Permalänk
Medlem

I valet och kvalet

Hej,

Har efter mycket huvudbry hittat 2 st laptops som verkar intressanta , skiljer dock en del i pris på dem så skulle bli jätteglad för lite input då jag är ganska kass på datorer i allmänhet.

Det jag skall använda datorn till är nästan enbart spel WoW, MW2 etc ser dock gärna att burken håller ngra år för framtida spel.

Vad gäller skärmstorlek ser jag 16" som en minimum pga spelupplevelse.

När det gäller vikt och mobilitet så har det ingen som helst betydelse , kommer endast flytta datorn ett fåtal gånger per år.

Dock är det ganska bråttom med köpet , så hinner inte vänta på något som är på väg in i butikerna.

De två datorerna jag kikat på är följande

Packard Bell iPower GX-DQ-767NCD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=510965

samt

Asus G60VX-JX136V

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=489444

Stora frågan för mig är väl om prisskillnaden är berättigad för en quad core processor som sitter i Pacarden (som sagt jag e ganska kass på det här och det är det jag sett som mest skulle kunna motivera prisskillnaden).

Har läst lite och såvitt jag har kunnat förstå så är inte quad core så vansinnigt bra just för spelande ?

Så vad tror ni ? Bra datorer för spelande och vilken borde man välja ?

Tar givetvis tacksamt emot tips på bättre alternativ i prisklassen upp till Packarden ( 16000:-)

Många tack på förhand

Permalänk

I ren spelprestanda så kommer inte packarden vara speciellt mkt snabbare. Med tanke på att packarden kostar såpass mycket mer så skulle jag ta asusen alla dagar i veckan.

För 16k kan du få bättre prestanda men då tänker jag på att beställa från tex. deviltech. Men eftersom det var lite brådska så kanske det går bort.

Permalänk

Har själv en packard bell ipower 767...
Såklart du märker viss skillnad :O? haha....

Permalänk

Föresten så kostar väl packarden 15k på Pccity?

Permalänk

15990:- på pccity

Nej i spel är inte skillnaden speciellt stor. Den lilla eventuella skillnaden är verkligen inte värd drygt 3364kr extra. 3364kr extra för quad cpu är ju rena vansinnet.

På notebookguru.de kan du få en dator med Core i7-720QM och gtx260m för 1279 euro, +frakt. För 130euro extra får du samma dator med gtx280. Full HD LED skärm +80eur osv.

Det kan vara värt att vänta några dagar extra då kanske

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Jo , jag måste hålla med om att över 3000 känns lite mkt. Förvisso DD3 och bättre upplösning på skärmen som skiljer med.

Men maggropskänslan säger att det blir mer dator för pengarna om jag går på Asusen det som talar lite emot är just skärmupplösningen.

Tidsmässigt så är det ca en vecka jag har att spela på , åker på en längre utlandsvistelse i början av Feb , hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer från Tyskland ?

Permalänk

Å andra sidan så har packarden 17" skärm så om man räknar i DPI så blir inte skillnaden så speciellt stor. Det är absolut mycket mer dator för pengarna, asus dessutom.

Jag är lite osäker på lev. tid från tyskland. Det står "Shipping time: 48 hours" på guru FIRE i7(men jag antar att det är med standard konfig). Kontakta dom och fråga, när den väl är skickad kan bör det väl ta max 3-4 dagar innan du har den. Det borde väl gå att välja nån typ av expressfrakt eller liknande som UPS har, då går det väl ännu fortare.