Fläktkontroll och överklocknings program

Permalänk
Medlem

Fläktkontroll och överklocknings program

Tjena. Skulle behöva ett program till att styra fläkten på mitt Asus GTX 260. Vill även att du ska kunna starta upp datorn och då ha en bestämmd clock på grafikkortet.

Använde mig tidigare av Asus Smartdoctor som jag varit mycket nöjd med fram tills senaste Drivrutinen 197. den flyttade "low fan speed" från 1200 rpm till 1900 rpm
och 1900 rpm är inte så tyst (även om det inte heller är särskilt högljutt.

Så jag ser mig nu om efter ett program som kan ersätta mitt Smartdoctor:
enklare överklockning
Fläktkontroll som ser till att fläkthastigheten anpassas efter temperaturen
Ska hålla sig i bakgrunden när man använder datorn.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Rivatuner är populärt. Msi afterburner bygger på rivatuner och är lite enklare.
I rivatuner kan man trigga fläkthastigheten med temperaturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Rivatuner är populärt. Msi afterburner bygger på rivatuner och är lite enklare.
I rivatuner kan man trigga fläkthastigheten med temperaturen.

fungerar msi afterburner på ett asus kort? en del av den typen av program gör ju det, andra inte.

Rivatuner har jag provat tidigare. jag vet att överklockningsdelen fungerar bra men jag vet inte hur jag ska få fläktstyrningen att fungera som jag vill. Hittar bara "Auto" eller att välja en konstant fläkthastighet. När jag kör på Auto så ändras inte fläkthastigheten ett dugg. Pressade kortet i furmark en stund (från 45-80 grader) och ingen förändring för fläkten.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Testate MSI afterburner. Rusikgt najs!

precis samma tydliga enkla setup som asus har i smartdoctor fast lite mer inställningsmöjligheter på fläkten, G15 display visning och bäst av allt: Steglös fläktökning <3 så skönt att slippa höra stegen mellan de olika nivåerna.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601