Geforce Fermi vanlig först andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Geforce Fermi vanlig först andra kvartalet

Nvidia arbetar för fullt med att få ut de första grafikkorten baserade på arkitekturen Fermi, men det dröjer ända till det andra kvartalet innan den nya generationen syns till på allvar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tack för den, lite tryckfelsnisse också "Quado" ska nog vara Quadro

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Surprise!

Inte direkt oväntat att tillgången på fermi kommer vara begränsad till att börja med, men skönt med en bekräftelse i alla fall.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

De lägger all sin tro på att tillverkning av kretsar blir bättre, yield, under de kommande veckor. Fixas detta så är deras planer helt realistiska.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vill ha mer specs på kortet

Permalänk
Medlem

Personligen litar jag inte längre på något Jen-Hsun Huang säger.

Visa signatur

Mk4: Antec 300 | E8400 | Asus P5Q Pro | Asus 9600GT | 4GB XMS2 | VX450 | WD 2,1TB (tot) | WinXP Pro x86
Mk5: Define R4 | 4670K | Asus Z87 Pro (C2) | Asus GTX760 | 16GB VENGEANCE LP | AX760i | WD 4,5TB (tot) | Win7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nvidia är lite sent ute nu tror jag. Man får hoppas att korten verkligen är något i hästväg, eller hellre mer men från allt man läst verkar det som om Fermikorten kommer bli dyra i förhållande till prestanda. Blir spännande att se hur det faktiskt ser ut framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Var det inte så att det skulle komma en nerbantad version först? Då de inte klarade alla cuda cores, eller vad det nu hette?

Permalänk
Medlem

Och deras medelkort kommer typ till sommarn eller tar det ett år till?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dom har enorma problem med fermi, bara förseningar å skit

Permalänk
Medlem

Ser han inte lite rödare ut än för nån månad sedan?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Bra att dom kommer nångång iaf

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Sanningen är att den kommer nån gång 2012 när 28nm finns och det lönar sig att göra en sån stor krets

Det är bara till att vänta ett par år sen j*vlar!

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Hedersmedlem

den här gången stämmer det nog. Alla andra tidsplaner har gått käpprätt, men den här gången kan man blint lita på dem ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
De lägger all sin tro på att tillverkning av kretsar blir bättre, yield, under de kommande veckor. Fixas detta så är deras planer helt realistiska.

Skall de köra en hel ny runda kisel? När startade den isf? Yield blir förresten bättre mellan olika batcher. Än så länge så har Nvidia gjort förändringar i yttre metallager, det tar några månader.

Om de skall köra en ny runda med nytt kisel så tar det ett halvår typ. Just nu har de en viss yield. Om ett halvår kan de ha en annan. konytinuerlig förbättring över några veckor finns inte i verkligheten.

Kyle Bennet, som har en mycket större insikt än du och jag sade det här:

Citat:

Right now I am betting on April.

You know how NV embargoes information about sample cards right? Well, I am under no embargoes with NV currently. Chinese New Year just ended so the world over there is just spinning up this week. We might possibly see some sample cards in the first week of March is what I am guessing. But that is still iffy.

I don't see any way possible that NVIDIA is going to have any quantity of 400 series cards on the shelf before September or October.

http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1035346771&postcount=...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Betyder det här att det snart är jul?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hjälpsam

Kan visa sig att dom som sade att korten skulle komma ut, i god tid till Julhandeln, får rätt i alla fall.
Så Maj till Juli är i alla fall förhoppningen, bra att dom kommer ut med ett datum till sist iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Halvbra timing till SC2 med andra ord.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

HAHA, ja vad säger nu de som tycker att det var värt att vänta in Fermi där i julas. Det här börjar ju bli löjligt. När lovade de att kortet skulle komma ut först? Q4 09. Oj va bra...not.

Den här generationen kommer verkligen att komma närmare AMDs nästa än vad den är 58xx i alla fall. Snart kommer ju vissa kalla 58xx för en gammal serie, om än lite överdrivet men att säga att man ska vänta på Fermi ör ju bara löjligt och detta bekräftar det.

Kommer ni ihåg whinet att 58xx inte finns i alla butiker än även fast det fanns en bra tillgång på korten i säkert 4-5 av de stora kedjorna. Gissa hur länge man måste vänta innan man kan säga samma sak om Fermi.

Nä jag håller fortfarande kvar vi mitt bud efter sommaren innan Fermi kan ses, de som nu vill ha korten för 7000kr, i var mans hand. För de första korten lär inte bli billiga alltså och det lär ta ett rba tag innan priset sänks också.

Ska vi börja med nästa runda nu då som nu blir "vänta in AMDs nästa värstingkort som kommer spöa skiten ur GF100" det är bara några månader kvar...

Suck!

Mycket snack med fortfarande inte ett enda kort till synes. När skulle recensionsexemplar skickas ut?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Nån som hört nåt om när ATIs 6000-serie kommer ut? Känns som att den inte kommer ut så långt efter fermi (om fermi nånsin kommer ut)

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Nån som hört nåt om när ATIs 6000-serie kommer ut? Känns som att den inte kommer ut så långt efter fermi (om fermi nånsin kommer ut)

Till årsskiftet går det rykten om.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Skall de köra en hel ny runda kisel? När startade den isf? Yield blir förresten bättre mellan olika batcher. Än så länge så har Nvidia gjort förändringar i yttre metallager, det tar några månader.

Om de skall köra en ny runda med nytt kisel så tar det ett halvår typ. Just nu har de en viss yield. Om ett halvår kan de ha en annan. konytinuerlig förbättring över några veckor finns inte i verkligheten.

Kyle Bennet, som har en mycket större insikt än du och jag sade det här:

Citat:

Right now I am betting on April.

You know how NV embargoes information about sample cards right? Well, I am under no embargoes with NV currently. Chinese New Year just ended so the world over there is just spinning up this week. We might possibly see some sample cards in the first week of March is what I am guessing. But that is still iffy.

I don't see any way possible that NVIDIA is going to have any quantity of 400 series cards on the shelf before September or October.

http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1035346771&postcount=...

Min insikt i tillverkning är begränsad så jag kan inte uttala mig mycket i området.

Mycket "might", "possibly" och "guessing". Kyle må ha en viss insikt men han tillför inget konkrett. Han går på sin magkänsla och erfarenhet. Sedan är hans åsikt lika trovärdigt som Charlie's fast utan det tvångsmässiga skitsnacket om nVIDIA.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Halvbra timing till SC2 med andra ord.

Jepp så nu kan alla som spelar SC2 med högsta inställningarna med ett 4870 1gb kommer kunna spela spelet lika bra på ett Fermi!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Nån som hört nåt om när ATIs 6000-serie kommer ut? Känns som att den inte kommer ut så långt efter fermi (om fermi nånsin kommer ut)

Kollade lite trådar när jag såg nyheten. Det snackades om andra kvartalet 2011. Högst spekulativt skulle jag själv säga.
Om de fortsätter optimera äldre arkitektur kommer det kanske bli tidigare, men vad jag har förstått så siktas det väl nu på en ny arkitektur och då tar det väl lite längre tid. Aja, som sagt högst spekulativt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

AMD och Global Foundry arbetar för fullt på 32nm process.. NVIDIA har inte ens lanserat Fermi på 40nm.. Hmmm.. (Det e klart, man kan ju köpa GT210/220/240 på 40nm idag.. DX10.1.. WOW!)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Kan det bli så att ATI släpper nästa serie graffekort innan Fermi kommer ut.... Vore grymt ju...

Snacka om att Nvidia blir överkörda....

Min tanke... comments...;-)

Visa signatur

Dator 1: X-Infinity, Asus M4A785TD-V EVO, AMD PhenomII X2 555BE 3200@X4 3600, 2X2Gb Kingston 1333Mhz, Samsung F3 1Tb, Corsair VX550, XFX 5770 1Gb 850@925. 3DMark06 16686p
Reserv: Athlon 1466@1833, ASUS A7N8X nForce2, 3x 512Mb, Asus radeon 9600XT 128DDR, IBM/Hitachi 60Gb/2 + Hitachi 160Gb/8.

Permalänk

ATI/AMD kommer nog använda 28 nm istället för 32 nm och innan jul i 6xxx.

http://www.techsweden.org/nyhet/tAEB-ati-har-fardiga-28nm-waf...

läste någonstans att globalfoundries har en helt ny tillverknings process där dom kan få bra 28 nm wafers och därmed ser 32 nm som onödigt.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Ser han inte lite rödare ut än för nån månad sedan?

"Why did you have to go and to make me constipated?" - Weird Al

Nä, men skämt å sido, kan ju inte vara så roligt att stå på scen efter scen i snart ett år och inte ha något "hett" att presentera. Kanske han försöker åtgärda dåliga yeilds genom ersätta TSCM's misslyckade process med internt tryck och tarmrörelser, vi kanske ser första Fermi in-the-making så att säga.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Altså, har man inte hört om det här kortet i minst 1 år nu? :S är less på allt snack, tycker inte det var speciellt mycket snack om radeon 59XX och endå lär ju den prestera bättre än Fermi

Permalänk
Medlem

Dem måste verkligen sitta illa till nu vi har inte ens fått några riktiga benchmark på kortet. Börjar lukta FX5800 "Dustbuster" allt mer här.