AMD fortsätter arbeta med "öppen" fysik i OpenCL

Permalänk
Medlem

Niiice. Öppen källkod äger!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag vet inte om det är du som missförstått eller jag som missförstår dig.
Detta ÄR en del av GPGPU-biten.
Fysikberäkningar är en väldigt bra generell beräkning att flytta över från CPUn till GPUn.
Så det är ju precis vad man gör med detta, det använder ju OpenCL som är just GPGPU-programspråk.

Eller så är det jag som missförstått något annat...

Det kan mycket väl vara jag som är ute och cyklar i Norrlandsmörkret.
Jag dubbelkollade nu och det är jag som klantat mig antar jag. Det var foldningen jag mest tänkte på i och med GPGPU och tydligen så ska stöd för korten optimeras för kommande GPU3-klienten medans GPU2-klienten får lida så länge. Får se vad som händer i slutändan iallafall, men som sagt, öppen lösning är riktigt trevligt för fysiken iallafall.

Permalänk
Medlem

Hade varit ballt att se detta i BC2 istället för den " låtsas " fysiken som finns i spelet nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det kan mycket väl vara jag som är ute och cyklar i Norrlandsmörkret.
Jag dubbelkollade nu och det är jag som klantat mig antar jag. Det var foldningen jag mest tänkte på i och med GPGPU och tydligen så ska stöd för korten optimeras för kommande GPU3-klienten medans GPU2-klienten får lida så länge. Får se vad som händer i slutändan iallafall, men som sagt, öppen lösning är riktigt trevligt för fysiken iallafall.

Ok, jag tycker det är mycket bättre att fokusera på fysiktillämpningar av GPGPU-möjligheter än folding tillämpningar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, jag tycker det är mycket bättre att fokusera på fysiktillämpningar av GPGPU-möjligheter än folding tillämpningar.

Whatever gets your GPU-fan spinning.

Fysiktillämpningar har förmodligen en större marknad än foldningen förvisso, så jag antar att du har rätt. Om nu detta verkligen blir öppet och kan köras på annan hårdvara så är ju möjligheterna riktigt stora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag står alltid på den öppna sidan, oavsett vilket märke som står bakom.

Därför jag hatar märken som Apple och Sony då dom i princip alltid stått på den slutna sidan, åtminstone dom senaste 10 åren.

Dock har Apple skapat OpenCL och en mängd andra saker på den "öppna sidan".

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Dock har Apple skapat OpenCL och en mängd andra saker på den "öppna sidan".

Det tänkte jag inte ens på.
När det kommer till appliceringar och format så är det helt andra intryck jag får.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen anhängare av något märke, köper det som är bra pris + funktionalitet + prestanda, vilket just nu är AMD ATI.

Men detta uttalande

Citat:

Proprietary physics solutions divide consumers and ISVs, while stifling true innovation; our competitors even develop code that they themselves admit will not work on hardware other than theirs. By working with Pixelux and others to enable open support of physics on OpenCL and DirectX 11 capable devices we are taking the exact opposite approach.

Ger mycket stora plus i min bok.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Det är är knappast av väljörenhet amd gör en öppen källkod._
Utan för att de ligger så mycket efter på området att de är tvugna att skapa en öppen kälkod för att överhuvudtaget ha något att konkurrera med._
Skulle det dock bli en ny standard är det bara positivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Det är är knappast av väljörenhet amd gör en öppen källkod._
Utan för att de ligger så mycket efter på området att de är tvugna att skapa en öppen kälkod för att överhuvudtaget ha något att konkurrera med._
Skulle det dock bli en ny standard är det bara positivt.

Så du tror att AMD hade föredragit att skapa en egen nedstängd produkt så som nvidida har gjort med cuda? Så speltillverkarna måste använda nvidia cuda och amd cuda och helst också de öppna standarderna och direct x 11 fysik? Det tror jag inte. Genom att använda standarder så får de fler kunder och fler speltillverkare ser mer positivt på AMD.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

amd försökte slå nv på fingrana med stream men det gick inget vidare...så vad än motivet är till att dom gick till open source så skiter jag i det, så länge det blir open source. nuff said!

det skulle nog inte kosta nv särskilt mycke att "emulera" cuda på Opencl, men förlusten av alla timar dom har tryckt in på cuda går inte ersätta.

jag utgår ifrån att physX jobbar via cuda, kan ha fel

för övrigt var väll amd/ati med på ett hörn med havoc?

*edit jag är nog en analfabet

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Så du tror att AMD hade föredragit att skapa en egen nedstängd produkt så som nvidida har gjort med cuda? Så speltillverkarna måste använda nvidia cuda och amd cuda och helst också de öppna standarderna och direct x 11 fysik? Det tror jag inte. Genom att använda standarder så får de fler kunder och fler speltillverkare ser mer positivt på AMD.

Hade_dom_varit_först_med_det_så_hade_det_inte_varit_en_omöjlighet._
Det_är_trots_allt_ett_företag_och_inte_en_väljörenhetsorganisation_vi_diskuterar._
Men_det_går_det_bara_att_spekulera_om.

Edit. Ursäkta texten. Swec forum suger om man skall använda mobilen.

Permalänk

Detta ser jag mycket positivt på. Om detta tar fart och det blir populärt så har nVidia inte råd att ha PhysX slutet till sina kort. Tror nog snarare att dom släpper upp blockeringen mot ATI/AMDs kort och kanske rent av fizar att det går att köra på Atis kort t o m. Men det är nog att önskedrömma

Så länge det bara är bilder man har fått se så vill man ju ha någon form av app för att testa själv

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det kan mycket väl vara jag som är ute och cyklar i Norrlandsmörkret.
Jag dubbelkollade nu och det är jag som klantat mig antar jag. Det var foldningen jag mest tänkte på i och med GPGPU och tydligen så ska stöd för korten optimeras för kommande GPU3-klienten medans GPU2-klienten får lida så länge. Får se vad som händer i slutändan iallafall, men som sagt, öppen lösning är riktigt trevligt för fysiken iallafall.

Ärligt talat så är det mest pga. att folding folket är ett gäng babianer med ego problem.

Andra utvecklare har inga som helst problem att ha BOINC projekt som körs på ATI platformen (medan folding stöder varken BOINC eller ATI). Folding folket bara gnäller på allt och alla. Verkar fungera för de men det säger inget om de olika tekniska lösningar som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Nu blir jag glad! Äntligen slipper vi slutna fysikpaket som PhysX. Jag gillar AMD, fortsätt så!

Faktum är att PhysX API är betydligt mer öppet än t.ex. Havok. Det är gratis att ladda ner och använda SDK. Skillnaden är att PhysX enbart stöder GPU acceleration via CUDA och därav enbart NVidia produkter. Men det har dykt upp PhysX i mindre spel med CPU-baserad fysik, t.ex. Trine.

Jag är förstås för en helt öppen lösning där NVidia även stöder OpenCL/DirectCompute för PhysX, men det lär inte dyka upp förrän det finns konkurrens. Som tidigare sagt i tråden så är det mycket snack och liten verkstad från andra parter.

Ser fram emot det första spelet som kan visa upp GPU-accelererad fysik via OpenCL/DirectCompute.

Permalänk
Medlem

Amd är bra snälla dom
nejdå, men kul att det är öppet, så drygt när att man tex bara får physx med nvidia dock tkr jag physx bara slöar ner somfaen..

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
Amd är bra snälla dom
nejdå, men kul att det är öppet, så drygt när att man tex bara får physx med nvidia dock tkr jag physx bara slöar ner somfaen..

Först och främst, du får inte bara PhysX med NVidia, det finns massor av spel som använder PhysX som jag kört med mitt ATI-kort. Däremot fungerar förstås inte GPU-baserad PhysX på det.

När det gäller att det slöar ner så är det likadant med andra funktioner som t.ex. Tessellation. Men när grafikkorten blir så kraftfulla och spelutvecklingen begränsas av konsoller så försöker de hitta andra saker att göra på dem. Jag tror att GPGPU är en riktigt bra ide när det väl kommer att kunna utnyttjas som minsta gemensamma nämnare i spel. Det vill säga när nästa generation konsoller släpps och har kraftfulla GPU med GPGPU funktionalitet i sig. Då är det helt upp till utvecklarna vad de vill utnyttja kraften till, om de vill göra spel med grym fysik och balansera det mot resurserna som finns kvar till grafik.

Permalänk
Medlem

tyckte jag läste någonstans på internet igår om att Avatar använde bullet motorn i vissa grafik sammanhang.

Men betyder detta att linux kan växa snabbare också?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Physx är ett skämt, förstör för ati och console användare.

Permalänk

Nån som vet om/när det finns/kommer drivrutiner för OpenCL till Intel CPU's?

Hare gött

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Ärligt talat så är det mest pga. att folding folket är ett gäng babianer med ego problem.

Andra utvecklare har inga som helst problem att ha BOINC projekt som körs på ATI platformen (medan folding stöder varken BOINC eller ATI). Folding folket bara gnäller på allt och alla. Verkar fungera för de men det säger inget om de olika tekniska lösningar som finns tillgängliga.

Du kanske skulle läsa på något själv innan du börjar slänga babianskit. En snabb googling på Boinc och ATI visade att stödet för ATI-kort var något begränsat. GPU-stöd för AMD-kort tillkom tydligen först i slutet av förra året så det verkar rätt nytt för Boinc. Således ska det bara ha funnits i några månader. Eller?

FYI, AMD's (dåvarande ATI's) grafikkort har kunnat GPU-foldat sedan 2006.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Så du tror att AMD hade föredragit att skapa en egen nedstängd produkt så som nvidida har gjort med cuda? Så speltillverkarna måste använda nvidia cuda och amd cuda och helst också de öppna standarderna och direct x 11 fysik? Det tror jag inte. Genom att använda standarder så får de fler kunder och fler speltillverkare ser mer positivt på AMD.

ATI STREAM SDK är AMD's motsvarighet till CUDA. Dom använder ATI stream SDK för att realisera OpenCL på ATI korten. Samma sak gör Nvidia med sitt CUDA för att fixa till PhysX/OpenCL på sina kort. Så snälla sluta pissa på CUDA. Sen råkade det ju faktiskt vara så att Nvidia hade OpenCL stöd före AMD/ATI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebbesApa
[B]Nån som vet om/när det finns/kommer drivrutiner för OpenCL till Intel CPU's?]

Det beror på din kombination av grafikkort/processor om du har OpenCL-stöd för Intel idag eller inte.

Ati + AMD/Intel:
Du har OpenCL-stöd både på ditt grafikkort och på din processor - oavsett om processorn är från AMD eller Intel. Installera Catalyst 10.2, registrera dig och ladda ner Stream SDK v2.01:
http://developer.amd.com/gpu/atistreamsdk/pages/default.aspx

Nvidia + Intel
OpenCL-stöd på grafikkortet finns i Forcewaredrivrutinerna, däremot får du vänta på att Intel själva ska göra en OpenCL för Intelprocessorn.

Nvidia + AMD
Gär iofs utanför din fråga, men det är den sista rutan i GPU/CPU-matrisen. Vet faktiskt inte, men antar att OpenCL-stödet på gpu:n fås genom Forceware och på cpu:n genom Stream SDK, men är inte säker. Någon som testat och vet?

Och om det är så, kan man undra varför inte AMD's stöd för OpenCL funkar på Intels processorer ihop med Nvidias grafikkort, när det gör det ihop med Atis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bopp
Det beror på din kombination av grafikkort/processor om du har OpenCL-stöd för Intel idag eller inte.

Ati + AMD/Intel:
Du har OpenCL-stöd både på ditt grafikkort och på din processor - oavsett om processorn är från AMD eller Intel. Installera Catalyst 10.2, registrera dig och ladda ner Stream SDK v2.01:
http://developer.amd.com/gpu/atistreamsdk/pages/default.aspx

Nvidia + Intel
OpenCL-stöd på grafikkortet finns i Forcewaredrivrutinerna, däremot får du vänta på att Intel själva ska göra en OpenCL för Intelprocessorn.

Nvidia + AMD
Gär iofs utanför din fråga, men det är den sista rutan i GPU/CPU-matrisen. Vet faktiskt inte, men antar att OpenCL-stödet på gpu:n fås genom Forceware och på cpu:n genom Stream SDK, men är inte säker. Någon som testat och vet?

Och om det är så, kan man undra varför inte AMD's stöd för OpenCL funkar på Intels processorer ihop med Nvidias grafikkort, när det gör det ihop med Atis?

Grymt svar! Stream SDK v2.01 fixade OpenCL stöd både till mitt mobility radeon 5830 samt i7 Q720
Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tanken är ju god och openCL är ju hur nice som helst men jag vill INTE ha fysik på grafikkortet. Kör man som jag 2560x1600 så finns det inte beräkningskraft över till fysik. Skulle de kunna krama ur mer kraft ur kortet så vill jag att det ska användas till grafik, använd en eller två av mina 3.6GHz(q6600@3.6) kärnor till fysik istället, borde ju räcka kan man tycka.

Edit: typo

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Tanken är ju god och openCL är ju hur nice som helst men jag vill INTE ha fysik på grafikkortet. Kör man som jag 2560x1600 så finns det inte beräkningskraft över till fysik. Skulle de kunna krama ur mer kraft ur kortet så vill jag att det ska användas till grafik, använd en eller två av mina 3.6GHz(q6600@3.6) kärnor till fysik istället, borde ju räcka kan man tycka.

Edit: typo

Varför inte använda en eller två av dom där CPU-kärnorna till grafik?
(Retorisk fråga för att försöka förklara varför man vill göra fysikberäkningar på GPUn istället för CPUn. Känns lite drygt gjort och jag ber om ursäkt för det men jag tycker det förklarar det hela ganska bra.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Tanken är ju god och openCL är ju hur nice som helst men jag vill INTE ha fysik på grafikkortet. Kör man som jag 2560x1600 så finns det inte beräkningskraft över till fysik. Skulle de kunna krama ur mer kraft ur kortet så vill jag att det ska användas till grafik, använd en eller två av mina 3.6GHz(q6600@3.6) kärnor till fysik istället, borde ju räcka kan man tycka.

Edit: typo

Grejen är den när en GPU är tillräckligt kraftfull och anpassad för GPGPU samtidigt som den stödjer fixerade grafikfunktioner (DX11 osv) är det upp till utvecklarna att utnyttja kraften.

När GPU:erna nu blir lite mer CPU-lika så finns det massor av saker som lämpar sig mycket bättre att köra på massivt parallella GPU än en quadcore CPU, däribland de väldigt många typer av fysikberäkningar.

Vi har ännu inte riktigt sett fysik på GPU som får en att tappa hakan, men det beror på att upp till G300 och kommande Hecatoncheires har inga grafikkort varit gjorda för att köra fysik på dem. Även fast NVidia har haft PhysX ett tag nu, så har det varit en halvdan lösning att köra PhysX på GT200, det blir intressant att se hur bra det fungerar på GF100-korten.

Mycket NVidiasnack, men jag är förstås även intresserad av att se ATI och GPU-baserad fysik med t.ex. Bullet Physics också. NVidia har dock kommit längst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Varför inte använda en eller två av dom där CPU-kärnorna till grafik?
(Retorisk fråga för att försöka förklara varför man vill göra fysikberäkningar på GPUn istället för CPUn. Känns lite drygt gjort och jag ber om ursäkt för det men jag tycker det förklarar det hela ganska bra.)

Hade varit mumma om man kunde lägga cpu+gpu resurser i en pool och utnyttja den fullt men det blir nog ganska jobbigt att koda dubbelt så att man verkligen kan utnyttja båda :/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bara ATi nu ser till att arbeta riktigt hårt med OpenCL och Stream så att det börjar användas av fler applikationer. CUDA och PhysX finns redan idag i många apps. Är helt klart mer positiv till öppen kod.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du kanske skulle läsa på något själv innan du börjar slänga babianskit. En snabb googling på Boinc och ATI visade att stödet för ATI-kort var något begränsat. GPU-stöd för AMD-kort tillkom tydligen först i slutet av förra året så det verkar rätt nytt för Boinc. Således ska det bara ha funnits i några månader. Eller?

FYI, AMD's (dåvarande ATI's) grafikkort har kunnat GPU-foldat sedan 2006.

Vad fan? När jag kollade upp det hela för ett år sedan spydde de gala över AMD GPUs och BOINC.

Får nog kolla upp hur det ser ut idag.