Problem med uppspelning av HD-filmer.

Permalänk
Medlem

Problem med uppspelning av HD-filmer.

Hej hallå!

Jo, jag har lite problem när jag spelar upp HD-filmer (720p och 1080p) på min mediaserver via VLC.

Hårdvaran jag använder är:
CPU: Intel Dual Core 2.3ghz
Ram: 2 x 1gb ddr2
2 x WD Sata hårddiskar

Problemet är då att jag får lite smålagg i filmerna ibland, händer oftast när det händer mycket i filmen så att säga.

Tempen på de olika hårdvarorna är normala och inga problem med.

Så vad kan det vara som spökar?

Mvh RaHm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaHm:

Hej hallå!

Jo, jag har lite problem när jag spelar upp HD-filmer (720p och 1080p) på min mediaserver via VLC.

Hårdvaran jag använder är:
CPU: Intel Dual Core 2.3ghz
Ram: 2 x 1gb ddr2
2 x WD Sata hårddiskar

Problemet är då att jag får lite smålagg i filmerna ibland, händer oftast när det händer mycket i filmen så att säga.

Tempen på de olika hårdvarorna är normala och inga problem med.

Så vad kan det vara som spökar?

Mvh RaHm

Testa att spela upp filmerna i Mediaplayer Classic Home Cinema, den har lite bättre hårdvaruacceleration i grund och skulle kunna göra ett bättre jobb. Fungerar för min Fusion iaf.

Hjälper det så är det accelerationen som saknas i VLC, annars vet jag inte..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Testa att spela upp filmerna i Mediaplayer Classic Home Cinema, den har lite bättre hårdvaruacceleration i grund och skulle kunna göra ett bättre jobb. Fungerar för min Fusion iaf.

Hjälper det så är det accelerationen som saknas i VLC, annars vet jag inte..

Skulle nog hålla med om detta.
VLC är otroligt dåligt optimerat för att spela HD material, min förra dator kunde knappt spela 1080p utan småhack i VLC medan alla andra spelare klarade det galant, den datorn var en 965BE klockad i 3.7GHz, 8 GB ram och ett GTX 460.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

VLC har inte hårdvaruaccelerering på från början, man måste ticka i en box på inställnigar.

Permalänk
Medlem

Sedärja, det var mer än vad jag visste! Men tackar för alla svar!

Jag tror jag lyckades hitta inställningen på VLC, så nu är det upp till bevis. Annars får jag byta mjukvara

Permalänk
Medlem

Skippade både VLC och Mediaplayer Classic Home Cinema.

Kör med XBMC, funkar kloooockrent!

Permalänk

vill man ha bästa kvalitet så kör man http://www.homecinema-hd.com/home_en.html

följ guiden så får man ut den bästa bildkvaliteten jag har sett iaf. när de kommer till HD material..