HDD hittas inte av Windows efter byte av hårdvara

Permalänk
Medlem

HDD hittas inte av Windows efter byte av hårdvara

Tjenare allihopp, byggde igår ihopp min nya m-ATX dator, det är fortfarande en test montering då lite modifikationer ska göras på bla chassie gällande kylning m.m.

Men hur som...
Följande delar e det som gäller:

Corsair ForceF120
2x Samsung F1, 1Tb
Coolar master Silent pro 500W
Asus P8P67-M B3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
2x Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Cooler Master Elite 341
Gigabyte Radeon HD6970 OC 2GB

1: Först så hade jag problem med att moderkortet inte hade möjlighet att via BIO's välja helt fritt adresserbart viken HDD som skulle vara "boot-device". Alltså vilken Sata port som skulle vara till Systemdisken.
Något som jag tog förgivet då det varit så sedan Satas uppkomst, typ... :S
Så jag blev tillslut tvungen att byta plats på ena Samsung disken och Corsair disken, Då kunde jag välja Corsair som boot divice, Tjoho !
Märkligt att det inte går att bara välja fritt i bios... eller är jag helt n00B!!! xD för jag hittar verkligen inte hur man göra detta, det nya bioset till sandy bridge är jag verkligen inte hemma med och jag tycker att just "boot avdelnignen" är så sjukt knepig på något sätt... har inte någon gång haft problem med detta för en denna gång...=D

2: När jag sedan installerade Windows7 på SSD'n så blev det av någon anledning så att när jag startar om datorn så måste jag välja mellan 2st Windows7 installationer ?! D:
Fast att jag bara har installerat rakt av som vanligt på SSD'n... Hur kommer det sig ?! Jag formaterade om och återställde SSD'n innan installation för att få bort den gamla installationen helt.

3: Sedan så är det så att när jag är inne i Windorws så kan jag inte hitta den ena HDD'n, den finns i bios, den finns i "disc management" men där står det att den innehåller (ska vi se om jag minns rätt nu, är på jobbet) "system partition" eller något sådant...
Men det ska inte ligga något som har med Windows att göra på den HDD'n och vafför kan jag inte "se" den i Windows ?!

Tacksam för all hjälp jag kan få och jag hittade ingen tråd som riktigt berörde samtliga dessa frågor så jag kände det va bäst att starta en ny.
När jag kommer hem ska jag grotta ner mig i detta än hårdare, men fram tills dess så uppskattar jag alla tipps och ideer jag kan få

tack på förhand// David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Tjenare allihopp, byggde igår ihopp min nya m-ATX dator, det är fortfarande en test montering då lite modifikationer ska göras på bla chassie gällande kylning m.m.

Men hur som...
Följande delar e det som gäller:

Corsair ForceF120
2x Samsung F1, 1Tb
Coolar master Silent pro 500W
Asus P8P67-M B3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
2x Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Cooler Master Elite 341
Gigabyte Radeon HD6970 OC 2GB

1: Först så hade jag problem med att moderkortet inte hade möjlighet att via BIO's välja helt fritt adresserbart viken HDD som skulle vara "boot-device". Alltså vilken Sata port som skulle vara till Systemdisken.
Något som jag tog förgivet då det varit så sedan Satas uppkomst, typ... :S
Så jag blev tillslut tvungen att byta plats på ena Samsung disken och Corsair disken, Då kunde jag välja Corsair som boot divice, Tjoho !
Märkligt att det inte går att bara välja fritt i bios... eller är jag helt n00B!!! xD för jag hittar verkligen inte hur man göra detta, det nya bioset till sandy bridge är jag verkligen inte hemma med och jag tycker att just "boot avdelnignen" är så sjukt knepig på något sätt... har inte någon gång haft problem med detta för en denna gång...=D

2: När jag sedan installerade Windows7 på SSD'n så blev det av någon anledning så att när jag startar om datorn så måste jag välja mellan 2st Windows7 installationer ?! D:
Fast att jag bara har installerat rakt av som vanligt på SSD'n... Hur kommer det sig ?! Jag formaterade om och återställde SSD'n innan installation för att få bort den gamla installationen helt.

3: Sedan så är det så att när jag är inne i Windorws så kan jag inte hitta den ena HDD'n, den finns i bios, den finns i "disc management" men där står det att den innehåller (ska vi se om jag minns rätt nu, är på jobbet) "system partition" eller något sådant...
Men det ska inte ligga något som har med Windows att göra på den HDD'n och vafför kan jag inte "se" den i Windows ?!

Tacksam för all hjälp jag kan få och jag hittade ingen tråd som riktigt berörde samtliga dessa frågor så jag kände det va bäst att starta en ny.
När jag kommer hem ska jag grotta ner mig i detta än hårdare, men fram tills dess så uppskattar jag alla tipps och ideer jag kan få

tack på förhand// David

Prova att formatera båda enheterna med Windows på. Men innan du installerar Windows igen, koppla ur alla hårddiskar förutom SSDn. Tyckte jag läste någonstans att Windows 7 kan installeras på flera diskar om man har flera inkopplade vid installation... Vilket låter som det kan vara något som har hänt i ditt fall.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Newton R2 650W | ASUS P8P67 EVO B3 | i7 2600K @ 4.0GHz | NH-U12P | 2x4GB Vengeance | EVGA GTX 460 768MB | Intel 335 240GB | 4x2TB Seagate | Z-5500 5.1 |
Övrigt: Laptop - Dell Inspiron 15R, i5 2.53GHz, HD5650, OCZ Vertex 2 60GB + intern WD 500GB | Hemmabio - BenQ W1000+, 90" duk, Onkyo HT-S3505B |

Permalänk
Medlem

Mehh, jäkla skit då !

hade ju saker på den andra HDD'n som jag INTE ville bli av med och glömt att backuppa... D:
Är det vad som hänt blir jag fan sur !!!

Självklart borde jag ha varit försöktigare och endast haft en HDD i, den jag skulle ha installerat på... men sådant tänker man ju inte på =(

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Mehh, jäkla skit då !

hade ju saker på den andra HDD'n som jag INTE ville bli av med och glömt att backuppa... D:
Är det vad som hänt blir jag fan sur !!!

Självklart borde jag ha varit försöktigare och endast haft en HDD i, den jag skulle ha installerat på... men sådant tänker man ju inte på =(

Hm det är ju mindre kul, formatera då är ju sista utvägen om man har saker kvar där. Om du nu inte lyckas få igång hårddisken på nåt sätt så du kan kopiera över filerna du vill ha kvar sen prova formatera om etc. Har du provat att ev. aktivera hårddisken i diskhanteraren i Windows? Har för mig att mina nya Seagate 2TB-diskar var inaktiverade i Windows när jag pluggat i dom första gången i det här systemet.

Annars är det bara på att hoppas på att någon annan kommer med andra idéer för det borde ju gå att lösa utan att behöva förlora datan.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Newton R2 650W | ASUS P8P67 EVO B3 | i7 2600K @ 4.0GHz | NH-U12P | 2x4GB Vengeance | EVGA GTX 460 768MB | Intel 335 240GB | 4x2TB Seagate | Z-5500 5.1 |
Övrigt: Laptop - Dell Inspiron 15R, i5 2.53GHz, HD5650, OCZ Vertex 2 60GB + intern WD 500GB | Hemmabio - BenQ W1000+, 90" duk, Onkyo HT-S3505B |

Permalänk
Medlem

Tjoho !

PROBLEMET VERKAR VARA LÖST, Jag har ingen aning om vad som orsakade problemet från första början... men jag kopplade ur båda hårdiskarna och installerade om SSD'n separat, och sedan kopplade jag in dom två diskarna igen och nu finns dom i Windows och allt verkar vara okey ! =D
Va skönt... nu ska jag säkerhetskopiera det jag inte hann med sisst xD

NU verkar det som att allt är på spåret, det är ju nästan tvunget att vara lite strul i början av varje datorbygge, något lite irriterande moment "ska det liksom vara"
Men nu är det bara att plocka ur HD5750 kortet (som jag hade som test kort för att smidigt kunna komma åt Sata portarna för att koppla om, 6970 är liksom "liiiite" ivägen annars...) och in med Gigabyte HD6970 OC kortet.
Efter det så är det dags att börja leka med klockning av GPU, CPU och få upp minnena i 1600Mhz.

Skönt att det lösta sig, och även om jag inte vet "varför" så känns det ändå bra
Kanske det blir lite Crysis2 idag och i morgon då som jag längtat efter!

Edit: det där du skriver om att aktivera en HDD i diskhanteraren, det hade kanske fungerat
Men nu e det ju löst så... + att jag blev av med den där konstiga "dubbel installationen" på SSD'n som blev av något märklig anledning =S

Tack för stödet i alla fall, jag hoppas att det rullar vidare nu utan några mer härdsmälltor.

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Hade nog gått att få till på enklare sätt än att behöva formatera om.

My Computer - Properties - Advanced - Startup and Recovery - Klicka på "To edit the startup options file manually, click Edit"

När man väl får upp filen så kan man se om installationen ligger på 2 hårddiskar eller en och då ta bort en.
Brukar se ut något såhär:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Bör se ut likadant för Windows 7.

Permalänk
Medlem

Haha, ja men så kan de va
Det fungerar ju nu i alla fall ochdet går ganska snabbt att installera om W7, går vansinnigt snabbt till och med. laddningen av skivan och dom första stegen tills dessa att installationen börjar gå på bara någon minut, sedan går installationen sjukt snabbt, typ 0.5-1% i sekunden i snitt. sedan reboot och ja.. det tar nog inte mer än 10 minuter allt som allt =D
så det gör inget, hade inte installerat något på Windiws än, så det va helt "rent" alltså inget onödigt jobb som går förlorat.
Nu längtar jag hem !!! vill slutföra instalaltionerna och test köra :D:D:D

Edit: Detta är bra tipps som man borde satsa på att komma ihåg, det är dock så sällan man håller på och bygger datorer och meckar med dom nu för tiden.. va mer för drygt 3 år tillbaka och innan dess, då va man i farten hela tiden men nu känner man sig lite "ute" och det känns som ett undantag att bygga ihopp en dator.. xD

Förhoppnignen är att prylarna ska "duga" i 3 år till, sedan blir det nytt igen, någon gång typ halvvägs så blir det kanske nytt grafikkort. Men helt ny burk får dröja ca 3 år för så länge har jag klarat mig nu på min E8500 som jag köpa när dom var absolut purfärska !

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz