Thermalright Spitfire kyler Radeon HD 5800

Permalänk
Medlem

Sen har de kommit med en ännu bättre VRM-kylare: VRM-R5

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vrm/p...

Det är så dåligt med bra eftermarknadskylare till 5870 tycker jag. Det finns ju ett gäng med de kyler inte VRM nåt bra alls. Detta är den enda och bästa lösningen om man inte ska köra vattenkylning.

Här är en bild på deras Spitfire-kylare tillsammans med VRM-R5:

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nima01
Sen har de kommit med en ännu bättre VRM-kylare: VRM-R5

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vrm/p...

Det är så dåligt med bra eftermarknadskylare till 5870 tycker jag. Det finns ju ett gäng med de kyler inte VRM nåt bra alls. Detta är den enda och bästa lösningen om man inte ska köra vattenkylning.

Här är en bild på deras Spitfire-kylare tillsammans med VRM-R5:

Huff, det där såg ruskigt osmidigt ut. Personligen avskyr jag kylningslösningar som kräver att man plockar ut grafikkortet för att komma åt cpu & minne.

Som det är monterat på bilden är det ju dessutom lite tveksamt - har de tänkt att cpu-fläkten ska hjälpa till? I så fall tror jag det kan vara dags att tänka om lite; om cpu-fläkten är temperaturstyrd så är den ju oberoende av gpu-tempen, och dessutom kommer cpu-fläkten att trycka varm luft från gpu-kylaren in i cpu-kylaren, vilket jag av erfarenhet vet är en dålig idé.

Men är det verkligen den enda eftermarknadskylaren till 5870? Om jag förstått det rätt så är det ju bara ett extra chip att kyla på 5870 mot för 4870/4890 - dvs det chip som har en egen liten kylfläns på bilden (uppåt-vänster från gpu:n).

Jag misstänker att Arctic Cooling Accelero S1 Rev 2 passar alldeles utmärkt, förutom den extra lilla kylflänsen då, och även om S1 är stor som ett as så är den ändå mycket mindre otymplig än Thermalrights lösning. Det är ju dessutom inga problem att strappa på 2 st 120mm-fläktar på S1:an. Två Nexus 120 låter i princip ingenting i den konfigurationen, inte ens i max-rpm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nä det finns ju fler kylare på marknaden till 5870 kortet, tex den du skriver om men ingen kyler VRM-kretsarna tillräckligt kan man läsa i tester. Liksom på 4890-korten blir det väldigt varma.

Men jag tar gärna emot tips på hur man löser VRM-kylningen med Arctic Cooling Accelero S1 Rev 2. Jag är väldigt sugen på en sån.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nima01
Nä det finns ju fler kylare på marknaden till 5870 kortet, tex den du skriver om men ingen kyler VRM-kretsarna tillräckligt kan man läsa i tester. Liksom på 4890-korten blir det väldigt varma.

Men jag tar gärna emot tips på hur man löser VRM-kylningen med Arctic Cooling Accelero S1 Rev 2. Jag är väldigt sugen på en sån.

Jag håller inte riktigt med där, det pratades en hel del om de höga VRM-temperaturerna på 4870/90, men även med den lilla VRM-kylaren som följde med S1 Rev 1 (som var designad för äldre ATI-kort och inte passade, så jag var tvungen kapa av en bit + två fenor och borra nytt hål + gängtappa) funkade ok för mig - när jag hade två Nexus 120 monterade så fick VRM-kylaren nog luftflöde för att hålla samtliga chip kring 80 grader som max (med omdöpt Furmark).

Visst, 80 grader är en hel del, men långt ifrån de 110+ grader jag hade med standardkylaren.

Tricket var dock att ta bort det värdelösa "värmeledningsgummit" (vettefasen vad det var för material, jag blev tvungen slipa bort skiten med sandpapper) och ersätta med lite MX-2 direkt på chipen.

Med de större kylflänsklossarna som följer med S1 Rev 2 så borde tempen bli lägre än så, men frågan är om det följer med en extra kloss så det räcker till 5870. Har för mig att det faktiskt gör det nuförtiden, men jag är inte säker.

Maxtemp (Furmark) på gpu:n har jag tyvärr glömt, men mellan 60 och 80 grader vet jag. Hehe.

Jag kör inte med S1 nu dock, jag blev så less på allt meckande (jag kan vara förbannat petig ibland så det gick åt galet mycket tid innan jag var någorlunda nöjd), så när jag köpte 5870 fick det bli ett Sapphire Vapor-X som redan har bra kylare och relativt låg ljudnivå. Planer existerar dock förstås att ta bort plastlocket på den och strappa på två tysta 120:s.

Visa signatur

5950X, 3090