Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

Vem spelar i 2560x1600? Eller rättare sagt vilken skärm/skärmar har man då?

De flesta lirar väl ändå i 1980x1080 eller kanske till och med 1680x1050?

Kör man eyefinity etc så får man ju räkna med att dra ner på ögongodiset och /eller köra sli/cf.

Känns i alla fall som att man inte kan dra några direkt konkreta slutsatser av alla dessa höga upplösningar. Eller praktiska slutsatser, eller hur man skall uttrycka det.

När man hamnar ner mot 20-40 fps blir det liksom inte intressant. Man - eller jag - köper helt enkelt inte ett nytt kort med vetskapen att man kommer lira i så pass låga fps.

Korten testas helt enkelt med för höga upplösningar? Vilket skapar diskussionen om att pc-industrin "ballar ur"?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Struntade du i att läsa nVidias svar?

"We are currently keeping memory clock high to avoid some screen flicker when changing power states, so for now we are running higher idle power in dual-screen setups. Not sure when/if this will be changed. Also note we're trading off temps for acoustic quality at idle. We could ratchet down the temp, but need to turn up the fan to do so. Our fan control is set to not start increasing fan until we're up near the 80's, so the higher temp is actually by design to keep the acoustics lower." - NVIDIA PR

Nvidias flerskärmslösning är inte alls lika utvecklad som EyeFinity. Det ligger i hårdvaran.

Memory clocks ja, men core clocks är det som drar mycket effekt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

De nya korten finns på komplett.
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=3355&utm_source=komplett...

Har inte läst igenom de senaste sidorna dock, så det kanske redan står.

Hoppas att de sänker priset iaf, är väldigt sugen att köpa ett GTX480 men för det priset får man ju nästan ett HD5970. :/

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinLoan
Förstår inte riktigt vad folk gnäller om.

I hälften av spelen presterar GTX 480 betydligt mycket bättre än 5870. Ni måste ju lära er att titta på min fps också då det oftast är mer väsentligt. Dropdowns är inget skoj.

Sedan presterar GTX 480 många gånger lika bra, främst i min fps som 5970 vilket är ett dual kort.

Sedan presterar GTX 480 många gånger lika bra som två stycken 5870 eftersom skalningen inte är någonting vidare medan två GTX 480 presterar ypperligt.

Sist men inte minst, glöm inte att drivrutinerna är nya vilket _alla_ vet _alltid_ gör stor skillnad.

Så detta var väl snarare en positiv överraskning tillskillnad mot de tidigare benches vi har sett.

Jag blev oxå positivt överraskad av det.
Och inte att glöma hur bra det skalar i SLI.

Det som får mig att nu antagligen inte uppgradera från min nuvarande config är att det ETT kort drar mer än två 5870 i crossfire.
Det är totalt oacceptabelt.

Tycker mina kort värmer upp chassit och rummet nog som det är.
För att inte tala om att elräkningen drar iväg.
Speciellt om man skall folda lär man ju bli ruinerad.
För att inte tala om att jag blir tvungen att köpa ett nytt nätagg för ett par tusen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
De nya korten finns på komplett.
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=3355&utm_source=komplett...

Har inte läst igenom de senaste sidorna dock, så det kanske redan står.

Hoppas att de sänker priset iaf, är väldigt sugen att köpa ett GTX480 men för det priset får man ju nästan ett HD5970. :/

dom finns på inet också

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Alltså ni som tycker att 480 prestanda floppar mot 5870, hur räknar ni?
Om man kollar t.ex. på testerna som d0nnie länkade till http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999... så har vi:
GTX480 på 100%
5870 på 88%
och GTX285 72%

Så att 480 ligger 12% före 5870 (som är samma generation) är en flopp.
Men att 5870 ligger 16% före 285 är en "OMFG vilket jävla kort" succé?

Vist 480 drar sjukt mycket ström, och låter riktigt mycket. Men sedan när drogs en som är ute efter det bästa undan för sånt?
Hänger inte riktigt med måste jag säga, någon som kan förklara för mig?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag blev oxå positivt överraskad av det.
Och inte att glöma hur bra det skalar i SLI.

Det som får mig att nu antagligen inte uppgradera från min nuvarande config är att det ETT kort drar mer än två 5870 i crossfire.
Det är totalt oacceptabelt.

Tycker mina kort värmer upp chassit och rummet nog som det är.
För att inte tala om att elräkningen drar iväg.
Speciellt om man skall folda lär man ju bli ruinerad.

Det är därför man ska se till att elen ingår i avtalet!
Kan man ju köpa dussin GTX480 och sitta och folda, men hyresvärden kommer kanske inte bli så glad när räkningen kommer.
Men se det på den ljusa sidan! Man sparar ju på värmeräkningen istället!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ojsan då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
1x GTX485/490 blir det för mig till att börja med, SLI den dagen när pengar börjar växa på träd.

Du har ingen aning om när GTX485/490 kommer ut, det kan dröja ett halvår.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Alltså ni som tycker att 480 prestanda floppar mot 5870, hur räknar ni?
Om man kollar t.ex. på testerna som d0nnie länkade till http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999... så har vi:
GTX480 på 100%
5870 på 88%
och GTX285 72%

Så att 480 ligger 12% före 5870 (som är samma generation) är en flopp.
Men att 5870 ligger 16% före 285 är en "OMFG vilket jävla kort" succé?

Vist 480 drar sjukt mycket ström, och låter riktigt mycket. Men sedan när drogs en som är ute efter det bästa undan för sånt?
Hänger inte riktigt med måste jag säga, någon som kan förklara för mig?

Nu hänger jag inte med. Samma generation?
I grafikkorts sammanhang är inte ett halvår samma generation utan en evighet.
FÖr övrigt är 5*** fortf "samma" generation som 4**** osv.
Medans fermi är en helt ny generation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Alltså ni som tycker att 480 prestanda floppar mot 5870, hur räknar ni?
Om man kollar t.ex. på testerna som d0nnie länkade till http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999... så har vi:
GTX480 på 100%
5870 på 88%
och GTX285 72%

Så att 480 ligger 12% före 5870 (som är samma generation) är en flopp.
Men att 5870 ligger 16% före 285 är en "OMFG vilket jävla kort" succé?

Vist 480 drar sjukt mycket ström, och låter riktigt mycket. Men sedan när drogs en som är ute efter det bästa undan för sånt?
Hänger inte riktigt med måste jag säga, någon som kan förklara för mig?

därför att det är "inne" att vara miljöpartist idag. tycker alla som klagar på strömförbrukningen kan gå över till integrerad grafik, man sparar ju mest ström på det sättet.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Tittar man på många av benchmarksen på Anandtech i upplösningar 1920x1200 och under så ligger ju GTX470 i nivå med 5870 och då är det fortfarande fråga om beta drivers. Jag är nöjd med prestandan på korten och tror att prestandan kommer att bli bättre allt eftersom drivrutinerna mognar men det stora problemet är strömförbrukning, temperatur och ljudnivå.

Tittar man på folding prestandan på GTX 480 så är det riktigt bra
12000-13000 PPD.

F@H Performance

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Alltså ni som tycker att 480 prestanda floppar mot 5870, hur räknar ni?
Om man kollar t.ex. på testerna som d0nnie länkade till http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999... så har vi:
GTX480 på 100%
5870 på 88%
och GTX285 72%

Så att 480 ligger 12% före 5870 (som är samma generation) är en flopp.
Men att 5870 ligger 16% före 285 är en "OMFG vilket jävla kort" succé?

Vist 480 drar sjukt mycket ström, och låter riktigt mycket. Men sedan när drogs en som är ute efter det bästa undan för sånt?
Hänger inte riktigt med måste jag säga, någon som kan förklara för mig?

Och 5970 ligger på 120%, men även i samma prisklass som 480.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
därför att det är "inne" att vara miljöpartist idag. tycker alla som klagar på strömförbrukningen kan gå över till integrerad grafik, man sparar ju mest ström på det sättet.

Ja bor man hemma hos mamma å pappa så kanske man skiter i elräkningarna ja.
Man behöver inte vara miljöpartist. Räcker att man hellre lägger pengar på annat än elräkningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
därför att det är "inne" att vara miljöpartist idag. tycker alla som klagar på strömförbrukningen kan gå över till integrerad grafik, man sparar ju mest ström på det sättet.

Till de som inte vet vad ca 280w gör på ljudnivån och värmen inne i chassit så kolla på:

http://www.legitreviews.com/article/1258/16/

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Det handlar inte om watt/el priset för alla men, om man vill Folda så är det aktuellt med watt/elpriset. (w=värme=ljud)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
därför att det är "inne" att vara miljöpartist idag. tycker alla som klagar på strömförbrukningen kan gå över till integrerad grafik, man sparar ju mest ström på det sättet.

Du tror verkligen dom tänker så?

Jag, och säkert i stort sett alla andra tänker "fan vad varmt det blir" när det gäller såna höga watt.

480's temp med den kylaren är inte okej, i mina ögon. Värme brukar ju också vara förknippat med ljudnivå.

Permalänk
Inaktiv

Jag blev kraftigt besviken på resultaten, hade väntat mig så mycket mer. Prestandan på kortet är inte ens i närheten värd den otroliga energiförbrukningen, på långa vägar - och det säger jag som är ett nvidia fanboy ut i fingerspetsarna. =/

Min fråga är dock; kan energiförbrukningen vara ett resultat av att kretsarna fått bantats? Något som inte står rätt till? ...och kommer HCSM (eller vad dom heter) få rätt på nVidia's originalkort i tillverkning? Med sina rätta upplåsta saker, så att säga.

Jag håller mig fast till mitt GTX260 tills vidare - aldrig i livet att jag rör AMD efter mina dåliga erfarenheter. Men aldrig att jag köper Fermi så som det presterar idag.

*suck*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Alltså ni som tycker att 480 prestanda floppar mot 5870, hur räknar ni?
Om man kollar t.ex. på testerna som d0nnie länkade till http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999... så har vi:
GTX480 på 100%
5870 på 88%
och GTX285 72%

Så att 480 ligger 12% före 5870 (som är samma generation) är en flopp.
Men att 5870 ligger 16% före 285 är en "OMFG vilket jävla kort" succé?

Vist 480 drar sjukt mycket ström, och låter riktigt mycket. Men sedan när drogs en som är ute efter det bästa undan för sånt?
Hänger inte riktigt med måste jag säga, någon som kan förklara för mig?

Kollar man bara på prestandan och blundar för allt annat så håller jag med om att Fermi inte är så dålig. Om den bara hade kostat en tusenlapp mindre och bundlas med en kärnreaktor, fyra ton ljudisolering och en AC så hade den nog kanske varit intressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Jag blev kraftigt besviken på resultaten, hade väntat mig så mycket mer. Prestandan på kortet är inte ens i närheten värd den otroliga energiförbrukningen, på långa vägar - och det säger jag som är ett nvidia fanboy ut i fingerspetsarna. =/

Min fråga är dock; kan energiförbrukningen vara ett resultat av att kretsarna fått bantats? Något som inte står rätt till? ...och kommer HCSM (eller vad dom heter) få rätt på nVidia's originalkort i tillverkning? Med sina rätta upplåsta saker, så att säga.

Jag håller mig fast till mitt GTX260 tills vidare - aldrig i livet att jag rör AMD efter mina dåliga erfarenheter. Men aldrig att jag köper Fermi så som det presterar idag.

*suck*

Jag tror snarare att det är tvärt om - bantningen av fermi blev nödvändig på grund av energiförbrukningen.

Edit: Och den låga yielden hos TSMC förståss.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
Vilka 3d program använder sig av CUDA, de flesta kör på CPU vid rendering och OPENGL i Viewport. Adobes program måste ha ett plugin för att utnyttja CUDA, medan PS använder sig CUDA för några av dess verktyg men för det mesta OPENGL.

Till b.la Autodesk Maya finns det program som gör att man kan använda sig utav CUDA, så som "Arion Render" och "Mental Ray". Även till Autodesk 3DS MAX finns det liknande program, men även tidigare nämnda möjliggör användning av CUDA till rendrering i 3DS MAX.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Alltså ni som tycker att 480 prestanda floppar mot 5870, hur räknar ni?
Om man kollar t.ex. på testerna som d0nnie länkade till http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=999... så har vi:
GTX480 på 100%
5870 på 88%
och GTX285 72%

Så att 480 ligger 12% före 5870 (som är samma generation) är en flopp.
Men att 5870 ligger 16% före 285 är en "OMFG vilket jävla kort" succé?

Vist 480 drar sjukt mycket ström, och låter riktigt mycket. Men sedan när drogs en som är ute efter det bästa undan för sånt?
Hänger inte riktigt med måste jag säga, någon som kan förklara för mig?

5970 ligger ju 20% före gtx 480 och dom kostar ungefär lika mycket. I längden så kommer 5970 vara billigare. Så för mig är det ett solklart val att man köper 5970 om man ska köpa ett grafikkort i den prisklassen, och om man ska köpa ett kort i 470 prisklassen så blir det ett 5870.

så just nu är det epic fail för nvidia.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Nvidias slogan till Fermi egentligen?

Jag skulle skämmas om jag jobbade på Nvidias PR-avdelning. "Crank that s#!t up!" Vad i helvete? Tror de att gamers och potentiella kunder är tretton år eller efterblivna?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Tror de att gamers ... är tretton år eller efterblivna?

Nej, men än stor del är nog det ändå

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
kidsen handlar billiga ati-prylar och fattar inte hur sjukt kasst det ser ut i dx11 och atis tröttsamt uttvättade färger

kändes billigt med 4k, men för fan, 4870x2:t måste bort, så less på dåliga färger så man spyr.

LOL kidsen? och du är?

Ska bli kul att se vad deras quadro kort kommer kosta som sagt lär bli heta suckers det med!Och får se hur stabilt ett sådant kort verkligen blir med den värmen den alstrar!Tur det finns AC !

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
Till de som inte vet vad ca 280w gör på ljudnivån och värmen inne i chassit så kolla på:

http://www.legitreviews.com/article/1258/16/

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Det handlar inte om watt/el priset för alla men, om man vill Folda så är det aktuellt med watt/elpriset. (w=värme=ljud)

Fyfan vilket oväsende. Att så verkar bry sig om detta är för mig konstigt då jag vill ha en tyst dator i hemmet (som samtidigt fixar spelen såklart) Tack för länken, ljudnivån är det som jag har varit mest intresserad av

Får bli att vänta på en passiv 5850, såsom jag redan hade gissat mig till.

Återigen, tack för länken.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Nej, men än stor del är nog det ändå

Ungefär lika efterblivet som att vara med i en fan site med namnet -- Nvidia 480 failed. Ligger ungefär på samma larviga nivå

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att SweClockers inte kunde testa 470 istället.
480 blev väl ungefär som man kunde föreställa sig någonting mellan 5870 och 5970 men drar mycket ström och låter lite väl mycket med originalkylaren.
Känner man att det krävs minst ett 480 eller 5970 så kan man väl inte vara kräsen när det gäller varken pris eller värme/ljudnivå.

470 är ju i alla fall lite intressant. Enligt Anandtech's test så är strömförbrukningen (bild) i Furmark strax under GTX 275/285. Om det finns bra tysta kylare till GTX 275/285 så lär det komma till GTX 470 också.

Prestandamässigt så verkar GTX 470 i vissa situationer vara bättre än 5870, i andra så får det stryk av 5850. Höga AA settings ger fördel för Nvidia medans ATI's kort klarar högre upplösningar bättre. I många spel så har GTX 400 klart bättre min fps.
Prismässigt så behöver GTX 470 komma ner mot 3000kr för att det ska bli någorlunda prisvärt, speciellt om ATI börjar trycka ut 2GB kort snart.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ungefär lika efterblivet som att vara med i en fan site med namnet -- Nvidia 480 failed. Ligger ungefär på samma larviga nivå

Böjd att hålla med, någon kastade visst sten i glashus tror jag.

Permalänk
Hjälpsam

Det här om att gå efter min fps håller inte, om ett kort stabilt går på 60 fps och droppar ned till 15 fps under en sekund är det då sämre än ett som går i 45 fps och droppar till 30 fps under en sekund?
Min fps kan ju vara så mycket, från ett kort hack, till halva testsekvensen.
Är det halva testsekvensen, äts dess medel-fps upp, så jag tycker att medel-fps ger en mer rättvis bedömning.

Temperaturen tycker jag dock inte är något problem, korten tål 90 grader.

Ni som tycker att GTX400 är lyckade kort, får gärna köpa dom, jag tänker inte göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

110c grader i ett Antec sonata 3 med GTX480 SLI och 83c idle. crazy eller?

http://www.hardware.fr/articles/787-4/dossier-nvidia-geforce-...

105c är max gränsen GPU temperaturen för GTX480...
Tänk om du är i T.e.x Italien med +40c på sommaren och har ett dåligt chassi, då är kortet illa ute eller bara på ett LAN med hög rums temperatur.

(kör med google translate)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

känns inte som något som intresserar, ska jag lägga ner 5000+ kr på ett kort och jämför med hd5970 så är 480 varmare (även om det var lite), drar mer ström, sämre prestanda. Sen spelar det inte någon roll för min del att 5970 är 2 kärnor eftersom det bara är fördelar vid användning gentemot 480.

Känns som nvidia bara tappar