Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

SMP2 använder nu Core A3

Nu kan man få känna på core A3, som arbetar med threads istället för en process för varje kärna. Den använder också samma bonussystem som för bigadv.

Allt man behöver göra är att lägga in fah v 6.29 istället för sin gamla, och sen ställa in advmethods.

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=24&t=13038

Jag fixade passkey först nu, så jag kan inte få någon bonus förrän jag klarat av 10 WU's. Därför vet jag inte vad man landar på för PPD jämfört med tidigare. Grundpoängen är i alla fall lägre på de nya WU's.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Så man kommer att kunna CPU-vika effektivt under windows äntligen alltså, utan att behöva tjorva med Linux-VM:ar? Jippi, isåfall...!

Permalänk
Medlem

Det verkar så! Stängde ner VMWare-klienten för den hade ändå stannat (fastnat när den skulle ladda upp resultatet). Körde igång den nya 6.29-versionen till Windows men klantig som jag var så glömde jag lägga till "-smp" så den laddade ner en WU som körs på fahcore_78 istället. Är väl en 2 dygn kvar men efter det ska jag fixa till det ordentligt. Den där bonusen låter trevlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

hej

laddade precis ner 6.29.exe och stoppad i foldingmappen. Körde -configonly och la till en ny passkey och satte flaggorna "-smp verbosity 9 -advmethods". Startat om klienten och den laddade ner FahCore_a3.exe som använder ca 95 % cpu. Låter detta rätt, alltså att istället för att som tidigare ha haft 4 st core a1 processer som körs används nu enbart en process?

Foldar på p6015.

Jag kör på en dual-core som gav ca 1500 ppd med den gamla smp-klienten. Är bonussystemet helt att glömma med denna cpun?

Hoppas allt funkar

Permalänk
Medlem

Det låter som att du får rätt core. Vilken poäng du kan förvänta dig är extremt svårt att säga. Den nya coren är ju trådbaserad och jag tror att man bör ha Hyperthreading för att få bästa möjliga effekt. Det verkar ju funka dock, så det är tydligen inget krav.

Jag är osäker på om advmethods ska vara en flagga eller om du ställer in "scientific projects" under advanced options i configen. Jag kör bara med flaggorna -smp och -verbosity 9 och det funkar för mig.

Angående din poäng så kommer den vara mycket låg i början eftersom du inte får någon bonus förrän du gjort minst 10 a2 (görs genom bigadv-klienten) eller a3 jobb. A3-projektens grundpoäng är väldigt låga men bonusen verkar vara väldigt hög (upp till ca 700% på mitt system). Eftersom jag själv har tre wu's kvar innan jag får bonus så vet jag inte exakt hur det faller ut, det kan hända att det inte lönar sig för dig beroende på hur din processor klarar projekten.

Ladda ner den här istället för fahmon: http://code.google.com/p/hfm-net/ (cred till Cerd Moyen för länken). Den tar hänsyn till din förväntade bonus när den räknar PPD. Hur den stämmer med verkligheten har jag dock ännu inte kunnat utreda eftersom jag inte fått någon bonus än. Fahmon visar bara din grundpoäng och denna kommer med all sannolikhet att vara mycket låg med din processor.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hej

tack för svaren. Då verkar det ändå som att saker går rätt till. Jag får avvakta för att se hur ppd utvecklar sig (nu får jag knappt 500 ppd, dvs en minskning med 1000 ppd jämfört med äldre klient). Det innebär att det kommer ta ca 10 dygn att göra 10 projekt, hoppas det är värt väntan

/rickard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guarana
Hej

tack för svaren. Då verkar det ändå som att saker går rätt till. Jag får avvakta för att se hur ppd utvecklar sig (nu får jag knappt 500 ppd, dvs en minskning med 1000 ppd jämfört med äldre klient). Det innebär att det kommer ta ca 10 dygn att göra 10 projekt, hoppas det är värt väntan

/rickard

Det borde innebära att du klarar deadline med ca 2/3 kvar av deadline så en del bonus borde du ju få tycker man. Bara bonusen är 1000p+ så är det isf en bättre lösning för dig. 500ppd utan bonus låter rimligt med din processor utifrån det lilla jag kunnat konstatera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu kört 10 a3 cores och börjar få bonus. Jag får ca 3500 poäng för en wu på 484 poäng om systemet får stå orört. Det ger en PPD på ca 16k. Nu verkar den dock köra en vanlig smp-wu, vet inte vad detta beror på men den gör det om inga a3 finns tillgängliga om jag förstått saken rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Har nu kört 10 a3 cores och börjar få bonus. Jag får ca 3500 poäng för en wu på 484 poäng om systemet får stå orört. Det ger en PPD på ca 16k.

Hur lång tid tar det för dig att göra en wu på 484? Bara så man har nån uppfattning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
Hur lång tid tar det för dig att göra en wu på 484? Bara så man har nån uppfattning

Ca 6 timmar, lite mer om man använder datorn eller har en annan klient igång. Då blir det nog ungefär 7-7,5 timmar. Det är med i7 920 på 3,8 ghz med HT på.

Uppdaterar: Kan få upp till ca 18k PPD med bara SMP-klienten, ca 13,5k om man har en gpu-klient igång samtidigt med "slightly higher", dvs 13,5 k PPD plus en ostörd gpu-klient.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ca 6 timmar, lite mer om man använder datorn eller har en annan klient igång. Då blir det nog ungefär 7-7,5 timmar. Det är med i7 920 på 3,8 ghz med HT på.

Uppdaterar: Kan få upp till ca 18k PPD med bara SMP-klienten, ca 13,5k om man har en gpu-klient igång samtidigt med "slightly higher", dvs 13,5 k PPD plus en ostörd gpu-klient.

kör du din 920a i 3.8GHz, HT on? (har för mig jag sett det någonstans)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
kör du din 920a i 3.8GHz, HT on? (har för mig jag sett det någonstans)

Skojar du nu? (Se ditt eget inlägg).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Skojar du nu? (Se ditt eget inlägg).

hahaha, fan måste varit lite trött... letade febrilt efter vart jag sett det och körde en cite för att fråga

edit: i någon annan post refererade du till sign, men såg inte där...

Permalänk
Medlem
Citat:

hahaha, fan måste varit lite trött... letade febrilt efter vart jag sett det och körde en cite för att fråga

edit: i någon annan post refererade du till sign, men såg inte där...

Jo, det är sant, hade det i signaturen innan, det stämmer. Vore kul att se vad det blir för PPD med lägre klock, du kanske kan posta? Kan iofs kolla själv annars. Just nu går det bra men när det blir varmare ute så kommer det nog inte funka.

Som jag lyckats luska ut nu så ger en 484 poängs wu ca 3500 poäng med en time per frame (TPF) på 3.00-3.30 minuter. Min ger ca 3.00 om SMP-klienten får rulla ensam, ca 3.30 om en gpu körs samtidigt. Med en TPF på dubbla det (ca 6 minuter) blir poängen ca 2200. Baserat på denna mycket ovetenskapliga iakttagelse så borde ca 3,4 ghz med HT (=humana temperaturer och ljudnivåer) ge en TPF på runt 4.00-4.30 minuter vilket i sin tur borde ge ca 3000 per wu vilket i sin tur borde bli omkring 12 000 PPD +/- något tusental.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

verkar skumt, fick en wu med 500k steps, verkar vara en riktig bjässe... körde smp och verbosity 9 samt advmethods i config (inte som flagga)... jaja a3 iaf

edit: tar ca 4min / 1%... så nästan 7 timmar för en wu, normalt?

Permalänk
Medlem

Ställde om min till att köra core a3 efter att den jobbat färdigt med min första WU. Kom nyss hem från jobbet och såg att det funkat fint. Första a3 WU hade dragit igång som den skulle imorse med en tid på ca 3.10 per procent. 3.6GHz med HT on.

Sen hade mitt antivirusprogram gått igång med sin schemalagda genomsökning vid 9:00 och tillsammans med folding klienten käkat upp allt minne i burken utan att lämna tillbaka det. Efter det tog en procent nästan 3 timmar. Sammanlagt hade den foldat ca 7% när jag kom hem.

Verkar som schemalagda virusscans med F-secure går bort om jag ska köra det här.

Jag ligger på ca 65 grader med en innomhustemp på ca 21 (fönstret på glänt.) Vad ligger ni på när ni foldar med era i7? Vad är en säker temp att ligga på för 24/7 full last?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

verkar skumt, fick en wu med 500k steps, verkar vara en riktig bjässe... körde smp och verbosity 9 samt advmethods i config (inte som flagga)... jaja a3 iaf

edit2: ca 11k ppd ser det ut som (gäller det endast om man låter den stå 24/7, eller hur många WUs baseras bonusen på, varje?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Den jag jobbar på nu är på 500k med. Ca 3.10 för 1% i 3.6GHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Den jag jobbar på nu är på 500k med. Ca 3.10 för 1% i 3.6GHz.

kör på 95% cpu, eftersom jag kör gpu också

edit: ligger totalt på mellan 16k och 19k ppd mot 12-14k innan om bonus beräkningarna stämmer i HFM (inkl gpu).

Permalänk
Medlem
Citat:

kör på 95% cpu, eftersom jag kör gpu också

edit: ligger totalt på mellan 16k och 19k ppd mot 12-14k innan om bonus beräkningarna stämmer i HFM (inkl gpu).

Det ser väl ganska rimligt ut. Tänk på att du kan ställa in i HFM vad den ska basera takten på, "last frame", "last three frames" eller "all frames". Jag kör på all frames eftersom det ger en mer rättvis bild. Om du kikar på ett klipp på youtube t.ex. och har "last frame" så kommer det se ut som att din PPD sjunker med tusentals poäng, eftersom HFM då räknar ut ett helt dygns produktion baserat på tiden för din sista frame, och denna kommer att slöas ner en del om man använder datorn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det ser väl ganska rimligt ut. Tänk på att du kan ställa in i HFM vad den ska basera takten på, "last frame", "last three frames" eller "all frames". Jag kör på all frames eftersom det ger en mer rättvis bild. Om du kikar på ett klipp på youtube t.ex. och har "last frame" så kommer det se ut som att din PPD sjunker med tusentals poäng, eftersom HFM då räknar ut ett helt dygns produktion baserat på tiden för din sista frame, och denna kommer att slöas ner en del om man använder datorn.

märkt det när jag gjort annat samtidig (se på film osv), visste inte att det gick att ställa in, man tackar och bockar

edit: stod på last three

edit: börjar bli lite irriterad på att många gpu wus inte hittas av varken fahmon eller hfm, gpu går dock väldigt varm på dem (antar nya wus)...

Permalänk
Inaktiv

Har någon någon susning om hur A3-kärnan flyter på en Core2 Quad-CPU?

Behöver man göra några särskilda inställningar för att få optimal prestanda, eller fixar den det själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Har någon någon susning om hur A3-kärnan flyter på en Core2 Quad-CPU?

Behöver man göra några särskilda inställningar för att få optimal prestanda, eller fixar den det själv?

Tack vare länken från JayDee så gick jag från ~2000 PPD till ~5000...5500 PPD på min Q9450, oklockad. Det jag gjorde var att använda v6.29-binären och slänga på -advmethods-flaggan till klienten. Inställningar utöver detta känner jag dock inte till.

Permalänk
Medlem

Fortsätter att fylla på lite allteftersom jag experimenterar:

Jag har nu provat att köra A3 utan HT men i övrigt med samma inställningar (frekvens, vcore, etc). På detta tappar man ca 40 procent i ren time per frame (3.05 -> 4.20) vilket innebär att PPDn sjunker ytterligare lite till eftersom bonusen blir lägre när wu'n tar längre tid (18 000 -> 12 000). Å andra sidan gick processorn avsevärt svalare, minst 10 grader, allt annat lika. Slutsatsen är att a3 core är ett bra alternativ även för de som inte har HT, inte har värstingkylning eller för de som har båda dessa men helt enkelt vill ha ett tystare system.

Enligt uppgift från Anders.149 går det att köra a3 i linux genom WMWare men det gick då långsammare än i windowsmiljö (jag ber dig att rätta mig om jag förstod dig fel).

Lägg in a3-binären nu allihop och ta oss till nya höjder!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Tack vare länken från JayDee så gick jag från ~2000 PPD till ~5000...5500 PPD på min Q9450, oklockad. Det jag gjorde var att använda v6.29-binären och slänga på -advmethods-flaggan till klienten. Inställningar utöver detta känner jag dock inte till.

Skönt att kunna hjälpa proffsen ;P

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har nu själv bytt till denna klienten; stängt ner mina 8 separata vikningsklienter och lagt in konsollvarianten på mina två burkar. i7-boxen klarade just av sina första 2% för ett par minuter sedan, och min gamla Core2 Quad sin första procent strax därefter.

Det är då faen att det ska behöva micklas så för att få den att funka... Jag avskyr att behöva joxa med kommandopromptar, sånt blev omodernt tidigt på 80-talet IMO. Att de inte lägger mer energi på användargränssnittet och att göra konfigurationen smidigare förstår jag inte. Men men... Det funkar iallafall nu.

3% på i7:an. Får knega på nu! 10 WUs, och sen rullar poängen in hoppas jag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är då faen att det ska behöva micklas så för att få den att funka... Jag avskyr att behöva joxa med kommandopromptar, sånt blev omodernt tidigt på 80-talet IMO. Att de inte lägger mer energi på användargränssnittet och att göra konfigurationen smidigare förstår jag inte. Men men... Det funkar iallafall nu.

Det tyckte jag också förut. Då skulle fler säkert köra folding. Men om det är för enkelt skulle kanske alla entusiaster sluta, och de sitter ju på den feta hårdvaran

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Meh, jag kan inte tänka mig att folk skulle lägga ner vikningen för att det blev "för enkelt" att ställa in allt...

Ivfsh, jag ställde in Advmethods under konfigureringen, men ser inte i loggen att klienten startats med den kommandoväxeln... Den har iallafall laddat ner och startat A3-kärnan. Innebär det att advmethods är aktivt iallafall, eller måste man helt enkelt ange advmethods trots att det finns en inställning för det?

Får en lite skumt låg PPD, min i7 på 3.5GHz ger bara ca 950PPD enligt FahMon och min 3.2GHz Core2 Quad är faktiskt lite snabbare, jag fick ju ett par tusen iaf när jag körde 4 separata klienter (runt 750PPD styck typ).

Jaja, jag ska inte dra några förhastade slutsatser än... Får se hur det artar sig efter ett par WUs.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Meh, jag kan inte tänka mig att folk skulle lägga ner vikningen för att det blev "för enkelt" att ställa in allt...

Ivfsh, jag ställde in Advmethods under konfigureringen, men ser inte i loggen att klienten startats med den kommandoväxeln... Den har iallafall laddat ner och startat A3-kärnan. Innebär det att advmethods är aktivt iallafall, eller måste man helt enkelt ange advmethods trots att det finns en inställning för det?

Får en lite skumt låg PPD, min i7 på 3.5GHz ger bara ca 950PPD enligt FahMon och min 3.2GHz Core2 Quad är faktiskt lite snabbare, jag fick ju ett par tusen iaf när jag körde 4 separata klienter (runt 750PPD styck typ).

Jaja, jag ska inte dra några förhastade slutsatser än... Får se hur det artar sig efter ett par WUs.

Fahmon läser inte in Bonuspoäng. Använd HFM folding monitor så ska du se på annat.

Mvh/Adde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Fahmon läser inte in Bonuspoäng. Använd HFM folding monitor så ska du se på annat.

Mvh/Adde

Det är ändå för lite, jag får ca 1000 med min processor, utan att räkna med bonus.

Visa signatur