Konstigt problem, experthjälp behövs!

Permalänk
Inaktiv

Konstigt problem, experthjälp behövs!

Hej!

Har ett mycket skummt fel. Jag har en dator med två hårddiskar, en lagring och med OS på. När båda hårddiskarna är inkopplade startar inte windows.
Lagringsdisken fungerar klockrent i en annan dator. Har formaterad om och bytt sata ingång på moderkortet. Fungerar fortfarande inte.

Lagrings hårddisken hittas i BIOS men inte i windows setup. Har även ställt om i BIOS så rätt hårddisk ska boota. Men datorn fastnar bara eller startas om.

Vad kan felet vara? moderkortet? För övrigt så om jag stoppar i en hårddisk som inte är formaterad i just den datorn så knall dör den. Så tex jag har en annan hårddisk med OS, kopplar jag in den i denna dator så startar windows och den rebootar direkt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator då?

Permalänk
Medlem

Bytte du plats på BÅDA SATA kablarna så att den med OS på hamnar före lagringsdisken i bios?
Jag antar att båda är SATA hårddiskar.

Du hittade boot listan i bios där man såg modellnamnen på båda hårddiskarna när du valde vilken du ville starta från?

OM du får igång Windows med lagrings disken kopplad så kan du behöva ge den en enhetsbokstav i enhetshanteraren. Vista och Win 7 klarar inte alltid av det första gången den kopplas till skillnad mot XP som fixade sånt själv.

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned också. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Edit:

Skrivet av phillan:

Så tex jag har en annan hårddisk med OS, kopplar jag in den i denna dator så startar windows och den rebootar direkt.

Datorn startar från fel hårddisk i ditt exempel. Du måste välja rätt hårddisk i bios som den ska starta från ELLER byta plats på SATA kablarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Bytte du plats på BÅDA SATA kablarna så att den med OS på hamnar före lagringsdisken i bios?
Jag antar att båda är SATA hårddiskar.

Du hittade boot listan i bios där man såg modellnamnen på båda hårddiskarna när du valde vilken du ville starta från?

OM du får igång Windows med lagrings disken kopplad så kan du behöva ge den en enhetsbokstav i enhetshanteraren. Vista och Win 7 klarar inte alltid av det första gången den kopplas till skillnad mot XP som fixade sånt själv.

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned också. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Edit:

Datorn startar från fel hårddisk i ditt exempel. Du måste välja rätt hårddisk i bios som den ska starta från ELLER byta plats på SATA kablarna.

Jag har sata 1 på os disken + att den är den först i boot sequence.

Jag har fått igång datorn en gång med lagringsdisken, då stod det att den inte fungerade. Var tvungen att omvandla den till något.
Båda diskarna är Sata och det är ntfs på båda.

Men problemet är inte att få upp disken, det vet jag hur man gör. Problemet är att datorn inte startar med den i kopplad. Den laddar windows sen när den ska logga in så fastnar den eller rebootar. Om jag inte har lagringsdisken i startar den normalt.
Lagringsdisken fungerar klockrent i en annan dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haglund:

Vad är det för dator då?

Den datorn den ska sitta i är en fujitsu siemens. Men det borde väl inte vara något med att det är en "märkes pc" jämfört mot alla egen byggda jag haft innan.
Det låter otroligt i min värld.

Permalänk
Inaktiv

Börjar tro det är moderkortet som spökar. Provade hårddisken på den andra datorn, där fungerar den direkt. Provade byta bokstav från H: till Q: och provade i andra datorn. Hårddisken hittade verken i windows setup eller i windows. Det enda jag ser i diskhanteraren i den inte fungerande burken är att hårddisken står att den inte fungerar och konvertera till Standard disk. (då förlorar jag all data).

Eftersom disken fungerar så bra på andra datorn så borde problemet ligga i burken där jag lär konvertera den till standard disk för att ev(!?) hitta den?

Permalänk
Medlem

Är dator jätte gammal?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Är dator så jätte gammal?

Nix, Max ett år.
Aldrig varit med om något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har hittat felet!! Samsung spinpoint hd103uj fungerar inte med mitt moderkort. (känt fel att den inte fungerar med vissa kontrollerkort tydligen) Då dessa har problem med vissa sata controller.

Har flashat bios utan att det fungerar. så får antagligen köpa ett kontrollerkort...
För det går ju inte att flasha HDD

Permalänk
Medlem

Det går att flasha HDD också. I alla fall de från andra tillverkare men jag tvivlar att det gör någon skillnad i ditt fall. Kolla upp Samsungs hemsida om det finns någon firmware för din hårddisk.

Permalänk
Inaktiv

Sökte lite snabbt innan jobbet, men hittade inget tyvärr. Skumt att Samsung släpper en sån buggad disk och inte släpper någon firmware tycker jag iaf.

Permalänk
Inaktiv

Nu hittar jag inte längre disken i BIOS efter firmware uppdateringen. nu når jag går jag bet. Synd då jag har massa foton som jag vill ha kvar. För om jag inte hittar den i bios på någon dator så lär jag knappast kunna göra norton ghost heller...

Permalänk
Medlem

Tog du verkligen rätt firmware och följde instruktionerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Tog du verkligen rätt firmware och följde instruktionerna?

Japp, var ju inte så mycket instruktioner direkt. Bara att köra och inte stänga av datorn under flashningen.