ASUS Crosshair III eller ASUS M4A79T Deluxe

Permalänk
Medlem

ASUS Crosshair III eller ASUS M4A79T Deluxe

Hej Sweclockare!

Jag ska införskaffa en Phenom X4 965. Därför behöver jag även nytt moderkort.

Jag har kollat på två olika moderkort: ASUS Crosshair III och ASUS M4A79T Deluxe.

Vilket kort är bäst för mig?

Viktigt för mig är: 1. Att det håller länge. DVS att det är och blir kompatibelt med alla nya AM3 (och kanske AM4?) cpuer som kommer. Tex de nya X6 som amd kommer släppa. 2. Prestanda

Portar osv bryr jag mig inte om då båda har mer än tillräckligt. Jag planerar inte att köra Crossfire varken nu eller någonsin i framtiden!

Tar även tipps på andra moderkort om det finns några som är bättre. Tex gigabyte eller så. Känner dock inte till deras kort så bra!

Kom med för/nackdelar med båda korten samt om ni har andra förslag!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tjenare
jag äger ett crosshair III och det är ett klockrent moderkort!
jag känner mig 110% nöjd med det..
Layouten, hur det ser ut, hur det presterar..

Rekomenderar starkt crosshair III, den kommer att fungera med phenom II x6 men bios update senar har jag läst någon stans..

Har altigt funnit små fel och saker som jag inte gillar tex:
p6t deluxe v2: Dålig layout, pci-e slottarna sitter för nära varandra för 3 xfire.
Asus p5k-e (va mindre kunnig då): att p35 inte klarade 8x 8x eller 16x 16x på båda pcie slotsen utan 16x 1x..

små saker men på crosshair III har jag inte hittat en ända grej att störa mig på.. helt otroligt..

Mvh en super trött darrefreak

Permalänk
Medlem

Varför inte Gigabyte GA-790FXTA-UD5 ? Usb 3.0, Sata 3.0 m.m

Har själv haft ASUS M4A79 Deluxe(DDR2 kortet) , gick från det till ett DDR3 moderkort och valde då ett med usb 3.0 m.m kändes mest framtidssäkert, sen känns gigabyte kortet stabilare än asus kortet m.m, bättre späningar m.m.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527693

Mitt val stog mellan Asus crosshair III eller Gigabyte GA-790FXTA-UD5 och det vart Gigabyte GA-790FXTA-UD5 kortet har inte ångrat mig hittils

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jag har ett M4A79T-deluxe och jag höll på bli galen först när ja inte fick ihop mitt bygge. Allt va rätt kopplat och så men man måste ha en äldre processor för kunna uppdatera bios för att köra Phenom II 965.

Jag är iallafall nöjd med mitt Asus moderkort.

Tror båda presterar rätt så likvärdet men Crosshair har lite bättre tweak program. Bara vild gissning ;D

Permalänk
Medlem

hur är ljudkortet på Crosshari III ? Lite det som sticker ut från de andra korten!!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ta Crosshair III, har en sådan själv och är nöjd. Detta kortet är badass och det bästa som finns till AM3, samt har den snygg design med och bra vid överklockning. Om du funderar på X6 prolle eller likande vänta tills de släpper de nya moderkorten med 890 chipset.

Permalänk
Medlem

Jo jag funderar på 890kort med X6. Frågan är vad det kommer att kosta?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10612-nya_styrkretsar_fran_a...

Med detta läst så känns det väldigt aktuellt att vänta med 790FX och p2 X4. 890FX kan ju knappast kosta mkt mer än 790FX egentligen? runt 2k?

Permalänk
Avstängd

Aja, jag skulle inte vänta iallfall, jag skulle köpa nu, du förlorar inget i prestanda skulle jag tro. Du bestämmer själv, det måste folk på Swec lära sig, man måste göra som man vill för om alla ger massa tip osv osv förlorar man vad man själv vill tillslut. Folk e för rädda att göra som de vill i sverige.....

Permalänk
Medlem

jag tror inte det blir problem för mig att bestämma själv ^^

men det e alltid bra att få höra argument för och emot då man inte kan allt om allt.

enligt flera sidor kommer x6 och 890fx nångång i april-maj. senast juni. känns värt att vänta på det moderkortet iaf för att säkra framtiden. känns dumt att köpa 790fx som är mer än 2 år gammalt