laptop för spel och mera 10k-13k

Permalänk
Medlem

laptop för spel och mera 10k-13k

Hej, jag håller på och försöka bestämma mig för vilken laptop jag ska köpa med jag är lite lost.
den kommer att användas för surf mest, men ska ändå kunna spelas på om jag är utomlands.

Min kunskap på bärbara är ganska begränsad så all information är uppskattad.
lång batteritid är inte ett måste men en bonus, helst en 15' skärm men inget måste.

är tyvärr lite såld på Asus redan, vilket jag inte förstår hur det hände.

Permalänk
Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

den ser väldigt bra ut men räcker den för att spela spel på?

Också är den nya Asus G73JH-A1 värd pengarna? För jag kanske kan skrapa ihop till 17000-18000kr och beställa den från USA, eller är den bara slöseri med pengar?

Permalänk
Medlem

Dyraste studio 17 på dells hemsida, är nedsatt med cirkus 4 tusen just nu så den ligger bara på 9k, du kan upgradera komponenterna i den till det priset du vill betala och du kommer ha en grym dator!
rabatten är bara tills den 25 och så kommer orginlet kosta 12,500 istället för 9k !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazaaa
den ser väldigt bra ut men räcker den för att spela spel på?

Också är den nya Asus G73JH-A1 värd pengarna? För jag kanske kan skrapa ihop till 17000-18000kr och beställa den från USA, eller är den bara slöseri med pengar?

Ja, den är värd pengarna. Kommer även till Sverige fast då rätt mycket dyrare, så importera är nog det bästa valet. (edit: ASUS G73 alltså, för att undvika nya missförstånd)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av visa
Dyraste studio 17 på dells hemsida, är nedsatt med cirkus 4 tusen just nu så den ligger bara på 9k, du kan upgradera komponenterna i den till det priset du vill betala och du kommer ha en grym dator!
rabatten är bara tills den 25 och så kommer orginlet kosta 12,500 istället för 9k !

Grafikkortet i den där burken är inte speciellt bra (enligt mig, du kan säkert spela nya spel i low-medium), så om du prioriterar nya spel så borde du satsa på en t.ex ASUS G60 eller MSI GX640.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

tack för alla bra kommentarer :). den här datorn ska hålla ett bra tag så jag borde satsa på något nytt som kommer vara bra länge, va lite därför jag tänkte på G73an.

Permalänk
Medlem

Ah fanns det inget val att sätta in ett nya grafikkort?
skumt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aenarian
Ja, den är värd pengarna. Kommer även till Sverige fast då rätt mycket dyrare, så importera är nog det bästa valet.

Nej den kostar ca 11.500 kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539582

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Nej den kostar ca 11.500 kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539582

ASUS G73 menade jag

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

Akta dig för den där sony vaion som ngn länkade till. Gt330m har prestanda som ett 4650 ungefär, du kan få en dator med mer eller mindre likvärdig spelprestanda för 6k. För 7k finna acer med i3 och 5650.

Men som jag uppfattar det så vill du ha en ordentlig speldator som håller ett tag. DX11 är väl mer eller mindre krav då, så 5830, 5850 eller 5870 gpu. Något sämre än så är mer eller mindre uteslutet som jag ser det. Finns gtx260/280/285 som har bra prestanda också men tyvärr inte stöd för DX11, inge vidare att köpa en speldator utan dx11 stöd.

Bästa köpet är MSI GX640 som jag ser det, om man inte orkar vänta på att den ska kommakomma i lager så finns den att köpa från xoticpc också, från $1123.65

Men G73 är ju helgrym också, beror lite på om man vill ha 15" eller 17" också.

Permalänk
Medlem

thereal, har du något test som visar hur bra GX640 presterar? Har inte lyckats hitta något själv.

Visa signatur

Permalänk

Nej inte sett nåt än, men har sett test med hp envy 15 som har 5830. Gav runt 10k i 3dmark06. Och 5850 lär ju inte va sämre direkt

Sen är det ju ett nerklockat 5870 så misstänker att det finns en hel del klockutrymme

Permalänk

Obs att det inte är GDDR5-minnen i GX640'n. Men förhoppningsvis så presterar den över 9000 i 3Dmark06.

Permalänk

Det är dd3 i 5830 också, och jag har sett flera som fått över 10k med sina envy 15. Och det verkar finnas gott om utrymme för överklockning...

GX640 finns att beställa från xoticpc ifall någon har missat det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Det är dd3 i 5830 också, och jag har sett flera som fått över 10k med sina envy 15. Och det verkar finnas gott om utrymme för överklockning...

GX640 finns att beställa från xoticpc ifall någon har missat det..

Runt 10k är väl ändåså överklockat? Har du nån fin länk att bjuda på?
Det är såklart lockande att beställa från xoticpc, men personligen vill jag ha ett svenskt tangentbord, hur gör man annars? Klistrar dit å,ä och ö?

Permalänk

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Lite varierande resultat, dom låga i början berodde sannolikt på dåliga drivrutiner. Med mobilitymodder och senaste drivare så lär det gå fin fint.

Javisst, man kan köpa såna klistermärken och sätta på tangenterna. Vill minnas att det finns nån inom EU som också har g73 till liknande priser. Då brukar ju svenskt tgb finnas som tillval.

Permalänk
Medlem

jaha nu fick jag en laptop i present istället för att välja ut en själv:mad:

iaf jag fick en asus ul30a, hoppas den räcker för mina behov. har hört att batteritiden är 12h:p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453084

Lite varierande resultat, dom låga i början berodde sannolikt på dåliga drivrutiner. Med mobilitymodder och senaste drivare så lär det gå fin fint.

Javisst, man kan köpa såna klistermärken och sätta på tangenterna. Vill minnas att det finns nån inom EU som också har g73 till liknande priser. Då brukar ju svenskt tgb finnas som tillval.

Jag tror fortfarande inte att vi kommer få över 10k i 3DMark06. Jag har tittat på länken du postade förrut och resultaten på 10k där är ju väldigt överklockade. Det går säkert att klocka upp GX640'n till samma nivå, med lite tur, dock köper inte de flesta datorn för att klocka upp den så vi borde försöka komma fram till vad den presterar out of the box istället.
Användaren JJB som har fått över 10k (överklockat) fick 8053 poäng oklockat, han har dessutom en bättre cpu än gx640'n har. Jag tror fortfarande vi kommer se poäng nära 9k med gx640'n, oklockat. Det bygger jag på att det verkar som om det skiljer 1k poäng mellan 5830 och 5850. Visserligen skiljer det väl mindre då vi inte har gddr5-minnen på varken envyn eller gx640'n, men aja.

Permalänk
Medlem

Är den

Är GX640 värd att vänta på? Någon som har ringt och kollat när den kommer? Skulle behöva en dator ganska snart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnSilver
Jag tror fortfarande inte att vi kommer få över 10k i 3DMark06. Jag har tittat på länken du postade förrut och resultaten på 10k där är ju väldigt överklockade. Det går säkert att klocka upp GX640'n till samma nivå, med lite tur, dock köper inte de flesta datorn för att klocka upp den så vi borde försöka komma fram till vad den presterar out of the box istället.
Användaren JJB som har fått över 10k (överklockat) fick 8053 poäng oklockat, han har dessutom en bättre cpu än gx640'n har. Jag tror fortfarande vi kommer se poäng nära 9k med gx640'n, oklockat. Det bygger jag på att det verkar som om det skiljer 1k poäng mellan 5830 och 5850. Visserligen skiljer det väl mindre då vi inte har gddr5-minnen på varken envyn eller gx640'n, men aja.

Skillnaden på cpu(430/520) är inte så jätte stor, ca 200p i 3dmark06 cpu test. Ena resultatet över 10k är vid 600mhz och det andra vid 625, 5850 har standard clock på 625mhz. Borde inte vara några problem alls att klocka över 700mhz, då blir det riktigt intressant

Om man jämför resultaten i andra tester, tex 3dmark vantage. Så ger 5850 5177p, ett gtx260 ger 4824p i samma test. Vi ser samma sak med 5870 som precis som gtx280 ger ca 12k i 3dmark06. I vantage däremot ger 5870 ca 1300p mer än gtx280(ca 6300p vs 7600p). Tycker att det lutar åt att 5830/50/70 presterar dåligt i just 3dmark06.

Jag ser det som högst sannolikt att det blir 10k resultat. Det finns alltid vissa(som sitter på buggiga system och fel drivrutiner) som får kass resultat, som dom tidiga resultaten på drygt 7k med envy.