Phenom II X4 965 BE - hög temperatur!

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 965 BE - hög temperatur!

Hej, jag har just installerat en ny Phenom II X4 965 BE (125W TDP) på ett Gigabyte MA785GM-US2H moderkort.

Jag har ett kompakt chassi med plats för enbart lågprofilkylare och jag har inga planer på att överklocka så jag har satt på en Scythe Shuriken Rev. 2 med noggrannt applicerad Arctic Silver 5.

Jag har inte haft någon AMD-processor i "modern tid", denna ersätter en gammal Intel Q6600 som i samma chassi låg kring 30 grader idle och knappast över 60 ens vid Prime95-test. Detta med samma kylare och övriga komponenter (endast moderkortet är bytt).

När jag sparkade igång blev jag förvånad över idle-temperaturen, runt 34 grader enligt AMD Overdrive.

Just nu kör jag en Blu-ray-rippning med eac3to och temperaturerna ligger och pendlar kring 54-56 grader vid 38-40 procents core load.

Jag testade att starta Prime95 och temperaturerna for upp över 60 grader efter bara några sekunder.

Är detta normalt? Eller räcker inte Shuriken-kylaren till för denna processor ens utan överklockning? Jag hade kallt räknat med att den skulle gå svalare än min gamla Q6600 som inte direkt är någon cool processor.

Det är definitivt inget fel på monteringen av kylaren och det är inget fel på luftflödet i chassit (Aerocool Racer) med en 120mm fläkt som drar ut luften i bakkanten precis ovanför processorkylaren.

Tacksam för tips!

Permalänk

"Jag har ett kompakt chassi med plats för enbart lågprofilkylare".

Du får med andra ord inte plats med orginalkylaren?

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem

min 965 BE går inte över 50c av prime95, detta då med 2.5 timmars testande (stock kylare)

Så mitt råd är att pröva stock kylaren och se ifall det är bättre, om inte så är det nog bara ditt exemplar som är väldigt varmt av sig

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
"Jag har ett kompakt chassi med plats för enbart lågprofilkylare".

Du får med andra ord inte plats med orginalkylaren?

Har ingen originalkylare - ingen retailprocessor.

Har däremot en Nexus Low-7000 som jag skulle kunna testa med.

Permalänk
Medlem

Konstaterade att det måste vara fel på processorn eftersom den bara rusar upp i temperatur vid minsta belastning.

Den åker tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
Konstaterade att det måste vara fel på processorn eftersom den bara rusar upp i temperatur vid minsta belastning.

Den åker tillbaka.

Jag har samma problem med min! min rusar upp snabbt.. däremot håller jag mig under 60C då jag spelar, så jag klagar inte allt förm ycket iaf..

Min CPU temp visar 22C helatiden.. så jag går efter coretempen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

ett alternativ är väl att undervolta processorn och se hur lågt man kan köra den.

jag kör just nu min i 1.2v@17*200=3.4ghz, beroende på hur lite vcore din behöver vid stock speed så kan ju tempen sänkas rejält.

en max temperatur på 58-59c vid 100% load bör räcka.

enligt AMD så är ju max tempen 63c.

Fast ifall du har dålig kylare så kan nog tempen vara för höga även med undervolt

Permalänk
Medlem
Citat:

Den åker tillbaka.

Inget fel på cpun... Det är en Quad core och kräver då en riktig kylare, den du har räcker inte till!

Köp en riktig kylare eller sänk vcoren, din kylare klarar inte av load tempen från en quad cpu.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min 965be. Jag använde mig av en Zerotherm Nirvana 120 och under intelburntest steg temperaturen till 65c+(fläktar max) men ville inte testa högre....

Så jag började undervolta min från 1,4stockvolt till 1,25v, numera går den aldrig över 60c när fläktarna ligger på låga inställningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzr:p
Jag hade samma problem med min 965be. Jag använde mig av en Zerotherm Nirvana 120 och under intelburntest steg temperaturen till 65c+(fläktar max) men ville inte testa högre....

Så jag började undervolta min från 1,4stockvolt till 1,25v, numera går den aldrig över 60c när fläktarna ligger på låga inställningar.

hur kan du få så hög temp? har likadan kylare som dig och kör min i 3,8 ghz mina temps är i idle 36 och när jag spelar max 48. när jag körde occt på 100% load så gick den upp i max 52c + att jag bara kör min fläkt alltid på 5 v.

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk

har oxå en 965be. körde ORTHOS i ungefär 16 timmar och den låga alltid på 49 - 50 grader. och då har jag bara orginal kylaren som följer med i paketet!

Men när jag går in på CPU-Z och kollar så finns ju alla kärnorna med och det står att bara 2 st har 100% load och den tredje ligger på 0 - 8% load och den sista ligger på 0% load. Beror det på att jag inte har kört programmet tillräckligt länge för att den ska hinna köra alla kärnorna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av destrukto
har oxå en 965be. körde ORTHOS i ungefär 16 timmar och den låga alltid på 49 - 50 grader. och då har jag bara orginal kylaren som följer med i paketet!

Men när jag går in på CPU-Z och kollar så finns ju alla kärnorna med och det står att bara 2 st har 100% load och den tredje ligger på 0 - 8% load och den sista ligger på 0% load. Beror det på att jag inte har kört programmet tillräckligt länge för att den ska hinna köra alla kärnorna?

ORTHOS har bara stöd för dual core. Dra ner prime95 eller OCCT istället.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Måste vara fel på kylare, för liten eller felmonterad.
Nu har jag iofs en 940BE, dock som körs i 3800Mhz.
Sitter en Noctua-kylare som håller idle 30-32 grader. Inte över 50 i stresstester/spel.
Ska slänga på en Corsair H50 på den nästa vecka.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Måste vara fel på kylare, för liten eller felmonterad.
Nu har jag iofs en 940BE, dock som körs i 3800Mhz.
Sitter en Noctua-kylare som håller idle 30-32 grader. Inte över 50 i stresstester/spel.
Ska slänga på en Corsair H50 på den nästa vecka.

För klen kylare...tyvär har själv testat två olika kylare till mina Phenom II och den kräver värkligen en bra kylare för att hålla tempen under 60c. Enna kylaren gav mig load temps på 70c+, True Black ger mig load temps på <-60c

Visa signatur

Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

tror också på förklen kylare, min har aldrig varit över 44° i load och 25° i idle med vatten, men med orginal var de värre, så investera i en bättre kylare, kanske en h50.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
ORTHOS har bara stöd för dual core. Dra ner prime95 eller OCCT istället.

aha det var som fan! tackar tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Inget fel på cpun... Det är en Quad core och kräver då en riktig kylare, den du har räcker inte till!

Köp en riktig kylare eller sänk vcoren, din kylare klarar inte av load tempen från en quad cpu.

De måste betyda att jag heller inte har en riktig kylare.. NorthQ 3590 med 2x120mm radiator..

Jag tror att de är något konstigt med processorn, båda trådskapare och min.. jag har för mig att jag haft samma problem med en annan processor.. så jag litar inte på mina temps..
Tycker de är märkligt att coretempen kan öka från 40C till 53C på ca 1 sekund..

EDIT: säkert nämnt detta innan och nämner de igen.. min CPU temp visar 22C helatiden.. alltså stämmer inte den iaf!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker det låter osannolikt. Jag har kört samma typ av kylare med en Intel Q6600 (som visserligen har 20W lägre TDP men som är en betydligt äldre processor) i över 1 år i ett lågt HTPC-chassi (ett annat chassi än det jag testade Phenomen i) med begränsad luftväxling, utan ett enda problem.

Phenomen blev så varm att den överhettades och systemet låste sig efter att ha kört en DTS-MA - till FLAC-omkodning i 15 minuter. Med last på max 40% per core.

Exakt samma jobb gör min gamla Q6600 just nu och ligger stabilt i 41 grader. I samma chassi (Aerocool Racer), med samma kylare och samma komponenter.

Scythe Shuriken är flera klasser bättre än Intels originalkylare. Skulle den vara så mycket sämre än AMDs original?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker det låter osannolikt. Jag har kört samma typ av kylare med en Intel Q6600 (som visserligen har 20W lägre TDP men som är en betydligt äldre processor) i över 1 år i ett lågt HTPC-chassi (ett annat chassi än det jag testade Phenomen i) med begränsad luftväxling, utan ett enda problem.

Phenomen blev så varm att den överhettades och systemet låste sig efter att ha kört en DTS-MA - till FLAC-omkodning i 15 minuter. Med last på max 40% per core.

Exakt samma jobb gör min gamla Q6600 just nu och ligger stabilt i 41 grader. I samma chassi (Aerocool Racer), med samma kylare och samma komponenter.

Scythe Shuriken är flera klasser bättre än Intels originalkylare. Skulle den vara så mycket sämre än AMDs original?

Jag har haft 6x Phenom II och olika kylare... Bland annat denna kylare : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304212

Den ser väll inte allt för dålig ut? MEN den klarade inte av Phenom II om man gav på något mycket mer än stock vcore...utan då fick jag load temp på över 70c+ , testade att montera om mindre kylpasta m.m... Inget hjälpte, köpte en True Black fick då temp under 60c load.

Det finns några alternativ....

1.Du har monterat kylaren med för mycket kylpasta.
2.Kylaren klarar inte av quad core värmen som Phenom II gör.
3.Du har lite för hög stock vcore 1.4+?

Lösning på problemet....

1. Testa att montera om med mindre kylpasta.
2. Köp bättre kylare.
3. Sänk vcoren! och se om det blir bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte över 43C @ 3.4GHz och 1.4V, sitter förvisso med en "bra" kylare - Noctua U12P SE2/H50.

Uppenbarligen är din kylare inte av rätt kaliber, därav bör du handla på följande vis:
* Ominstallera kylaren, testa annan pasta och/eller minska/öka mängden.

* Kör processorn i något lägre frekvenser vilket till möjliggör lägre volt.

* Kolla inställningarna i BIOS, är volten inställd på 1.4V?

* Installera fler/större/effektivare fläktar i chassit, detta kan du tjäna flera grader på, en bra jämförelse är att köra datorn helt utan chassifläktar - hela burken blir kokhet. Att flytta på den varma luften är nödvändigt!

Lycka till, hoppas det löser sig!

EDIT:
Körs CPU-fläkten i 100%?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns några alternativ....

1.Du har monterat kylaren med för mycket kylpasta.
2.Kylaren klarar inte av quad core värmen som Phenom II gör.
3.Du har lite för hög stock vcore 1.4+?

Jag har monterat så många kylare i mitt liv att jag vågar påstå att jag har koll på kvantiteten Arctic Silver som behövs. Ett riskorns storlek och sedan låta trycket av kylaren sprida ut.

Det kanske är så att en 965 helt enkelt blir så varm att en Shuriken inte räcker. Stor skillnad mot Intel i så fall.

Citat:

Lösning på problemet....

1. Testa att montera om med mindre kylpasta.
2. Köp bättre kylare.
3. Sänk vcoren! och se om det blir bättre. [/B]

Jag har testat att montera om kylaren flera gånger, med exakt samma resultat. Däremot har jag inte testat att sänka Vcore, jag vill minnas att den var 1.376 V vid last (Cool 'n' Quiet aktiverat).

Om jag ska byta till en högre kylare - vilket blir nödvändigt för att få en high end-kylare - måste jag byta chassi. Det är iofs en möjlighet, jag är rätt trött på det nuvarande i alla fall.

Men jag ska försöka få processorn bytt först för att utesluta att allt beror på att den är trasig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har monterat så många kylare i mitt liv att jag vågar påstå att jag har koll på kvantiteten Arctic Silver som behövs. Ett riskorns storlek och sedan låta trycket av kylaren sprida ut.

Det kanske är så att en 965 helt enkelt blir så varm att en Shuriken inte räcker. Stor skillnad mot Intel i så fall.

Jag har testat att montera om kylaren flera gånger, med exakt samma resultat. Däremot har jag inte testat att sänka Vcore, jag vill minnas att den var 1.376 V vid last (Cool 'n' Quiet aktiverat).

Om jag ska byta till en högre kylare - vilket blir nödvändigt för att få en high end-kylare - måste jag byta chassi. Det är iofs en möjlighet, jag är rätt trött på det nuvarande i alla fall.

Men jag ska försöka få processorn bytt först för att utesluta att allt beror på att den är trasig.

Fattar inte att du kan tro att cpun är trasig? , för det första så är Phenom II löda mellan core - ihs för det andra så är alla för testade. Sen att du jämför en Intel gamal teknik quad core med en Phenom II i värme utveckling är inte det bästa...

Phenom II har minnes kontroller m.m som ger värme i coren, jämför du med en i7 920 så har det varit lite bättre.

DET är inget fel på cpun... kan du inte bytta kylare så sänk vcoren du kan säkert köra på 1.2v och ha cpun fortfarande i stock.

Sen om du har haft en i7 920 eller dylikt så har du haft ännu mer värme problem tro mig.

Visa signatur

Permalänk

fullt normalt.
Mitt med Prime95, ligger ibland mot 70 grader,men man maxar typ aldrig processorn så mkt, kanske nån gång,men inte ofta för min del xD.
sen så har jag klockat och köpt en billig kylare, för intels egna kylare, är inte bra till klockad processor precis.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk

nu kanske jag är ute och cyklar helt, men så skjut mig då.
det kan inte vara så att ts har fel bios version?
det ska vara F5 till 965 c3 an på MA785GM-US2H.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
nu kanske jag är ute och cyklar helt, men så skjut mig då.
det kan inte vara så att ts har fel bios version?
det ska vara F5 till 965 c3 an på MA785GM-US2H.

Hmmm, jag uppdaterade till senaste (F7) som en av de första åtgärderna när jag hade upptäckt att den blev så varm.

Det är inte så att det ska vara MINST F5 men att nyare också är OK?

Om det BARA är F5 som gäller kan jag ju ha ett problem. Men den gick som sagt varm med den versionen också...

Permalänk

Jag tycker temperaturen ligger Väldigt högt!

Jag har en phenom II C2 som när jag överklockar till 3.4 med en vCore på 1.45 ligger på MAX 53 grader i LOAD. Då hade jag också NB & HT på 2300 mhz och förhöjd spänning på CPU-NB som också borde höja temperaturen.

Kylare: AC Freezer pro rev 2. (240 kr)

(Har en x2 545 som är upplåst till x4 (motsvarande 945))

Därför tycker jag att din temperatur ligger väldigt högt. En möjlig orsak kan ju vara att volten ligger högre än nödvändigt - och då skenar temperaturen fort.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Entusiast

Ursäkta om jag lånar tråden en snabbis. Gäller detta alla phenom II prollar eller är det vissa specifika?

Har själv en X4 II 810 och har inte alls märkt av några högre temperaturer... enligt OCCT vill den inte över 40 grader i load. HWMonitor och Core temp visar samma temperaturer medans AI Suite visar ett par grader till.

Dock har jag då kört en Zerotherm Nirvana 120 på max + rikligt med övriga fläktar i chassit på max (2000-3000 rpm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Fattar inte att du kan tro att cpun är trasig? , för det första så är Phenom II löda mellan core - ihs för det andra så är alla för testade. Sen att du jämför en Intel gamal teknik quad core med en Phenom II i värme utveckling är inte det bästa...

Phenom II har minnes kontroller m.m som ger värme i coren, jämför du med en i7 920 så har det varit lite bättre.

DET är inget fel på cpun... kan du inte bytta kylare så sänk vcoren du kan säkert köra på 1.2v och ha cpun fortfarande i stock.

Sen om du har haft en i7 920 eller dylikt så har du haft ännu mer värme problem tro mig.

Okay, I hear you.

Jag skrotar teorin om att processorn är trasig. Kollade med en kontakt på AMD som menar att det behövs rejälare kylare. Så jag har inhandlat en Corsair H50 (lite mer lättmonterat än mina gamla Alphacool-grejor, hehe).

Det betydde byte av chassi men det må vara hänt eftersom jag var rätt trött på mitt Aerocool Racer - rätt snyggt men rangligt.

Ska skruva ihop systemet igen i helgen och testa om det funkar bättre.

Permalänk
Citat:

Hmmm, jag uppdaterade till senaste (F7) som en av de första åtgärderna när jag hade upptäckt att den blev så varm.

Det är inte så att det ska vara MINST F5 men att nyare också är OK?

Om det BARA är F5 som gäller kan jag ju ha ett problem. Men den gick som sagt varm med den versionen också...

Hade du F5 innan ?
jag vet inte hur det ligger till, om du kollar här så står det specifikt att
bios v F5 är en uppdatering för dom nya C3 prollarna.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

man kan tycka att det ska vara inbakat i F7, men det kanske är värt att testa flacha om till F5 (om du inte hade det innan då)

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Holy smokes!

Jag har bett om ursäkt till min kontakt på AMD för att jag tvivlade på deras processorers tillförliglighet. Min teori om fel på processorn kom helt på skam.

Corsair H50 var en riktig höjdare. Här är ett screenshot från AMD Overdrive mitt i en Prime95-körning:

Vet inte varför AMDs eget program visar att processorn går med 0 MHz, antagligen en bugg. Everest Sidebar visar i alla fall rätt.

Idle ligger temperaturen numera på 29-30 grader!

Nu har jag förvisso bytt chassi också, jag köpte ett billigt Ace Ecco220 på Webbhallen, otroligt prisvärt förresten. Det är helt klart bättre ventilerat än mitt gamla Aerocool men det är helt klart att det är Corsair-kylaren som ligger bakom det mesta av resultatet.

Radiatorns fläkt sitter som insug och så har jag en annan 120mm-fläkt som blåser ut på framsidan av chassit.

Sannolikt är det så att Scythe Shuriken och Phenom X4 är en dålig kombination. Shuriken är absolut ingen dålig kylare och som sagt var kyler den en Intel Q6600 utan problem, men här räckte den helt klart inte till.

Tack för alla tips! Jag blev 1200:- fattigare men 5000:- gladare.