Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robko
Kan ju säga att Tweakers.net är en otroligt bra holländsk site. Dem har också ett bra rykte om att aldrig har varit i nån slags förmån för nåt specifikt märke eller bolag.

Och Hollänsdska är ju skitkul att läsa även om man inte kan språket!

Ontopic, så var det ju synd att det inte presterades bättre än så från det gröna laget, hade ju gärna sett att priserna rört sig nedåt för de röda produkterna. Tror att ATI säkert har utrymme för det och ett vinnande koncept än så länge med en bredare produktportfölj i 5000-serien.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Många reviewers är inte medvetna om att demot körts i DX9 på nVidias hårdvara.

Så du menar att de flesta dx11 tester är fluke? Tråkigt isf.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Var väl väntade resultat. Synd över den sjukt höga strömförbrukningen. Jag väntar nog till hösten när det kommit ut bättre kort. Är inte riktigt nöjd med vad dom som finns ute nu presterar mot vad dom kostar. Mitt 275 klarar alla dagens spel utan problem dessutom. En G3 intel SSD och ett nytt graffekort till hösten blir ett fint tillskott i lådan.

Vad är det som kommer till hösten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
"There's a switch in Dirt 2's config.xml (it's called something complicated really), which allows you to force DX9 mode. Everyone should have known that by now"

"AMD has warned all the reviewers about the DiRT2 DX9 problems and offered free steam-keys so they could test with the full version.

Imho, that makes you a tool if you didn't"

Är det Nvidia som fular sig eller är det ett misstag?

Charlie tar också upp detta som jag nämnde tidigare
http://www.semiaccurate.com/2010/03/23/nvidia-bends-definitio...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Blir nästa generations kort för mig..

Visa signatur

Intel Core i7 920, GTX 275 SLI, Corsair 6 GB 1333 Mhz, Antec 300, 750 W Corsair, ASUS mobo x58 Socket 1366, 1 TB hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vad är det som kommer till hösten?

Ati 68** och en massa nya SSDs? ;>

Permalänk
Medlem

Om jag säger att jag älskar Ati, så ljuger jag inte.

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle kunna driva hela mitt hem av lågenergilampor med den elräkningen.

FLOPP

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Ati 68** och en massa nya SSDs? ;>

Kan säga att Ati 6xxx inte släpps i höst däremot kanske några falska leaks som visar att de kommer att prestera 50% bättre än gtx 480

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Ati 68**

Nu tror jag du hoppas på lite för mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XHI
Jag skulle kunna driva hela mitt hem av lågenergilampor med den elräkningen.

FLOPP

Haha dagens

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Vilket fjasko. Strömförbrukningen i sig räcker för att diskvalificera det här kortet och prestandan var heller inget att hurra över.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
varför det? är det inte de som är meningen i denna tråd?

För att det var personligt gnabb och OFF TOPIC!

Vi behöver ha nersmutsning personangrepp och tjuriga miner och skitsnack i precis alla trådar som kommer upp på swec lr hur? så lägg ner ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
För att det var personligt gnabb och OFF TOPIC!

Vi behöver ha nersmutsning personangrepp och tjuriga miner och skitsnack i precis alla trådar som kommer upp på swec lr hur? så lägg ner ....

vad är On tpoic för dig då?
det är inte off topic att säga t.ex. att 5870 är mer prisvärt än gtx 480. eller att de dra en jäkla massa ström, för de gör det.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Nvidia har tydligen använt något spel som de mätt tdp värdet på, gissningsvis dx9 spel. I verkligheten (läs benchmark program) har 480 uppmätts ända upp till 341W (de mäter direkt på grafikkortet så resterande system tas inte med)

exempelvis mellan furmark o 3dmark 06:
Länk

Jag är inte ute efter att smutskasta någon tillverkare, har både nvidia o ati så.. dock bör vilket testprogram som används för mätning uppmärksammas...

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många som faktiskt måste byta upp sig på nätaggsfronten om man nu siktar på ett GTX480 för att inte riskera att bränna det och fler saker i värsta fall.

Själv sitter jag på ett zalman 600W agg 4x16A på 12v railen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=128986

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
var faktist mycket sämre än vad jag förväntat mig, dom har fått kortet att låta som att de skulle spöa skiten ur ATi 5970 men de gjorde de ju itne,, och satan va strömtörstigt det var o.O

Helt riktigt!

Visa signatur

ASUS Rampage III Extreme, X58 | i7 980X 3,33GHz | 12 GB DDR3 Corsair GT | ASUS NVIDIA 580 SLI | Intel X25 G2 160 GB | 3 X ASUS VG 236H 3D VISION | Lian li PC P80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vad är det som kommer till hösten?

Jag har ingen aning, men vi kan väl gissa att ati släpper nytt samtidigt som Nvidia inte kan va helt nöjda än så länge. Kommer ju bland annat en fullversion av fermi så småningom kan man ju hoppas. Sen kanske priserna sjunker lite kan man ju hoppas.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket sura miner. GTX470 presterar bättre än 5870 men det kostar mindre. Anandtechs tester är lite tydligare, IMO.

Effektförbrukningen är dock en plump i protokollet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

länka de testet där ett 470 är bättre än 5870

lol de va dagens roliga skämt

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Lite väl mycket sura miner. GTX470 presterar bättre än 5870...

Inte illa. Blir till att skaffa nya glasögon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Inte illa. Blir till att skaffa nya glasögon.

*host* *putsar glasögonen*

Dom första testerna på Anandtech, bl.a Crysis, Battleforge, osv så gör 470 det, sen går det faktiskt utför (jag borde läst längre). Men ok, jag tar tillbaka innan mobben lynchar mig

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Blir ju fan vansinnig på att man väntat o väntat med att köpa nytt pga Fermikorten. Så när de kommer så är det inget att ha. Jag som tyckte 5830 var strömslukande o dyr pris/prestanda.

ATI lär väl inte ha bråttom med sina nya 6xxx kort. Skulle komma i slutet av 2010 men de lär sälja 5xxx korten så länge som möjligt. Blir det en uppdatering/komplettering av 5xxx serien under 2010 och att de väntar med den nya 6xxx arkitekturen till mitten av 2011?

Är ATI ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är det det mest logiska. Å andra sidan har de väl oxå som mål att vara ledande genom inovation, vilket skulle tala för att de släpper en ny arkitektur. Ngn som vet hur det ligger till?

Permalänk
Medlem

Nu när 5970 har tagits bort i jämförelsen helt och hållet så undrar jag hur man ska förklara att 480:n har ca 500 meg mer grafikminne än 5870;n? Ska inte de, som förespråkar att 5970;an inte är ett singel card, även sätta upp grafikminnes gränser? Typ klass 1 med 1 gb och klass 2 med 1,5 gb så att det blir någon typ av standard :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

http://ht4u.net/reviews/2010/nvidia_geforce_gtx_480/index43.p...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddykane
[...] Är ATI ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt är det det mest logiska. Å andra sidan har de väl oxå som mål att vara ledande genom inovation, vilket skulle tala för att de släpper en ny arkitektur. Ngn som vet hur det ligger till?

cash is king Om 5xxx serien är så pass mycket "bättre" än det andra lagets top of the line så lär ATI mjölka serien så mycket det går.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
cash is king Om 5xxx serien är så pass mycket "bättre" än det andra lagets top of the line så lär ATI mjölka serien så mycket det går.

Jo, tyvärr är det väl så. Vi kommer nog inte få se något intressant från AMD förrän Nvidia har tagit sig i kragen och presterat något som faktiskt utmanar.

* och med utmanar menar jag att de faktiskt har ett kort som är köpvärt.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

haha hur kan detta vara möjligt att 5770 spöar gtx 480?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jo, tyvärr är det väl så. Vi kommer nog inte få se något intressant från AMD förrän Nvidia har tagit sig i kragen och presterat något som faktiskt utmanar.

* och med utmanar menar jag att de faktiskt har ett kort som är köpvärt.

Mmm lär dröja år? om jag fattat rätt. Ja inte hela värden för Nvidia det är väl "bara" typ 10% av deras försäljning som är high end kort. Värre för mig som får dyrare o sämmre kort:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
haha hur kan detta vara möjligt att 5770 spöar gtx 480?

det bör ju vara något driverrelaterat. kortet får högre fps i en högre upplösning + dx11 på flera olika sidor.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |