Dustinhome - Aldrig mer!
Jag tänkte börja med att säga att jag tidigare har varit en stark förespråkare av Dustinhome och en trogen kund under flera år. Men hanteringen av ett pågående supportärende har fått mig att helt ändra uppfattning av företaget.
För två år sedan så köpte jag ett Asus 8800GTX från Dustinhome med 3 års garantitid. Under mitten av decembermånaden så började grafikkortet bete sig riktigt skumt och gick sönder omedelbart efter att det visat artifakter.
Jag ringde Dustinhomes support för att anmäla felet och returnera varan precis som jag gjort en gång tidigare utan problem. Men efter att en vecka passerat och jag fortfarande inte fått den retursedel jag behövde för att returnera grafikkortet så började jag ana oråd och ringde ännu en gång supporten hos Dustinhome.
Det visade sig att handläggaren hade skickat retursedeln till en felaktig adress trots att han bekräftat min nuvarande adress över telefon och via email. Jag reagerade inte speciellt starkt på detta, alla gör vi ju misstag ibland. Efter ytterliggare två veckor passerat och jag inte fått den ersättningsfraktsedel som skickades till mig så ringde jag för tredje gången till supportavdelningen på Dustinhome. Handläggaren var förvånad men också lite skamsen då samma fel hade upprepats ytterliggare en gång.
Tredje försöket gillt när handläggaren ännu en gång försökte skicka en returfraktsedel till mig. Ytterliggare en vecka passerade och vid det här tillfället så började jag bli påtagligt irriterad då jag fortfarande var utan fungerande dator och grafikkortet ännu inte nått leverantören för reparation. Jag försökte därför nå Anna P som tydligen ska vara ansvarig på garantiavdelningen. Jag försökte tre gånger nå henne genom växeln på Dustinhome. Under de två första försöken så fick jag information om att hon skulle vara tillgänglig under nästkommande dag och den tredje dagen så fick jag reda på att hon inte skulle vara tillgänglig på en tid framöver.
Efter ännu en vecka så fick jag äntligen min efterlängtade returfraktsedel. Det visade sig att handläggaren hade korrekta personuppgifter men haft en viss svårighet med att stava till Linköping, troligtvis så var det detta som orsakade dröjsmålet då returfraktsedeln normalt ska levereras inom 2-3 dagar enligt handläggaren.
Tyvärr så kunde jag inte returnera grafikkortet omedelbart vid detta tillfälle eftersom jag under morgondagen skulle på operation vid Karolinska i Huddinge. Jag returnerade istället grafikkortet så snart jag kom hem.
När grafikkortet vart hos Dustinhome under två veckor så ringde jag för att försöka få en tidsuppgift om när jag skulle få en ersättningsprodukt eller grafikkortet reparerat. Handläggaren hälsade mig att jag skulle ha ett grafikkort under den veckan eller möjligtvis senast den nästkommande måndagen.
Jag förstod dock snabbt att detta inte stämde när jag fick ett email ett tag senare som sa att jag trots allt kunde förvänta mig ett utlåtande från leverantören tidigast på måndagen och då kanske också kunna få en tidsuppgift.
När det nu enligt mig tagit en orimlig tid för att hantera ärendet från det att jag anmälde produkten skadad så kontaktade jag handläggaren igen för att undersöka möjligheten av att få grafikkortet ersatt av Dustinhome. Jag fick reda på att det inte var ett alternativ att ersätta grafikkortet med ett likvärdigt från deras sortiment. Jag försökte då att häva köpet med hänvisning till konsumentköpslagen också detta var totalt orimligt enligt handläggaren som ansåg att det skulle passera minst 30 dagar från det att produkten nått dem. Jag försökte uppmärksamma handläggaren på deras två misslyckade försök att ge mig möjlighet till att returnera produkten och det dröjsmål deras misstag orsakade under det tredje försöket.
Nu har en lång tid gått sedan produkten anmäldes skadad under December och jag ser fortfarande inte röken av något grafikkort eller något svar på det email jag skickat till Anna P för att försöka påkalla hennes uppmärksamhet till ärendet.
Hela processen har präglats av telefonköer som vissa nästan nått upp till en timmes längd, detta förutsatt att man inte möts av det meddelande som hälsar en att det är omöjligt att nå fram till garantiavdelningen för tillfället (dagtid).
Dustinhome har visat att de numera helt saknar den goodwill och kompetenta supportavdelning de en gång tidigare hade. Personligen så är det sista gången jag handlar från Dustinhome då de numera visar att de är ungefär lika pålitliga som ett blufföretag.
Representant från Dustinhome får gärna kontakta mig genom tråden eller pm, mina kunduppgifter skickar jag på begäran.