Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

debian + vmware. tips?

Hejsan! Tänkte skaffa mig en bättre server snart. Den ska användas som Filserver och router.

Tänkte köra Debian på den, kör ubuntu på servern som rullar nu och det funkar ju bra, men lite sugen på Debian endå.

Vill även köra Pfsense genom virtualisering i något bra program.
och vill här har hjälp med följande frågor.

*Bra program att köra pfsense virtuellt i?

*3ghz xeon + 2gb ram, räcker det till för att köra båda grejerna?

*svårt att sätta upp LAMP i debian? har bara använd LAMP install genom ubuntu

*Kommer detta fungera bra eller något mer jag ska tänka på?

kommer även köra följande i debian

torrenflux-b4rt
bittornado
samba

Permalänk

Kör Virtualbox om du kan, Vmware server 2 är prestanda hungrig men lättare att administrera.
Vmware server 1 kanske fortfarande går att få in på debian, går dock inte på nyare distributioner. Och den kommer sluta fungera om du ska uppgradera senare.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Kör Virtualbox om du kan, Vmware server 2 är prestanda hungrig men lättare att administrera.
Vmware server 1 kanske fortfarande går att få in på debian, går dock inte på nyare distributioner. Och den kommer sluta fungera om du ska uppgradera senare.

Okay! Tack för svaret.

Har inte hållit på med virtuella grejer i linux förut. Är det krångligt? Har väl grundläggande kunskaper, men allt är i ubuntu, är väl nästan lika i debian?
Men ska kolla på Virtualbox!

edit: Bör jag ta 32 eller 64 bit? Läste någonstans att apache vart MYCKET snabbare i 64bit. men hur är det med andra grejer?

Permalänk

Ta 64 bits om din hårdvara stödjer det

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Rekommenderar VMware ESXi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Rekommenderar VMware ESXi.

Jag rekommenderar det samma - svåida du har "rätt" hårdvara. (http://vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php)

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk

Problemet med Virtualbox är att du måste ha ett hostos att köra det på vilket också äter prestanda.

Om du istället tittar på VMware ESXi eller server för den delen så lägger du dessa i botten och sedan skapar virtuella maskiner i denna vilket kräver mindre resurser (eller i alla fall lämnar mer till guestos).

Det finns ju fler varianter man kan virtualisera på, tex Zen (xen?) men jag har ingen erfarenhet av dessa, google kanske vet mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Problemet med Virtualbox är att du måste ha ett hostos att köra det på vilket också äter prestanda.

Om du istället tittar på VMware ESXi eller server för den delen så lägger du dessa i botten och sedan skapar virtuella maskiner i denna vilket kräver mindre resurser (eller i alla fall lämnar mer till guestos).

Det finns ju fler varianter man kan virtualisera på, tex Zen (xen?) men jag har ingen erfarenhet av dessa, google kanske vet mer.

okay, nu vart det svårare! somsagt debian som ska ta mest prestanda eller vad man ska säga. pfsense drar ju inte mycket. hur ska jag då köra detta? debian ==> virtuellt program ==> pfsense?

eller om jag förstog dig rätt så blire wmvare =>pfsense/debian?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Jag rekommenderar det samma - svåida du har "rätt" hårdvara. (http://vm-help.com/esx40i/esx40_whitebox_HCL.php)

kan ju inte vara sant! Dell PowerEdge SC1420 & Dell PowerEdge SC1435 finns med. men inte Dell PowerEdge SC1425 som jag tänkte skaffa.

Permalänk
Medlem

Är pfsense verkligen nödvändigt finns det inte något liknande fört webb tillägg för debian?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Är pfsense verkligen nödvändigt finns det inte något liknande fört webb tillägg för debian?

Man kan ju köra router i debian, men verkar krångligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
okay, nu vart det svårare! somsagt debian som ska ta mest prestanda eller vad man ska säga. pfsense drar ju inte mycket. hur ska jag då köra detta? debian ==> virtuellt program ==> pfsense?

eller om jag förstog dig rätt så blire wmvare =>pfsense/debian?

Vmware ESXi / Server installerar du direkt på maskinen, sedan skapar du virtuella guests, tex win/debian/whatever och pfsense eller hur du nu väljer att göra.

Det du behöver tänka på om du ska köra pfsense är att sätta upp minst två virtuella switchar på två nät, dels det yttre och dels ditt eget som du ska routa, samt koppla in rätt maskiner / interface på respektive nät.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
kan ju inte vara sant! Dell PowerEdge SC1420 & Dell PowerEdge SC1435 finns med. men inte Dell PowerEdge SC1425 som jag tänkte skaffa.

Kolla upp vilka kretsar som sitter på NIC på den maskinen, är det samma som de andra så är det lungt. Annars googla lite bara.

Som sagt, det är framförallt nätverkskorten som du behöver stöd för och ibland vissa diskar, min maskin gillade inte IDE men SATAII gick fint.

Permalänk
Medlem

nu har jag skaffat servern. men fattar inte hur jag laddar ner vmware esxi.

Citat:

Register for access to both a free license of VMware ESXi and VMware Go, the quick and easy on-ramp to virtualization.

Men måste endå fylla i allt från telefon, till företag(?) och adress osv. grejer som jag inte ens har? har inget företag? och massa konstiga frågor :S

Edit: Fixa sig genom att bara skriva asdf på alla fält