prisvärd laptop för bildhantering ~8k

Permalänk
Medlem

prisvärd laptop för bildhantering ~8k

Hej! Farsgubben ska till och köpa laptop och ville ha råd, men är noll procent insatt atm i laptops specifikationer osv... Någon som har ett bra tips på en schysst laptop?

Användningsområden: Han håller mest på med bilder och photoshop och dylikt.
15" eller mindre
ca 8k
schysst skärm och schysst upplösning

Han har själv kikat på en Sony Vaio för 8k om ni vet ifall det är något att ha? (VGN-NW21MF/S)

Tack för all hjälp! Peace

Permalänk

Sony är väl kända för att ha en bra kvalitets känsla och mobilitet, men dom kostar också betydligt mkt mer än många andra märken. Om man kollar på statistik över vilket märke som har minst problem med sina datorer inom en 3års period så är Asus klart bäst.

Vad är det för typ av bildbehandling det rör sig om? Det låter som ganska enkel bildbehandlig och då krävs inte speciellt mycket.

Hur kommer han använda datorn? Behov av lång batteri tid? Har han behov av en mkt mobil dator som är lätt att ta med sig överallt eller kommer den mest användas inom hemmet så att säga?

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen ganska enkel bildbehandling, men han aspirerar väl att börja försöka ge sig på tyngre grejjer... men för tillfället är det som sagt simpel..

Jag tror han mest kommer använda den i hemmet för det mesta.. men han vill fortfarande ha en 15" skärm. Batteritiden bör väl inte prioriteras. Men han vill ha en bra dator som kan hålla i några år framöver.

Tror också kvalitetskänslan är viktig för honom.

Permalänk

Detta är nog det prisvärdaste som finns på marknaden för närvarande:

http://www.inet.se/artikel/1968802/acer-aspire-5740g-i3-windo...

Acer är dock inte kända för sin höga kvalietskänsla, men det är inget som på något sätt stör datorns funktion eller så. Nån som inte har så stor erfarenhet av massa olika laptops kommer knappast märka nån större skillnad, enligt mig är det inte värt 5000:- extra för att få motsvarande prestanda i ett chassi som det står sony på.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Nej precis, det är så jag tänker också.. därför jag tänkte försöka hjälpa han

Än en gång, tack!