Stort, vettigt luftdrivet chassi?

Permalänk
Medlem

Stort, vettigt luftdrivet chassi?

Var på väg att köpa obsidian för utseendets och corsairs något vuxna design. Jag älskar corsairs prylar, även H50n. Men nu ser det ut som ändrade planer efter lite efterforskning på diverse forum med reviews.

Hur som helst. Jag har kollat lite reviews på andra chassin men jag kommer inte fram till vad som skulle vara vettigast att skaffa. Jag bryr mig inte ett dugg om LJUDET (nej ja vill inte ha delta fläktar, lite bryr ja mig )

Men det som intresserar mig är ett stort rymligt chassi som har maximalt luftgenomflöde kort och gott.

Hur som helst så förväntar ja mig att ha följande setup inom några månader när pengar har dykit upp:

5870 X3 (tri-fire) (Gärna så bra kylning som möjligt för grafikkorten givetvis.)

Ett asus modekort (spelar väl mindre roll i sammanhanget men jag siktar mot ett high end)

En I-930 med respektive ordentlig kylare till den (har inte kommit fram till något här heller, ett och annat tips på bästa möjliga kylare där ljudet spelar en mindre roll hade vart fint)

Ett corsair HX 1000

Ett par ssd diskar men vill givetvis ha möjlighet att köra några vanliga diskar med (jag tänker mest på att grafikkorten tar sån enorm plats, vill inte offra för många hdd platser...)

Så ganska normala saker, inte 20 hårddiskar eller något i den stilen, det som är lite mer åt det ovanliga hållet är väl mina 3 grafikkort jag planerar att införskaffa.

Alltså: Rymligt, bästa möjliga luftgenomflöde och en sista önskan som inte spelar så jätte stor roll, men hade jag haft möjlighet att välja så hade jag velat ha ett chassi som inte ser ut som ett blinkande UFO. Jag är lite för gammal för sådant.

Men man kanske kan slå av ledsen i de flesta high end chassina idag?

Tack på förhand!

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

P193 är ett ganska nice chassi, har haft det i ett par månader och är jätte nöjd satte in 2 extra fläktar, och det låter inte alls för mycket heller.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Avstängd

Re: Stort, vettigt luftdrivet chassi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Var på väg att köpa obsidian för utseendets och corsairs något vuxna design. Jag älskar corsairs prylar, även H50n. Men nu ser det ut som ändrade planer efter lite efterforskning på diverse forum med reviews.

Hur som helst. Jag har kollat lite reviews på andra chassin men jag kommer inte fram till vad som skulle vara vettigast att skaffa. Jag bryr mig inte ett dugg om LJUDET (nej ja vill inte ha delta fläktar, lite bryr ja mig )

Men det som intresserar mig är ett stort rymligt chassi som har maximalt luftgenomflöde kort och gott.

Hur som helst så förväntar ja mig att ha följande setup inom några månader när pengar har dykit upp:

5870 X3 (tri-fire) (Gärna så bra kylning som möjligt för grafikkorten givetvis.)

Ett asus modekort (spelar väl mindre roll i sammanhanget men jag siktar mot ett high end)

En I-930 med respektive ordentlig kylare till den (har inte kommit fram till något här heller, ett och annat tips på bästa möjliga kylare där ljudet spelar en mindre roll hade vart fint)

Ett corsair HX 1000

Ett par ssd diskar men vill givetvis ha möjlighet att köra några vanliga diskar med (jag tänker mest på att grafikkorten tar sån enorm plats, vill inte offra för många hdd platser...)

Så ganska normala saker, inte 20 hårddiskar eller något i den stilen, det som är lite mer åt det ovanliga hållet är väl mina 3 grafikkort jag planerar att införskaffa.

Alltså: Rymligt, bästa möjliga luftgenomflöde och en sista önskan som inte spelar så jätte stor roll, men hade jag haft möjlighet att välja så hade jag velat ha ett chassi som inte ser ut som ett blinkande UFO. Jag är lite för gammal för sådant.

Men man kanske kan slå av ledsen i de flesta high end chassina idag?

Tack på förhand!

Är du verkligen student?

Permalänk
Avstängd

Du har PM.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Kanske Silverstone Raven RV02 eller Cooler Master ATCS 840 ?
grymma chassin båda två . Nedan länkar jag till video reviews.

http://www.3dgameman.com/reviews/1019/cooler-master-atcs-840-...

http://www.3dgameman.com/reviews/1088/silverstone-raven-rv02-...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Stort, vettigt luftdrivet chassi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Är du verkligen student?

En sparsam student som delar räkningarna med flickvännen och älskar prylar

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

CM ATCS 840 eller Corsair Obsidian 800D, låter som självklara alternativ.

Permalänk
Medlem

Kan Starkt Rekommendera Cooler Master HAF 922 Kör den Med datorn i Sign. Riktigt Rymligt och Robust Chassi.
satt en Schyte Slip Stream 120mm I stället For Corsais fläkten på H50n.
och 2 I Sidan. Riktigt tyst, riktigt fina temperaturer och framför allt RIKTIGT tyst om man drar ner fläktarna lite.

Kör jag igång Asus AI och drar ner fläkt på Silent Så hör man verkligen ingenting. Gott om utrymme för Diskar / Grafikkort.

Edit: Jag har inte uppoffrat några HDD-Spots med mitt 5870. Skulle lätt kunna smälla in 2 grafikkort till utan att oroa mig.

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren men jag är mest ute efter något som har maximalt airflow, ljudet är inget ja brukar störa mig på så värst mycket, jag vänjer mig alltid och jag har en htpc för annat bruk. Denna skall bara spelas med och då hör jag ändå inte ljudet.

Några som jag har fått upp ögonen för hitills:
HAF932
ATCS 840
Obsidian - Faller bort eftersom ja ska köra luft
Antec Twelve Hundred - Hitills verkar detta vara det jag letar efter främst.

Fler tips?

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag är riktigt nöjd med mitt fractal design define r2, men du kanske tycker att det är för litet?
men kolla lite på det, det är fan rymligare än man tror

Permalänk
Medlem

Obsidian funkar väl bra om du skulle vändra på bakre fläkten och ha den som insug och slänga in 3st 120mm i taket? Då får du ju 2st 140mm insug och 3st 120mm utblås, bör ju räcka till 3st hd5870 kan tyckas?

Permalänk
Medlem

Jo ja såg också den reviewn flipstah. Men ja vill liksom inte betala minst 2,2k för ett chassi som är "till för" vattenkylning. Känns lite off på något sätt, även om man gjorde som du skrev så slog den inte de andra high end chassina...

Har kikat runt i flera timmar nu på reviews och stuff men just nu lutar det mot ett HAF932, visst de ser förjävligt ut men med tanke på priset och lite andra saker så kan ja kanske överleva det ändå.

Vad som oroar mig mer är om man verkligen får in tre stycken 5870's i ett HAF932.. Det tredje borde vara väldigt långt ner på modekortet och då kanske hårddisk racket sätter stop?

Någon som har koll på detta?

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt titta på Coolermaster ATCS 840. Det uppfyller ju dina krav på enorm luftktlning och de är ju för fan snyggt också!:) Om jag var i din situation skulle 840 bli mitt val iaf.

En nackdel med haf 932 är ju också att tjejen din kommer sticka;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Jag skulle definitivt titta på Coolermaster ATCS 840. Det uppfyller ju dina krav på enorm luftktlning och de är ju för fan snyggt också!:) Om jag var i din situation skulle 840 bli mitt val iaf.

En nackdel med haf 932 är ju också att tjejen din kommer sticka;)

Haha, jo de står just nu mellan ATCS 840 och HAF932 faktiskt.

Men så här ser de ut på min lista:

HAF932 pro's and con's;
Bra airflow
Någorlunda tyst
Bra utrymme, särskilt på bredden för mina grafikkort (antec 1200 faller bort här)
230mm fläkt rakt mot grafikkorten vilket är smärre oslagbart
Priset! 700kr i skillnad (plus att man behöver köpa till nån fläkt till ATCS 840 om ma nska använda boxen vilket man lätt vill)

Cons:
Går inte å dra ur modekortet (spelar mindre roll.)
Fult som stryk (ska stå i ett hörn i ett rum dont care really..)
Sämre allaround kvalitet antar jag.
Inga dammfilter (det enda någorlunda vettiga argumentet)

-

ATCS 840

Verkar vara ännu lite rymligare
Airflow har jag inte sett någonstans att det skall vara bättre än haf932
Små features som jag inte vill betala för, typ dra ut modekortet m.m.
GFX Boxen gillar ja dock skarpt, vet inte hur mycket den gör i praktiken men den verkar fiffig.
Uppriktigt talat så tycker ja chassit ser sjukt plastigt och fult ut, designen faller bort där med, corsair 800d eller antec 1200 för design isf.
Priset känns absolut inte motiverat. Inte när haf932 finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kolla på ett chassi som heter Antec nine hundred two (902)
Jag köpte det för nån dag sen och jag tycker att det är kanon bra!
Kyler bra, inge mkt ljud från fläktarna fast det är så många fläktar i det
plus så är det stort o rymligt och inge dyrt alls!

Visa signatur

Antec 902- Intel core i5 -750 - Gigabyte GA-P55-UD3 - 4gb - Gainward GeForce GTS 250 512MB PhysX - Chieftec 750w - Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, jo de står just nu mellan ATCS 840 och HAF932 faktiskt.

Men så här ser de ut på min lista:

HAF932 pro's and con's;
Bra airflow
Någorlunda tyst
Bra utrymme, särskilt på bredden för mina grafikkort (antec 1200 faller bort här)
230mm fläkt rakt mot grafikkorten vilket är smärre oslagbart
Priset! 700kr i skillnad (plus att man behöver köpa till nån fläkt till ATCS 840 om ma nska använda boxen vilket man lätt vill)

Cons:
Går inte å dra ur modekortet (spelar mindre roll.)
Fult som stryk (ska stå i ett hörn i ett rum dont care really..)
Sämre allaround kvalitet antar jag.
Inga dammfilter (det enda någorlunda vettiga argumentet)

-

ATCS 840

Verkar vara ännu lite rymligare
Airflow har jag inte sett någonstans att det skall vara bättre än haf932
Små features som jag inte vill betala för, typ dra ut modekortet m.m.
GFX Boxen gillar ja dock skarpt, vet inte hur mycket den gör i praktiken men den verkar fiffig.
Uppriktigt talat så tycker ja chassit ser sjukt plastigt och fult ut, designen faller bort där med, corsair 800d eller antec 1200 för design isf.
Priset känns absolut inte motiverat. Inte när haf932 finns.

Ja det är klart att fläkten på sidan i 932 kan vara till stor nytta om du har tänkt mosa in 3 grafikkort. Men du kan ju även kolla upp ang den där lådan på 840. Om man har referenskylare till grafikkorten som trycker ut luften genom plåten där bak så kan jag tänka mig att den skulle kunna vara rätt så bra den där lådan. Du kan kolla in den här snubbens galleri, säger att de ger ca 5 grader. Inte så illa ändå.

http://www.sweclockers.com/album/?id=4841

Permalänk
Medlem

Ser någon reda rekomnderat ett Silverstone Raven RV02, men du har ju även TF02 om du inte gillar utseendet på raven som är lite speciellt. Tänker då mest på att du kommer köra 3 grafikkort i crossfire. Vanliga chassin värmer de varandra, sitter de 90 grader vinklat så vår varmluften ut uppåt och du slipper de problemet, samtidigt som alla 3 korten får kalluft direkt utifrån chassit utan att passer hårddiskar osv. Dessutom så har du bra kylning både på cpu och minnen då luften kommer underifrån och inte värms upp av grafikkorten heller.

Permalänk

Har precis byggt på ett haf 932 ett 5970 får plats på min nedersta pcie plats så det lär inte vara några problem med 3kort. Så det är gott med plats för kablar och det går väldigt bra att ansluta. H50 i taket på ett relativt bra och enkelt sätt. Och det känns genomgånde bra kvalite förutom att det är rätt ihålligt vilket inte är bra för generella ljudnivån jämförelse mot mitt gammla p180

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

De var ju ganska nice får jag lov att säga. Men han måste ha lagt typ 3500kr på bara chassit å alla noctua fläktar?

Känns sådär prisvärt -.-

Edit: fast ja tvivlar starkt på att boxen slår en 230mm fläkt som flyttar 75cfm direkt inpå grafikkorten dock.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

De var ju ganska nice får jag lov att säga. Men han måste ha lagt typ 3500kr på bara chassit å alla noctua fläktar?

Känns sådär prisvärt -.-

Edit: fast ja tvivlar starkt på att boxen slår en 230mm fläkt som flyttar 75cfm direkt inpå grafikkorten dock.

ATC 840 har också en 230mm framför grafikkorten
Btw det är ju mer än 100cfm eftersom cooler masters 200mm:s fläktar har 110cfm!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns sådär prisvärt -.-

Nä prisvärt är väl hans bygge inte men med tanke på alla fläktar han har i det så är det ju ganska bra att den burken minskar temperaturen med 5 grader. Men det är klart att Haf 932 har väldigt bra kylning också! Det är upp till dig att välja!:) Om du nu inte bryr dig om utseendet så är det klart att du sparar nästan 700 på 932. Tror dock att båda har tillräckligt bra kylning och utrymme.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
ATC 840 har också en 230mm framför grafikkorten
Btw det är ju mer än 100cfm eftersom cooler masters 200mm:s fläktar har 110cfm!

Framför hårddiskarna ja

Synd dessutom att du inte bor i Ängelholm då hade du kunnat köpa mitt CM Cosmos S Som jag annars kan rekommendera

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
jag är riktigt nöjd med mitt fractal design define r2, men du kanske tycker att det är för litet?
men kolla lite på det, det är fan rymligare än man tror

+1

Ljuddämpat och snyggt är det också, till skillnad från Haf 932 och Antec 1200.

Permalänk
Medlem

Lutar mot ett haf 932 faktiskt.

Bästa cpu kylare för 1156/1366? Nu snackar vi typ CFM eller kylning capacitet, inte ljudnivå

Visa signatur

Permalänk

Varför inte ett Antec 1200? Klockrent chassi... Bra kylning och gott om plats... Ett 5970 går in utan problem också ( på längden), så grafikkorten kommer få plats...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Vaaa..? Om det där är en normal dator... hur sjutton ser en overkill dator ut då..?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Lutar mot ett haf 932 faktiskt.

Bästa cpu kylare för 1156/1366? Nu snackar vi typ CFM eller kylning capacitet, inte ljudnivå

Kanske en Noctua NH-D14 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=516316
Och köp till 1 fet 120 fläkt till typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279370

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Newklear jaja mina ssd diskar och grafikkort kanske e overkill men ja menade mer att antec 1200 har 9 hdd platser och 5 5,25" platser vilket är totalt onödigt för mig..

MulleEng först å främst så har du så sjuuuuuuuukt fint chassi, diggar de skarpt, välgjort!

Förövrigt va den fläkten väldigt intressant faktiskt, ja tvivlar på att den överljudar mina grafikkort ändå. Man kan ju alltid ställa in rpm på likvärdig ljudnivå så slipper man öka ljudnivån åtminstone.

on topic så har jag sjukt svårt för att välja chassi alltså. Hur kommer det sig förresten att cosmos inte syns så ofta längre? Är inte det typ nerd drömmen? Enligt min polare iaf.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar Jodå Cosmos S är riktigt bra, man har ju ca 38cm fram till hårddiskarna så det är inga problem att ha långa grafikkort.
Men den har ett par designmissar, de jag tänker på är fläkten i botten och nätaggets dammfilter, om man har fläkt i botten kan man inte dra ut filtret,
nr2: om man placerar toppenfläkten längst fram på undersidan kan man inte ha Blue-ray läsaren längst upp i 5.25" platsen.
Annars är det ett mycket bra chassi med extraordinära kylförmågor, bra med en 200 på sidan till grafikkorten, fast då kan man inte ha en alltför hög cpu-kylare.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Jag har Cooler Master ATCS 840 och den ser absolut inte plastig ut, det tycker jag däremot haf932 gör. Jag har haft en del chassi genom åren, och ATCS 840 är utan tvekan det bästa hittils, är grymt nöjd med det.