Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RevoDrive X2 220gb eller Kingston HyperX @ raid 0?

Permalänk

RevoDrive X2 220gb eller Kingston HyperX @ raid 0?

Som topic. Vad ger mest smäll för slantarna?
Använder datorn till surf, musik, film och spel. Pretty much basic usage.

Kör i dagsläget Intel X-25 @ raid 0, men vad jag kan se är de hopplöst efter i prestanda. Lagringsutrymme räcker nuvarande 160 gb så om jag får 220 eller 240 kvittar.

OCZ Revodrive X2

http://www.sweclockers.com/recension/13055-ocz-revodrive-x2

Kingston HyperX

http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

Kör själv en RevoDrive X2 fast 160gb versionen och den är snabb som attans. Fyrvägs RAID0 är ju heller inte fel över PCIe gränsnittet.
Kan köra lite benchar sen när jag kommer hem ikväll (eller från jobbet) så du kan få se.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Det har varit mycket strul att få PCIe-diskarna att fungera tillfredsställande vad jag läst. Även på de moderkort som det på pappret ska fungera med. Ofta har de även bara fungerat i en viss PCIe-port och då oftast "fel" port, dvs den man vill ha grafikkort i. Leta runt på nätet först säger jag och kolla andra personers upplevelse med samma hårdvara som du har.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Fjanterifjant:

Kör själv en RevoDrive X2 fast 160gb versionen och den är snabb som attans. Fyrvägs RAID0 är ju heller inte fel över PCIe gränsnittet.
Kan köra lite benchar sen när jag kommer hem ikväll (eller från jobbet) så du kan få se.

Väldigt snällt, men det finns gott om bench att googla. Gör dig inget besvär för min skull.
Tänkte mer på om Revo funkar bra och faktiskt upplevs lika snabb som på pappret?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

En revodrive x2 innehåller 4st raidade 60gb diskar med sandforce 12xx. Den blir således bra på de användningsområden som raid ger ökad prestanda i, men hjälper inte vid den typ av användning som inte tjänar på raid. Kort sagt så tror jag knappast att du kommer att märka någon skillnad mellan en revodrive och dina nuvarande raidade diskar.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

En revodrive x2 innehåller 4st raidade 60gb diskar med sandforce 12xx. Den blir således bra på de användningsområden som raid ger ökad prestanda i, men hjälper inte vid den typ av användning som inte tjänar på raid. Kort sagt så tror jag knappast att du kommer att märka någon skillnad mellan en revodrive och dina nuvarande raidade diskar.

Är också intresserad av HyperX, den har riktigt bra prestanda. Dock så vet vi ingenting om den, svårt att hitta information om den, den har ju sandforce 1281, vilket kan innebära problem. Eller kan kingston ha fixat det?
Bra har den fått i recensioner(detta är 240gb-versionen, men den ska ha samma prestanda som 120gb-version):
http://www.kitguru.net/components/ssd-drives/zardon/kingston-...
http://www.hexus.net/content/item.php?item=31343

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Väldigt snällt, men det finns gott om bench att googla. Gör dig inget besvär för min skull.
Tänkte mer på om Revo funkar bra och faktiskt upplevs lika snabb som på pappret?

Snabb är den. Det är tveklöst, men jag vet inte vilket alternativ som är bäst mellan "vanliga" SSD som är raidade och en PCIe lösning

Skrivet av Frispel:

En revodrive x2 innehåller 4st raidade 60gb diskar med sandforce 12xx. Den blir således bra på de användningsområden som raid ger ökad prestanda i, men hjälper inte vid den typ av användning som inte tjänar på raid. Kort sagt så tror jag knappast att du kommer att märka någon skillnad mellan en revodrive och dina nuvarande raidade diskar.

Du har helt rätt på den punkten, det är mer på högprestanda servrar/workstations man egentligen tjänar på att köra en sådan lösning i rå diskprestanda, en vanlig/sweclockar användare har ingen direkt nytta av det om man inte vill spara en eller fler SATA portar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Lutar hårt åt Corsair Force GT 90 gb i raid. Verkar prestera kungligt till Svenssonpengar.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |