Permalänk
Medlem

Psykologi
Man vill försvara sitt val för rädslan att man gjort ett felaktigt val
Detta eventuellt felaktiga val har komet ur det mest personliga som finns ens hjärna
Felaktiga beslut kan upplevas som att det sänker betyget på hjärnan
och då finns rädslan att man får ett lägre människovärde
Där av försvarar man sitt val in till ändan för alternativet är deprimerande

Ingen människa vill vara sämre en en annan

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Psykologi
Man vill försvara sitt val för rädslan att man gjort ett felaktigt val
Detta eventuellt felaktiga val har komet ur det mest personliga som finns ens hjärna
Felaktiga beslut kan upplevas som att det sänker betyget på hjärnan
och då finns rädslan att man får ett lägre människovärde
Där av försvarar man sitt val in till ändan för alternativet är deprimerande

Ingen människa vill vara sämre en en annan

Bra skrivet! Stämmer precis!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imperatormedia:

Just nu använder jag AMD grafikkort för att de flesta säger att de är gjort för gaming, vet dock inte om det är bullshit.

Som sagt intel processorer ÄR bättre än amd, men om man ska ha en budgetdator så väljer man ju AMD eftersom att dem vinner på price/performance!

Att grafikkort görs för gaming borde vara lika självklart som att damsugare görs för att städa med.

Man får jämföra vad som är bäst/mäst prisvärt i den klassen man vill ha just för tilfället, fanboyandet beror nog stor del på reklam och naiva personer och att man håller sig till märken som varit bra innan.

Permalänk

Måste kanske förtydliga tanken lite, enligt mig är inte en fanboy en person som "föredrar" ett märke utan en person som sitter och köttar på att något är bäst, och vägrar lyssna på annat. En person som alltid ska skriva om att deras märke är bäst och att det är superawesome!

Visa signatur
Permalänk

Intel och Nvidia är bäst! AMD luktar prutt

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Hej alla medlemmar på sweclockers! Efter mycket velande efter var jag ska lägga tråden la jag den här för det kändes mest relevant. Moderatorer får gärna flytta den till trådens hem.

Jag har lekt med datorer och hårdvara en lång tid men blev riktigt intresserad för ca 2 år sedan nu skulle jag tro ungefär. Något jag märkte väldigt fort var att i denna bransch fanns inte bara olika märken som konkurrerade utan även folket som hade intresset som ständigt slogs i forumtrådar om vilka som var bäst. Personligen försöker jag alltid vara neutral och endast gå efter vad som presterar bäst för priset man betalar. Min fråga är nu, varför allt detta fanboyande? Varför ska man ta ställning för t ex Intel i varje köprådstråd och säga att "intel är bäst." sedan lämna tråden eller göra en ny kundvagn t ex och säga "jag gjorde om din kundvagn för ett AMD grafikkort är bättre än nVidia". Då säger man ju att märket är bättre, man nämner ingen modell etc ofta märker jag och jag är rent utsagt trött på att folk ska fanboya hit och dit. Alla måste väl erkänna att det skulle vara rätt tråkigt om bara intel gjorde all hårdvara, det skulle liksom bli segt och tråkigt att bara hålla koll på en tillverkare. Så min fråga nu är:
Varför ska man fanboya när det enbart skapar diskussioner som aldrig tar slut?

Lätt att vara efterklok? Man argumenterar ju för det man tycker är bäst och det brukar vara enligt ens egna erfarenheter och den efterforskning som man har gjort. Vad är så dåligt med det? Kan förstå att man blir irriterad när folk säger att den ena parten är bättre utan en förklaring. Men utan diskussion så kan inte man avgöra vilket märke man ska köpa och det leder till att den som har med marknadsföring vinner. Fanboys är faktiskt bra att ha för annars så skulle man inte ha några att kunna övertyga om varför deras argument inte håller, så övertygas dom och så slipper man fanboys. Kan inte folk få tycka vad dom vill och inte whina över hur folk tycker och tänker. Om du inte tycker som dom så säg vad du tycker, och om det inte hjälper så är det antingen så att du inte heller kan få fram några bra argument. Då är inte motparten mer fanboy än dig. Om det är så att du överbevisar dom och dom fortfarande säger emot så är det ju deras problem. Bli inte för irriterad på internet utan ta allt med en nypa salt.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Intel och Nvidia är bäst! AMD luktar prutt

Klok kommentar, eller?

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

jag håller mig ofta till den billiga sidan, tex om jag köper kläder, jag köper ju så fan eller en tshirt från ed hardy för 700 kronor när jag har ett studiebidrag på 1050kronor! hm brukar jag mest handla kläder från för man får så mycket för pengarna, och jag brukar köpa amd för att dom har lite saker gömda under skalet, köpa en dualcore, få en quad liksom. när det gäller grafik så är jag varken eller, priserna är väldigt lika men för stunden kör jag hd 6870 för att det är mer strömsnålt än gtx 470 vilket är bra för elräkningen. dessa korten är nästan exakta i prestanda i de flesta spel. lite småbuggar från amds drivrutiner får man tåla och sämre kompabilitet med äldre spel också. men har man inte så mycket pengar och vill ha över till annat håller man sig till den billiga sidan.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Måste kanske förtydliga tanken lite, enligt mig är inte en fanboy en person som "föredrar" ett märke utan en person som sitter och köttar på att något är bäst, och vägrar lyssna på annat. En person som alltid ska skriva om att deras märke är bäst och att det är superawesome!

Kan vara så att personen bara har haft dåliga erfarenheter utav motprodukten och kanske inte bryr sig om vad du försöker säga till honom? Han bryr ju sig inte om hur bra din produkt är när han själv inte har haft något positivt minne utav den produkt som du argumenterar för. Tänk dig själv, du har köpt tex. amd grafikkort och drivrutinerna krånglar för dig. du lämnar in den och får en ny. samma sak där. du köper ett Nvidia kort och problemet har nu försvunnit. Då skulle ju varken du eller jag vilja argumentera för det märke som har vänt dig ryggen. Oavsett vilket märke det är så kommer alltid personliga erfarenheter vara ett hinder för dig att bara tro på vad andra har sagt om hur deras identiska amd kort presterar bra och till en billigare peng. Men du kommer nog inte köpa amd längre, vilket suger för dig(fanboyen) men man kan inte alltid bedöma fanboysen efter kommentarerna, utan att ha hört deras bakgrundshistoria.Tror också det finns massa trollare som bara har tråkigt och vill peta på folk tills dom får en reaktion.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Vad allt vore enkelt om man bara gick efter hur häftig kartongen ser ut istället för att hålla på som nu.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Kan vara så att personen bara har haft dåliga erfarenheter utav motprodukten och kanske inte bryr sig om vad du försöker säga till honom? Han bryr ju sig inte om hur bra din produkt är när han själv inte har haft något positivt minne utav den produkt som du argumenterar för. Tänk dig själv, du har köpt tex. amd grafikkort och drivrutinerna krånglar för dig. du lämnar in den och får en ny. samma sak där. du köper ett Nvidia kort och problemet har nu försvunnit. Då skulle ju varken du eller jag vilja argumentera för det märke som har vänt dig ryggen. Oavsett vilket märke det är så kommer alltid personliga erfarenheter vara ett hinder för dig att bara tro på vad andra har sagt om hur deras identiska amd kort presterar bra och till en billigare peng. Men du kommer nog inte köpa amd längre, vilket suger för dig(fanboyen) men man kan inte alltid bedöma fanboysen efter kommentarerna, utan att ha hört deras bakgrundshistoria.Tror också det finns massa trollare som bara har tråkigt och vill peta på folk tills dom får en reaktion.

sådana personer är inte fanboys(i min mening) då jag tycker en fanboy är en person som säger att det dom har är bäst å allt annat inom it som inte kommer från ett företag dom gillar är sämst även fast dom inte har ägt en produkt därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många av inlägg här över är väldigt tankvärda.

Företag idag säljer inte bara en produkt längre, de försöker sälja en livsstil.
Livsstil verkar vara viktigt för oss "dumma" människor.

Personligen hoppar jag mellan de olika brandsen, tror jag, men jag är garanterat lika påverkad som alla andra. Försöker köpa det som är bäst just för stunden för det pris jag är beredd att lägga. Jag är dock aldrig trogen en specifik återförsäljare, där handlar jag alltid från den billigaste.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muppens:

Varför heja på ett fotbollslag konsant istället för att bara heja på de som leder?

Citerar mig själv för att svara på detta.

Skrivet av Leifson:

Angående fotbollsdelen, så är det ju först när du frågar vilket lag du bör tippa på i Champions League, och jag direkt svarar "Arsenal!!" även om de kommit sist tre år i rad. Då är ju uppenbarligen inte min rekommendation objektiv på något sätt, och det kan kosta dig pengar, om du tar mitt råd och satsar massa pengar på Arsenal. Samma är ju om du frågar efter bästa grafikkortet, och någon, pga märke, slänger ur sig ett sämre val än vad motsidan skulle kunna erbjuda för samma peng. Då har ju du förlorat gratis prestanda pga fanboyism.

Fanboyism är ju helt meningslöst, fattar inte hur folk tänker. Fattar inte alla att Intel är bäst?!

(Dags för urspårning? )

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

"Fanboys" kommer alltid att finnas vad man än gör. Det kanske skulle var bättre eller sämre utan dem, men om man ser från en helt neutral vinkel så är det bara ignorera alla Fanboys och gå på ren statistik.

Jag tycker att man ska kunna ha sin åsikt även om den är fel, dock tycker jag att man ska kunna bli övertalad och vara mer öppensinning. Men jag tror att allt för många är trångsynt och det skapar de här "flame wars".

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Intel och Nvidia är bäst! AMD luktar prutt

Ja snorgrönt FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Citerar mig själv för att svara på detta.

Fanboyism är ju helt meningslöst, fattar inte hur folk tänker. Fattar inte alla att Intel är bäst?!

(Dags för urspårning? )

Inte om man är fattig för då är AMD Sempron bäst, så man kan köpa mat.

Permalänk
Skrivet av MightyKLARA:

Klok kommentar, eller?

Haha, ja tyckte den passade i den här tråden

Permalänk
Skrivet av jonte234:

sådana personer är inte fanboys(i min mening) då jag tycker en fanboy är en person som säger att det dom har är bäst å allt annat inom it som inte kommer från ett företag dom gillar är sämst även fast dom inte har ägt en produkt därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur kan du veta att han inte har ägt en produkt av det andra märket? Eller rättare sagt, hur kan du veta att han inte har haft interaktioner med motpartens märke som har påverkat honom negativt?
Tror inte på att en person skulle rata något dom inte har sett en enda gång. Tror mer på att du är inne på trollar hållet där. En fanboy säger att hans märke är bäst oavsett vad motparten säger för argument (pga has negativa erfarenheter med produkten) och jag tror också att fanboyen måste ha haft motpartens märke för annars är han bara trollare.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Ja snorgrönt FTW

Vad är snorgrönt med intel???

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Inte om man är fattig för då är AMD Sempron bäst, så man kan köpa mat.

Skulle kalla sina inköp inom it för prioriteringar, och smarthet. Om man inte vill lägga så mycket pengar på datorn utan på flickvännen(Om man har någon). Så köper man mer prissmart och för så lågbudget som möjligt. Då är amd processorn bäst. Om man vill lägga ut massa pengar på det bästa men dyraste, så tar man intel. Bara för att jag kanske skulle köpa bulldozer, så skulle jag inte bli fattig helt plötsligt? Jag tror nog på motsatsen.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Vad är snorgrönt med intel???

Ja, Intels färg är väl blå?

Grönt är väl snarare AMDs färg.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Ja, Intels färg är väl blå?

Grönt är väl snarare AMDs färg.

Nvidia*

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

apple fanboys e den värsta gruppen fanboys följt av nvidia som delar andra platsen med ati

Skickades från m.sweclockers.com

Äger själv en iPhone men jag har inte fattat varför man skulle dyrka den eller varumärket :/ Men du har rätt, Apple fanboys är lätt värst.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tror folk lever lite på gamla erfarenheter som krånglande drivrutiner och produkter. Likaså rekommenderar man produkter som aldrig krånglat för en själv. Kanske fungerar det lite som i sport att man väljer ett lag som ligger en varmt om hjärtat men att man även kan heja på andra lag när favoritlaget inte spelar.

Jag hade under kort tid två minnesindivider i två helt olika dubbelkitt från Corsair som pajade. De satt i olika datorer och åldern var några dagar respektive två år. Skulle jag då sluta rekommendera Corsair bara för det? Ibland kanske det inte är produkten i sig som är problemet vilket gör att man bildar sig fel uppfattning eftersom det fungerar när man byter till det andra laget.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tror folk lever lite på gamla erfarenheter som krånglande drivrutiner och produkter. Likaså rekommenderar man produkter som aldrig krånglat för en själv. Kanske fungerar det lite som i sport att man väljer ett lag som ligger en varmt om hjärtat men att man även kan heja på andra lag när favoritlaget inte spelar.

Jag hade under kort tid två minnesindivider i två helt olika dubbelkitt från Corsair som pajade. De satt i olika datorer och åldern var några dagar respektive två år. Skulle jag då sluta rekommendera Corsair bara för det? Ibland kanske det inte är produkten i sig som är problemet vilket gör att man bildar sig fel uppfattning eftersom det fungerar när man byter till det andra laget.

He speaks the truth.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det hela är ganska så löjligt. Tror det handlar mycket om grupptryck, vad kompisen tycker, egna erfarenheter men där det är väldigt lätt att dra allt över samma kam. Har man haft ett grafikkort från tex amd och det strular då är allt med amd helt enkelt skit, och inte bara ett dåligt exemplar. Personligen vill jag testa så mycket som möjligt, har amd/intel/ati/nvidia i hemmet just nu och är väldigt glad över hur bra allt funkar. Det enda jag inte känner något behov att testa är appleprodukter.

Det borde egentligen handla mer om tillverkare typ Asus,Gigabyte osv, vem som gör de bästa och driftsäkraste produkterna helt enkelt.

Men håll med om att vissa fanboys trådar är rolig läsning

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Jo, men tänkte ju mer processor tillverkarna i mellan.

AMDs logga är ju faktiskt grön.

Edit: Funkar den där översta meningen? Lite osäker så här tidigt på morgonen xD

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jocke92:

Tror folk lever lite på gamla erfarenheter som krånglande drivrutiner och produkter. Likaså rekommenderar man produkter som aldrig krånglat för en själv. Kanske fungerar det lite som i sport att man väljer ett lag som ligger en varmt om hjärtat men att man även kan heja på andra lag när favoritlaget inte spelar.

Jag hade under kort tid två minnesindivider i två helt olika dubbelkitt från Corsair som pajade. De satt i olika datorer och åldern var några dagar respektive två år. Skulle jag då sluta rekommendera Corsair bara för det? Ibland kanske det inte är produkten i sig som är problemet vilket gör att man bildar sig fel uppfattning eftersom det fungerar när man byter till det andra laget.

I dessa fall tror jag inte att "Fanboy" passar in.
Jag själv kan avråda från en produkt eller till och med vissa tillverkare då jag har haft repetitivt dåliga erfarenheter vid olika tidpunkter.
Skillnaden är att "fanboys" håller sig till en specifik produktserie eller tillverkare. Det du nämner kan vara personer som avråder från en viss produkt och/eller märke.

Dock är du inte helt fel ute.
Många gånger föds "fanboys" av dåliga erfarenheter. "Fanboys" föder sig på dåliga erfarenheter om det inte handlar om den egna produkten/tillverkaren. Skulle så vara fallet, slår dem dövörat till.

Jag själv är ingen fanboy, men jag har vissa produkter/tillverkare som jag direkt försöker avråda ifrån på grund av otalt antal dåliga erfarenheter i egenskap av reparatör för/av dem, såsom MSI's moderkort, Acer's bärbara med mera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av MightyKLARA:

Vad är snorgrönt med intel???

Var snäll och sluta spamma tråden. Tryck på knappen citera flera istället för att göra 3-4 inlägg direkt efter varandra. ><

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

I dessa fall tror jag inte att "Fanboy" passar in.
Jag själv kan avråda från en produkt eller till och med vissa tillverkare då jag har haft repetitivt dåliga erfarenheter vid olika tidpunkter.
Skillnaden är att "fanboys" håller sig till en specifik produktserie eller tillverkare. Det du nämner kan vara personer som avråder från en viss produkt och/eller märke.

Dock är du inte helt fel ute.
Många gånger föds "fanboys" av dåliga erfarenheter. "Fanboys" föder sig på dåliga erfarenheter om det inte handlar om den egna produkten/tillverkaren. Skulle så vara fallet, slår dem dövörat till.

Jag själv är ingen fanboy, men jag har vissa märken/tillverkare som jag direkt försöker avråda ifrån på grund av otalt antal dåliga erfarenheter i egenskap av reparatör för/av dem, såsom MSI's moderkort, Acer's bärbara med mera.

Om det inte finns för många vägar att gå dvs. i fallet grafikkort och processorer är det lätt att man faller över på en sida. Men när det gäller andra produkter har man ju inte bojkottat 50% av marknaden bara för att man ratar en specifik produkt från en tillverkare.