Permalänk
Medlem

Funkar AM2-Kärna i AM3 Moderkort?

Hejsan.

Funderat på ett nytt moderkort, och jag har en Athlon 64 som är AM2.
Eftersom jag vill kunna en dag köpa en Phenom-Core från AMD vill jag inte investera i ett AM2-Kort.
Så funkar min AM2-kärna i AM3-socketen?

Markie

Permalänk
Medlem

Nej

am3 moderkort har ddr3 minnen o en am2 processor har inte minneskontroller för det.
Tvärtom funkar dock då am3 processorerna kan hantera både ddr2 o ddr3.

Permalänk

Alltså:

AM2-processorer funkar inte i AM3-sockets, men AM3-processorer funkar i de flesta moderkort och kräver då oftast bara en BIOS-uppdatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Alltså:

AM2-processorer funkar inte i AM3-sockets, men AM3-processorer funkar i de flesta moderkort och kräver då oftast bara en BIOS-uppdatering.

i alla am2+ moderkort funkar am3 processorer och am2 men om man ska köra am3 BRUKAR det krävas en bios uppdatering

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
i alla am2+ moderkort funkar am3 processorer och am2 men om man ska köra am3 BRUKAR det krävas en bios uppdatering

Ja visst alla am2+ mobos kanske kan ta en o annan am3 cpu MEN, det betyder inte att alla am2+ mobos kan ta ALLA am3 cpus oavsett om du har senaste bios eller inte. Tex så städjer inte alla mobos en cpu med en tdp på 140w.

Permalänk

sedan passar inte en am2 eller am2+ fysiskt i en am3 socket, am2 har för
många pinnar

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra när frågan var uppe

Har ett ABIT A-N68SV (AM2/AM2+) som ska stödja Phenom 9850, skulle jag kunna använda en Phenom 2 CPU till detta moderkort?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonlol
Tänkte bara höra när frågan var uppe

Har ett ABIT A-N68SV (AM2/AM2+) som ska stödja Phenom 9850, skulle jag kunna använda en Phenom 2 CPU till detta moderkort?

http://www.abit.com.tw/cpu-support-list/mb/nv_nforce630a_a-n6... Där har du svaret på frågan, så nej enligt de uppgifter Abit själva ger.
Sen kanske det finns folk som kört med en phenom 2 och fått det funka (googla lite så hittar du nog svar), listorna som diverse tillverkare ger om CPU support stämmer inte alltid men det är dumt att chansa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kempa
http://www.abit.com.tw/cpu-support-list/mb/nv_nforce630a_a-n6... Där har du svaret på frågan, så nej enligt de uppgifter Abit själva ger.
Sen kanske det finns folk som kört med en phenom 2 och fått det funka (googla lite så hittar du nog svar), listorna som diverse tillverkare ger om CPU support stämmer inte alltid men det är dumt att chansa!

Tack, men har redan varit inne på den, och som du kanske vet så har den sidan inte uppdaterats sen 2008 och kommer inte att göras heller då Abit har kursatt om jag inte minns fel..

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu