återställa BIOS vid byte av grafikkort ?

Permalänk
Medlem

återställa BIOS vid byte av grafikkort ?

Hej,
Jag har ett grafikkort som måste RMA:as och medan butiken gör sin obligatoriska undersökning tänkte jag sätta i mitt gamla Radeon x600 för jag behöver en dator.
Jag satte i det men datorn ville inte POST:a, eller rättare sagt Windows laddade som vanligt med skärmen var svart och VGA-dioden på moderkortet lyste.
Efter en eftermiddag av omstarter så verkar det som att datorn POST:ar och skärmen får bild i ca 20% av starterna. Annars så är det svart plus VGA-diod.

Finns det nåt jag kan göra eller är mitt gamla kort helt enkelt trasigt?

Jag tänkte att man kanske skulle återställa BIOS efter att jag satt i det gamla kortet, för ibland när jag byter hårdvara verkar datorn tycka att mycket konstiga saker har ägt rum och det tar ett tag för den att vilja starta normalt igen. Men jag vill inte återställa BIOS om det inte finns en chans att det kan vara till nån nytta.

Vad säger ni?

Permalänk

Instämmer i frågan, av nästan exakt samma anledning. Bytte grafikkort, och den verkar fungera fint, men datorn kraschar ibland, och jag har funderat på om det är bioset som behöver "flashas" (heter det så?). Jag har gjort det en gång, men jag minns inte hur, så tips mottages gärna.