RevoDrive X2 220gb eller Kingston HyperX @ raid 0?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Jan 2002

RevoDrive X2 220gb eller Kingston HyperX @ raid 0?

Som topic. Vad ger mest smäll för slantarna?
Använder datorn till surf, musik, film och spel. Pretty much basic usage.

Kör i dagsläget Intel X-25 @ raid 0, men vad jag kan se är de hopplöst efter i prestanda. Lagringsutrymme räcker nuvarande 160 gb så om jag får 220 eller 240 kvittar.

OCZ Revodrive X2

http://www.sweclockers.com/recension/13055-ocz-revodrive-x2

Kingston HyperX

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...

6700k @ 4.8 | Asus ROG Maximus VIII Formula | Kingston 3000 MHz 16gb | Samsung 950 Pro m.2 500gb | Gigabyte GTX1080 | CoolerMaster V1000 PSU | Cambridge DacMagic Plus | Yamaha HS50M Studiomontiorer | Infinity Beta Sw10 sub | Corsair 900D | Acer Predator X34 | Cooled by EK Nickel-Plexi block & Alphacool Rads |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Kör själv en RevoDrive X2 fast 160gb versionen och den är snabb som attans. Fyrvägs RAID0 är ju heller inte fel över PCIe gränsnittet.
Kan köra lite benchar sen när jag kommer hem ikväll (eller från jobbet) så du kan få se.

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Det har varit mycket strul att få PCIe-diskarna att fungera tillfredsställande vad jag läst. Även på de moderkort som det på pappret ska fungera med. Ofta har de även bara fungerat i en viss PCIe-port och då oftast "fel" port, dvs den man vill ha grafikkort i. Leta runt på nätet först säger jag och kolla andra personers upplevelse med samma hårdvara som du har.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fjanterifjant:

Kör själv en RevoDrive X2 fast 160gb versionen och den är snabb som attans. Fyrvägs RAID0 är ju heller inte fel över PCIe gränsnittet.
Kan köra lite benchar sen när jag kommer hem ikväll (eller från jobbet) så du kan få se.

Väldigt snällt, men det finns gott om bench att googla. Gör dig inget besvär för min skull.
Tänkte mer på om Revo funkar bra och faktiskt upplevs lika snabb som på pappret?

6700k @ 4.8 | Asus ROG Maximus VIII Formula | Kingston 3000 MHz 16gb | Samsung 950 Pro m.2 500gb | Gigabyte GTX1080 | CoolerMaster V1000 PSU | Cambridge DacMagic Plus | Yamaha HS50M Studiomontiorer | Infinity Beta Sw10 sub | Corsair 900D | Acer Predator X34 | Cooled by EK Nickel-Plexi block & Alphacool Rads |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

En revodrive x2 innehåller 4st raidade 60gb diskar med sandforce 12xx. Den blir således bra på de användningsområden som raid ger ökad prestanda i, men hjälper inte vid den typ av användning som inte tjänar på raid. Kort sagt så tror jag knappast att du kommer att märka någon skillnad mellan en revodrive och dina nuvarande raidade diskar.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Frispel:

En revodrive x2 innehåller 4st raidade 60gb diskar med sandforce 12xx. Den blir således bra på de användningsområden som raid ger ökad prestanda i, men hjälper inte vid den typ av användning som inte tjänar på raid. Kort sagt så tror jag knappast att du kommer att märka någon skillnad mellan en revodrive och dina nuvarande raidade diskar.

Är också intresserad av HyperX, den har riktigt bra prestanda. Dock så vet vi ingenting om den, svårt att hitta information om den, den har ju sandforce 1281, vilket kan innebära problem. Eller kan kingston ha fixat det?
Bra har den fått i recensioner(detta är 240gb-versionen, men den ska ha samma prestanda som 120gb-version):
http://www.kitguru.net/components/ssd-drives/zardon/kingston-...
http://www.hexus.net/content/item.php?item=31343

Fractal DesignDefine R2, Gigabyte GA-P55A-UD3,
Intel Core i5 750 2.66GHz , Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte GTX 680
CRUCIAL M4 128GB, Samsung 22X DL SH-S223C
Corsair VX 550W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Väldigt snällt, men det finns gott om bench att googla. Gör dig inget besvär för min skull.
Tänkte mer på om Revo funkar bra och faktiskt upplevs lika snabb som på pappret?

Snabb är den. Det är tveklöst, men jag vet inte vilket alternativ som är bäst mellan "vanliga" SSD som är raidade och en PCIe lösning

Skrivet av Frispel:

Du har helt rätt på den punkten, det är mer på högprestanda servrar/workstations man egentligen tjänar på att köra en sådan lösning i rå diskprestanda, en vanlig/sweclockar användare har ingen direkt nytta av det om man inte vill spara en eller fler SATA portar.

MAIN: i7 6700k | 16gb DDR4 | Asus Z170-A | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | 1,5tb HDD | 256gb M.2 SSD
SERVER: i7 3930k | Asus P9X79-Pro | 16GB PC12800 | 10TB (RAID5) | 2TB VirtOS | 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Jan 2002

Lutar hårt åt Corsair Force GT 90 gb i raid. Verkar prestera kungligt till Svenssonpengar.