få tillgång till internet? Får modemet en ip-adress automatiskt då? Eller ska jag fylla i modemets ip-adresser mot internet i routern också?

Nej inte riktigt, den datorn som är utanför din router kommer ju inte åt de andra lokala datorerna då den har ett eget iprange och inte lokaka ip adresser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Funkar verkligen det där out of the box?
Själv upplevde jag det som mycket märkligt då jag hjälpte en vän med detta.

Problem: Det verkar ju som att modemen har NAT påslaget från fabrik.
Detta rimmar ju illa med 4 publika ipn, eftersom man måste slå av NAT för att få skarpa ipnummer på modemets LAN-portar.

Helt enkelt, har man inte kunskap om vad NAT är för något, så blir det relativt krångligt att få sina publika ipn...

Så whinet: vafan ska comhem hålla på att slå på nat per default för? Framförallt på ett modem som följer med ett abb som har 4 publika ipn...

Ja självklart måste man ju stänga av NAT om man vill utnyttja alla ipadreserna, annars fungerar ju modemet precis som router.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Nej inte riktigt, den datorn som är utanför din router kommer ju inte åt de andra lokala datorerna då den har ett eget iprange och inte lokaka ip adresser.

Alla lokala enheter (laptop, stationär och bd 390) ansluter till min router som i sin tur är trådad till CG3100 som jag tidigare sa. Jag har kontakt med allt lokalt och alla enheterna har kontakt med nätet så för min del funkar det klockrent. Jag kommer ju inte kunna använda full bandbredd förrän jag skaffar mig en ordentlig router men det kan jag leva med. Det jag var rädd för att ovanstående skulla bråka med mig men det gick förvånansvärt smärtfritt......

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
anysee som säljs av netonnet är ok sen använder du dvblink v2 från www.dvblogic.com
med acamd och en kortserver kan du sen se även kodade kanaler om du har tillgång till ett kort

tackar, får ta och sätta mig in i detta.
edit: är det e30 combo plus du syftar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Hoppar in lite i den här tråden. Jag har inte själv comhem som leverantör, men morsan har. Som jag har förstått det så är snabbaste man kan få via comhem 100/10, stämmer det? Jag hade comhem för många år sedan när snabbaste som fanns var 8/1. Varför ska dom köra sådana hastigheter? Varför kan man inte beställa 100/100?

Är det tekniskt omöjligt att köra sådan hög upload i kabelnäten med nuvarande teknik eller är det bara comhem som inte tycker att högre upload är en bra idé?

Docsis 3 som comhem numera kör på de modem som stödjer tekniken (enbart Netgearmodemen) kan i teorin köra 100/100 eller ännu mer. Beroende på hur många kanaler som de har tillgängliga går det att få ut 600/200 sisådär. Dock krävs det endel mek i nätet för att få det att fungera också. Jag tror det kommer ta ett tag innan comhem lanserar mer än 100/10 faktiskt men nästa steg blir nog mer i upload, typ 100/40 då de åtminstonde normalt sett har 4 kanaler öppna just nu för returtrafik. Ska de öppna fler kanaler måste nog vissa analoga tjänster bort + en massa störningar. Skulle de slopa en hel del av sitt analoga nät skulle ännu fler frekvenser för bredband vara möjliga men där är vi ju inte än så länge. Rent konkurrensmässigt ligger de ju just nu över vad *dsl kan leverera förutom i vissa fall på uploaden och många stadsnät levererar inte mer än 100/10 via lan/fiber och comhem ligger sällan i framkant med hastigheter så de är nog rätt nöjd.

Tror största anledningen att de lanserade 100/10 främst var för att visa fastighetsägare att de inte behöver dra in fiber/lan = de behåller sina fastighetsägaravtal.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en vettig Linksys router och stängde av allt tjaffs i modemet och får nu ut ca 80mbit! Netgearroutern är nog blad det sämsta skiten jag hållt på med och jag har ändå haft en hel del skit

Mao stäng av alles och använd det till ett modem. Synd att inte netgear var lika visa för då hade klossen kunnat vara lite smidigare dvs om den inte hade router/wlan funktion.

/R

Permalänk

Jag använder mig av comhem 10 megabit fiber direkt från väggen utan modem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Köpte mig en vettig Linksys router och stängde av allt tjaffs i modemet och får nu ut ca 80mbit! Netgearroutern är nog blad det sämsta skiten jag hållt på med och jag har ändå haft en hel del skit

Mao stäng av alles och använd det till ett modem. Synd att inte netgear var lika visa för då hade klossen kunnat vara lite smidigare dvs om den inte hade router/wlan funktion.

/R

Vilken och vad för pris? Hatar också Netgear p.ga kvalitén som routern har.

DOCK så har v haft ett både vanligt och ovanligt problem.

Allt började med att vi fick en liten uppgradering från 24/10 till 100/10 när vi köpte till syskon abonnemang till digital tvn. Som present fick vi då högre hastighet gratis (sa dom).

Med den nya hastigheten räkte inte våran nuvarande Atlanta modem (bytt från [Modem/router] till [Modem]). Så vi fick ett sprillans nytt Netgear CG3100, lite skeptisk i början för att detta var återigen [Modem/router] vilket jag har haft problem med innan.

Så efter att ha kopplat in allt och ställa in diverse inställningar så är allt igång, Och jag toppar 99 mbit/s vilket är helt klart dugligt. Men fick jag först problem med torrent up/ned laddning från servern fick alla andra att knappt få något internet. Lätt fixa igenom att stänga av vissa services så som IP flood detection.

Det funkade underbart i ca 1 veckas tid utan omstarter eller liknande problem.

DÅÅÅÅ sket gud rakt i fläkten...

Det började med att internet hastigheten går ner så för jävligt till låga 0.3 mb/s, efter en rad felsökanden (omstart ,koppla bort datorer, återställning). Många samtal senare och värdelösa försök av supporten (Som var trevliga) så säger dom nu i helgen att dom har skickat tekniker till våran lokala kopplings station.

Dom hade tydligen fått in så många klagomål från diverse kunde i 14332 området så dom har skickat tekniker, med det sagt så trodde dom på ca 3 arbetsdagar innan problemet är återgäldat och att vi får be om en kompensation för problemets påverkarn.

Ja, upp till bevis i veckan då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle090
Vilken och vad för pris? Hatar också Netgear p.ga kvalitén som routern har.

DOCK så har v haft ett både vanligt och ovanligt problem.

Allt började med att vi fick en liten uppgradering från 24/10 till 100/10 när vi köpte till syskon abonnemang till digital tvn. Som present fick vi då högre hastighet gratis (sa dom).

Med den nya hastigheten räkte inte våran nuvarande Atlanta modem (bytt från [Modem/router] till [Modem]). Så vi fick ett sprillans nytt Netgear CG3100, lite skeptisk i början för att detta var återigen [Modem/router] vilket jag har haft problem med innan.

Så efter att ha kopplat in allt och ställa in diverse inställningar så är allt igång, Och jag toppar 99 mbit/s vilket är helt klart dugligt. Men fick jag först problem med torrent up/ned laddning från servern fick alla andra att knappt få något internet. Lätt fixa igenom att stänga av vissa services så som IP flood detection.

Det funkade underbart i ca 1 veckas tid utan omstarter eller liknande problem.

DÅÅÅÅ sket gud rakt i fläkten...

Det började med att internet hastigheten går ner så för jävligt till låga 0.3 mb/s, efter en rad felsökanden (omstart ,koppla bort datorer, återställning). Många samtal senare och värdelösa försök av supporten (Som var trevliga) så säger dom nu i helgen att dom har skickat tekniker till våran lokala kopplings station.

Dom hade tydligen fått in så många klagomål från diverse kunde i 14332 området så dom har skickat tekniker, med det sagt så trodde dom på ca 3 arbetsdagar innan problemet är återgäldat och att vi får be om en kompensation för problemets påverkarn.

Ja, upp till bevis i veckan då...

Massa strul som jag då.

Köpte denna gigabit router på Teknikmagasinet för 1000kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432630

Funkar kalas + man kan kasta in eftermarknadsprogramvara om man inte gillar origiinalet.

Den är riktigt fräsch också, borde inte att stå i ett skåp

/R

Permalänk
Medlem

Sitter på Comhems 50/10 lina just nu, nätverket ser ut som följande:

[Comhem 50/10] -> [m0n0wall] -> [Dell 19" Switch] -> Datorer, NAS, AP m.m

Tanken är nu att uppgradera till 100/10, men efter lite efterforskning ser det ut som att det modemet som följer med har inbyggd router (Netgear CG3100).
Kan jag på ngt sätt assigna en av eller alla LAN portarna så att det IP comhem delar ut går igenom routern utan att får ett nytt "router IP 192.168.1.x".
Alltså Comhem: 83.xxx.xxx.xxx -> WAN(routern) -> LAN(routern):83.xxx.xxx.xxx -> m0n0wall -> 192.168.1.xxx IP till datorerna.

Känner på mig att det kanske inte kommer att fungera, men då jag inte har ngn gammal Netgear router kan jag inte testa detta.

Har för mig att det bör räcka med att disabla NAT, men är inte 100%

JX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaniXmen
Har för mig att det bör räcka med att disabla NAT, men är inte 100%

JX

Det ska räcka att göra så som du säger.

Permalänk
Medlem

ok tack.

Permalänk
Medlem

Hej alla glada!

Jag tänkte höra med er om det på något sätt går att få ut 100mbit(med sladd) på min laptop som endast har ett 100mbit kort?

Jag har en stationär dator brevid som har ett 1gigs kort, kan man inte koppla första sladden till den och sedan koppla vidare till min laptop? använda datorn som en router dvs.

Jag har ett klagomål som jag ska ringa in snarast om att min ping hoppar från 8-9 till 25-30 i datorspel. Det är en höjning med 300% från mitt bbb 24/1 bredband. Detta är inte acceptabelt, vad har ni för ms/ping?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem

"Jag har ett klagomål som jag ska ringa in snarast om att min ping hoppar från 8-9 till 25-30 i datorspel. Det är en höjning med 300%"

Öhh... ja men varken 30 eller 40 eller 50 i ping är dåligt. Detta kommer inte comhem eller någon annan leverantör i Sverige ens bry sig om. Annat är om du har pingspikar (jitter) osv med droppar till 200ms i ping. Beror ju också helt och hållet på vart servern ligger. Allt utanför skandinavien eller västeuropa får man oavsett operatör inte bra ping emot.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

hm okej.. i counter strike är 25-30 ms fördjävligt!

Konstigt att BBB kan leverera bra ms-tider med ett adsl modem samtidigt som comhem misslyckas med ett "fräscht" modem.

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonor

Konstigt att BBB kan leverera bra ms-tider med ett adsl modem samtidigt som comhem misslyckas med ett "fräscht" modem.

Det beror ju på vilket nät servern ligger i. Ligger den i Telenors när är det klart att du får bättre ping med ditt BBB ADSL. Tidigare var det ju problem med WC3 för BBB kunder då de styrde sin trafik till Telias servrar via Tyskland. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=830...

Kör en traceroute mot servern och se vilken väg trafiken går.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

På den tiden jag spelade CS var allt under 60 i ping klart spelbart. CS är ju ett spel man kan konfigurera till oändlighet och få ospelbar ping vid 10 och klart spelbart vid 100 i ping.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

en ping i Cs på 20 -30 är absolut inget o klaga på. Jag har varit en bra cs spelare för en tid sedan och det var ingen skillnad mot att sitta på 10 ms. Det där är bara fragbite nojja.

vad som är ospelbart är som jag hade tidigare när mitt comhem var överbelastat. 10 ms - 110 ms varannan sekund då kan vi prata om problem.

jonor: Sen beror det mot vilken leverantör du spelar emot.

Om du vill veta vilka som har bra peering / dålig peering så skulle jag rekomendera att du läser på om AS NR från comhem och sedan kolla vilka grupper dom peerar i mellan.

Jag driver all min spel verksamhet i Banhof i stockholm och där brukar comhem folket ha allt från 5 ms till o med 25 ms beroende vart i landet dom lever. Avstånd etc.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det är en jävla skillnad på 10ms och 20-30ms. Man känner det direkt!

Menmen, går det inte att göra något åt saken så får jag väl leva me skiten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag undrar, jag har 2st nätverkskablar och när jag använder den ena mellan datorn och modemet så får jag en röd lampa på modemet men använder jag den andra så får jag en grön lampa. Så är det någon skillnad överhuvud taget på dessa kablar eller spelar det ingen roll vilken jag använder?
Jag har 100mbit och det nya netgear modemet från comhem, 3100 eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en jävla skillnad på 10ms och 20-30ms. Man känner det direkt!

Menmen, går det inte att göra något åt saken så får jag väl leva me skiten

Jag tycker det är likadant och jag har "samma problem". Jag bad en kollega som har likadan uppkoppling och bor i samma stad och han har inte samma problem som jag. Min ping till ftp.sunet.se, en cs server och emot min GW pendlar mellan 7-40 och visst det kanske inte är pendling konstant men då och då kanske var 10:e paket går det upp. Det märks vid spelandet.

När min kollega testade att pinga emot samma destination som jag gjorde så var hans ping mellan 7-11 konstat emot ftp.sunet.se och emot cs-servern.

Har kontakt comhem och jag har inte fått något svar på en vecka... När jag anmälde detta problem var det 5 veckor sen... Är detta acceptabelt? Nej, det tycker jag inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaYFly
Hej.

Jag undrar, jag har 2st nätverkskablar och när jag använder den ena mellan datorn och modemet så får jag en röd lampa på modemet men använder jag den andra så får jag en grön lampa. Så är det någon skillnad överhuvud taget på dessa kablar eller spelar det ingen roll vilken jag använder?
Jag har 100mbit och det nya netgear modemet från comhem, 3100 eller vad det nu heter.

Den kabel som ger orange/rött sken är dålig eller inte cat5e eller cat6 medans den andra fungerar. Man bör ha minst cat5e med detta modem. Den som ger grönt ger troligen högre hastighet då modemet är mäkta känsligt för om det blir giganslutning eller ej mellan modem och dator.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nu har man varit i fjällen i 2veckor och kommer hem och internet osv funkar bra, Sen efter några timmar så tvärdör det, tappar helt kontakten med comhem,
"Connection state Access denied"
Testat olika coaxi(spelling) kablar i olika datauttag i lägenheten utan några framsteg! även testat factory reset för att utesluta att jag kommit åt någon funktion!

Ringde comhem och gjorde en felanmälan och dom skulle skicka ut en tekniker den 22a, vilket är för lång tid för mig!
Jag antar att det är något i modemet som krashat och undrar om någon vet om jag kan be dom köra in mitt gamla 50mbit modem för att se om jag då får det att funka!
/Hotas

Permalänk

jonor

Hm tycker endå du borde läsa på hur nätverk fungerar lite.

en stabil ping dvs som håller 30 ms konstant är en bra lina.

en lina som hoppar mellan 10 och 30 ms är en dålig lina.

desto jämnare ms desto bättre.

Du kan även om du bläddrar långt bak i tråden se när jag klagar. Och då kan du även se vad man kan klaga på.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotas
Nu har man varit i fjällen i 2veckor och kommer hem och internet osv funkar bra, Sen efter några timmar så tvärdör det, tappar helt kontakten med comhem,
"Connection state Access denied"
Testat olika coaxi(spelling) kablar i olika datauttag i lägenheten utan några framsteg! även testat factory reset för att utesluta att jag kommit åt någon funktion!

Ringde comhem och gjorde en felanmälan och dom skulle skicka ut en tekniker den 22a, vilket är för lång tid för mig!
Jag antar att det är något i modemet som krashat och undrar om någon vet om jag kan be dom köra in mitt gamla 50mbit modem för att se om jag då får det att funka!
/Hotas

Kan ju vara så enkelt som ett signalfel och då måste ju tekniker ut i vilket fall om inte grannarnas modem har problem. Det är inte omöjligt att logga in ett äldre modem för kundtjänsten under tiden men det är knappast säkert att det fungerar pga samma fel som netgearmodemet. Kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Dooh!