irriterande dålig bild vid filmtittande

Permalänk
Medlem

irriterande dålig bild vid filmtittande

Hej.

Har en ny ausu-laptop med i7-processor och geforce gt 500m graffekort. Nyinstallerad och fräsch, dock har jag svårt att spela upp filmer med bra kvalitet. I min tidigare laptop installerade jag bara Media player classic och körde på, men här är bilden så sjukt kass att det går bara inte.

http://www.ladda-upp.com/bilder/55284/filmstrul

kolla svärtan (?) på bilden här. Ritat ett blått streck däruppe.

Båda filmerna är HD 1080p.

Har testat en massa program, som Powerdvd, vlc, HCMP m.fl och bilden är likadan. Testat med CoreAVC som tillbehör men det hjälpte inte. Vad kan vara fel? Jag har uppdaterat drivisarna till Grafikkortet från Nvidias hemsida.

Lyckades inte lägga in dem som bilder, därav länkarna.
MVH

bild som bröt mot § 7 borttagen
Permalänk
Rekordmedlem

Hur bra svärta har du på monitorn då? det behöver ju inte bero på programmen, kan du få en svartare bild på nått sätt eller menar du att det är mycket sämre svärta bara när du ser på film?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

testat XBMC? XBMC+hdmi till en hd tv om du har förr att se om det blir skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur bra svärta har du på monitorn då? det behöver ju inte bero på programmen, kan du få en svartare bild på nått sätt eller menar du att det är mycket sämre svärta bara när du ser på film?

den är bara sämre när jag ser film. Skillnaden är jättestor jämfört med min förra laptop.

Kan testa de där, men varför skulle det fungera om stensäkra program som Media player classic inte vill?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte ändrat videogamma eller nått sånt i drivrutinen, jag vet inte hur kontrollerna ser ut i laptopen, men det kan finnas nått separat för video kolla efter nått sånt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du bara testat med just den där filmen? Det verkar som att det är filmen som är dålig.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte ändrat videogamma eller nått sånt i drivrutinen, jag vet inte hur kontrollerna ser ut i laptopen, men det kan finnas nått separat för video kolla efter nått sånt

nix, inte ändrat ngt.. Har testat med fler filmer med samma resultat..

Permalänk
Medlem

nu har jag inte nvidia längre men prova att stänga av saker som dynamisk kontrast etc i drivrutinerna. prova även att fibbla med färginställningarna.

Antagligen är det du lider av ett vanligt problem blacker than black, du förlorar detaljer när det blir mörkt. Elller så är det tvärtom, det som ska vara svart blir grått. Testa att fibbla med inställningarna 0-255 fullrange eller 16-235/255 du märker direkt ifall det blir bra eller ej

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

nu har jag inte nvidia längre men prova att stänga av saker som dynamisk kontrast etc i drivrutinerna. prova även att fibbla med färginställningarna.

Antagligen är det du lider av ett vanligt problem blacker than black, du förlorar detaljer när det blir mörkt. Elller så är det tvärtom, det som ska vara svart blir grått. Testa att fibbla med inställningarna 0-255 fullrange eller 16-235/255 du märker direkt ifall det blir bra eller ej

http://img141.imageshack.us/img141/2231/34166468zp8.jpg

hjälpte en del när jag ändrade de där full range! Men så många inställningar har inte jag i min nvidia kontrollpanel som på bilden där.. När jag ska flytta över bilden till tvn använder jag Intels program för hd grafik..

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte provat att trycka win + p ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte provat att trycka win + p ?

vilket innebär?

edit: testade direkt och det innebär att jag kan välja hur bilden ska visas. Det har jag redan ställt in med intels hd-grafikprogram. Endast tv:n...

Permalänk
Rekordmedlem

Prova.. det är för att kontrollera vilka skärmar du har aktiva så du slipper gå in i drivrutinen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova.. det är för att kontrollera vilka skärmar du har aktiva så du slipper gå in i drivrutinen

såg det ja