Permalänk
Medlem

Äldre TN vs (nyare)IPS.

Hej!

Min 206bw har dött efter en tids lidande, jag behöver en ny och det börjar luta åt en IPS av något slag.

Jag förstår att en 120hz hade varit optimalt om jag nu bara spelade FPS, men jag är ute efter en allroundskärm för surf och lite foto och bildbearbetning på amatör nivå.

Hur är det egentligen med respons, ghosting och inputlag på dessa IPS skärmar, även om de generellt är "sämre" på detta än nyare TN borde de väll iaf vara snabbare och bättre än min gamla syncmaster 206bw som jag inte upplevde några som helst problem vad det gäller snabbhet/respons/ghosting? Eller Oo ?

Dell U2410 och HP ZR24w verkar ju klockrena, bra storlek bra reviews 16:10!! <3 . bara priserna som är avskräckande, törs man hoppa ner i prisklass utan det börjar bli för "slött"?

Någon inbiten FPS spelare (som kanske skaffat IPS nyligen?) som har lust att dela sina tankar om detta så blir jag jätteglad, köptips uppskattas också varmt!

för att klargöra, jag vill alltså inte ha den ultimata spelskärmen, jag vill ha något som är bättre eller likvärdigt med min gamla (responsmässigt, färger osv lär väll de flesta skärmar klara bättre idag misstänker jag)

Permalänk
Medlem

Glöm inte VA-panel. Dom är nästan lika bra bildkvalite,betrakningsvinklar som IPS men bättre svärta och inga som helst problem med backlightbleeding som alla budget IPS har.

Denna är otroligt prisvärd, riktigt bra skärm som är optimerad för spel http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell 2209WA (16:10 - IPS) privat och en Samsung F2380 (16:9 - PVA) på jobbet. Hemma surfar jag, pillar med bilder, spelar lite (SC2 och LoL) och kodar hemsidor. Dell:en fungerar perfekt för det ändamålet - är så glad att jag lämnade TN-paneler bakom mig.
På jobbet hanterar jag mätningsdata och gör ritningar, och Samsung:en är mycket bra på detta. Har dock inte provat några spel (man får inte installera det host host...) och kan tilläggas att jag inte stör mig på att det är 16:9 format.

Jag tror du kommer bli nöjd oavsett IPS eller PVA bara du tar steget från TN-panel, om färger, kontrast och infallsvinklar är viktigt för dig.

Visa signatur

Stuff me like a haggis!

Permalänk
Medlem

Eizo skärmen verkar bra, klart en värdig kandidat trots 16:9 och den horribla designen.

Färger osv är viktigt för mig, men blir det väldigt släpigt i FPS går det bort tyv =/

Permalänk
Medlem

Har en HP ZR24w, ingen snabb TN skärm att jämföra med, men jag upplever inte några eftersläpnings eller andra "skärmen är för långsam" problem, är dock ingen hardcore gamer.

Har för mig att Dell U2410 slår många gaming skärmar när det gäller input lag.

Det finns inga billigare 24" som håller 16:10 format än den HP och Dell du tittar på, kan ju vara värt att tänka på att en 16:10 har ganska mycket större area än en 16:9 i samma storlek. Om man tycker det är värt pengarna att satsa på 16:10 får man avgöra själv

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Det har du uppfattat fel. U2410 har ganska högt input lag 30 ms (16 ms gamemode).

Sedan skulle jag aldrig köpa en 16:10 skärm för spel eftersom dagens spel är gjorda för 16:9 och du med 16:10 får mindre synfält eller svarta kanter uppe och nere.

För den som vill uppleva riktigt flyt i spel är 120 Hz det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det har du uppfattat fel. U2410 har ganska högt input lag 30 ms (16 ms gamemode).

Sedan skulle jag aldrig köpa en 16:10 skärm för spel eftersom dagens spel är gjorda för 16:9 och du med 16:10 får mindre synfält eller svarta kanter uppe och nere.

För den som vill uppleva riktigt flyt i spel är 120 Hz det enda alternativet.

Är ytterst få spel som endast har stöd för 16:9. Dom flesta kör med alla möjliga upplösningar. Eller blir patchade för det. Witcher 2 fick t ex patch för 4:3, 5:4 och 16:10.

Tar hellre svarta kanter i dom få spelen som inte stödjer 16:10 än att begränsa mig helt med en liten 16:9 skärm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

HP ZR24w fungerar alldeles utmärkt att spela på. Nu spelar jag iofs inte CS 1.6, där folk tydligen hetsar upp sig något vansinnigt över fps och Hz, men är man verkligen, på riktigt, så bra att man har faktiskt nytta av ligga där uppe så kör man förmodligen på en CRT ändå.

Bilden på ZR24w är helt fantastisk, men som andra har nämnt här, svärtan är inte bäst i världen och man får leva med viss backlight bleeding i nedre vänstra (i mitt fall) eller högra hörnet. Bilden är dock så enormt mycket bättre än urvattnade TN-paneler att det utan tvivel är värt det.

Sen var det ju det med 16:10... En sann PC-gentleman skulle aldrig överväga något annat än 16:10. Förstår man inte varför ska man hålla sig till t.ex. Benq 16:9 TN-skärmar för ~1300kr. Pengarna som blir över använder du till att köpa fläktar och lysrör med blått (helst blinkande) neonljus till ditt "gaming-chassi".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cryptic:

Hej!

Min 206bw har dött efter en tids lidande, jag behöver en ny och det börjar luta åt en IPS av något slag.

Jag förstår att en 120hz hade varit optimalt om jag nu bara spelade FPS, men jag är ute efter en allroundskärm för surf och lite foto och bildbearbetning på amatör nivå.

Hur är det egentligen med respons, ghosting och inputlag på dessa IPS skärmar, även om de generellt är "sämre" på detta än nyare TN borde de väll iaf vara snabbare och bättre än min gamla syncmaster 206bw som jag inte upplevde några som helst problem vad det gäller snabbhet/respons/ghosting? Eller Oo ?

Dell U2410 och HP ZR24w verkar ju klockrena, bra storlek bra reviews 16:10!! <3 . bara priserna som är avskräckande, törs man hoppa ner i prisklass utan det börjar bli för "slött"?

Någon inbiten FPS spelare (som kanske skaffat IPS nyligen?) som har lust att dela sina tankar om detta så blir jag jätteglad, köptips uppskattas också varmt!

för att klargöra, jag vill alltså inte ha den ultimata spelskärmen, jag vill ha något som är bättre eller likvärdigt med min gamla (responsmässigt, färger osv lär väll de flesta skärmar klara bättre idag misstänker jag)

Jag är mycket nöjd med mina HP ZR24w, fungerar bra till allt. Ett pris på runt 3600kr skadar ju heller inte när den har såväl IPS, 16:10 1920x1200 och både DVI och DisplayPort. Bra fot dessutom. 16:10 lär inte försvinna från spel, finns ingen som helst anledning när till och med 4:3 och 5:4 formaten fortfarande stöds väl flera år efter att formatet fasades ut. Witcher 2 som nämnts innan lanserades med endast 16:9-stöd men lagades nyligen för att stödja samtliga bildformat.

För dina behov är det nog IPS som gäller, 120Hz får du endast med TN-skärmar och du vinner nog mer på fördelarna en bra IPS-skärm ger. Skärmar som ska användas för PC-bruk bör vara i 16:10 format för att få mer utrymme i höjdled i program. Bredd är oftast ganska irrelevant trots allt.

Den enda 16:9 skärm man bör överväga om man vill ha något annat än 1000kr-budgetskärmar är nog Dells U2711 för runt 6000kr. 27" och 2560x1440 ger ju trots allt en rejäl höjd i pixlar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Permalänk
Medlem

Tack allesammans!

Det får nog bli en ZR24w. Egentligen en bit över min budget för närvarande men hur ofta byter man skärm?!

Verkar ju som skärmar i den upplösningen håller på att dö ut så känns likabra att passa på innan allt är "full hd", 120hz har jag aldrig testat(förutom crt ofc) och märkte inga problem med 60hz tn sålänge FPS'en var hög.

Återkommer med en liten uppdatering när jag köpt och testat att spela lite på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av silent_kebab:

HP ZR24w fungerar alldeles utmärkt att spela på. Nu spelar jag iofs inte CS 1.6, där folk tydligen hetsar upp sig något vansinnigt över fps och Hz, men är man verkligen, på riktigt, så bra att man har faktiskt nytta av ligga där uppe så kör man förmodligen på en CRT ändå.

Bilden på ZR24w är helt fantastisk, men som andra har nämnt här, svärtan är inte bäst i världen och man får leva med viss backlight bleeding i nedre vänstra (i mitt fall) eller högra hörnet. Bilden är dock så enormt mycket bättre än urvattnade TN-paneler att det utan tvivel är värt det.

Sen var det ju det med 16:10... En sann PC-gentleman skulle aldrig överväga något annat än 16:10. Förstår man inte varför ska man hålla sig till t.ex. Benq 16:9 TN-skärmar för ~1300kr. Pengarna som blir över använder du till att köpa fläktar och lysrör med blått (helst blinkande) neonljus till ditt "gaming-chassi".

Haha... en sann PC-gentleman skulle aldrig överväga något annat än 16:10......... du menar väl 4:3?

16:9 är framtiden.... bara vänja sig..

Själv har jag 4:3 och 16:10...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Är ytterst få spel som endast har stöd för 16:9. Dom flesta kör med alla möjliga upplösningar. Eller blir patchade för det. Witcher 2 fick t ex patch för 4:3, 5:4 och 16:10.

Finns i princip inga spel idag som har bra stöd för 16:10 utan de klipper kanterna på 16:9. Du förlorar alltså värdefull information med en 16:10 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Föredrar 16:10 alla gånger, alldeles för van vid det nu

Att man skulle förlora information känns ju lustigt, iom att motsvarande 16:10 är större? möjligtvis att det blir kanter lr utdraget isf?

Skärmen är beställd nu iaf, men vill någon som lirar FPS fylla på tråden med tankar är ni fortf mer än välkommna att göra så! Jag gör det samma när jag fått hem och testat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cryptic:

Föredrar 16:10 alla gånger, alldeles för van vid det nu

Att man skulle förlora information känns ju lustigt, iom att motsvarande 16:10 är större? möjligtvis att det blir kanter lr utdraget isf?

Finns inget som heter motsvarande 16:10. Aspect ratio är en sak. Upplösning en annan.

Effekten jag talar om är den samma som om du kroppar en TV sändning till 16:10. Dvs allt det du ser i vänster och högerkanterna på en 16:9 skärm försvinner i anpassningen till 16:10.

Vill du veta mer sök på 'Field Of View'

Permalänk
Medlem

Om nu det är ett problem så kan man ju alltid välja en 16:9 upplösning just när man spelar och stå ut med lite svart upp å nertill på skärmen... Det är nog inte för spels skull som man i första hand vill ha en 16:10 skärm, inte jag iaf.

Edit: Föredrar också 16:10 om nu inte det framgick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Finns inget som heter motsvarande 16:10. Aspect ratio är en sak. Upplösning en annan.

Effekten jag talar om är den samma som om du kroppar en TV sändning till 16:10. Dvs allt det du ser i vänster och högerkanterna på en 16:9 skärm försvinner i anpassningen till 16:10.

Vill du veta mer sök på 'Field Of View'

Stämmer visst som du säger, att endel spel inte stödjer 16:10 och i dom fallen går en bit förlorad.

Ärligt talat har jag inte haft en tanke på detta, men hursomhelst håller jag fortfarande fast vid att 16:10 är att föredra, iaf för allt utom filmtittande. (självfallet är det en smaksak också, för mig ren vana)

Att speltillverkare skippar 16:10 är ren idioti imo, kollar man på steams statistik så toppar visserligen 1920 x 1080 upplösning med 22,94% av användarna, men 1680x1050 (16:10) ligger fortf på 2:a plats med 18.42% (med stigande antal tom), så att dödförklara formatet redan känns ju inte rätt =/ .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cryptic:

Stämmer visst som du säger, att endel spel inte stödjer 16:10 och i dom fallen går en bit förlorad.

Att speltillverkare skippar 16:10 är ren idioti imo, kollar man på steams statistik så toppar visserligen 1920 x 1080 upplösning med 22,94% av användarna, men 1680x1050 (16:10) ligger fortf på 2:a plats med 18.42% (med stigande antal tom), så att dödförklara formatet redan känns ju inte rätt =/ .

Fast det intressanta är ju att tillverkarna säger att spelen stödjer 16:10 trots att de bara klipper kanterna. Bra exempel Whitcher 2 där 16:10 användare fick spela med svarta kanter uppe och nere. Några månader senare släpper de en patch med 16:10 stöd där 16:10 användarna får mindre synfält än de hade innan patchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, fult gjort är iaf.

Kanske inte hela världen när man "tävlar mot sig själv", men när det börjar slarvas med fov/aspect ratio i multiplayer börjar det "kännas".

Tack och lov finns det utvecklare och tillverkare som inte låter sig "konsollifieras" helt ut ^^

Permalänk
Medlem

Det stämmer tyvärr att de flesta spel ger lägra FOW vid 16:10 än 16:9, man behåller helt enkelt vinkeln i höjdled och justerar hur mycket man ser i sidled. Och de en 16:9 är bredare vid samma höjd så får man med mer grejer på sidorna.
Nu tror jag inte det är något stort problem, tycker man det är så viktigt kan du ju faktiskt spela med svarta kanter på skärmen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Liten update efter att testat ZR24W.

De flesta reviews (digitalversus, tftcentral etc) verkar stämma ganska bra överäns med min egen uppfattning om skärmen, så där kan ni läsa ingående om den för er som inte är bekanta.

Färger osv känns klockrent ijämförelse med de TN paneler jag har och har haft tidigare, inte heller några döda pixlar lr likn på mitt ex, däremot syns ett visst skimmer nere i vänsta hörnet när jag visar en helsvart bild i fullscreen, exakt vilket slags fenom det är törs jag inte svara på riktigt än, men det är inget som stör mig iaf.

Har inte testat att spela jätte mycket, men efter ett par snabba rundor i COD black ops kan jag snabbt konstatera att mina TN paneler känndes mycket "snabbare". Musen/styrningen känndes dock lika responsiv som med tidigare skärmar (lågt inputlag antar jag) men man ser en viss "grötighet" vid snabba rörelser/vändningar som jag är inte van vid från TN.
Kan väll säga att det inte är något som påverkade mina resultat i spelet, men eventuellt att det blir ansträngande vid längre sessioner.

Men iaf varningens ord till er som spelar mkt FPS och funderar på IPS skärm, även om jag inte är nån progamer har jag spelat min beskärda del första persons skjutare och det var tydligt att att iaf denna modell är lågt ifrån optimal för ändamålet.

Som sagt, reviews av denna verkar stämma ganska bra, men när jag letade efter skärm såg jag många forumtrådar med folk som menade på att de spelade FPS på denna modell och att allt var allmänt mkt bättre än TN och att de inte märkte av någon "slöhet", det stämmer helt enkelt inte, även de 60hz TN paneler jag haft har kännts snabbare. (aktar mig för massa termer, men ghosting/motionblur tror jag det är jag upplever som negativt;))

Mkt bra skärm hursomhelst, jag generellt nöjd även om jag hade något högre förväntningar vad det gäller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Finns i princip inga spel idag som har bra stöd för 16:10 utan de klipper kanterna på 16:9. Du förlorar alltså värdefull information med en 16:10 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Kol om du är så besatt av fov så borde du köpa en 21:9 tv från philips. Dice har konstaterat att dem kommer att stödja det formatet i Battlefield 3 och att att man kommer få ännu bredare fov med 21:9 tv än 16:9.

Och värdefull information? Det är ju bara att vända pyttelite på musen så ser du allt.
Jag spelar mycket quake live dueller på min skärm U3011 och jag vinner mot bra motstånd så inga problem för mig när det gäller tävling i fps

Permalänk
Medlem

Kol ska du inte köpa en 21:9 tv från Philips så du får bredare fov än 16:9 i Battlefield 3?

Permalänk
Avstängd

Maximal FOV får man genom 3 riktiga Full HD skärmar (3*1920x1080).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Maximal FOV får man genom 3 riktiga Full HD skärmar (3*1920x1080).

Bara så tråkigt det går på bekostning av alt annat en bra skärm ska ha, då jag också antar du ska ha TN skjerm, och kanske tom. helst 40" skärmer, med pixlar så stora som en 17" skärm.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Bara så tråkigt det går på bekostning av alt annat en bra skärm ska ha, då jag också antar du ska ha TN skjerm, och kanske tom. helst 40" skärmer, med pixlar så stora som en 17" skärm.

He he he kunde inte sagt det bättre själv. Du förstår kol han skulle aldrig i livet kunna köpa en 16:10 skärm, han hatar 16:10.

Och kol jag pratar om en skärm (1 Skärm) .. 21:9 Philips har mycket bredare fov i Battlefield 3 än 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

He he he kunde inte sagt det bättre själv. Du förstår kol han skulle aldrig i livet kunna köpa en 16:10 skärm, han hatar 16:10.

Och kol jag pratar om en skärm (1 Skärm) .. 21:9 Philips har mycket bredare fov i Battlefield 3 än 16:9.

Jag ska erkänna att vid et misstag har jag nu en 16:9 skärm, något jag absolut inte ville ha! Det lustiga är att jag har kollat flera recensioner och har missat just den delen, dock fungerar det helt klart bättre än vad jag trodde, men bara för att skärmen har hyffsad bra upplösning, men ångrar like fullt att jag inte köpte 30" iställe..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

När/om det kommer ut en 32 16:9 med högre upplösning än 2560x1600 då byter jag till 16:9. Allt under 30 tycker jag personligen är för litet för 16:9.

Permalänk
Skrivet av kol:

Maximal FOV får man genom 3 riktiga Full HD skärmar (3*1920x1080).

Eller så ställer man in det i spelet, själv, eftersom att man vet hur man ändrar i en .cfg fil. Sen när är jätte-FOV något positivt? Personligen spelar jag hellre med en mindre FOV.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Eller så ställer man in det i spelet, själv, eftersom att man vet hur man ändrar i en .cfg fil. Sen när är jätte-FOV något positivt? Personligen spelar jag hellre med en mindre FOV.

Du har 100 procent rätt. Man koncentrerar sig ju mest på mitten av skärmen där man har gubben och all action händer. Jag förstår inte denna hysterin med fov som vissa har. Kol skulle aldrig köpa en 16:10 skärm för spel eftersom man får lite mindre synfält åt sidorna då. Jag har 16:9 skärmar och jag lägger inte ens märke till skillnaden på fov i samma spel när jag jämför 16:9/ 16:10.
Så somsagt kol om du vill ha mycket mer fov i EN skärm än EN 16:9 köp Philips 21:9 skärm.
Sedan tycker jag 16:10 är överlägsen som allroundskärm. Man spelar ju inte bara med skärmen utan använder den till massa annat datorarbete.
Från 32 är 16:9 okej men under 30 är det för litet i alla fall för mig. Jag hade en Dell U2711 som jag skickade tillbaka efter 2 veckor eftersom 16:9 formatet störde för mycket. Det var som att ha skygglappar under och över, svårt att förklara. Ja trodde det var ok med 16:9 på en 27 men skärmen var helt enkelt för smal i jämförelse med bredden.
Nåja om man inte vet annat /har testat U3011 så är u2711 suverän.