Har köpt en Intel core 2 quad Q8300, skärmen startar inte!

Permalänk
Medlem

Har köpt en Intel core 2 quad Q8300, skärmen startar inte!

Vet inte riktigt vart jag ska börja. Är inte så datakunnig men tror jag har tillräckligt med information för ni ska kunna hjälpa mig!

Jag köpte som sagt en Intel core 2 quad, Q8300, från Komplett. Jag ringde och fråga vad jag skulle tänka på när jag köpte ny processor, att det var rätt socket visste jag ju men om det var något mer? Nej sa hon som jag prata med, bara det är rätt socket ska det fungera.

Fick processorn igår, upphetsat byter jag den och startar datan. Allt funkar som det ska, fläcktarna snurrar och det piper inte eller liknande. Men skärmen startar aldrig, den är bara svart och det står "NO SIGNAL".
Jag provar att starta om några gånger men det funkar ej, prova att byta grafikkort, funka ej.
Då satt jag tillbaka min gamla processor och den starta direkt som inget hade hänt, och skärmen funka.

Jag frågar alla mina kompisar vad det kan vara för fel och får följande svar:

1. Prova att resetta BIOS på moderkortet och sen byt processor igen. - Vilket jag inte vet hur man gör??

2. Ladda hem nya BIOS och uppdatera dom. - Jag hittar ingen hemsida vart jag uppdaterar mina BIOS och vet inte heller hur man gör det.

3. Ditt moderkort klarar inte av processorn.

Nu vänder jag mig till er istället som kan sånt här! Vad ska jag göra?

Här är information om min dator:

Moderkortsnamn: FUJITSU SIEMENS D1826-G

BIOS typ: Phoenix Technologies Ltd.
BIOS version: 5.00 R1.10.1826
BIOS datum: 04/07/2005

CPU typ: Intel Pentium 4 550, 3400 MHz (17 x 200)

Paketeringstyp: 775 Contact LGA

Vet inte mer vad ni vill veta, men skriv bara om ni behöver veta något mer så tar jag fram informationen!

Tack på förhand.
/RONDO

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har chipsetet 915 som endast är för Pentium4 CPUer. Den har inte stöd för några Core 2 Cpuer alls.

Hon på Komplett borde ha vetat det!

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Riktigt dåligt av dom alltså när jag ringer och frågar om det är något mer än socket jag bör tänka på när jag köper processorn och hon säger nej...

Permalänk
Medlem

Är ju upp till dig som kund att veta vad du köper också, inte deras uppgift att sitta och förklara saker som du själv kan ta reda på, men ja, egentligen borde hon sagt att inte alla moderkort stöder alla processorer.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

precis...
Hon borde ha vetat det!!
skaffa ett moderkort som tar cpu:n så funkar det..
Kortet som du har klarar av PC-400,Pc-333 minnen..kolla om det finns ett sånt bord billigt..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Jo klart jag borde veta det. Men som sagt är jag inte så datakunnig och förväntar mig ju att det hon säger stämmer när jag ringer kundtjänst och frågar:(

Så jag måste alltså köpa en nytt moderkort? Ni har inte tips på något som är likt det jag har bara att det klarar min nya processor??

Permalänk
Medlem

Köper du nytt moderkort så måste du också ha nya minnen. Du har DDR1 nu och nya moderkort har DDR2 eller DDR3.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Datorer suger

Här skulle man vara smart och uppdatera datan med processor och grafikkort så måste jag köpa nytt allt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RONDO
Datorer suger

Här skulle man vara smart och uppdatera datan med processor och grafikkort så måste jag köpa nytt allt!

Eller var ditt okunnighet som ställer till det. Om du nu inte är så datorkunnig varför bad du inte nån som ÄR datorkunnig om hjälp innan du köpte CPU ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Det var ju därför jag ringde komplett och bad om hjälp. Och hon sa att socket var det ända jag behövde tänka på

Permalänk
Medlem

Billigast kombon jag kunde hitta är.

Moderkort 430kr Demo utan tillbehör som du inte måste ha
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=435479

Minne 2gb 590kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451110

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Tack Korgan, schysst!

Blir minst 1000 kr till då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RONDO
Tack Korgan, schysst!

Blir minst 1000 kr till då

Du kan ju köpa på tradera annars Moderkortet tror jag inte att du hittar billigare än så, det där var ett jäkligt bra pris

Permalänk
Medlem

Jo det är sant. Minnen brukar gå att få tag på billigt begagnat!

Men moderkortet tror jag jag beställer!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ringde komplett nu och var lite småsur. Så han skickade detta moderkort till mig utan frakt som förlåtelse: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480479

Då sa han att allt ska funka så det är bäst för han nu!!