Permalänk
Medlem

FriBID

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID. Förutom att programmet fungerar på plattformar som varken Nexus Personal eller BankID Säkerhetsprogram fungerar på, så är källkoden tillgänglig för vem som helst att studera och ändra i.

Frågor & svar

Är FriBID en officiell BankID-klient?
Nej, men den är kompatibel med många webbsidor som använder BankID (se nästa fråga).
Fungerar FriBID överallt där BankID fungerar?
FriBID ska fungera på alla webbsidor som använder den "nya" versionen av BankID, d.v.s. den som använder ett separat program för legitimering och signering. Den äldre Java-versionen stöds inte, men den kan å andra sidan användas i alla webbläsare med Java-stöd.
Kan jag använda e-legitimation på kort?
Nej, för närvarande fungerar bara e-legitimationer på fil.
Kan jag hämta ut min e-legitimation med FriBID?
Nej, inte än. Det kommer kanske att gå i en senare version.
Är FriBID säkert att använda?
Jag har självklart gjort mitt bästa för att göra FriBID säkert, men du använder programmet helt på egen risk.
Var/hur lagras e-legitimationerna i FriBID?
De lagras i P12-format i katalogen cbt i din hemkatalog. Eventuella krg-filer från andra program behövs inte och ignoreras av programmet.
Vilka plattformar stöds?
FriBID har testats med Ubuntu 8.04/9.10, Debian unstable, Arch Linux och FreeBSD 7.2. Programmet ska dock fungera med alla plattformar som uppfyller följande systemkrav:

* POSIX-kompatibelt operativsystem (exempelvis GNU/Linux eller FreeBSD)
* GTK 2.12 eller senare
* NSS 3.10 eller senare
* Webbläsare med stöd för Javascript och NPRuntime (exempelvis Firefox 3.0)

Hur kan jag kontrollera att FriBID fungerar?
Det kan du göra på BankID:s testsida.
Finns det stöd för att kontrollera e-legitimationer / signaturer?
Nej, FriBID innehåller än så länge bara klientdelen som används av användarna, och inte serverdelen. Däremot finns Javascript API:et och signatur_formatet dokumenterade (på engelska). FriBID

Permalänk
Inaktiv

Klockrent, men namnet leder min paranoida hjärnhalva till verksamhet som säljer alla personuppgifter "to the highest bidder". Haha...

Permalänk

Inte provat det, kör OS X, men jag får allt ge mina gratulationer. Bra jobbat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta låter som det kan bli intressant.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Tänkt många gånger varför kan ingen vettig svensk hackare skriva sin egen bankid-klient nu när nexus är så värdelöst
Tragiskt dock att ska behövas. Ska bli intressant och se vad det här leder .

Permalänk
Medlem

Låter mycket intressant! Jag blir dock automatiskt lite paranoid om hur den hanterar sådana här känsliga uppgifter, så jag avvaktar nog tills den fått mer uppmärksamhet.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Wow! Bra att veta om! Ska absolut kolla in detta den dagen jag behöver e-leg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Wow! Bra att veta om! Ska absolut kolla in detta den dagen jag behöver e-leg

Haha, den dagen är alltid en dag försent.;)
För mig (på 64 bit) har den lite problem, releasen hänger sig (med ett meddelande i xsession-errors om double free), och från git kraschar...
Så du bör nog testa mer än dagen innan.;)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Haha, den dagen är alltid en dag försent.;)
För mig (på 64 bit) har den lite problem, releasen hänger sig (med ett meddelande i xsession-errors om double free), och från git kraschar...
Så du bör nog testa mer än dagen innan.;)

Fast nästa planerade gång är i höst då jag återupptar mina studier och måste bråka med csn, då har den förhoppningsvis utvecklats bortom alla rimliga gränser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fast nästa planerade gång är i höst då jag återupptar mina studier och måste bråka med csn, då har den förhoppningsvis utvecklats bortom alla rimliga gränser

Ingen deklaration för din del?:-P
Typ det enda jag behöver det till, csn och dekl.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan skaffa e-leg med det, det är det som jag har problem med i nexus.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xake
Ingen deklaration för din del?:-P
Typ det enda jag behöver det till, csn och dekl.

Vette fan, aldrig gjort det, vet inte om jag borde/måste/kan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fast nästa planerade gång är i höst då jag återupptar mina studier och måste bråka med csn, då har den förhoppningsvis utvecklats bortom alla rimliga gränser

Behöver inte e-leg för csn. Bara att regga en mail / telefon och logga in via engångskod.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Låter mycket intressant! Kommer att följa projektet

Permalänk
Medlem

certifikat uthämtning

samuellb har lyckats hämta ut certifikat med FriBID

Koden finns i GIT-repositoryt git.fribid.se/fribid för den som vågar testa...

Permalänk
Medlem

Gott gott!

Permalänk

Jag testade nyss och det fungerar för mig att hämta ut BankID från danskebank och använda den sedan till CSN och skatteverket! Fungerar hur bra som helst!
Jag är oerhört tacksam till utvecklarna till FriBID som lyckats göra ett program som för det första fungerar på linux till skillnad får den officiella klienten! Jag har aldrig fått nexus personal att fungera på _någon_ av linux datorerna jag har.
De har antigen inte fungerat alls för att man inte kör rätt arch eller dist. Och när det väll "fungerat" så krashar den firefox stup i kvarten...

Jag tycker att det är ganska surt att man måste reverse engineer:a skiten för att få det att fungera tillfredställande...
Men nu har vi en open source implementation som är bättre så jag kanske inte ska klaga på det!
Nu håller jag bara tummarna för att nexus inte börjar ändra på saker bara för att fribid inte ska fungera längre.

Permalänk
Medlem

FriBID version 0.3.1

  • Stöd för numeriska OIDs i distinguished names. Detta används vid hämtning av e-leg från Handelsbanken.

  • Rättningar av kompileringsproblem på FreeBSD, av Robert Andersson.

  • Stöd för --localedir och --mandir i configure-skriptet.

  • Kompatibilitet med GTK 3.0 (men man måste ändra version i client/Makefile)

  • Stöd för funktionen "Reset". Jag har inte sett den användas någonstans, men den officiella klienten stödjer den så det är bäst att stöjda den också.

  • Versionsnumret rapporteras till webbläsaren, och visas t.ex. under Tools->Addons->Plugins i Firefox.

  • Samt diverse mindre ändringar

http://forum.fribid.se/viewtopic.php?id=55

Permalänk

En liten fråga finns det nån möjlighet för banken att se att man inte använder officiella BankID? Hur funkar programet nu?

Permalänk
Entusiast

Tyvärr fungerar FriBID oerhört dåligt med 64 bitars system. Detta på grund av att man är beroende av binärfiler som bara finns i 32 bitars utförande, och de ansvariga för dessa vägrar uppdatera. (Bankerna bl.a.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

rekomenderar i dom fall det är möjligt att använda mobilt bankid istället.. efter att varit tvungen att byta till mobilt bankid för bankid vägrade funka för nått år sedan så vet jag inte varför jag inte bytte tidigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

rekomenderar i dom fall det är möjligt att använda mobilt bankid istället.. efter att varit tvungen att byta till mobilt bankid för bankid vägrade funka för nått år sedan så vet jag inte varför jag inte bytte tidigare..

Håller helt med. Smidigare med mobilt bankid imo.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James