8800 GTS Fungerar inte i primär PCI-e port

Permalänk
Medlem

8800 GTS Fungerar inte i primär PCI-e port

Tjenare

Mitt problem uppstod efter att ha bytt cpu-kylare och några chassifläktar, problemet är att när jag kopplar in mitt 8800 GTS till den primära PCI-e porten (den enda blåa) så känner inte windows igen kortet. I enhetshanteraren eller dxdiag finns ingen information om bildskärmen eller grafikkortet.

Om jag istället kopplar grafikkortet i en av de sekundära portarna så fungerar allting som en dröm förutom att jag tvingas köra kortet i 4x ist för 16x vilket gör att jag inte får ut så mycket av kortets prestanda.

Har testat det mesta nu, jag såg att de var damm i porten och blev så glad över att jag kunde ha hittat felet men det var tydligen inte så enkelt att fixa! Kan det vara damm som man inte ser? Kanske behöver den rengöras med tryckluft?

Clear CMOS har jag inte testat än men jag antar att det inte ska behövas eftersom att problemet bara uppstår när jag vill ha kortet i den blåa porten. Problemet verkar vara isolerat till just den porten bara!

Jag har ett ASUS P5K64 WS, 8800 GTS OC, Q6600 @ 3GHz, 4gb Corsair 1333 MHz DDR3, Fractal design 550W Nätagg. Allting har ju fungerat förr så varför skulle det inte fungera nu?

Började fundera på om jag kanske råkade skada/ha sönder PCI-e porten när jag bytte kylare men det låter inte så troligt kanske!

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att damm orsakat felet. Däremot kan de kanske trillat ner någonting annat som blockerar.
Kör med lite tryckluft.
Testa att resetta CMOS, det kan vara nåt där som spökar.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Känns som att nått är fel med porten. Lys med ficklampa och se om det sitter fast nått i den, om det går att se. Kör lite tryckluft.

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta bios är det jag också kan föreslå. Det finns har jag för mig även en inställning i bios som ändrar på detta, det står antagligen i din manual.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Reseta bios är det jag också kan föreslå. Det finns har jag för mig även en inställning i bios som ändrar på detta, det står antagligen i din manual.

Detta fungerar inte, det har jag redan testat. Får det inte att fungera, men det borde inte vara fel på grafikkortet eller moderkortet aiight? Eftersom jag får bild men den känner inte igen vilket kort det är !

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det med sekundär port, funkar det med kortet där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Hur är det med sekundär port, funkar det med kortet där?

Jajjemän, som sagt så fungerar det helt perfekt i någon av de sekundära (har en primär och 3 sekundära), men i den blåa porten så känner den inte av vad för typ av kort det är och jag kan inte installera några drivrutiner. Ska jag ha kortet i den primära porten får jag köra i 640 upplösningen vilket ingen vill!

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du garanti kvar på mobot, så testa att byta, eftersom den inte funkar som det är tänkt!?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)