Råkade koppla SATA + IDE

Permalänk

Råkade koppla SATA + IDE

Skulle fixa kabeldragningen och råkade koppla både en satakontakt och IDE-kontakt från nätagget till min boot-disk.

Nu vill datorn inte starta

Har jag grillat disken eller är det något annat jag missat eller kommit åt? Vad tror ni? Brukar diskarna gå sönder om man råkar koppla så eller är dom gjorda så att dom bara tar ström från en kontakt?

Hjälp vore mycket tacksamt då det inte är min dator ens

Permalänk
Medlem

Har du glömt trycka på knappen på baksidan av nätagget?

För låter väl ganska otroligt att datorn inte ska starta för du råkat dra ut dina hårddiskar.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet innehar inga IDE/pata kablar, inte heller sata kabblar, du skulle inte vilja beskriva vad som verkligen hände i ett igenomtänkt svar, samt vart du kopplade in dessa "kablar".

Det vore mycket hjälp för oss som ska hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Har ett svagt minne om att jag läst om en liknande händelse här på Swec. Sök så hittar du nog den tråden med. Har du kopplat fel så är det nog stor sannolikhet att du kortslutit nätdelen.

Permalänk
Medlem

ingen aning asså? provat och byta platser på satakabeln m.m?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hur fan gjorde du det? :S

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mansonite
Hur fan gjorde du det? :S

tror han satte in en molex samtidigt som en "sata-power" kabel i hårddisken, vet dock inte om detta skulle göra att datorn inte startar, moderkortet ska ju ändå starta till den inte hittar boot media-.-
TS råkar vara lite dålig på att förklara.

Permalänk
Medlem

Kan dessvärre ha skadat något, disktillverkarna (åtminstone WD) anger att man absolut inte får koppla in mer än en ström-sladd till samma disk.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Ursäkta, jag blandade ihop IDE och molex. Jag har alltså kopplat tre sladdar till min boot-disk.

En molex strömförsörjning
En sata strömförsörjning likt denna http://www.askkia.com/articles/images/sata15pin.jpg

Datorn bootar felfritt när jag lånar en disk från en annan dator.

Om det är som du säger FatherOfThree så verkar det ju inte bättre än att jag pajjat disken.

Förstår verkligen inte att dom inte fixar ett relä i disken för det här misstaget är ju väldigt lätt att göra :/

Permalänk
Medlem

Det är en gammal variant se bilden här då det finns både molex och den nya standarden. http://www.mysuperpc.com/build/sata_hard_drive_connectors_jum...

Tur att bara disken gått sönder då, för det kunde ha blivit dyrare...

Permalänk
Medlem

grillad disk och nej det behövs inget relä föratt undvika såna här saker det kallas att va lite uppmärksam om vilka sladdar man kopplat in

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Avstängd

Jag har förstört en Raptor 36GB på det sättet. Din disk är död.