Ljudanläggning till restaurang

Permalänk
Medlem

Ljudanläggning till restaurang

Jag behöver en ljudanläggning i en matsal och har ingen aning om vad vi ska köpa

Ljudvolymen kommer nästan aldrig vara hög eftersom folk ska äta lunch osv i lugn och ro
och det får gärna vara billigt men ändå "helt okej"

vi behöver väl ha 4st högtalare uppe i hörnen i matsalen, ska vi ha en förstärkare o cd spelare till det eller vad?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Inte jag heller, men jag har köpt och låtit scenpuls.se installera ljud åt mig och jag tyckte de hade bra priser men var även bra att ha att göra med, snacka om vad jag skulle köpa och så. Du kan ju alltid ringa dem och höra och bilda dig en egen uppfattning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag har själv fixat musiken till en krog
Jag tog en äldre dator och slängde in ett par 1000 mp:3or och körde random på winamp Lade även winamp i autostarten Så musiken gick igång direkt dom satte på datorn Musiken på en krog måste självklart vara anpassad för gästerna Så lugn fin lättsmällt musik är att rekomendera

Det är rätt bökigt om personalen ska hålla på att byta cd-skivor hela tiden Självklart behöver man en förstärkare och högtalare till detta

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

glöm bara inte bort stim sen med

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Hur st0rt ar restaurangen? Hur st0r budget har du?

Permalänk
Rekordmedlem

Köp 4 aktiva högtalare och anslut en mediaspelare med egen hårddisk och display eller om du vill ha datorbaserat kan du köra från en netbook.
Det som är svårast är ofta det rent mekaniska, tänk igenom var utrustningen får plats och se till så det inte kan komma in mat o dricka i grejjorna.
Vill du inte ha aktiva högtalare så kan du använda en hembiomaskin med 5.1 ingång, men det blir ofta lite dyrare.
Det går att kombinera på många sätt, vilken budget och storlek/avstånd rör det sig om på lokalen? ska du ha möjlighet att ansluta en mic , ska ni kunna ansluta något externt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns kommersiella lösningar. Kontakta Ingvar Öhman på Ino Audio så får du bäst ljud i stan

5.1 hemmabio lösning ska du inte använda. För det första så ska en förstärkare inte återge allt ljud ur alla 5 högtalare utan fördelarljudet med avancerade logaritmer, eftersom det annars blir fel i akustiken. Alltså blir det konstigt ljud för dina gäster som sitter nära en hägtalare.

Bäst resultat får du nog av rundstrålande högtalare tex dipol högtalare. Men vill du ha seriöst ljud så kontaktar du Öhman han är nog bland dom bästa på akustik i Sverige.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Rekordmedlem

Jaja lugn nu, I-Ö är duktig, men tar betalt, och det här är inget som har de ljudkraven. Hembiomaskiner använder man för att de har ett gäng användbara förstärkarkanaler i samma burk, man kör naturligtvis inte i något surroundmode, dipoler är troligtvis direkt olämpliga för den här applikationen, rundstrålande kanske funkar, men de har definitivt inte samma spridning som en dipol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men du syftar på 5.1 stereoläget som dom flesta receivers har? Det läget kan ge en konstig ljudbildbild och det var det jag skrev om.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog ingen ljudbild att tala om i en sån här installation i allafall, jag tänker mest på det som 4 separata slutsteg, som kan användas i mono för att slipp fasproblem helt utan inblandning av processorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah då är jag med, varför skrev du inte så

Mono håller jag med om, känns som ett måste.

Men bäst blir det nog med rundstrålande högtalare och jag undrar om inte Öhmans små surrounder duger med några basmoduler. Borde inte bli fasligt dyrt. och systemet blir väldigt diskret.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det finns ett aber där, inos surrounder är dyrare än det som krävs för det här, tex 2 par såna här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288129 1100 kr eller några par till för bättre spridning............

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

en gammel dator med förstärkare å 4 högtalare

med spotify då, gratis eller premium

Permalänk
Rekordmedlem

Spotify är inte tillåtet att använda på det sättet, man får inte spela ofentligt , inte ens om man har tillstånd från stim.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja dom var riktigt billiga.

Men nu vill jag fråga MORD var det är för budget du har tänkt dig egentligen?
Matsal i som matsal på en arbetsplats eller restaurang?
Och jag antar att det köps momsfritt?

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban98422
en gammel dator med förstärkare å 4 högtalare

Är det en liten matsal skulle det till och med räcka med 2 högtalare Det är ju trots allt lite bakgrundsmusik det handlar om när gästerna äter

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Ja dom var riktigt billiga.

Men nu vill jag fråga MORD var det är för budget du har tänkt dig egentligen?
Matsal i som matsal på en arbetsplats eller restaurang?
Och jag antar att det köps momsfritt?

Har ingen bestämd budget.. det ska vara billigt men ändå "helt okej"
som i rubriken på tråden så är det i en matsal i en restaurang
Ja det köps momsfritt

Jag vet inte hur det funkar med att spela upp musik offentligt men det vet kanske hon som ska ha restaurangen, min mamma. Jag hjälper bara till med ljudet, genom att få hjälp av er

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Jag vet inte hur det funkar med att spela upp musik offentligt men det vet kanske hon som ska ha restaurangen, min mamma. Jag hjälper bara till med ljudet, genom att få hjälp av er

Jag tror att man måste betala en STIM avgift om man kör musik i offentlig lokal

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Okej men billigt betyder olika, för mig är det billigt med 10tusen, säg 4 mindre högtalare för billiga 1500kr st blir 6000kr, en billig förstärkare 2000kr och en billig sub 2000kr (vilket är i det billigaste laget men man kan ju bygga en egen...)

Varför en sub? Den är inte för dunka dunka men för att fylla ut ljudet så det inte låter för ljust, så det bli lite mer mysstämning

som förstärkare kan du använda Bheringer A500 som fått god kritik eller den mer kraftfulla Behringer Europower EP1500, som förmodligen kan driva en passiv-sub också.

Så drar vi bort momsen så landar det på ca 7000kr, men är atmosfären och ljudet viktigt så kan man lägga ner lite mer pengar på högtalarna.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Okej men billigt betyder olika, för mig är det billigt med 10tusen, säg 4 mindre högtalare för billiga 1500kr st blir 6000kr, en billig förstärkare 2000kr och en billig sub 2000kr (vilket är i det billigaste laget men man kan ju bygga en egen...)

Några 10,000:- behöver man ju inte betala tycker jag En gammal dator får man ju helt gratis Och alltid är det nån som har en gammal förstärkare och några högtalare som ligger och skräpar Eller man köper det billigt max 1000:- Jag tänker ju också att det inte är värt att slänga ut onödiga pengar eftersom det bara ska va låg bakgrundsmusik för matgäster

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

jag tror det viktigaste är att det är många högtalare, minst 4 - gärna 6, så att man kan ha låg volym men jämn ljudspridning. Finns inget mer störande än att sitta och äta under en "disco högtalare" som det kan bli om man har för få högtalare och måste spela med för hög volym.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tea42BBS
jag tror det viktigaste är att det är många högtalare, minst 4 - gärna 6, så att man kan ha låg volym men jämn ljudspridning. Finns inget mer störande än att sitta och äta under en "disco högtalare" som det kan bli om man har för få högtalare och måste spela med för hög volym.

Det är också sant Nu vet vi inte hur stor matsalen är Och hur många gäster dom brukar ha Det kunde va bra att veta det

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Förstärkarna jag listar är pa förstärkare som är gjorda att gå länge och att driva ett helt gäng högtalare kan behöva lite kraft. Snålheten bedrar visheten som det heter

Visst kan man komma billigare undan men det beror på hur viktigt atmosfären är, välljud kostar och det är det jag baserar kostnaden på och inte hur högtalarna kan spela. Och dom priserna jag listat ovan är ju knappast några hifi grejer heller men bheringer förstärkaren har fått fint omdöme och dra man bort momsen så hittar man inte en mer prisvärd förstärkare ens på blocket.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

nu beror ju mycket på vad för typ av restaurang det är men varför ska man ha sub? När jag går ut på restaurang så gör jag inte det för att lyssna på musik, utan musiken är något som ska ligga lite mysigt i bakgrunden. För övrigt tror jag inte en sub kommer vara så lyckat i en stor "matsal".

beroende på budget men jag hade väl rekommenderat flera små högtalare som flera andra påpekat t.ex http://www.fynda.se/index.php?prodid=3097 (5 högtalare för 1000kr)
samt en passande förstäkrare på detta.

Musik.
Detta beror ju så klart på vilken typ av restaurang det är, man vill ju inte spela metal på en kinarestaurang t.ex
Lunchrestaurang, Vad sägs om vanlig FM-radio? billigt och kräver ingen större underhållning.
Om det är lite romantiskt lagd så kanske en cd-spelare med lite romantisk musik. kanske lite avslappnande new age?

Permalänk
Medlem

jag tror att mamma hoppas på att detta komme landa på under 3000kr, annars skippar hon nog musiken.
en förstärkare och 4-6 högtalare låter väl bra tycker jag.

vad som ska spelas på restaurangen det vet jag inte, kan inte lagarna och inte vad som passar. Hon ska ha lite konstutställning och snackade om att ha olika lampor så att hon kan ha rött tema t.ex. o då ska hon väl ha lite romantisk musik också

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Köp 2-3 par högtalare, tex de jag länkade till innan, de finns i svart och vitt och kommer med fästkonsoller. Om det inte kommer att spelas stark nån gång så kan du använda en vanlig hemmaförstärkare som är strömstark typ HK eller Rotel. En mp3 spelare är utmärkt som signalkälla
typ så här:
http://www.blocket.se/stockholm/Forstarkare_Harman_Kardon_670...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288129
http://www.blocket.se/blekinge/Studioutrustning_25980725.htm?... (slutsteget)
något i den stilen bör funka, tänk på att en del förstärkare inte klarar av långa högtalarkablar (15-20m), de börjar självsvänga pga kapacitansen, så välj inte de enklaste hemstärkarna, de går ofta sönder.
förstärkaren bör dessutom stå luftigt (svalt) alltså inte ovanpå en kyl eller vid ett stekbord o dyl, har sett en del mindre bra placeringar.
Jag vet inte hur det ser ut i det här fallet, men under en bardisk kan vara ok, sunt förnuft vid placeringen!
Högtalarna sätter du jämt fördelade över lokalen ,helst en vid varje bord, men inte mer än 2 bord isär, då blir det inte möjligt med jämn ljusspridning.
Är budgeten så snäv som 3000 så är det svårt/omöjligt att köpa nytt, köp nya högtalare som inte är blekta/dammiga, och köp beg förstärkare så ser det bäst ut för matgästerna. Hemmahögtalare ser ofta väldigt billiga ut vid installationer och är sällan enkla att hänga upp. är det så snäv budget kan du också köra med smältlim till kablarna i stället för kabelkanaler.
Stimavgift gäller om hon vill spela för gästerna, men det fuskas nog en del där, men stim brukar höra av sig o fråga om man inte har avtal, http://www.stim.se/kunder/Restaurang-noje-kultur/Restaurang/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Vi lägger ljudet till matsalen på is ett tag och nu vill vi ha ljud i köket istället.
Vad finns det för alternativ där? Ska vi ha mp3 spelare o högtalare eller finns inga bra högtalare till mp3?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarna vet inte vad du spelar ifrån
De bör däremot tåla miljön i köket, om de monteras så de blir utsatta för ånga och fettos bör de vara täta, om man kan hålla dem borta från miljöpåverkan så funkar nästan vad som helst, ska du mata dem med en mp3 spelare bör högtalarna vara aktiva, eller vill du ha en förstärkare? det är en fråga om utrymme och hur man styr prylarna, en internetradio med plats för minneskort är också ett bra alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ja.. jag vet inte vad som kan vara bäst.

EDIT:

det kommer inte finnas något fett o dyligt i köket

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB