Hur länge håller komponenter?

Permalänk

Hur länge håller komponenter?

Hej! Jag hade tänkt skaffa en ny dator till bulldozer och amd 7000 serien(beroende på hur bra de är) och undrar då vilka komponenter som man kan förvänta sig hålla en längre tid. Grafikkort och processorer håller inte särskilt länge, menar då att de inte räcker till för att spela de nyaste spelen. Men då är frågan hur är det med allt annat? https://www.inet.se/kundvagn/visa/477114/2011-05-28 här har jag det så kallade allt andra, undrar speciellt om nätaggregat och hårddiskar. kommmer nätaggregatet kunna driva systemen om 5år? och kommer hårddisken att fungera då? jag undrar också om den kylaren kommer kunna kyla framtidens processorer. Tack för svar:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Hur länge en komponent håller beror ju mycket på kvalitén och eventuell kylning. Många företag använder ju sig av militärklassade komponenter och tjockare kopparlager i PCB:n. Om du vill ha en dator som överlever riktigt länge så är det en bra idé att köpa komponenter med dessa tekniker och hålla dem väl kylda och dammfria. Hårddiskar lever relativt länge idag, men de kommer att ge upp fortare än vad te.x ett moderkort bör göra, du kan ju övervaka hårddiskar med S.M.A.R.T och byta ut då det behövs, samt backa upp viktig data på annat håll.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

jag köpte ett 750w för 3-4 år sedan och tänkte att det måste hålla... det har två 6pins pci-e kontakter men inge 8pins.. dvs att det inte fungerar på de nya grafikkorten om jag förstått det rätt, så mycket för framtidssäkert

men jag skulle säga att nättagget håller generellt länge.. jag skulle satsa på ett med 80plus guld minimum i dagsläget.

det enda som inte håller måttet för mig i dagsläget efter 3 år är grafikkortet.

jag skulle t.om. kunna kliva ut på pinnen lite grann och säga att processorer håller länge... vi är ju fortfarande på runt 3ghz... i hur många år? det som händer är flera kärnor... men ingen mjukvara stöder det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av exodeus:

jag skulle t.om. kunna kliva ut på pinnen lite grann och säga att processorer håller länge... vi är ju fortfarande på runt 3ghz... i hur många år? det som händer är flera kärnor... men ingen mjukvara stöder det.

Men de flesta kör väl mer än ett program, skillnaden är enorm om man går tillbaka till en enkärnig 3ghz p4 den går ju knappt att surfa på idag, jag har själv just nu 91 processer igång i min dator och använder ca 6Gbyte ram, bara för att varje separat program inte stödjer mera kärnor betyder det inte att man inte får stora skillnader med flerkärniga cpuer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hdd'n har 1 200 000h MTBF dvs 50000dagar dvs 136 år...

eh vänta.. nått är lite väl tokigt där... antar att start och stop och sånt påverkar livsstid men, 136 år? marknadsförings trick?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men de flesta kör väl mer än ett program, skillnaden är enorm om man går tillbaka till en enkärnig 3ghz p4 den går ju knappt att surfa på idag, jag har själv just nu 91 processer igång i min dator och använder ca 6Gbyte ram, bara för att varje separat program inte stödjer mera kärnor betyder det inte att man inte får stora skillnader med flerkärniga cpuer.

Dessutom om man har många program igång samtidigt avlastas kärnorna då de kan dela uppgifterna mellan sig t.ex om bulldoozer har 8 kärnor kan en ta Webläsaren en Spotify en Minecraft en Bittorrent och en Operativsystemet och ändå ha 2 kärnor kvar ifall du startar fler program Därför är 4 kärniga CPUer att rekommendera

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de flesta kör väl mer än ett program, skillnaden är enorm om man går tillbaka till en enkärnig 3ghz p4 den går ju knappt att surfa på idag, jag har själv just nu 91 processer igång i min dator och använder ca 6Gbyte ram, bara för att varje separat program inte stödjer mera kärnor betyder det inte att man inte får stora skillnader med flerkärniga cpuer.

viss poäng. men hur mycket cpu kraft tar de 91 processerna? de flesta ligger vilandes och gör inte så mycket. men definitivt. flera paralella program vinner på flera kärnor, men spel körs väll för det mesta max på en eller två kärnor? jag använder i7 920 och det enda program som använder processorn någorlunda fullt ut verkar vara prime95 :).

Permalänk
Medlem

jag har avaktiverat pagefiles och liknande mög på min dator. dvs att om jag använder alla mina 6gb ram så kommer min dator att bluescreena. har inte hänt än.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

hdd'n har 1 200 000h MTBF dvs 50000dagar dvs 136 år...

eh vänta.. nått är lite väl tokigt där... antar att start och stop och sånt påverkar livsstid men, 136 år? marknadsförings trick?

Haha och garantin är på 3 år, detta är till och med mycket skumt:P

Skrivet av PeeWee90:

Hur länge en komponent håller beror ju mycket på kvalitén och eventuell kylning. Många företag använder ju sig av militärklassade komponenter och tjockare kopparlager i PCB:n. Om du vill ha en dator som överlever riktigt länge så är det en bra idé att köpa komponenter med dessa tekniker och hålla dem väl kylda och dammfria. Hårddiskar lever relativt länge idag, men de kommer att ge upp fortare än vad te.x ett moderkort bör göra, du kan ju övervaka hårddiskar med S.M.A.R.T och byta ut då det behövs, samt backa upp viktig data på annat håll.

Tack för svaret, tycker lian li chassit verkar ha riktigt bra kylning, speciellt om man tar bort HDD buren så det ska nog inte vara några problem. Hade tänkt köra på detta och byta ut processor, grafik, moderkort och sådant med några års mellanrum och ha kvar chassi och sånt så länge som möjligt:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω