Western Digital vs. IBM

Permalänk
Medlem

Western Digital vs. IBM

Vilken hd rekommenderas? Western Digital eller IBM.
Har hört att det varit mycket problem med IBM´s 40 och 80 gB-diskar.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Hedersmedlem

Snarare var det väl massiva problem med 30 och 40 GB diskarna i 75GXP-serien.

Själv har alla mina 5 IBM diskar funkat bra och jag funderar på inköp av en eller två stycken 100GB ifrån 180GXP serien.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

köp det som är billigast

Permalänk
Medlem

Köp western digital!!! tystare, snabbare, bättre!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Från http://www.datorbutiken.com/se/ … Lite å jämföra med iaf.

IBM Deskstar 120GXP 60Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE har en returfrekvens på 0.87%.
IBM Deskstar 120GXP 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE har en returfrekvens på 1.16%.

Western Digital Caviar XL 60.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE har en returfrekvens på 2.62%.
Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE har en returfrekvens på 1.18%.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

jag köpte själv en IBM Deskstar 60GXP 40.0Gb, 7200rpm, 2Mb cache, UDMA100, IDE och den har kraschat ca 2-3 ggr. Jag känner även många kompisar som oxå har IBM och det har hänt att deras oxå kraschar. När den krascar måste man fixa detta problem genom att formatera och då försvinner all information vilket är jävligt jobbigt. Så jag rekommenderar dig att köpa en Western Digital.

Permalänk

sebbe1985: och vad pratar du för goja?
när en disk kraschar så menar man hårdvarukrasch, t ex ett läshuvud repar disken eller liknande ochd et kan inte fixas genom omformatering...

Permalänk

Dr Avalanche : datorbutiken uppmanar ofta sina kunder med ibm-diskar att direkt skicka diskarna till Holland istället, så där försvinner en bit för ibm...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galaXy

Tystare? Vad fick du det från? Har du någonsin lyssnat på dessa hårddiskar? IBM ÄR tystare, ska man sedan ha en tyst disk så sk man ha segate Baracuda IV/V.

Snabbare, tja bättre överföringshastighet - JA, bättre söktid - NEJ.
Har inte sett några tester på de nya IBM 180GXP men tror att de har bättre överföringshastighet än WDoch givetvis bättre söktid.

Bättre? Knappast de nya WD verkar ju krascha mer än vad de tidigare IBM diskarna gjorde.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
sebbe1985: och vad pratar du för goja?
när en disk kraschar så menar man hårdvarukrasch, t ex ett läshuvud repar disken eller liknande ochd et kan inte fixas genom omformatering...

Förlåt då. Men jag som e lite okunnig kallar det för en krasch. men ok då, den slutar funka och det står en massa skit om Hard Disk Fail bla bla bla... ungefär. Vad ska jag kalla det?

Permalänk
Medlem

många skickar deras diskar direkt till ibm så man kan inte lita på nån affärs statistik !

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Har hört att western låter som satan..

Permalänk
Medlem

Äh köp western, jävligt bra diskar, snabba som snus dessutom.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

tre orsaker till vaffö man inte ska köpa IBM:
1.slö
2.krash
3.SKIT!!!!!

om du frågar mej så skulle ja inte välja en ibm HDD även om dom sålde en 120 gigare för 1000 spänn.....lyd mitt råd å köp en western,så slipper du sitta me en lika trasig IBM HDD som ja har nu

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

WD med 8 mb chache har jag hört är riktigt kvicka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galaXy

Tystare? Nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Bean

Tystare? Nej

Men snabbare och bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Dr Avalanche : datorbutiken uppmanar ofta sina kunder med ibm-diskar att direkt skicka diskarna till Holland istället, så där försvinner en bit för ibm...

Ok viste inte det men det vore ju intressant med riktig statistik över dagens diskar... Jag är jävigt less på diskussionen om IBM diskar där enda argumentet är att 60GXP & 75GXP serien är kass, dom tillverkas ju inte längre så det är ju ointressant för någon som ska köpa en ny disk.

Personligen tror jag inte att IBM:s 120GXP & 180GXP serier är sämre en andra diskar.

Vilken disk som är snabbast/tystast eller så har jag faktiskt ingen aning om...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Bean

Tystare? Nej

Tystare? Ja

ivarje fall åt mig mina 2*80 GB (8Mb) e tystare än min IBM hårdisk. Men men vissa kanske läger diskarna så de ligger och virbrerar , inte vet jag men åt mig så är WD diskarna mycket tystare!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

WD!! Alltid..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

´Right
Blir en WD. Eller Seagate. Eller.... suck...

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

*phew*

bra val, för din egen skull

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

min western digital 120 GB 8 mb fungerar perfekt.
Jag märker hastighetsskilldnaden mellan min Maxtor och WE riktigt mycket.
Men ska du köpa en RIKTIGT bra hårddisk, köp en seagate cheeta15k 15000 rpm.. snabba som blixten.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag beställt 4st 80GB WD special edition eftersom 100GB ibm hade tagit slut

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Har beställt 1 80GB WD special edition från DB

Permalänk

självklart WD, min IBM disk har jag fått lämna in 3 ggr...

Visa signatur

I'm #171

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en Seagate Barracuda på 80 GB, och jag är väldigt nöjd med den. Tystaste hårddisken jag stött på i alla fall