Hur många bilder per sekund kan man uppfatta?

Permalänk

Ser skillnad på FPS gör man inte förens det går ner väldigt lågt.

Du känner desto mer i FPS skillnad! Kommer ihåg i CS att siktet, sprayen ja "beteendet" av spelet var som dag och natt mellan medel ~40-50 och hög fps 100+.

Permalänk

http://www.boallen.com/fps-compare.html Som du ser så ser man en skillnad. Nu vet jag inte om detta är 100% sant, men men

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

http://www.boallen.com/fps-compare.html Som du ser så ser man en skillnad. Nu vet jag inte om detta är 100% sant, men men

men...... Hade ju länken redo för att sätta stopp för diskussionen ! ;D

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

ögat kan väll se mer än 24 fps men vid 24 fps så går det från hackigt till flyt? alla ser nog skillnad på 30 samt 60 fps.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

folk borde verkligen läsa på vad man menar med fps/hz och bildrutor i sekunden o vad som händer o varför.. kan säga att en stumfilm från förr använde 16-18 Bilder i sekunden,. tv i dag använder 24 bilder i sekunden,

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Hur kan man se skillnad på ett spel om man använder sig av 30 FPS och sedan jämför med 60 FPS när bara hjärnan kan uppfatta 24 FPS (snabbaste ögat på jorden som är upphittat i USA kan se upp till 31 FPS)

om du inte ser skillnad på en film (24fps) och ett spel (60-120FPS) så uppsök läkare. jag mäsrker då stor skillnad mellan 24-30-60 och 120 fps.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Det är ju en sak att titta i 24/30 fps och styra/spela i 24/30 fps.

Därför så många cutscenes eller små filmer i spel automatiskt låses till 30 fps.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Ser skillnad på FPS gör man inte förens det går ner väldigt lågt.

Du känner desto mer i FPS skillnad! Kommer ihåg i CS att siktet, sprayen ja "beteendet" av spelet var som dag och natt mellan medel ~40-50 och hög fps 100+.

Detta berodde väl främst på dålig programmering än något annat? Dvs fenomenet hittar du inte i andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Det känns mycket långsammare i typ 30 fps jämfört med att ha högre. Annars skulle ju alla CS-proffsen köra så? xD i minecraft är det enorm skillnad dock.

Skickades från m.sweclockers.com

ehhhhm....what the fuck?????
jag har lirat mycket Elit-Cs och jag vet vad allt det innebär....nu kör jag dock inte det mera men jag kör mest KZ, men om man bara ser på hastigheten i units så går man snabbare och agerar snabbare med mindre fps, ju mer frames, ju mer frametime får man och då går bilden plus allting lite långsammare...ju mindre fps ju snabbare kommer framesen och då blir det mer överhopp av frames och till slut det och då skapas lagg som vi vi märker genom att det hackar...

Permalänk
Entusiast

Och diskussionen fortsätter.
KAN ALLA VARA SÅ SNÄLLA ATT LÄSA DEN HÄR KORTA ARTIKELN INNAN NI SKRIVER VIDARE!!!
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
DÄR HAR FÅR NI SVAR PÅ MÅNGA AV FRÅGORNA SOM STÄLLS I TRÅDEN!!!
Frågan är inte så lätt som folk verkar tro SÅ LÄS ARTIKELN FÖR BÖFVELEN!!!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle566:

Hur kan man se skillnad på ett spel om man använder sig av 30 FPS och sedan jämför med 60 FPS när bara hjärnan kan uppfatta 24 FPS (snabbaste ögat på jorden som är upphittat i USA kan se upp till 31 FPS)

Alltid kommer det någon som drar upp den där gamla myten. Man kan se skillnad på långt mycket högre framerate än bara 24fps, speciellt vid snabba rörelser. Tror snarare att gränsen ligger någonstans över 100fps. Däremot så tycker jag 60fps räcker för ett bra flyt i ett spel t.ex.
Dessutom, vid höga adrenalinnivåer, olyckor etc. kan man uppfatta långt mycket mer än normalt. Det är bl.a. därför det finns så många vittnesrapporter om att allting verkar gå i slow motion när man är inblandad i en olycka. Du kan uppfatta enormt mycket detaljer och händelser under dessa extrema förhållanden.
Så kom inte dragandes med det där gamla snacket om 24fps.

Permalänk
Skrivet av KsKz_91:

ehhhhm....what the fuck?????
jag har lirat mycket Elit-Cs och jag vet vad allt det innebär....nu kör jag dock inte det mera men jag kör mest KZ, men om man bara ser på hastigheten i units så går man snabbare och agerar snabbare med mindre fps, ju mer frames, ju mer frametime får man och då går bilden plus allting lite långsammare...ju mindre fps ju snabbare kommer framesen och då blir det mer överhopp av frames och till slut det och då skapas lagg som vi vi märker genom att det hackar...

Jag gissar du kör med v-synk på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

folk borde verkligen läsa på vad man menar med fps/hz och bildrutor i sekunden o vad som händer o varför.. kan säga att en stumfilm från förr använde 16-18 Bilder i sekunden,. tv i dag använder 24 bilder i sekunden,

I USA (m.fl) är det 60i, 30 bilder per sekund när det är progressivt men allt sänds i 60i. Två fields som delar på samma frame, varannan pixelrad av en bildruta per interlaced frame.

I Sverige (m.fl, kan väl säga Europa) är det 50i som sändningstandard, Progressivt material blir 25 bilder per sekund (också här, broadcast standard är 50i, så progressivt blir två fields som delar på samma progressiva frame)

Reality (ibland) och sport kan dra nytta av våran interlace standard och sända 60(/50) "bilder" per sekund, med halv vertikal upplösning. För vi KAN uppfatta skillnaden mellan 25 och 50 bilder per sekund.

Grovt förenklat. Blir lite mycket engelska men det blir lätt så. När man skriver en bandrapport (massa tekniskt om en program-master) till t.ex. SVT så skriver man inte mycket annat än titeln på programmet på svenska.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I USA (m.fl) är det 60i, 30 bilder per sekund när det är progressivt men allt sänds i 60i. Två fields som delar på samma frame, varannan pixelrad av en bildruta per interlaced frame.

I Sverige (m.fl, kan väl säga Europa) är det 50i som sändningstandard, Progressivt material blir 25 bilder per sekund (också här, broadcast standard är 50i, så progressivt blir två fields som delar på samma progressiva frame)

Reality (ibland) och sport kan dra nytta av våran interlace standard och sända 60(/50) "bilder" per sekund, med halv vertikal upplösning. För vi KAN uppfatta skillnaden mellan 25 och 50 bilder per sekund.

Grovt förenklat. Blir lite mycket engelska men det blir lätt så. När man skriver en bandrapport (massa tekniskt om en program-master) till t.ex. SVT så skriver man inte mycket annat än titeln på programmet på svenska.

härligt o se att nån är införstådd lite mera i ämnet än vad många av dessa unga själar är.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pocketsurfer:

Jag gissar du kör med v-synk på?

alldrig haft det på....

Permalänk
Medlem

Jag märker skillnad på 60 och 75 uppritade fps (60 resp 75hz-inställning på skärmen)...

Permalänk
Medlem

haha, älskar diskussionstrådar när folk med de vettiga svaren och förklaringar m.m blir helt dissade och alla idioter fortsätter diskussionen som det fortfarande inte finns ett svar.

Men man känner helt klart skillnad på 24FPS och säg 60, i starcraft så ser man hur det laggar med 24 medans allt blir mycket bättre och mjukare i tex 60. Vad nu ögat uppfattar och inte uppfattar är väll egentligen helt orellevant då det är den bästa upplevelsen man vill åt, och inte endast det forskarna säger stämmer.
Jag har läst i alla fall och minns inte vart och det känns som en av de vettigaste förklaringarna hittills och det är att ett öga inte fungerar som en skärm elller en kamera, den består inte utav pixlar och FPS.
Varje extra FPS är bra FPS helt enkelt.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Starta cs.. Ha först 60fps, sen sänker du till 30, ser du inte någon skillnad alls är du någon slags supermänniska...

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Starta cs.. Ha först 60fps, sen sänker du till 30, ser du inte någon skillnad alls är du någon slags supermänniska...

Det är väldigt stor skillnad, och jag skulle tro att de flesta ser skillnaden, må så vara att många inte bryr sig dock, eller helt enklet är inställda på att det inte är någon skillnad, men det är det, det är bara ett faktum.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KsKz_91:

ehhhhm....what the fuck?????
jag har lirat mycket Elit-Cs och jag vet vad allt det innebär....nu kör jag dock inte det mera men jag kör mest KZ, men om man bara ser på hastigheten i units så går man snabbare och agerar snabbare med mindre fps, ju mer frames, ju mer frametime får man och då går bilden plus allting lite långsammare...ju mindre fps ju snabbare kommer framesen och då blir det mer överhopp av frames och till slut det och då skapas lagg som vi vi märker genom att det hackar...

Om det är som du säger (som det säkerligen är, jag vet inte), så borde man väl nästan eftersträva mindre FPS, eftersom det går något snabbare då? Vet av min egna begränsade erfarenhet med CS1.6 att millisekunder är viktiga som fan, och om man kan skära några millisekunder här, kanske man vinner istället för att förlora?

Bara teori.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Om det är som du säger (som det säkerligen är, jag vet inte), så borde man väl nästan eftersträva mindre FPS, eftersom det går något snabbare då? Vet av min egna begränsade erfarenhet med CS1.6 att millisekunder är viktiga som fan, och om man kan skära några millisekunder här, kanske man vinner istället för att förlora?

Bara teori.

Det är just därför man kör på fps_max 101 i cs! (ingen aning varför det är 101 och inte 100)

Det hjälper dessutom att sätta av V-Sync, antar att det har med input-lag att göra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Kan säga så här, 30FPS är nog helt ok men då ska det vara jämna 30FPS för att bilden ska flyta på, börjar det dropa minsta lilla så märks det direkt, däremot om man kör 60FPS märks det inte lika mycket om det nu börjar dropa.. det är iallafall så jag upplever det.

Kanske kan tillägga att jag spelar rätt så mycket ArmA2 där något över 30FPS är omöjligt speciellt i Singleplayer

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Det är just därför man kör på fps_max 101 i cs! (ingen aning varför det är 101 och inte 100)

Det hjälper dessutom att sätta av V-Sync, antar att det har med input-lag att göra.

för bästa pcv-flyt och i riktiga turneringar och tävlingar kör man mestadels 60fps, men 101 fps i övrigt är helt okey då det är den mest stabila fps-punkten man kan vara uppe i för att få minimal fps-drop och hålla sig till dem låga latencerna :), har man uppe net_graph tex vilket nu är förbjudet på tävlingar då man kan se när någon närmar sig genom att läsa av in och ut latenserna(ms in ms out) ;D

Permalänk
Medlem

60fps+ ger en känsla av att saker flyter på. Och det finns ingen som vet exakt hur fort våra ögon kan se men enligt studier så anser man att ögat kan uppfatta saker upptill 200fps. Men detta är bara teoretiskt då man inte riktigt kan testa det.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tro mig, även om skärmen spelade upp materialet med 1 fps så hade det varit en kontinuerlig ström av ljus...
Om du nu inte sitter på en crt, iofs.

Du förstod tydligen inte alls vad jag menade. Om vi tar exemplet 30fps så har du i 1/30s exakt samma bild, sedan att du har en kontinuerlig ljusstråle från den bilden är inte relevant i detta fall då du under samma 1/30s har en kontinuerlig ljusstråle från en kontinuerlig rörelse/förändring i verkligheten.

Om detta fortfarande inte är tydligt nog så är det du som behöver läsa på inom skillnaden mellan kontinuerliga och diskreta funktioner.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Liten notis, en vanlig foto blixt har en varaktighet på ca. 1ms och den är det väl inget problem att se.
Sedan är det viktigt att hålla isär film och spel, och spel och spel.(som nämnt otaliga gånger innan)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

http://www.boallen.com/fps-compare.html

Slänger in den i debatten igen så att ni inte behöver ändra runt en massa inställningar för att testa själva. Det verkar också som att detta inte kommer att dö då en del fakta som presenterats tidigare helt verkar ignoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ögat kan väll se mer än 24 fps men vid 24 fps så går det från hackigt till flyt? alla ser nog skillnad på 30 samt 60 fps.

Testade nyss i AA3(unrealengine 3), 24fps är inte flyt, det är spelbart i så hänseende att man kan springa genom dörrar etc utan att missa, men flyt vill jag inte kalla det.
Låst 24fps är inte tillräckligt för att visa motionblur effekten ens(i den spelmotorn).
(motionblur i spel är en "postprocess effect", inte riktigt det samma som vid film)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Testade nyss i AA3(unrealengine 3), 24fps är inte flyt, det är spelbart i så hänseende att man kan springa genom dörrar etc utan att missa, men flyt vill jag inte kalla det.
Låst 24fps är inte tillräckligt för att visa motionblur effekten ens(i den spelmotorn).
(motionblur i spel är en "postprocess effect", inte riktigt det samma som vid film)

var nog lite oklar, vid 24 fps så uppfattar hjärnan det som en jämn(hyfsat iallafall) rörelse istället för stillbilder som snabbt byts ut för att skapa illusionen av rörelse, finns tydligen vissa fåglar som kan har så bra syn att dom behöver mkt mer FPS för att inte se stillbilder. vet inte vart jag läste det dock, eller hur man testar en sån sak.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

var nog lite oklar, vid 24 fps så uppfattar hjärnan det som en jämn(hyfsat iallafall) rörelse istället för stillbilder som snabbt byts ut för att skapa illusionen av rörelse, finns tydligen vissa fåglar som kan har så bra syn att dom behöver mkt mer FPS för att inte se stillbilder. vet inte vart jag läste det dock, eller hur man testar en sån sak.

Menar du att jag har en fågelhjärna?
24FPS ser ut som en serie stillbilder, dock lite bättre än gamla stumfilmer.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds