Ska bygga väckarklocka med mp3-ljud

Permalänk

Ska bygga väckarklocka med mp3-ljud

Jag hittat ett gäng mp3-snuttar med blandade natur-ljud, såsom fågelkvitter, rinnande bäckar osv.

Detta vill jag vakna till varenda morgon istället för det där hemska lastbil-som-backar-ljudet som min nuvarande väckarklocka har.

Mina kriterier är att jag vill kunna ställa in tid och att ljudet ska öka i volym gradvis så att man inte får en shock.

Jag har en gammal laptop som inte används, ett gäng högtalare som ligger å skräpar, men ingen förstärkare eller något att koppla ihop dessa. Hur löser jag detta smidigast?
Hur gör jag för att ställa in tid? Finns det något program?
Hur får jag det strömsnålt?
Å hur gör jag så att det ökar gradvis? Modifiera filerna i random musikprogram eller finns det någon annan lösning?

Att bara låta en mobil spela upp filerna kommer inte på frågan då det är realism jag är ute efter!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som ett jäkla arbete att sätta upp detta bara för att väckas.

Men om det är just att ljudet ska bli brett och inte komma direkt från mobiltelefonens kassa högtalare vore väl det enklaste alternativet att du köper en kabeladapter till din telefon så att du kan koppla in externa högtalare?

Just att ljudet ska höjas gradvis. Beror på vilken mobil du har men det brukar vara en standard på de flesta att ljudet höjs gradvis. Annars får du nog redigera om i MP3-filen så att ljudfilen börjar lågt och gradvis ökas.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Jag tycker det låter som ett jäkla arbete att sätta upp detta bara för att väckas.

Men om det är just att ljudet ska bli brett och inte komma direkt från mobiltelefonens kassa högtalare vore väl det enklaste alternativet att du köper en kabeladapter till din telefon så att du kan koppla in externa högtalare?

Just att ljudet ska höjas gradvis. Beror på vilken mobil du har men det brukar vara en standard på de flesta att ljudet höjs gradvis. Annars får du nog redigera om i MP3-filen så att ljudfilen börjar lågt och gradvis ökas.

Ah, så dumt att jag inte tänkte på det!

Testade att koppla datorhögtalarna till mobilen och det gick utmärkt!

Tack ska du ha!