Eizo S-IPS med LED - Reklam i Dreamhacks Livesändningar

Permalänk
Medlem

Eizo S-IPS med LED - Reklam i Dreamhacks Livesändningar

Jag jagar en skärm från Eizo som jag vill minnas att jag såg i reklamen under SC2-turneringen. Jag vill minnas att det var kombinerat S-IPS med LED, och jag vill även minnas att det var 24". Men jag hittar ingen sådan skärm på deras hemsida.

Någon som vet vilken skärm jag tänker på? Eller har jag fått fel för mig kanske...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag jagar en skärm från Eizo som jag vill minnas att jag såg i reklamen under SC2-turneringen. Jag vill minnas att det var kombinerat S-IPS med LED, och jag vill även minnas att det var 24". Men jag hittar ingen sådan skärm på deras hemsida.

Någon som vet vilken skärm jag tänker på? Eller har jag fått fel för mig kanske...

http://www.eizo.com/na/products/foris/fs2332/index.html

Den är det, såg den oxå flera gånger på DH reklamen när man var där, var lite sugen att köpa men gillar inte att det är högtalare på den och bara 16:9

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Tack! Det var den skärmen.

Ja högtalare var lite tråkigt :/ 16:9 kan jag leva med även om jag helst hade haft 16:10. 120 extra pixlar på höjden gör väldigt mycket, så länge man inte bara spelar och ser på film dvs

Hoppas det kommer fler LED/IPS. Utbudet är så dåligt tyvärr :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tack! Det var den skärmen.

Ja högtalare var lite tråkigt :/ 16:9 kan jag leva med även om jag helst hade haft 16:10. 120 extra pixlar på höjden gör väldigt mycket, så länge man inte bara spelar och ser på film dvs

Hoppas det kommer fler LED/IPS. Utbudet är så dåligt tyvärr :/

Varför måste det vara LED? Vad har det för värde mer än att du sparar kanske 20kr i el per år?

Bra färger och en ordentlig skärm ska det vara, LED eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Varför måste det vara LED? Vad har det för värde mer än att du sparar kanske 20kr i el per år?

Bra färger och en ordentlig skärm ska det vara, LED eller ej.

Två månader sent svar. Jag har helt missat ditt svar. Hoppas *bumps* inte är något emot reglerna

En LED sparar betydligt mer än 20kr i el per år. Mina skrämar står på i genomsnitt 12h/dag och en förbrukning på 100W med 1kr/kWh blir upp mot 450kr/år. Min nuvarande skärm (30") drar 247W om jag inte minns fel + att jag har en 24" Dell bredvid så jag har ganska hög förbrukning just nu.

Men den främsta orsaken till att jag vill ha LED är värmeutvecklingen. Då kanske jag även sparar en hel del timmar på luftkonditionering varje år.

Egentligen finns det hel del fördelar med LED där den främsta nackdelen endast är inköpspriset. Möjligt att där finns andra nackdelar med LED, men inget jag sprungit på.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt riktigt intressant ut. Någon som äger denna skärm som kan ge oss en insikt på hur bra den är? Eller om det finns någon bra review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Två månader sent svar. Jag har helt missat ditt svar. Hoppas *bumps* inte är något emot reglerna

En LED sparar betydligt mer än 20kr i el per år. Mina skrämar står på i genomsnitt 12h/dag och en förbrukning på 100W med 1kr/kWh blir upp mot 450kr/år. Min nuvarande skärm (30") drar 247W om jag inte minns fel + att jag har en 24" Dell bredvid så jag har ganska hög förbrukning just nu.

Men den främsta orsaken till att jag vill ha LED är värmeutvecklingen. Då kanske jag även sparar en hel del timmar på luftkonditionering varje år.

Egentligen finns det hel del fördelar med LED där den främsta nackdelen endast är inköpspriset. Möjligt att där finns andra nackdelar med LED, men inget jag sprungit på.

Rätt använt har det fördelar. Fast det blir ju nästan aldrig rätt använt så CCFL-belysta skärmar vinner över LED-skärmarna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Rätt använt har det fördelar. Fast det blir ju nästan aldrig rätt använt så CCFL-belysta skärmar vinner över LED-skärmarna ändå.

Vad menar du med att det inte blir rätt använt?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vad menar du med att det inte blir rätt använt?

Edge led istället för backlit t.ex.

Med tanke på att du progagerar för LED så kanske du ska veta sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Edge led istället för backlit t.ex.

Med tanke på att du progagerar för LED så kanske du ska veta sånt?

I vanlig ordning vet du hur man uttrycker sig sakligt och begripligt. Ja, det är ironi från min sida. Man kan inte använda edge eller backlight på rätt eller fel sätt, antingen har man det ena eller det andra och då får man leva med det. Men man kan välja rätt teknik beroende på krav och behov från börja.

Sen att säga att CCFL vinner över LED har du inte heller något belägg för. Vaddå vinna? Det finns för och nackdelar med båda tekniker så i slutändan handlar det om personliga preferenser; tycke och smak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I vanlig ordning vet du hur man uttrycker sig sakligt och begripligt. Ja, det är ironi från min sida. Man kan inte använda edge eller backlight på rätt eller fel sätt, antingen har man det ena eller det andra och då får man leva med det. Men man kan välja rätt teknik beroende på krav och behov från börja.

Sen att säga att CCFL vinner över LED har du inte heller något belägg för. Vaddå vinna? Det finns för och nackdelar med båda tekniker så i slutändan handlar det om personliga preferenser; tycke och smak.

Man kan använda LED-tekniken på ett bättre eller sämre sätt. Välja teknik ifrån krav och behov? Vad har man för behov ifall man vill ha edge-led?

Jo, det finns belägg så det bara sprutar om det.

Plocka fram de bästa skärmarna i 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000 och 7000-kr-klassen.

Nu beror det såklart som du säger på krav och behov, men i 9 fall av 10 kommer det vara en CCFL som rekommenderas.

Dell U2311H, Eizo Foris, LGs 120hzare. Asus 120hzare. Dell U2410, Dell U2711, HP ZR24w, Dell 2209WA, LG W2220P är samtliga exempel på skärmar som är trevliga på ett eller flera sätt. Vilka direkta nackdelar av värde finns det vid köp av en skärm med CCFL? Högre strömförbrukning och tjockare skärm, wow, vilka anledningar.

Personliga preferenser, tycke och smak? Du glömde proffsrecensioner. Fast i dagens samhälle verkar det onekligen som om att skärmens prestanda är exremt sekundärt.

Permalänk
Rekordmedlem

Värmestrålning från skärmarna kan vara ett stort problem, ledskärmar har stora fördelar där, speciellt om man pratar kontorsanvändning, även energiförbrukningen i sig är mycket viktigt, driftskostnaden påverkas stort, det kan ju lätt skilja flera kronor per dag om man räknar in sekundär energiförbrukning som ventilation/kylning.
Skärmens prestanda är mera än bildkvalitet, en färgkorrekt skärm är ointressant på ett kontor, där är energiförbrukning viktigare, men är du grafiker så är prioriteringen kanske omvänd. man ska som vanligt ha rätt verktyg till rätt sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Värmestrålning från skärmarna kan vara ett stort problem, ledskärmar har stora fördelar där, speciellt om man pratar kontorsanvändning, även energiförbrukningen i sig är mycket viktigt, driftskostnaden påverkas stort, det kan ju lätt skilja flera kronor per dag om man räknar in sekundär energiförbrukning som ventilation/kylning.
Skärmens prestanda är mera än bildkvalitet, en färgkorrekt skärm är ointressant på ett kontor, där är energiförbrukning viktigare, men är du grafiker så är prioriteringen kanske omvänd. man ska som vanligt ha rätt verktyg till rätt sak.

Många kronor per dag? Nu tar du allt i. Vi diskuterar ju inte heller kontorsskärmar här inne, Sweclockers = datorentusiaster, inte massiva bulkinköp av skärmar som bara ska fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan skilja över 1KWh per dag, även hemma, så nog blir det pengar, och lcd har tekniska fördelar vad gäller bilden också, så det lär komma mer o mer, se på äpple, mycke klagomål får de, (även av mig) men inte brukar man höra att de får skit för dålig bildkvalitet på sina skärmar........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan skilja över 1KWh per dag, även hemma, så nog blir det pengar, och lcd har tekniska fördelar vad gäller bilden också, så det lär komma mer o mer, se på äpple, mycke klagomål får de, (även av mig) men inte brukar man höra att de får skit för dålig bildkvalitet på sina skärmar........

Alla är vi olika, endel prioriterar bild, andra 100kr sparade per år. LCD, menar du led? Vilka tekniska fördelar menar du nu? Nu snackar jag sådana som inte bara är ibland utan något som alltid gäller.

8k eller vad kostar deras billigaste skärm? Den är bra, aldrig sagt någe annat, det beror dock inte på dess bakgrundsbelysning.

Permalänk
Rekordmedlem

För mig som personligen betalar elen är det en viktig faktor, dessutom blir värmen ett problem speciellt på sommaren, när det är riktigt varm kör jag på laptop för att inte värma upp för mycket, på vintern ger ju spillvärmen ett tillskott som kan räknas av på värmekontot, om än inte helt optimalt, men på sommaren blir det bara ett komfort/ekonomi problem, datorn kan höja tempen 10grader i rummet. jag har dessutom minst 2 skärmar, ibland 3 igång så det är ett reelt problem för många, däribland mig.
Ledskärmar har fördelen att de kan reglera kontrasten, både snabbt och segmenterat, det är därför tekniken kommer mer o mer i bättre tvar, skärmar brukar dock fortfarande ha dålig svärta, men det kommer nog att bli mer o mer tv likt på den punkten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För mig som personligen betalar elen är det en viktig faktor, dessutom blir värmen ett problem speciellt på sommaren, när det är riktigt varm kör jag på laptop för att inte värma upp för mycket, på vintern ger ju spillvärmen ett tillskott som kan räknas av på värmekontot, om än inte helt optimalt, men på sommaren blir det bara ett komfort/ekonomi problem, datorn kan höja tempen 10grader i rummet. jag har dessutom minst 2 skärmar, ibland 3 igång så det är ett reelt problem för många, däribland mig.
Ledskärmar har fördelen att de kan reglera kontrasten, både snabbt och segmenterat, det är därför tekniken kommer mer o mer i bättre tvar, skärmar brukar dock fortfarande ha dålig svärta, men det kommer nog att bli mer o mer tv likt på den punkten

Jag betalar också elen, varje månad. Jag har också två skärmar. Lägg till ett grafikkort som gått i 75-80% under 9 månader. Jag tror det handlar om prioriteringar, du låter rätt snål (no pun intended!).

Tekniken kommer inte mer och mer i tv-apparater pga. sin ypperlighet. Den stora massan vill ha skiten. Skiten var att ta i, men det är verkligen inget som gör en tv-apparat till bra jämfört med om den vore CCFL-belyst.

Fast LED-datorskärmar har i regel problem med kontrasten. Och kommer mer och mer i bättre tv-apparater? De kommer ju i vartenda prissegment, backlit LED är dyrare, också bättre.

edit: I regel var att ta i väldigt, menade mer att kontrasten kan variera, och vissa har sjukt dålig kontrast.

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart är jag snål, och självklart tänker jag på miljöpåverkan, det kommer oled snart som det verkar , men det hinner säkert komma skärmar som har en diod per pixel innan det. Och komforten är oerhört viktig enligt mig, värme är ett problem oavsett var den uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Självklart är jag snål, och självklart tänker jag på miljöpåverkan, det kommer oled snart som det verkar , men det hinner säkert komma skärmar som har en diod per pixel innan det. Och komforten är oerhört viktig enligt mig, värme är ett problem oavsett var den uppstår.

Oled kommer inte snart, och även där har vi problem med överdrivna färger, men på t.ex. mobiler är det ganska tilltalande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Dell U2311H, Eizo Foris, LGs 120hzare. Asus 120hzare. Dell U2410, Dell U2711, HP ZR24w, Dell 2209WA, LG W2220P är samtliga exempel på skärmar som är trevliga på ett eller flera sätt. Vilka direkta nackdelar av värde finns det vid köp av en skärm med CCFL? Högre strömförbrukning och tjockare skärm, wow, vilka anledningar.

Vilka av dem ser precis inte alls ut som Dell 2007WFP på ytbehandlingen/panelen/vad fan det nu är som ser ut som bajs?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan skilja över 1KWh per dag, även hemma, så nog blir det pengar, och lcd har tekniska fördelar vad gäller bilden också, så det lär komma mer o mer, se på äpple, mycke klagomål får de, (även av mig) men inte brukar man höra att de får skit för dålig bildkvalitet på sina skärmar........

Kan ju bero på att macfolk sällan kan något.

I fallet med den första MBP som hade LED-belysning så var det ju mycket snack om pissgula displayer.

Fast även där kan det ju just ha varit av okunnigt macfolk som bara inte fattade att de skulle byta vitpunkt/färgtemperatur/whatever.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så du köper bara jeans som fått bäst i test av Råd& Rön? Det gör ju inte så mycket när allt kommer omkring, det är ju vad man kan förvänta sig av någon som puttra omkring i en Skoda Fabia eftersom den fick bäst i test av Teknikens Värld. Sexigt värre!
Jag saknar fortfarande belägg och är inte intresserad av tomma tunnor som skramlar. Under tiden uppskattar jag min bakbelysta LED-skärm för dess svärta och levande färger framför min CCFL-skärm. Något som det verkar vara mer eller mindre konsenus över i de tester jag hittils hittat.

Skrivet av Dreas89:

Men snälla lilla vännen, jämför du kläder med teknikprylar?....

Levande färger? Du menar överdrivna färger som inte har ett dugg med verkligheten att göra, mm, bra grejor.... Mer eller mindre konsensus? Snälla lilla du, vilka skitsidor kollar du på?

Ja, jag bara skramlar, jag har ju inte något bakom mina påstående såsom typ, hmm, recensioner. Vad du tycker är ointressant, din kunskap om skärmar och färger är ju inte direkt top notch.

Mina herrar, gräv ner stridsyxan och argumentera på ett bättre sätt. Det blir bara en varning på detta.

Citat:

§ 1 Trivsel
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Mina herrar, gräv ner stridsyxan och argumentera på ett bättre sätt. Det blir bara en varning på detta.

Vilken stridsyxa?

Tyvärr är ju kunskapsnivån och bra trådar som faktiskt blir lästa i den här delen låg. Detta medför att större delen av alla frågor kommer igen, större delen av alla diskussioner får tas om och om igen. Det skrevs en hyffsat trevlig guide av Jonte för ett tag sen, den klistrade hade gjort det mycket trevligare här för samtliga parter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dreas89:

Vilken stridsyxa?

Tyvärr är ju kunskapsnivån och bra trådar som faktiskt blir lästa i den här delen låg. Detta medför att större delen av alla frågor kommer igen, större delen av alla diskussioner får tas om och om igen. Det skrevs en hyffsat trevlig guide av Jonte för ett tag sen, den klistrade hade gjort det mycket trevligare här för samtliga parter.

Om du har synpunkter på min moderering så är du välkommen att skicka ett pm. Ge mig en länk till den tråden du syftar på så ska jag ta upp den med forumsledarna som får utvärdera klistring eller ej.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Edge led istället för backlit t.ex.

Med tanke på att du progagerar för LED så kanske du ska veta sånt?

Erm, så jag måste känna till alla för och nackdelar om alla tänkbara modeller för att få ha en åsikt? Dessutom känner du inte till mina behov utan du bara drar massa slutsatser och skapar egentligen bara en otrevlig ton än att faktiskt bidra med något. Det hade varit skillnad om jag rådfrågade om en skärm, berättade mina behov och sedan sa att du hade fel. Men så ligger det inte till, eller hur?

För mig är energiförbrukning viktigt. Dels för kostnaden, men framförallt för värmeutvecklingen. Det är inte så roligt att ha en Aircondition på 5 månader om året för att skärmarna gör rummet för varmt tillsammans med datorerna.

Lägg sedan till att jag inte vill ha 1st 22" på mitt skrivbord. Idag har jag en 30" med CCFL och en 24" med CCFL och tillsammans drar de nästan 300W. Jag har för avsikt att byta ut 30" mot en 27" och en 24" mot en annan 24". Jag är dessutom sugen på att lägga till en tredje skärm, den också i 24".

Om jag exempelvis skulle investera i Samsung S27A850D (69W) & Samsung SyncMaster S24A850DW (64W) så skulle de dra ~135W vilket är mindre 50% av min nuvarande förbrukning.

Vad ligger el-priset på? 1,50kr/kWh? Nog ett ganska bra riktimärke och på vintern blir det ännu dyrare (speciellt nu när vi i Skåne ska betala mest för elen).
0,150W*1,50kr*12h=2,7kr/dag, eller 985kr/år - Det är vad jag sparar i elkostnader bara för att byta till LED-skärmar. Glöm sedan inte bort att jag måste ha Aircondition som drar minst 1000W ett par timmar i snitt per dag under 5 månader. Vissa år (som detta) är det mindre, andra år är den på betydligt mer.

Slutligen bör jag poängtera att även om jag bryr mig om kostanden och miljön så är det framför allt för att jag inte vill sitta och jobba i en bastu...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC