Vilken processor, moderkort och minne?

Permalänk
Medlem

Vilken processor, moderkort och minne?

Hallå hej folket, det är som så här att jag vill köpa mig en ny dator då min inte riktigt håller måttet längre. Har dock ett par frågor jag hoppas så svar på.

Dator ska framförallt användas för spel.

Processor: Bör man välja I5 eller I7, läst mig fram till att I5 2500K är det bästa valet för spelande, är det verkligen säkert?

Moderkort: Är det värt att lägga de extra hundra kronorna på ett Z68 baserat kort? Isf vilket kort bör jag satsa på? Har absolut ingen koll på vilket kort som är bästa köpet just nu för klockning.

ASUS P8Z68-V PRO är detta ett vettigt alternativ?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=P8Z68-V%20PRO

Minnen: Vill helst ha 8GB på 2 stickor, gärna ett väldigt bra minne för klockning.

Dessa minnen något att ha?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMZ8GX3M2A1600C8

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Keeper of the Bamse

Z68 är lite onödigt om du ändå ska köra på ett diskret grafikkort. Enligt sweclockers test får du ingen prestandaboost jäntemot ett P67.
En I5 presterar väl lika bra som I7 i spel men i andra applikationer drar den ifrån tack vare HT. Men den kostar ju lite mer så...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir ett 580GTX vill dock kunna ha möjligheten till SLI.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Z68 har en klar fördel över P67 och det är att man kan köpa en billig liten SSD och ha den som cache till hårddisken och då få en klar prestanda boost vid först och främst laddning av program och spel. P8Z68-V PRO är ett utmärkt val av moderkort och den har stöd för SLI.

Minnena är även de mycket bra men de har höga kylare så var säker på att den processorkylare du väljer inte tar i minnenas kylare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack! Vad kör kylare tror du skulle kunna passa. Kör isf på denna setup.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Cooler Master Hyper 212 Plus är den mest populära kylaren för tillfället då den är lagom stor och kyler mycket bra och det till ett lågt pris.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=RR-B10-212P-GP

Då det är en direktkontakt kylare så kommer du att se att värmerören ligger direkt mot processorn och att det då finns små mellanrum mellan rören och resten av bottenplattan på kylaren och det är en god idé att fylla dessa mellanrum med pytte lite kylpasta och sedan lägger du ett tunt lager pasta på själva processorn så man får optimal kontakt. Har för mig att det följer med en liten pappersbit som man kan använda för att sprida ut den medföljande pastan men annars går det bra med ett plastkort av något slag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM